Spring naar bijdragen
Evee

Hondenvoer met insecten

Recommended Posts

Wat denken jullie van dierenvoeding voor honden (en katten) op basis van insecten, als eiwitbron?

De laatste jaren steeds meer in opkomst, steeds meer merken die producten op de markt brengen.

Hebben jullie al wel eens zo een product getest? Hoe staan jullie er tegenover?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me zo onnatuurlijk. Mijn tante wilde haar katten vegetarisch opvoeden. Dat was geen goed idee. Maar insecten lijkt me ook niet heel goed 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vegetarisch zal nog wel gaan misschien, dan kun je ze nog ei voeren en melkproducten. Maar veganistisch is niet te doen. Ik vind ook niet dat je dat aan dieren die niet van nature vegan zijn moet opdringen.

Maar als je kijkt naar alle problemen die er zijn in de veeteelt en visserij, en de ellende die daar mee komt kijken. Is insecten dan een tussenoplossing? Misschien wel. Het zou dan al verschil maken als een gedeelte van de dierlijke eiwitbronnen uit insecten komt.

En hoe natuurlijk zijn de ingrediënten nu in diervoer voor honden en katten, als je kijkt naar wat ze van nature eten? Ik geloof toch niet dat katten van nature rund vangen. Er zit toch ook geen muis of merel in kattenvoer.

Over het algemeen zit het voor meer dan de helft vol met mais en granen, rijst, bietenpulp en dat soort dingen. En veel van de dierlijke eiwitten komen uit vismeel (ook aardig omstreden) of gevogelte meel. Hoe dicht staat dat nou eigenlijk nog bij de natuur?

Ik heb het zelf nooit getest, maar vind het wel een interessante ontwikkeling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn honden doen het (voorlopig althans) prima op het voer dat ze nu krijgen, dus geen behoefte aan overschakelen, maar ik zou absoluut geen bezwaar hebben tegen voer op basis van insecten. Volgens mij is het relatief makkelijk insecten een goed leven te geven voor ze opgegeten worden, dus dit lijkt me alvast een diervriendelijk alternatief voor korrels op basis van vlees. En insecteneiwit is hoogwaardig eiwit, dus ook dat kan geen bezwaar zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig, ik loop al tijden te dubben over dit onderwerp. Onze carnivoren onder de huisdieren krijgen ook zoveel meuk binnen met hun brokken of vers vlees dat je je af kunt vragen of het gek is dat zij ook steeds meer "mensenkwalen" krijgen als allergieën/gevoeligheden, hart- en vaatproblemen, dementie of wat er vanaf de buitenkant op lijkt, kankers, maag- darm- leverproblemen, gewrichtsproblemen. Sta je daar in een winkel en haal je vlees voor de honden en poezen waaronder de keuze voor "konijn". Is dat erger dan eend, kip, fazant, kalkoen, kangoeroe, hert, zalm, makreel, paling, struisvogel, rund, paard, geit? Als ik voor biologisch vlees kies dan hoop ik dat de dieren die voor mijn huisdieren geslacht zijn (in slachterijen waar het hopelijk niet misselijkmakend wreed aan toe gaat) een beetje fatsoenlijk leven hebben gehad. Het metabolisme van onze honden en poezen is niet afgestemd op louter plantaardige diëten dus het lijkt me geen goed idee om onze toch al gedegenereerde carnivore huisdieren ook nog tekort te doen met een plantaardig dieet. 

Of insecten diervriendelijk opgekweekt en gedood kunnen worden, weet ik niet, ik zie alleen maar lui die levende sprinkhanen of zo in de olie in de pan gooien of levend opeten. Het zou een alternatief kunnen zijn mits er voldoende onderzoek naar gedaan wordt eerst of het in massaproductie kweken voor de insecten diervriendelijk kan, ook al hebben sprinkhanen niet van die lieve koppies dus geen hoge aaibaarheidsfactor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het als een idee erg gaaf is. De enige vraag is hoe onze vrienden het zullen eten. Meerdere keren kwam ik een monster tegen, zo'n nieuw voer. Het lijkt erop dat mijn huisdier het verschil helemaal niet ziet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het belangrijkste bij hondenvoeding en hondenbrokken is het eiwit. Op dit moment zie je dat in veel hondenvoer veel verwerkt wordt wat niet natuurlijk door honden gegeten worden en wat ook niet goed is voor hun gezondheid. Om te beginnen kan je natuurlijk kijken naar de samenstelling van de voeding. Een hond eet van nature vlees en sommige honden kunnen vast goed overleven op andere eiwitten, maar persoonlijk geef ik ze dan toch liever verse voeding of vers vlees.

bewerkt door Evee
link verwijderd, zie forumregels

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites