Ga naar inhoud

halfwild konijn ontsnapt


tibo

Aanbevolen berichten

ik heb hier een halfwild konijn dat is ontsnapt en ik vraag mij een beetje af dat hij kan overleven in het wild(omdat hij ontsnapt is)

hij is ongeveer 4 maand en heeft een wildkleur maar vroeger ontsnapte hij ook al. hij is alleen tam als ik erbij ben en anders is het zo goed als een wild konijn (geboren bij tamme konijnen)

kan hij overleven in het wild? hij is over het hok gesprongen en hij begon het precies het "eenzaam" te vinden in het hok (tis echt een snel kan van de ene kant van mijn tuin naar de andere kant in minder dan 3 seconden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best kans dat hij wat langer overleefd in het wild dan een volledig tam konijn. Maar halfwilde konijnen die opgegroeid zijn in gevangenschap, zijn nog steeds geen wilde konijnen. Dezelfde gevaren (verkeerde voeding, ten prooi vallen aan roofdieren, verwondingen omdat ze vechten met wilde konijnen) gelden voor deze konijnen. 

 

Maar hij mag in Nederland niet overleven in het wild. Stel dat hij zou kruisen met de wilde konijnenpopulatie, dan beschadig je daarmee de genen van de wilde konijnenpopulatie. Die verzwakken hierdoor. Het is dus verboden om tamme of halfwilde konijnen in de natuur uit te zetten, en dat is min of meer wel wat je nu gedaan hebt.

 

Zeker bij halfwilde konijnen is een heel goed dicht verblijf zeer belangrijk. En net als alle andere konijnen hebben ze ook behoefte aan een maatje. Ik zou dus wel echt zorgen dat hij terug komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .