Ga naar inhoud

Moeilijk eten!


Xde.b

Aanbevolen berichten

heyy!

Mijn konijn heeft als "main" voer de brokken van supreme science selective, daarnaast heeft hij 24/7 hooi, ik geef hem ook elke dag een paar bladen witlof en een paar (kleine) in stukjes gesneden wortel, ook krijgt hij soms een stukje brood (ook klein beetje maar)

 

Nu heb ik een probleem, hij eet alleen de dingen die hij lekker vind, en helaas vallen daar zijn brokken niet onder 😅. Ik heb van alles al geprobeerd, ik heb geprobeerd zijn eten eruit te halen en het pas te geven als het "etenstijd" is (dus niet de hele dag zodat hij eruit kan eten als hij wil), ik heb geprobeerd zijn stukjes wortel en (suikervrije) snoepjes ertussen te verstoppen met de blaadjes witlof ernaast (maar dan plukt hij die wortel en snoepjes er gewoon superslim uit 😳) en ik heb zelfs geprobeerd hem een tijdje niks lekkers te geven om te kijken wat hij dan doet. 

 

Na alles eet hij het nogsteeds nauwelijks, hij word dunner merk ik, hij zit nu ook in de rui en ik borstel hem elke dag meerdere keren en hij is niet ziek, het lijk serieus net alsof hij echt alleen de lekkere dingetjes eet want dat eet hij wel normaal, ook hooi eet hij normaal maar dit alles is niet genoeg en ik kan hem niet laten leven op extra suikers zoals wortel want hij is wel heel gevoelig voor gasbuik/suikers etc. 

 

Heeft iemand tips? Zoals ik hierboven zei is hij dus ook erg gevoelig voor gasbuik/suikers etc. Dus vandaar dat ik supreme science selective heb, meerdere mensen raadden dat voor mij aan om dat probleem te voorkomen dus ik kan ook niet zomaar switchen lijkt mij

 

Ik heb een foto toegevoegd van hoe hij er nu uitziet, je kan t misschien lastig zien maar je voelt wel al goed zijn botten. 

20200902_210544.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Ot&Sien:

Snoepjes en brood zou ik sowieso weglaten. Deze heeft hij niet nodig. Brood is zelfs erg slecht voor een konijn. Hooi hooi hooi, afgemeten hoeveelheid biks (hier krijgen ze ongeveer 10 gram per kg konijn) en groente zijn veel belangrijker. 

Aaah okay bedankt voor de tips! At jou konijn dan ook gewoon andere dingetjes behalve zijn biks/brokken? Ik vind dat zo gek he het lijkt echt net alsof hij het express laat staan maar het zou idd iets met zijn gebit kunnen zijn, bedankt in ieder geval! Dan blijf ik nu alleen bij zijn hooi, brokken en groente 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Marjoleink:

Het kan best dat het ene meer pijn doet met eten dan het andere.

Hoe reageert hij als je zijn biks neerzet? Heeft hij wel belangstelling?

 

Ja hij heeft altijd heel erg veel belangstelling voor alles, als hij een zak hoort openen dan springt hij al enthousiast omhoog omdat hij dan denkt dat hij iets krijgt... 

Als ik zijn bak neerzet dan rent hij ook rondjes om het bakje heen tot ik het neerzet

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Xde.b:

Ja hij heeft altijd heel erg veel belangstelling voor alles, als hij een zak hoort openen dan springt hij al enthousiast omhoog omdat hij dan denkt dat hij iets krijgt... 

Als ik zijn bak neerzet dan rent hij ook rondjes om het bakje heen tot ik het neerzet

 

Ot deed precies zo. Hooi en groente at hij wel. Ik heb nog getwijfeld aan de smaak/batch van de biks, maar hij bleek echt haakjes te hebben. Twee weken voor hij geholpen is daaraan had de DA al met een kijkertje in zijn mond gekeken. Toen zag hij niks. Maar ik vertrouwde het niet. Dus onder narcose na laten kijken en toen hebben ze het meteen behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood en snoepjes zou ik ook weglaten. Wortel zou ik niet dagelijks aanbieden.

 

Zoals de rest ook al noemt is het wel belangrijk om medische problemen uit te sluiten, zeker gebitsproblemen. Dat is namelijk de meest voor de hand liggende reden van kieskeurig eten. Vaak zijn het bijv. haakjes op de kiezen en dat is vrij makkelijk op te lossen gelukkig, maar kan wel veel pijn bij het eten geven voor konijnen.

 

Smaken verschillen, ook bij konijnen. Je zou eens kunnen kijken of bijvoorbeeld de beaphar care+ brokken er beter in gaan, die hebben een sterkere geur en sommige konijnen vinden ze daardoor aantrekkelijker om te eten. Geef ook niet te veel brokken, maar meet het af naar het ideale gewicht.

 

Het groenvoer zou je uit kunnen breiden, dus niet alleen witlof maar meer soorten aanwennen. Ik zou dan wel voor veilige (blad)groenten kiezen.

 

Meer info vind je bij deze artikelen:

 

Voeding van een konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Groenten voeren aan konijnen (oa met uitleg over hoe je opbouwt, wat makkelijke groenten zijn enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Groenten, fruit en kruiden voor konijnen (veilige plantenlijst)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update!!:

 

Ik heb de dierenarts gebeld en ze gaan hem morgen helemaal nakijken, vooral zijn gebitje dus

 

Ik wist niet dat haakjes op kiezen er zo uit zouden zien ik dacht dat ze dan volledig stopten met eten en gewoon stil bleven zitten in een hoekje maar gelukkig heb ik goede tips en informatie gekregen van jullie, bedankt iedereen!!

 

Na de dierenarts geef ik nog even een update, ze kunnen hem sowieso niet behandelen morgen (alleen kijken/controle)  maar als hij het wel heeft dan mag hij wel al heel snel behandeld worden

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Xde.b:

Even een update!!:

 

Ik heb de dierenarts gebeld en ze gaan hem morgen helemaal nakijken, vooral zijn gebitje dus

 

Ik wist niet dat haakjes op kiezen er zo uit zouden zien ik dacht dat ze dan volledig stopten met eten en gewoon stil bleven zitten in een hoekje maar gelukkig heb ik goede tips en informatie gekregen van jullie, bedankt iedereen!!

 

Na de dierenarts geef ik nog even een update, ze kunnen hem sowieso niet behandelen morgen (alleen kijken/controle)  maar als hij het wel heeft dan mag hij wel al heel snel behandeld worden

 

Maar dan moet hij twee keer onder narcose... 🤔 Eerst om te kijken óf er haakjes zijn (bij Ot waren ze met een gewone gebitscheck dus echt niet te zien) en later misschien nogmaals om ze te verwijderen? Dat is toch niet logisch?

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Maar dan moet hij twee keer onder narcose... 🤔 Eerst om te kijken óf er haakjes zijn (bij Ot waren ze met een gewone gebitscheck dus echt niet te zien) en later misschien nogmaals om ze te verwijderen? Dat is toch niet logisch?

Ja dat vroeg ik mij dus ook af, ik vroeg idd dus na "ik neem aan dat hij direct na het controleren word behandeld?" 

En toen zeiden ze nee daarvoor moeten wij een nieuwe afspraak maken, waarschijnlijk volgende week pas! 😳

aangepast door Xde.b
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-9-2020 at 21:41 zei Xde.b:

Aaah okay bedankt voor de tips! At jou konijn dan ook gewoon andere dingetjes behalve zijn biks/brokken? Ik vind dat zo gek he het lijkt echt net alsof hij het express laat staan maar het zou idd iets met zijn gebit kunnen zijn, bedankt in ieder geval! Dan blijf ik nu alleen bij zijn hooi, brokken en groente 🙂

 

Als jij pijn zou hebben bij het eten dan zou je ook liever de lekkere dingen alleen opeten toch? 😊 ik heb het hier met Coco ook. Brokjes zijn de eerste dingen die hij laat staan. Zodra ik zie dat hij zijn snoepjes en andijvie niet meer eet weet ik zeker dat het weer erg is. Maar meestal ben ik dat voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Ot&Sien:

Dat zou ik niet accepteren hoor. Alles in een keer!

Ik heb later nog even nagevraagd en ze doen het morgen niet omdat zij morgen geen "operatie consult" doen? 😅🤔 ze kon mij wel inplannen voor het onderzoeken voor het gebit maar dat samen ho maar... waarschijnlijk zijn zij dan van plan zonder narcose na te kijken maar ik wil niet hetzelfde meemaken als wat jij had, dat je het zo niet kon zien.....

Dit is wel de enige dierenarts die ik hier vertrouw want de andere die wou mij nieteens met spoed opnemen toen mijn nijn een gasaanval had en deze namen mij heel goed aan met tips en medicatie en behandeling zoals het hoort dus deze vetrouw ik ze ook meer toe met zijn andere medische probleempjes zegmaar... 

Ik ga morgen nog eens goed met ze overleggen vooral als ze niks kunnen vinden want er is idd wel iets mis met hem

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Francisca:

 

Als jij pijn zou hebben bij het eten dan zou je ook liever de lekkere dingen alleen opeten toch? 😊 ik heb het hier met Coco ook. Brokjes zijn de eerste dingen die hij laat staan. Zodra ik zie dat hij zijn snoepjes en andijvie niet meer eet weet ik zeker dat het weer erg is. Maar meestal ben ik dat voor.

Ja das heel logisch! Dat doet die van mij nu dus ook, brokken laten staan maar wortel en hooi gaan er nog gewoon in

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Xde.b:

Ik heb later nog even nagevraagd en ze doen het morgen niet omdat zij morgen geen "operatie consult" doen? 😅🤔 ze kon mij wel inplannen voor het onderzoeken voor het gebit maar dat samen ho maar... waarschijnlijk zijn zij dan van plan zonder narcose na te kijken maar ik wil niet hetzelfde meemaken als wat jij had, dat je het zo niet kon zien.....

 

Ik ga morgen nog eens goed met ze overleggen vooral als ze niks kunnen vinden want er is idd wel iets mis met hem

 

Stel dat ze zonder narcose "gewoon" in zijn bekkie gaan kijken en ze zien wél haken, dan wordt hij nog steeds niet meteen geholpen dus... Ik zou zelf dan overwegen om het te verplaatsen naar volgende week, wanneer het onder narcose kan met gelijk behandeling als dat nodig is.

Als hij wel gewoon hooi en groente eet zal hij niet meteen verhongeren.

 

Als je twijfelt of het aan het gebit ligt zou ik wel gewoon even gaan en helemaal na laten kijken (ook gewicht even checken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Stel dat ze zonder narcose "gewoon" in zijn bekkie gaan kijken en ze zien wél haken, dan wordt hij nog steeds niet meteen geholpen dus... Ik zou zelf dan overwegen om het te verplaatsen naar volgende week, wanneer het onder narcose kan met gelijk behandeling als dat nodig is.

Als hij wel gewoon hooi en groente eet zal hij niet meteen verhongeren.

 

Als je twijfelt of het aan het gebit ligt zou ik wel gewoon even gaan en helemaal na laten kijken (ook gewicht even checken).

Ik moest toch heen ze konden de afspraak niet afzeggen maar ze hebben alles zonder narcose na kunnen kijken, zijn gebitje moest idd even bijgewerkt worden en ze hebben m ook gewogen. Woensdag moet ik hem brengen om 9 uur en mag ik hem rond 3 uur ophalen, ik hoefde voor deze afspraak ook helemaal niks te betalen zei hij..

Hij weet alleen niet zeker of dit de reden ervan is en er niks anders achter zit omdat hij wel af valt maar we zien het vanzelf, nu mag hij gewoon hooi en kleine stukjes wortel eten en als het moet hem even bij voeden door dwangvoeding

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou al zijn haakjes zijn verwijderd, 5 uur mogen we m ophalen.. wat betreft het afvallen denkt de dokter dat hij een tumor in 1 van zijn balletjes heeft, hij heeft daar ook even naar gekeken en het viel hem op dat de ene groter was dan de andere dus dat zou idd een optie zijn, iemand hier ervaring mee? Stress m enorm erg nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .