Spring naar bijdragen
Melinde

Vechtend vrouwtje bij koppeling

Recommended Posts

2 minuten geleden zei Kenijn:

Of het zielig is als een konijn alleen zit, hangt van zijn algehele toestand af: is ie levendig of apathisch? Breng je veel tijd samen door en geniet ie daar duidelijk van, of valt er niks met hem te beginnen? Ik denk dat kijken naar de specifieke situatie beter werkt dan je baseren op statistieken en gemiddeldes.

Als je ziet en weet hoe konijnen met elkaar om gaan als het goed klikt snap ik niet dat daar nog discussies over zijn.

Als je Lennon the Bunny volgt zul je wel gemerkt hebben dat zij haar menig bij stelt omdat ze zoveel reacties heeft gekregen. Ze adviseerd tegenwoordig ook een maatje. Lennon the Bunny heeft veel goede dingen maar er zitten ook echt dingen bij waar mijn tenen krom van trekken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mira11:

Als je ziet en weet hoe konijnen met elkaar om gaan als het goed klikt snap ik niet dat daar nog discussies over zijn.

Als je Lennon the Bunny volgt zul je wel gemerkt hebben dat zij haar menig bij stelt omdat ze zoveel reacties heeft gekregen. Ze adviseerd tegenwoordig ook een maatje. Lennon the Bunny heeft veel goede dingen maar er zitten ook echt dingen bij waar mijn tenen krom van trekken.

Lorelei adviseert inderdaad een maatje, maar toch heeft haar Lennon er géén. Ze laat dus zien dat er verschillende mogelijkheden zijn, en ik krijg niet de indruk dat Lennon een zielig en eenzaam konijntje is. Zoals ook mijn voedster, die een paar maanden alleen zat, een lief, levendig en aanhankelijk beestje was, onderzoekend en springerig. Ik werk thuis en zette haar vaak, in haar toiletje, op mijn bureau terwijl ik aan het werk was. Dan lag ze heerlijk naast me, zat ze hooi te knabbelen en kreeg ze af en toe een aai (en ik een heleboel likjes).

En ja, samen lijkt me echt beter dan alleen. Maar dat het vaak beter is, wil nog niet per se zeggen dat een konijn alleen altijd zielig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, wat een reacties! 

Ik ga ervan uit dat het een voedster is ja, toen ik haar ging ophalen is ze door een dierenarts gezien en die bevestigde dat het een voedster is.. maar later niet meer gecheckt eigenlijk 🤔

Hier is het niet haalbaar om 4 konijnen te houden, dus ik geef het nog wat tijd.. ik wissel ze nu elke dag van hok, zodat ze aan elkaars luchtje kunnen wennen.. en af en toe op neutraal terrein, maar met een scherm er tussen.. heel even, laten snuffelen en als ik merk dat een van de 2 begint te mopperen, is het weer klaar en probeer ik het later weer.. 

De hokken staan trouwens naast elkaar zodat ze elkaar de hele dag door het gaas kunnen zien en ruiken..

Ik hoop heel hard dat het gaat lukken en anders zal er toch eentje wegmoeten 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het eerlijk gezegd anders aanpakken. Ik zou ze een week of 2 helemaal uit elkaar halen. Dus ook niet van hok wisselen, en ook niet naast elkaar. Dan kunnen de emoties wat zakken, en kun je daarna opnieuw koppelen op neutraal terrein.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Marjoleik eens. Deze methode is erg onrustig voor ze. En kan zelfs voor meer frustratie zorgen.  

Als je nog een poging wilt wagen zou ik ze idd even helemaal uit elkaar halen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-9-2020 at 12:54 zei Kenijn:

Mijn konijnen vochten gisteren tot bijtens toe, maar dan duwde ik ze steeds even uit elkaar. Na een kwartier werd de neiging tot vechten al minder hevig en vluchtte de ram steeds in het toilet, wat een soort vrijplaats voor hem was. En nu, na een heel interessant proces dat de hele zondag heeft geduurd, liggen ze gebroederlijk naast elkaar en lijken ze dikke maatjes, alsof ze elkaar al jaren kennen! Dus ik ben vreselijk blij dat ik gister niet ben opgehouden omdat ik schrok van het vechten, dat er echt ruig aan toeging. Ze lijken gelukkig geen van beide wondjes te hebben.

Zet je in de ren dan twee toiletten? Allebei hun eigen toilet uit het eigen hok?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het waren twee goed schoongemaakte, 'neutrale' wc'tjes met schone houtkorrels en vers hooi. Al snel eigende mijn rammetje zich het ene toiletje toe en zat mijn voedster veel in het andere toiletje, allebei op hooi te knabbelen. Het zag er ontspannen uit dat ze zo rustig zaten te eten in elkaars nabijheid.

Af en toe kwam het rammetje voorzichtig uit zijn toiletje, maar werd er dan weer ingejaagd door de voedster, die de hele ren - behalve dat ene toiletje van hem - als haar domein leek te beschouwen. En af en toe betrad zij voorIchtig zijn toilet, waar hij haar weer uit jaagde. Maar het wegjagen werd steeds minder fel, en op den duur begon het rammetje haar toch toe te laten in zijn toilet, en mocht hij ook haar domein betreden, waarbij hij steeds onderdanig en bewegingloos zijn hoofd op de grond legde* als zij in de buurt was. Zijn onderwerping maakte denk ik dat de voedster hem niet meer als bedreiging zag, en hem dus accepteerde.

* Mijn voedster duwde ook haar hoofd op de grond, onder zijn hoofd, met het verlangen gelikt te worden. Dat kwam vrij dominant en dwingend over. Maar als mijn ram zijn hoofd op de grond legde, leek dat eerder onderdanig. Hij duwde er niet bij en bewoog zelfs een tijdje amper, terwijl de voedster heel ontspannen leek en hem besnuffelde. Blijkbaar kan 'hoofd op de grond leggen' verschillende dingen betekenen bij konijnen.

Gelukkig beweegt hij zich inmiddels heel vrij in haar nabijheid, het is echt een vrolijk en vreedzaam koppel. Dat had ik, na die eerste gevechten, echt niet verwacht!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-9-2020 at 18:56 zei Mira11:

Ik ben het met Marjoleik eens. Deze methode is erg onrustig voor ze. En kan zelfs voor meer frustratie zorgen.  

Als je nog een poging wilt wagen zou ik ze idd even helemaal uit elkaar halen. 

De eerste 2 keer gingen ze heel actief het hele hok door, maar nu zijn ze heel relaxed.. ik had de methode gelezen op de site van de dierenbescherming, dus vond het wel het proberen waard. Ik heb ze pas weer even op neutraal terrein gehad, nu met een afscheiding er tussen.. dat ging best goed.. dus ik geef nog niet op 🙈 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-9-2020 at 21:03 zei Melinde:

De eerste 2 keer gingen ze heel actief het hele hok door, maar nu zijn ze heel relaxed.. ik had de methode gelezen op de site van de dierenbescherming, dus vond het wel het proberen waard. Ik heb ze pas weer even op neutraal terrein gehad, nu met een afscheiding er tussen.. dat ging best goed.. dus ik geef nog niet op 🙈 

Hey ik heb net hetzelfde als u aan de hand. Is het bij u intussen al beter zo ja wat heb je uiteindelijk gedaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een plantenspuit met water vullen en daarmee op hun snoet spuiten wil ook helpen om ze af te leiden als ze te ruw worden. Als de woede niet diep zit heb je kans dat ze hun natte snoet zo irritant vinden dat ze zich gaan wassen. Dat is meteen een ontspannen bezigheid en schept een band 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Glo:

Een plantenspuit met water vullen en daarmee op hun snoet spuiten wil ook helpen om ze af te leiden als ze te ruw worden. Als de woede niet diep zit heb je kans dat ze hun natte snoet zo irritant vinden dat ze zich gaan wassen. Dat is meteen een ontspannen bezigheid en schept een band 🤣

Het is niet aan te raden om konijnen nat te spuiten. Als het in de oren beland kan het daar gezondheidsproblemen geven. In de zomer trekt een vochtige vacht vliegen aan. Koppelen is iets wat konijnen zonder inmenging van buitenaf door moeten. Het klikt of het klikt niet. Je er mee gaan bemoeien is niet aan te raden, dan stel je de eventuele confrontatie alleen maar uit en duurt de stress van de koppeling alleen maar langer. 

Met water spuiten is een strafmiddel, wat ik toch al niet aan raad bij de opvoeding van de konijnen (beter  train je door het positieve te belonen en het negatieve om te sturen, niet door met water te spuiten, herrie te maken, konijnen een tik te geven of wat voor vreemde dingen je soms ook leest/hoort). Met straf wek je eerder angst en agressie op, terwijl je door te trainen met beloningsvormen juist de nieuwsgierigheid motiveert. Volgens mij toch een diervriendelijkere manier om konijnen iets aan- of af te leren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Evee:

Het is niet aan te raden om konijnen nat te spuiten. Als het in de oren beland kan het daar gezondheidsproblemen geven. 

Een beetje off-topic, maar hoe zit het met regenwater? De kunnen kunnen hier gewoon overdekt gaan zitten, maar gisteren vond Apollo het leuk om in de regen te gaan zitten. Zijn de oren zo ontworpen dat het regenwater er langs af loopt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei happy211:

Een beetje off-topic, maar hoe zit het met regenwater? De kunnen kunnen hier gewoon overdekt gaan zitten, maar gisteren vond Apollo het leuk om in de regen te gaan zitten. Zijn de oren zo ontworpen dat het regenwater er langs af loopt?

Klopt, als het goed is zijn de oortjes zo gemaakt dat er geen regenwater in komt. Ze horen een soort "kommetje" te zijn van vorm waardoor het water er niet in loopt, en de beharing hoort zo te zijn dat dat niet zou moeten gebeuren. Nou zullen er vast ook wel gefokte konijnen zijn waar dat niet het geval is, en die zullen ongetwijfeld wel sneller oorproblemen krijgen omdat er vuil en water in komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites