Ga naar inhoud

Wat zegt Tommie?


Francisca

Aanbevolen berichten

Ik spreek best goed konijns al zeg ik het zelf. Ik weet vaak wat er aan de hand is of wanneer ze pijn hebben. Maar Tommie is een raadsel. Hij houdt niet zo van geaaid worden. (Autistisch?). Nu moet ik hem medicatie geven dus dat is wel zielig. Dan begint hij helemaal te hyperventileren enzo. Maar als ik mijn armen stevig om hem heen sla en hem tegen mn borst aan druk (niet dat ik hem plet ofzo en hij kan vrij ademen) terwijl hij met alle pootjes op de tafel zit. Dan begint hij zachtjes te knarsen. Knars knars... tijdje stil.... knars knars.... alsof hij het fijn vindt (het is geen pijn knars dat weet ik wel). Alleen blijft hij ondertussen wel hyperventileren. Dus hij vindt het fijn alleen wel eng? 😐

Hij is nu wel zo ver dat als ik hem weer neerzet het gelijk goed is (jaar geleden moest hij echt even bijkomen van de schrik). Het is een albino konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Mira11:

Zeker niet alle konijnen houden ervan om geaaid te worden. 

Ik denk echt niet dat Tommie knarst omdat hij het fijn vind. 

Veel konijnen schieten in de stress als je ze oppakt en hun medicijnen moet geven.

 

Ja ik vind het supersneu voor hem en aai hem ook nooit verder. Heel af en toe een aaitje over zn neusje maar dat laat hij wel toe. Dan doet hij ook even zn oogjes dicht en als hij het zat is duwt hij me hand weg. Maar hij vind verder alle aanrakingen eng. Dat is heel zielig.

 

Als ik hem de medicijnen geef (of probeer te geven) kruipt hij helemaal tegen me aan. Ik wil het niet te snel doen met de medicijnen omdat ik, nadat Sjaakie gestikt is, super bang ben dat hij zich verslikt. Hij kruipt dan zelf tegen me aan en weg in mn elleboogholte. En als ik hem dan in zn nekje kriebel knarst hij zachtjes. Als er iemand helpt gaat het medicijn geven sneller maar dat kan helaas niet altijd en moet ik het alleen doen. Arme Tommie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hyperventileren klinkt als flinke stress, dat is ook wel logisch op het moment dat je medicijnen moet geven. Ik denk dat zoals jij de situatie omschrijft het tandenknarsen toch niet is omdat je konijn het fijn vind.

 

Aaien is niet iets wat konijnen fijn vinden van mensen. Sommige konijnen wel, die zoeken mensen op voor konijnengedrag, maar de vachtverzorging heeft bij konijnen meer betekenis dan alleen het oppoetsen van de vacht, het is ook een stukje bevestiging van rangorde.  Sommige konijnen willen dat echt niet van mensen, alleen van andere konijnen. En ook één van de redenen dat een konijnenmaatje zo ontzettend belangrijk is. Heeft hij wel een maatje? Dat helpt namelijk ook bij herstel en werkt stress-verlagend.

 

Je zou kunnen kijken of je de medicijnen zonder dwang kan geven. Het verstoppen in wat groenvoer (bijv. andijvie of witlof) kan soms nog wel helpen. Of op een lekker koekje smeren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Evee:

Wat zonde! Sterkte met het verlies.

 

Wat is er met Tommie aan de hand? Edit: urinebrand lees ik in een ander topic.

 

Ja urinebrand. Zijn blaas is vorige week leeggespoeld want hij had urinegruis. Nu krijgt hij pijnstilling, iets van antibiotica ofzo en panacur. En ander hooi, meer groenvoer en andere brokjes. Ik heb met de dierenarts afgesproken dat als het gruis weer terug keert, ik Tommie dan in laat slapen. Want dan is het zijn lichaam die de calcium niet goed meer verwerkt en kan ik er niks aan doen terwijl hij pijn lijdt en vies wordt. Daarom wil ik ook nog even wachten met koppelen. Tommie heeft nu 2 vrouwtjes dit jaar verloren (in juni en augustus).

Tot nu toe blijft hij schoon van onderen. Maar ik weet het pas zeker na een nieuwe foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Evee:

Wat een ellende, zonde zeg. Denk je dat de urinebrand door EC komt? Of door het gruis?

 

Veel beterschap in ieder geval. Hopelijk knapt hij snel weer op.

Dank je wel!

 

Nou vlak nadat zijn vrouwtje Buurvrouw overleed kreeg hij die urinebrand. Ik wist toen niet wat het was. Maar in de opvang waar ik Sjaakie ging halen zeiden ze het en dat hij te dik was enzo. Maar de dierenarts dacht aan EC want hij was niet te dik. Toen heeft hij ook een kuurtje gehad en toen werd het wel minder maar is nooit helemaal over geweest. Dat kan door het gruis komen. Daarna heb ik hem gekoppeld met Sjaakie maar ik kwam er voordat zij ziek werd, achter dat Tommie blaasgruis had omdat ik een foto had aangevraagd.

Door EC kan je geloof ik ook gruis krijgen. De DA wilde hem eerst niet behandelen maar ik zei laten we hem 1x doorspoelden en dan een kuurtje panacur dan heb ik er alles aan gedaan wat kon. Dus hij heeft nu onderhoudsdossering van de panacur voor de zekerheid. De arts zei wel dat het gruis ook snel terug kan keren met een beetje pech. Ik ga hem niet nog een keer laten spoelen want hij was er goed broerd door. Hopelijk hoeft dat ook niet. Alleen die medicijnen geven hem dus wel stress.

aangepast door Francisca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tommie is nu van de antibiotica af en van de panacur werd hij niet lekker dus die ook gestopt. Nu krijgt hij alleen nog pijnstilling en die eet hij als het over de andijvie is gespoten gelukkig op. Ik hoop alleen zo dat de urinegruis niet terug komt 😟 hij loopt inmiddels weer vrij rond en komt me sochtends blij groeten!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .