Ga naar inhoud

Afscheid laten nemen van maatje?


Avalon

Aanbevolen berichten

Lang verhaal kort is er de kans dat ik bij mijn dierenarts afspraak van vanavond een van mijn konijnen moet laten inslapen. Zouden jullie in dat geval adviseren een overleden konijn nog mee naar huis te nemen om zijn/haar maatje afscheid te kunnen laten nemen? Ik ben in dit geval bang dat zijn vriendin hem anders gaat zoeken..

 

Twee weken terug is hij een hele dag opgenomen geweest en toen keek ze ook steeds waar hij was. Ik vraag me af hoe je zo'n diertje het beste helpt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig is vandaag het maatje van mijn konijn overleden. Moesten met spoed naar de dierenarts daar bleek het mis te zijn en heeft Fluffy een spuitje gehad. (zie regenboogbrug, dag lieve Fluffy).

De dierenarts heeft ons wel aangeraden om haar mee te nemen naar huis dus het maatje even te laten snuffelen aan haar. Vlekje (het maatje) begrijpt er niet veel van. Waarschijnlijk werkt het bij elk konijn anders. Maar ik zou het wel doen.

Heel veel sterkte vanavond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei pakyakker:

Toevallig is vandaag het maatje van mijn konijn overleden. Moesten met spoed naar de dierenarts daar bleek het mis te zijn en heeft Fluffy een spuitje gehad. (zie regenboogbrug, dag lieve Fluffy).

De dierenarts heeft ons wel aangeraden om haar mee te nemen naar huis dus het maatje even te laten snuffelen aan haar. Vlekje (het maatje) begrijpt er niet veel van. Waarschijnlijk werkt het bij elk konijn anders. Maar ik zou het wel doen.

Heel veel sterkte vanavond!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle en waardevolle reacties! Ik weet wat me te doen staat. Hopelijk is er nog een laatste redmogelijkheid maar de assistente zei me dat ik beter vast voor kon bereiden op het ergste.

 

Jij ook veel sterkte pakyakker! Wat super naar voor je 😞

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je het vraagt 🙂 ik heb hem nog weer mee naar huis gekregen. De dierenarts zei 'we zijn de medicatie net gestart, zonde om dat geen kans te geven'. Hij had voor we we naar de praktijk gingen zelf een paar sliertjes hooi gegeten en de DA had mede daarom nog net te veel hoop om hem te laten gaan. Konijntje maakte o.a. een reutelend geluid en de assistente had me er op voorbereid dat als er vocht in zijn longen zat het klaar was. We bekijken het nu met de dag. Hij is gelukkig de nacht door gekomen en zit er wat levendiger bij. Hij zit zich nu zelfs te wassen dus dat is een goed teken.

 

De strijd is nog niet gestreden en ik heb hem onder continu toezicht. Hij krijgt medicatie, pijnstilling en antibiotica. Als hij in de loop van de week zelf gaat eten, drinken, plassen en poepen zou hij nog voortkunnen met levenslange medicatie en pijnstilling. Anders wordt het toch inslapen. Zolang er een stijgende lijn zichtbaar is zet ik alles nog voort maar zodra ik achteruit gang zie krijg ik direct een spoedplek bij de DA voor extra consult of om hem te laten gaan.

 

Allemaal wel spannend dus. Ik wil hem absoluut geen lijdensweg aandoen maar hem ook niet te snel opgeven. Het zou mogelijk zijn hem op te lappen maar ik wil hem deze staat van zijn niet te lang aandoen.. Kleine knulletje is al 8 en weegt maar 1.2 kilo. Hij is zo sneu..

 

Edit: ik heb de DA meerdere keren gevraagd naar de kans van slagen en ze kon niks garanderen maar ze had nog net teveel hoop

aangepast door Avalon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had gisteren een stevige ondertemperatuur van 35.1 (!!) graden. Hij heeft een luchtweginfectie, een blaasontsteking en een niersteen van 1cm (dat laatste wist ik al). Ik heb medicatie om zijn darmen te helpen en tegen eventuele misselijkheid, antibiotica tegen de infecties en pijnstilling. Als de infecties verholpen zijn al hij pijnstilling moeten houden voor de niersteen, of een operatie ondergaan.

 

Twee weken geleden is hij een dag opgenomen geweest vanwege een ondertemperatuur van 36,5 en pijn die die dierenarts niet kon definieren. Op de röntgen foto was wel wat gas te zien en vooral de niersteen. Ze hebben hem daar opgelapt met pijnstilling en een vochtinfuus en 's avonds kreeg ik m weer in goede gesteldheid mee naar huis.

 

Het blijkt vooral dat hij zijn eigen temperatuur niet kan reguleren dus hij mag niet meer naar buiten. Nu brengen we samen uurtjes door op de bank in een deken met een kruik tot zijn oren op temperatuur zijn. Dat ga ik dan de komende dagen doen en in de gaten houden. 

 

We hebben nog wel even een strijd te gaan 🙂 hij reutelt wel al een stuk minder gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je nijn de infectie overwonnen hebben zou je eventueel nog wat alternatieve kruiden kunnen proberen voor de niersteen.

 

Ik was met mijn konijn wat nierstenen had bij wilhelminapark dierenkliniek in utrecht geweest waar mij een röntgenfoto van een cavia werd laten zien dat reeds was opgegeven door hun dierenarts. Die had een maga grote niersteen vast in nierbekken.

 

Ze gebruikten urologist aid en chanca piedra (letterlijk steenbreker) en de niersteen was weg. Ik heb voor en na foto's gezien.

 

Zelf heb ik de chanca piedra maar kort gebruikt maar ik gebruikte ook eurologist van huisdierendokter site. En ook van die site Lysium. Dat zou ook goed helpen.

 

Nu zijn bij mijn konijn de nierstenen nergens meer te zien op een röntgenfoto maar ze had ook wel hele kleine niersteentjes en ze heeft ze waarschijnlijk gewoon uitgeplast wat ook pijnlijk was.

 

Misschien was het wel kleiner geworden door medicatie of gedeeltelijk opgelost dus kan je niet met zekerheid zeggen of de lysium en eurologist heeft geholpen.

 

Maar zoals ik zeg de chanca piedra gebruikte ik heel kort en was ik ook even mee gestopt omdat mijn konijn tussendoor vaak last van darmen had.

 

Dus mogelijk zou die combinatie met de urologist aid juist wel goed werken. Het kan volgens de artsen geen kwaad het naast medicijn te gebruiken omdat het natuurlijke basis is. 

 

In elk geval misschien iets om te helpen als je daar voor open staat. Je zou ook contact met wilhelminapark kunnen opnemen via mail en er naar vragen eventueel als je daar meer informatie over wil hebben. 

 

In elk geval beterschap en sterkte met je nijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Boefje:

Mocht je nijn de infectie overwonnen hebben zou je eventueel nog wat alternatieve kruiden kunnen proberen voor de niersteen.

 

Ik was met mijn konijn wat nierstenen had bij wilhelminapark dierenkliniek in utrecht geweest waar mij een röntgenfoto van een cavia werd laten zien dat reeds was opgegeven door hun dierenarts. Die had een maga grote niersteen vast in nierbekken.

 

Ze gebruikten urologist aid en chanca piedra (letterlijk steenbreker) en de niersteen was weg. Ik heb voor en na foto's gezien.

 

Zelf heb ik de chanca piedra maar kort gebruikt maar ik gebruikte ook eurologist van huisdierendokter site. En ook van die site Lysium. Dat zou ook goed helpen.

 

Nu zijn bij mijn konijn de nierstenen nergens meer te zien op een röntgenfoto maar ze had ook wel hele kleine niersteentjes en ze heeft ze waarschijnlijk gewoon uitgeplast wat ook pijnlijk was.

 

Misschien was het wel kleiner geworden door medicatie of gedeeltelijk opgelost dus kan je niet met zekerheid zeggen of de lysium en eurologist heeft geholpen.

 

Maar zoals ik zeg de chanca piedra gebruikte ik heel kort en was ik ook even mee gestopt omdat mijn konijn tussendoor vaak last van darmen had.

 

Dus mogelijk zou die combinatie met de urologist aid juist wel goed werken. Het kan volgens de artsen geen kwaad het naast medicijn te gebruiken omdat het natuurlijke basis is. 

 

In elk geval misschien iets om te helpen als je daar voor open staat. Je zou ook contact met wilhelminapark kunnen opnemen via mail en er naar vragen eventueel als je daar meer informatie over wil hebben. 

 

In elk geval beterschap en sterkte met je nijn. 

Ik denk idd dat het een goed idee is om (als je dat wilt) contact op te nemen met het Wilhelminapark in Utrecht. Of in ieder geval het met je eigen dierenarts te bespreken voordat je hem iets geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip! Ik ga dit inderdaad overleggen voor ik het zal gebruiken 🙂 de steen heeft een doorsnede van een centimeter dus het is een behoorlijke. Volgens de dierenarts komt het door teveel calcium. Dat zal in het voer van de vorige eigenaar gezeten hebben.. ik heb hem zelf pas een jaar en voer Science Selective.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben je hier al van op de hoogte maar het zit in zo'n beetje alles. In  Timothy hooi zit minder calcium dan in ander hooi. Het zit ook veel in bepaalde groenten en in veel kruiden. Spa blauw kan ook veel uitmaken als je woont in een gebied met wat harder water. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .