Spring naar bijdragen
Melinde

Vechtend vrouwtje bij koppeling

Recommended Posts

Hoi! Ik heb 2 konijntjes, een mannetje (gecastreerd) en een vrouwtje. Voordat het mannetje werd gecastreerd waren ze al een leuk stel. Op het moment dat het mannetje vruchtbaar werd, heb ik ze uit elkaar gehaald en het mannetje laten castreren. Nu zijn ze weer zover om  weer samen gezet te worden, maar het koppelen gaat dit keer moeilijker dan de vorige keer. Ze zijn een week of 3/4 uit elkaar geweest, maar wel zoveel als mogelijk naast elkaar, zodat ze elkaar konden zien en ruiken. Ik laat ze op neutraal weer aan elkaar wennen, maar het vrouwtje gaat echt het gevecht aan. Dan haal ik ze gelijk weer uit elkaar en zet ze weer apart, om het op een ander moment weer te proberen, maar ze blijft het doen. Iemand tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor gedrag laten ze precies zien? Wat vind jij vechten? Rollen ze echt bijtend en trappend over de grond? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dat zo is, dan is het een mislukte koppeling. Dan zijn de konijnen geen match. Dat komt helaas vaker voor als je op deze manier start met konijnen houden. Had je over een plan B nagedacht?

Je hebt denk ik 2 opties:

1. ze elk een eigen partner geven (het best is om ze die op karakter te laten kiezen in een konijnenopvang, zodat ze al gecastreerd zijn & op karakter kunnen kennismaken). Nadeel is wel dat je dan wel vier konijnen moet zien zitten (qua zorgen, financieel, en qua ruimte). 

2. Eén van de twee konijnen afstaan/herplaatsen en het konijn dat je wel houd een eigen partner laten kiezen in een konijnenopvang. Dat is de optie als je geen mogelijkheid ziet om twee aparte koppels te houden.  

Linkje naar de lijst met konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer hoor. De volgende keer is het makkelijker en beter voor de konijnen om ze uit de opvang te halen. 

De kans dat een koppel uit elkaar valt heb je ook later nog als ze gaan puberen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo dat konijnen altijd een match blijven als je ze jong bij elkaar zetten. Dat vertellen de fokkers en dierenwinkels je er meestal niet bij want dat is niet in hun voordeel.  

Als ze jong zijn ontwikkelen ze hun eigen karakter. Dat kan dus vooral in de puberteit mis gaan. Als je een volwassen koppeltje hebt blijft dat wel goed gaan. Uitzonderingen daargelaten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dit kan later ook niet goedkomen? Mn zoontje heeft de voedster namelijk gekregen en is nogal gehecht.. en het mannetje hebben we net laten castreren, voor ons best een uitgave 🙈 

Ik wil het best wel tijd geven namelijk...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had dat ook. Ik had eerst een stel en na een poosje gingen ze vechten. Ik heb er 1 (helaas) weg moeten doen en een nieuwe erbij en gaan koppelen. Mijn konijnen zijn nu echte maatjes.

Ik denk dat dat eigenlijk een beetje de enige oplossing is. Want ik had mijn nieuwe konijn voor castratie gekoppeld met het vrouwtje en toen ging het super. Na de castratie (paar weken verder) kon ik weer helemaal opnieuw beginnen met koppelen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Melinde:

En dit kan later ook niet goedkomen? Mn zoontje heeft de voedster namelijk gekregen en is nogal gehecht.. en het mannetje hebben we net laten castreren, voor ons best een uitgave 🙈 

Ik wil het best wel tijd geven namelijk...

Die kans is echt extreem klein. Ik snap dat het lastig is. Het is helaas echt een misverstand dat als je jonge konijntjes samen zet ze altijd goed samen kunnen blijven. Winkels en fokkers vertellen het helaas heel vaak (want dan verkopen ze er 2 ipv 1) en tegen de tijd dat mensen er achter komen dat het niet werkt, ben je weken of maanden verder. In de praktijk gaat er dus niemand boos terug naar zo een winkel of fokker om verhaal te halen.

Helaas is de kans dat dat goed gaat met jonge konijntjes maar gemiddeld. Je moet dan het geluk hebben dat als de konijntjes opgroeien, de karakters bij elkaar blijven passen. En dat is regelmatig niet het geval, en dan komt het helaas ook niet meer goed.

Ik snap dat dit niet is hoe je met konijnen had willen starten, en dat het geen makkelijke keuze is. Ik raad je wel af om beide konijnen alleen te huisvesten en tot een leven als kluizenaar of gevangene, zonder sociaal contact met eigen soort te veroordelen. Daar zijn ze nog te jong voor.

Wil je geen afstand doen, dan is de keuze die overblijft 2 koppels maken, dus voor elk konijn een eigen maatje zoeken. Maar dan was de castratie van de ram nog niet de duurste uitgave, want dan moet je twee voldoende grote verblijven (4 vierkante meter per koppel) realiseren en gaan ook de medische kosten verdubbelen, dus 4x vaccinatie, en voldoende budget hebben als er iets mis is met de gezondheid, en die kans is groter met 4 konijnen dan met 2. Wel dingen om goed over na te denken.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Marjoleink:

Is de ram omruilen bij een opvang een optie? Die is dan al gecastreerd, dus heb je die kosten niet nog een keer.

Je betaalt dan wel afstandsbijdrage, en adoptie bijdrage. Zal samen misschien gelijk zijn aan castratie kosten, of misschien iets minder, maar is niet voor niets natuurlijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is vreselijk als zoiets gebeurd. Vooral ook voor kinderen. Je bent toch al heel snel gehecht aan je konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben gisteren begonnen met de koppeling van mijn voedster en mijn pas gecastreerde ram, op neutraal terrein. In eerste instantie vloog de voedster de ram aan en werd er stevig gevochten en gebeten. Ik heb toen de voedster even apart gehouden en de ram in z'n eentje laten wennen aan het neutrale terrein, waarbij hij plaste in het toilet. Toen ik even later de voedster er weer bij zette, werd er nog steeds hevig gevochten buiten het toilet, maar zodra de ram in het toilet sprong liet zij hem met rust, alsof ze accepteerde dat dat zíjn terrein was.

Mijn eerste intuïtie bij de eerste gevechten was: ze uit elkaar halen, en de koppeling als mislukt beschouwen. Maar ik heb toch even doorgezet, het rammetje zich een eigen stukje ren laten toeëigenen, ze ook veel lekkers gegeven om in elkaars nabijheid te eten, en alleen bij de meest hevige gevechten ze even uit elkaar geduwd. En langzaam maar zeker is het toch steeds beter gegaan. Dus nu denk ik: gevechten horen erbij. Misschien kun je het best nog even proberen, met keukenhandschoenen aan om ze af en toe uit elkaar te duwen.

Is het trouwens geen optie om de voedster te laten steriliseren en het daarna opnieuw te proberen? Voedsters schijnen daar minder territoriaal van te worden.

Tot slot: ik vind niet dat je moreel verplicht bent om 1 konijn bij de opvang om te ruilen, of om 2 extra konijnen te nemen (2 aparte koppels) als je koppeling echt niet lukt. Als je tenminste zorgt dat ze allebei voldoende aandacht krijgen. Ik zou ook écht geen konijn willen afstaan waaraan ik gehecht ben geraakt, en 4 konijnen is extreem veel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij vloog ook het haar in het rond en werd er gebeten. Dan duwde ik ze met handschoenen aan uit elkaar, maar zette ik ze niet meteen apart. Een confrontatie is normaal, daar moet je niet te snel van schrikken. Geef niet te snel op, maar geef ze de tijd om de rangorde te bepalen. Als je ze steeds uit elkaar haalt, begint het vechten steeds opnieuw.

Wat bij mij dus echt de crux was: het rammetje een voorsprong geven door hem 20 minuten in z'n eentje in de neutrale ruimte te laten wennen. Erna de voedster er weer bij. Laat ze vechten, alleen af en toe uit elkaar duwen. Plukken haar die rondvliegen zijn niet erg. Maar grijp natuurlijk in als ze gewond raken of echt gillen.

En kun je anders niet aan een opvang vragen of ze de koppeling van jullie konijnen kunnen doen? Daar hebben ze meer ervaring, en weten ze beter wat je wel mag laten gebeuren en wanneer je moet ingrijpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

PS Laat de ren ook niet helemaal leeg, maar zet toiletjes neer met heerlijk duur kruidenhooi, iets wat ze echt lekker vinden en wat ze verleidt om zich op iets anders te richten dan alleen het andere konijn. En een grote kartonnen doos met twee uitgangen. Vulling in de ren (een ren die groot genoeg moet zijn) maakt dat ze elkaar een beetje kunnen ontlopen, en niet permanent in elkaars blikveld zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Kenijn:

Tot slot: ik vind niet dat je moreel verplicht bent om 1 konijn bij de opvang om te ruilen, of om 2 extra konijnen te nemen (2 aparte koppels) als je koppeling echt niet lukt. Als je tenminste zorgt dat ze allebei voldoende aandacht krijgen. Ik zou ook écht geen konijn willen afstaan waaraan ik gehecht ben geraakt, en 4 konijnen is extreem veel.

Dit stoot mij toch wel een echt tegen het been. Bewust zijn over konijnen samen houden, de noodzaak dat konijnen echt een konijn als maatje nodig hebben, is namelijk één van de redenen geweest dat ik Bunnybunch (wat letterlijk konijnengroep betekent) ben begonnen. En jij zegt hier nu doodleuk dat een maatje niet hoeft als je geen afstand wil doen.

Een mens kan geen konijnenmaatje vervangen.  Het is wetenschappelijk bewezen in meerdere onderzoeken dat konijnen echt een konijn als maatje nodig hebben. Ik vind het dus echt heel egoïstisch om te besluiten dat je ze dan maar apart van elkaar houd voor een compleet konijnenleven, omdat dat praktisch is voor jou als mens, omdat je dan geen verdriet van afstand hebt. Je veroordeelt je konijn tot een leven in eenzaamheid: Moet je je dat even als mens - ook sociale wezens - voorstellen. Een leven lang alleen op een afstandje andere mensen zien, maar nooit daadwerkelijk contact kunnen hebben? Nooit een aanraking of knuffel krijgen? Nooit een gesprek met iemand kunnen voeren in mensentaal? Zelfs als je dan als mens een konijn als surrogaat maatje krijgt, hem wel kan aaien en knuffelen maar dan mis je andere mensen toch ook ontzettend?  

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kenijn:

Ik ben gisteren begonnen met de koppeling van mijn voedster en mijn pas gecastreerde ram, op neutraal terrein. In eerste instantie vloog de voedster de ram aan en werd er stevig gevochten en gebeten. Ik heb toen de voedster even apart gehouden en de ram in z'n eentje laten wennen aan het neutrale terrein, waarbij hij plaste in het toilet. Toen ik even later de voedster er weer bij zette, werd er nog steeds hevig gevochten buiten het toilet, maar zodra de ram in het toilet sprong liet zij hem met rust, alsof ze accepteerde dat dat zíjn terrein was.

Mijn eerste intuïtie bij de eerste gevechten was: ze uit elkaar halen, en de koppeling als mislukt beschouwen. Maar ik heb toch even doorgezet, het rammetje zich een eigen stukje ren laten toeëigenen, ze ook veel lekkers gegeven om in elkaars nabijheid te eten, en alleen bij de meest hevige gevechten ze even uit elkaar geduwd. En langzaam maar zeker is het toch steeds beter gegaan. Dus nu denk ik: gevechten horen erbij. Misschien kun je het best nog even proberen, met keukenhandschoenen aan om ze af en toe uit elkaar te duwen.

Is het trouwens geen optie om de voedster te laten steriliseren en het daarna opnieuw te proberen? Voedsters schijnen daar minder territoriaal van te worden.

Bij koppelingen kan het er heftig uit zien. Soms vliegt er wat haar door de lucht, rijden ze op elkaar en vlinderen ze.  

Als er echt gebeten wordt dan moet je gewoon stoppen. Konijnen kunnen elkaar serieus en heftig verwonden. Ook kunnen konijnen op deze manier getraumatiseerd raken en het moeilijk word ze een volgende keer te koppelen. 

Eén konijn alleen houden is geen optie. Ook niet als ze naast elkaar leven en elkaar op deze manier gedogen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Evee, ik snap je reactie en denk ook dat een maatje voor konijnen erg belangrijk is. Maar ik volg bijvoorbeeld ook Lennon the Bunny op YouTube (waarvan ik weet dat er hier veel kritiek op is), en krijg de indruk dat er in verschillende landen toch wel verschillend over bepaalde dingen wordt gedacht. In Amerika vinden ze het vaak zielig dat wij hier in Europa konijnen vaak buiten houden (hoewel ons klimaat natuurlijk anders is dan het hunne), zien ze de sterilisatie van een voedster vaak als een absolute must (terwijl wij dat vaak als optioneel zien) en wordt het het houden van één konijn vaak minder als problematisch gezien, zelfs onder mensen die zich echt om konijnen bekommeren (mits je je konijn als mens echt veel aandacht geeft). Het maakt dat ik denk: er zijn meerdere visies, er is geen absolute waarheid. En aangezien dit een forum is, lijkt dit me bij uitstek een plek waar meerdere visies mogen worden gedeeld, zodat de topicstarter zelf een eigen besluit kan nemen.

En mijn visie is dus: konijnen samen houden is het ideaal, maar het kan soms helaas anders lopen, bijvoorbeeld door een mislukte koppeling, en dan mag je ook je mensenbelang (je konijnen niet kwijt willen) laten tellen. Ik weet en respecteer dat veel mensen hier er anders over denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mira11:

Bij koppelingen kan het er heftig uit zien. Soms vliegt er wat haar door de lucht, rijden ze op elkaar en vlinderen ze.  

Als er echt gebeten wordt dan moet je gewoon stoppen. Konijnen kunnen elkaar serieus en heftig verwonden. Ook kunnen konijnen op deze manier getraumatiseerd raken en het moeilijk word ze een volgende keer te koppelen.

Mijn konijnen vochten gisteren tot bijtens toe, maar dan duwde ik ze steeds even uit elkaar. Na een kwartier werd de neiging tot vechten al minder hevig en vluchtte de ram steeds in het toilet, wat een soort vrijplaats voor hem was. En nu, na een heel interessant proces dat de hele zondag heeft geduurd, liggen ze gebroederlijk naast elkaar en lijken ze dikke maatjes, alsof ze elkaar al jaren kennen! Dus ik ben vreselijk blij dat ik gister niet ben opgehouden omdat ik schrok van het vechten, dat er echt ruig aan toeging. Ze lijken gelukkig geen van beide wondjes te hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het toch niet met je eens @Kenijn. Wel dat er in verschillende landen verschillend over wordt gedacht, maar waar @Evee het over heeft is echt serieus wetenschappelijk onderzoek. Dat is niet hetzelfde als een visie, en ook niet afhankelijk van waar het konijn geboren is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kenijn:

Evee, ik snap je reactie en denk ook dat een maatje voor konijnen erg belangrijk is. Maar ik volg bijvoorbeeld ook Lennon the Bunny op YouTube (waarvan ik weet dat er hier veel kritiek op is), en krijg de indruk dat er in verschillende landen toch wel verschillend over bepaalde dingen wordt gedacht.

Tja, Lennon the bunny. Ik vindt het echt absurd dat zij zegt zo met konijnen begaan te zijn, en anderen advies durft te geven, terwijl ze een van de belangrijkste dingen van konijnen als huisdier houden compleet negeert, namelijk dat konijnen groepsdieren zijn en een maatje nodig hebben. Bij heel veel dingen geeft ze goed advies en denkt ze echt vanuit het konijn (bijvoorbeeld veel ruimte en andere standaard veel gemaakte fouten) maar bij andere slaat ze de plank compleet mis, zoals dus het houden van een konijn alleen.

Ja, in andere landen zijn andere gebruiken, maar de behoefte van het houden van konijnen met een maatje is wetenschappelijk bewezen. En kijk vooral ook eens naar Rabbits101. Zij komt ook uit Amerika, maar is het er ook absoluut mee eens dat konijnen een maatje nodig hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wetenschap kan bijvoorbeeld uitwijzen dat konijnen gemiddeld genomen langer leven, gezonder blijven of actiever zijn als ze een maatje hebben, dat zou kunnen. Maar hoe ernstig een konijn lijdt dat zonder medekonijn leeft maar wel veel menselijke aandacht krijgt, dat is lastiger te meten. Geluk/leed laat zich niet zomaar in getallen uitdrukken, zoals je ook niet uit wetenschappelijk onderzoek kunt aflezen wat de harde grens is tussen wel/niet gelukkig en tussen wel/niet zielig. Dat is een kwestie van interpretatie, van filosofie en ethiek. Wetenschap kan ons nooit 1 op 1 vertellen wat we moeten doen, wat goed en slecht is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of het zielig is als een konijn alleen zit, hangt van zijn algehele toestand af: is ie levendig of apathisch? Breng je veel tijd samen door en geniet ie daar duidelijk van, of valt er niks met hem te beginnen? Ik denk dat kijken naar de specifieke situatie beter werkt dan je baseren op statistieken en gemiddeldes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Melinde, weet je zeker dat de voedster echt een voedster is? Gezien de tijdlijn die je omschrijft moeten ze nog best jong zijn, dan is zulk fel gedrag niet het eerste dat je verwacht van een voedster. Het kán natuurlijk wel en het kan ook zijn dat mijn aanname over de leeftijd niet klopt, maar check het/laat het checken. Dat ze eerder wel samen gingen zegt helemaal niks, ze waren toen nog zo jong, dan kun je bijna elk konijn wel samen zetten.

Voor een leek is het verschil tussen koppelgedrag en echt vechten vaak lastiger te zien. Ik vind wat Kenijn adviseert wel een beetje riskant, ik begrijp dat het nu goed uitpakte maar telkens even er tussen komen/uit elkaar duwen kan er ook voor zorgen dat de konijnen uiteindelijk frustratie opbouwen en dat kan óók tot uiting komen als je er net (even) niet bij bent. Door de opgekropte frustratie zal de confrontatie des te feller zijn. Als het daadwerkelijk onderdeel van de rangordebepaling en koppeling is dan kan een beetje strijd geen kwaad en hoef je er niet tussen te komen, als er meer achter zit dan gaat het 'm sowieso niet worden in de huidige situatie. 

Overigens nog een aanvulling: Echt doorbijten en grommen vallen dus niet onder koppelgedrag maar klinkt wel als vechten. Bijten, haren uittrekken etc. is wel normaal maar je hebt bijten en bijten. Ja, lekker duidelijk 😉 maar daarom is koppelen ook een vak apart.

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites