Spring naar bijdragen
Kokonijn

Groepskoppeling, is dit een normaal verloop?

Recommended Posts

Enige tijd geleden hebben we een mooi groot konijnenverblijf gemaakt. Namelijk 9 m2 binnen met vrije toegang tot 12 m2 buiten, totaal dus ruim 20 m2. In eerst instantie zijn we gestart met een koppeltje van een gecastreerde ram en een voedster. Harstikke leuk maar het leek ons leuk om er nog een koppeltje bij te zetten. Dus nog een koppeltje gecastreerde ram+voedster uitgezocht. Ze zitten nu sinds zaterdag samen. In eerste instantie verliep het best rustig. Er werd wat gejaagd en gereden, maar dat was het.
Het nieuwe rammetje leek echter een beetje buitengesloten te worden. Tot ik ze met z'n 4-en binnen had. Toen lagen de rammen ineens lekker naast elkaar te dutten. Prima dacht ik. 
Gisteren kwam ik echter bij het hok en zag ik overal plukken haren liggen en de ene ram lag helemaal te hijgen in het zand. Even later zag ik waarom want de beide rammen waren verwikkeld in een gevecht. Gingen echt zo nu en dan rollebollend door het hok. 's Avonds was de rust wedergekeerd, maar de nieuwe ram leek weer buitengesloten. Zijn eigen voedster kwam wel af en toe en ik heb hem even apart wat brokjes gegeven zodat ik zeker wist dat hij wel eten kreeg.

Vanmorgen leek de ruzie over. Nu begonnen de voedsters weer wat te klooien, dat wil zeggen de nieuwe voedster wordt steeds weggejaagd. Ze mag eten, tot de andere voedster besluit dat het genoeg is en die jaagt haar weg. Die voedster gaat het gevecht niet aan en laat zich wegjagen dus daar komt geen ruzie uit. De rammen heb ik niet weer zien ruzien. Zostraks zaten ze alle 4 binnen een vierkante meter een beetje rond te kijken en te wassen.

Is dit een normaal verloop van een groepskoppeling? Zouden de rammen het nu uitgevochten hebben en zullen ze elkaar nu accepteren? Het is natuurlijk normaal dat er een rangorde is, dus ook dat ze elkaar wegjagen? Hoe lang kun je het aankijken dat een konijntje eventueel wordt buitengesloten?

Een heleboel vragen 😉 ik hoop dat iemand antwoorden heeft!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo dat als je konijnen laat vechten, ze dan uiteindelijk alsnog vrede hebben. Als konijnen vechten in de natuur, is dat om te zorgen dat één van de twee verjaagd word, weggaat bij de groep.  Gevechten stoppen dus nooit als er niet één van de konijnen weggaat. En dat kan echt ernstige verwondingen geven.

Rangordebepaling is iets anders dan vechten. Rangorde bepaling is jagen, eens een pluk haar uittrekken in de achtervolging of tijdens het rijden op elkaar. Knorrend naar elkaar uitvallen, echt zo een snauw. Dat soort gedrag is normaal koppelgedrag. Dat kan er op zich ook al best heftig en stressvol uit zien, maar dat is niet vechten.

Vechten, rollen over de vloer, vastbijten in elkaar en schoppen, boksen. Dat is geen koppelgedrag, maar een teken dat het niet klikt tussen deze konijnen.

Het klinkt dus helaas niet alsof dit een groep kan worden als viertal. Ik zou de koppeling dus echt afbreken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt niet meer gevochten. Ze zitten nu steeds bij elkaar, alleen het nieuwe koppel wordt af en toe weggejaagd. Nieuwe rammetje vecht niet meer terug maar gaat de andere nu uit de weg. 

Lijkt me een goed teken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop het voor je.

Ik denk echter dat het uitstel is, je ruimte is flink groot. Ik vermoed dat er nog wel nieuwe confrontaties gaan komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De rammen zijn nu regelmatig in elkaars nabijheid (wat niet perse hoeft). Ze snuffelen dan even en dan springt de ene ram een stukje weg en gaan ze weer uit elkaar.

De voedster is nu meer bitchy aan het doen.

Ik zie ze in ieder geval allemaal regelmatig eten en drinken gelukkig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je ook wel gekoppeld op neutraal terrein? Zoals ik dit lees heb je een nieuw koppel in het verblijf van je eerdere koppel gezet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei IreneM:

Heb je ook wel gekoppeld op neutraal terrein? Zoals ik dit lees heb je een nieuw koppel in het verblijf van je eerdere koppel gezet?

Ja dat klopt. Wel schoongemaakt voor het nieuwe koppel erbij kwam.

Volgens de fokker zou dit geen probleem zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De nieuwe voedster wordt wel geaccepteerd. Ze liggen nu met z'n 3-en bij elkaar te dutten buiten en likken elkaar af en toe. De ram ligt echter nu alleen binnen dus die wordt vooralsnog buitengesloten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is geen neutraal terrein als het schoon is gemaakt. Kun je ze niet even ergens anders huisvesten? En dan na een week of 2 met z'n allen nog een keer terug verhuizen naar het verblijf?

Dit klinkt wel als een stevige koppeling. Natuurlijk is het niet gedoemd te mislukken, maar elke keer de confrontatie geeft ook onrust bij de anderen. Ik zal er persoonlijk even over nadenken om ze toch weer even voor een langere periode naar binnen te halen ( nu het nog kan ivm de temperatuur). 

Groepskoppelingen zijn altijd lastig. De karakters moeten elkaar uiteraard liggen en er hoeft er maar 1 tussen te zitten die niet match en daar ga je al. Na eigen ervaring blijft onrust zo'n 4 weken aanhouden,. Het gejaag wordt met een paar dagen minder, maar er zit er altijd 1 in de groep die de anderen even wilt testen.. zo begint het weer van voor af aan. 

Houd in je achterhoofd dat het afgezonderde rammetje misschien zichzelf echt niet top voelt in een groepje en je terug moet gaan naar 2 koppels, heel jammer, maar soms wel beter en stabieler voor de konijnen. 

Succes!! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei BaasjevanBakkes:

Dat is geen neutraal terrein als het schoon is gemaakt. Kun je ze niet even ergens anders huisvesten? En dan na een week of 2 met z'n allen nog een keer terug verhuizen naar het verblijf?

Dit klinkt wel als een stevige koppeling. Natuurlijk is het niet gedoemd te mislukken, maar elke keer de confrontatie geeft ook onrust bij de anderen. Ik zal er persoonlijk even over nadenken om ze toch weer even voor een langere periode naar binnen te halen ( nu het nog kan ivm de temperatuur). 

Groepskoppelingen zijn altijd lastig. De karakters moeten elkaar uiteraard liggen en er hoeft er maar 1 tussen te zitten die niet match en daar ga je al. Na eigen ervaring blijft onrust zo'n 4 weken aanhouden,. Het gejaag wordt met een paar dagen minder, maar er zit er altijd 1 in de groep die de anderen even wilt testen.. zo begint het weer van voor af aan. 

Houd in je achterhoofd dat het afgezonderde rammetje misschien zichzelf echt niet top voelt in een groepje en je terug moet gaan naar 2 koppels, heel jammer, maar soms wel beter en stabieler voor de konijnen. 

Succes!! 

Wat bedoel je precies met naar binnen halen? Als in huis is geen optie.

Het binnengedeelte van het verblijf zit in de schuur. Ik kan de buitenren heel makkelijk afsluiten met een luikje. Dat is wel mogelijk. Dan zitten ze samen in een ruimte van 9 m2.

Mocht het niet werken ga ik ze zeker weer terugsplitsen naar de twee  bestaande koppels maar ik wil het eigenlijk ook wel even de tijd geven.

bewerkt door Kokonijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

sorry had het verkeerd gelezen, maar het gaat erom dat er gekoppeld moet worden op neutraal terrein. Terrein dat voor ieder individueel konijn onbekend is om zo tot een goede rangorde te komen. Ook al heb je schoongemaakt, je zult op langer termijn zien dat het oude koppel de baas blijft omdat het HUN terrein is. Nu heb je sullen van konijnen, die alles maar goed vinden en zo'n koppeling toch kan slagen hoe jij het nu doet, maar als ze continu de confrontatie aan gaan en er konijnen buitengesloten worden, is de kans erg groot dat je de groepskoppeling moet afbreken en toch naar 2 koppels moet gaan. 

Jammer dat de fokker jou hierover fout heeft geïnformeerd en je nu met een "probleempje" heeft opgezadeld. Je hebt de konijnen nu en we moeten gaan kijken wat wel mogelijkheden zijn om het of te laten slagen of om het juiste te doen en ze te splitsen. 

Ik hoop heel erg met je mee dat dit goed blijft gaan, echter moet ik wel bekennen dat ik zelf van groep naar 2 koppels ben gegaan voor stabiliteit. Iedere keer die onrust.. het is heerlijk een groep, maar het moet precies matchen en zo klinkt dit (nog) niet. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei BaasjevanBakkes:

sorry had het verkeerd gelezen, maar het gaat erom dat er gekoppeld moet worden op neutraal terrein. Terrein dat voor ieder individueel konijn onbekend is om zo tot een goede rangorde te komen. Ook al heb je schoongemaakt, je zult op langer termijn zien dat het oude koppel de baas blijft omdat het HUN terrein is. Nu heb je sullen van konijnen, die alles maar goed vinden en zo'n koppeling toch kan slagen hoe jij het nu doet, maar als ze continu de confrontatie aan gaan en er konijnen buitengesloten worden, is de kans erg groot dat je de groepskoppeling moet afbreken en toch naar 2 koppels moet gaan. 

Jammer dat de fokker jou hierover fout heeft geïnformeerd en je nu met een "probleempje" heeft opgezadeld. Je hebt de konijnen nu en we moeten gaan kijken wat wel mogelijkheden zijn om het of te laten slagen of om het juiste te doen en ze te splitsen. 

Ik hoop heel erg met je mee dat dit goed blijft gaan, echter moet ik wel bekennen dat ik zelf van groep naar 2 koppels ben gegaan voor stabiliteit. Iedere keer die onrust.. het is heerlijk een groep, maar het moet precies matchen en zo klinkt dit (nog) niet. Succes!

De fokker zei dat het geen probleem zou zijn omdat ze er nog niet zo lang zitten (vanaf mei) en ze alle 4 nog jong zijn. De tijd zal het leren of het nog goedkomt...

Mocht het onrustig blijven dan wil ik ze denk ik sowieso splitsen omdat het voor de kinderen zo ook niet zo leuk is. Die willen er graag bij in en aaien enzo maar dat is nu sowieso even geen optie, maar ik hoop binnenkort wel weer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil je niet afvallen, maar een groepskoppeling is heel complex. Helemaal als er ook nog een kinderhandjes bij komen kijken... Geduld en vooral RUST.. Ook niet teveel geduld want konijnen kunnen zich letterlijk de dood in vechten. Als het knokken aanhoud of de ram nog steeds buitengesloten blijft zal ik ze echt gaan splitsen.

Heel vervelend voor jullie, omdat jullie graag anders hadden gezien, maar ik denk voor je konijnen wel de beste keuze. Maargoed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wie weet liggen ze morgen allemaal op een hopje te wassen en te knuffel.. SPANNEND!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een fokker is ermee gediend om zoveel mogelijk konijnen te verkopen, dus die zal uiteraard zeggen dat het kan.

En als ze jong zijn vinden konijnen de meeste andere konijnen wel aardig. Worden ze eenmaal volwassen en krijgen ze een eigen mening, dan kan het zomaar gebeuren dat het ineens niet meer klikt. Dat geldt voor een koppel, maar des te meer voor een groep. Dus ook dat is een risico. Wel fijn dat je eventueel de mogelijkheid hebt om twee koppels te huisvesten, daarmee heb je een plan B achter de hand voor als het niet werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kom ik vanmiddag bij de konijnen.... kan ik een van de rammen niet vinden (de rammen zijn beide zwart). Tja, waar ligt dat beest.... waar ik hem dus niet zoek.... namelijk tegen de andere aan te luieren.....

Dus ik hoop maar dat dat een goed teken is en ze hun strijdbijl begraven hebben...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik nu vooral zie is dat ze allemaal hun eigen gangetje gaan. Voedster jaagt de andere voedster nog wel eens weg, maar de ram accepteert die voedster wel weer heel goed (samen uit hetzelfde bakje eten enzo). De andere ram zit nog wel vaak alleen in een hoekje, maar wellicht vindt die het ook gewoon fijn om buiten te zitten....? Gister zag ik hem ook wel rondscharrelen en ook binnen... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houd er ook rekening mee, dat niet elk konijn in een groep past.

Ik had een groep van 6, maar toen mijn ram overleed, bleek zijn vriendinnetje dus totaal niet in een groep te passen. En dus eruit moeten halen, en een eigen vriendje moeten geven. Zij zat ook altijd apart.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Houd er ook rekening mee, dat niet elk konijn in een groep past.

Ik had een groep van 6, maar toen mijn ram overleed, bleek zijn vriendinnetje dus totaal niet in een groep te passen. En dus eruit moeten halen, en een eigen vriendje moeten geven. Zij zat ook altijd apart.

Dat probeerde ik dus ook te zeggen. Koppelen is lastig en alle puzzelstukjes moeten passen... spannend! Ik blij het volgen...😍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een update; gaat nog steeds goed en vredig.
De heren zitten af en toe gebroederlijk naast elkaar en toen ik vanavond groente ging voeren aten ze ala Lady en de Vagebond samen een Andijvieblad..... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas. Ik heb ze uit elkaar gehaald.

De rollen waren ineens finaal omgedraaid, nu de andere ram buiten de groep. Continu overal plukken haar en de "oude" ram helemaal bang. Voor elk konijn wat maar in zijn richting bewoog sprintte hij weg, stampen, heel zielig eigenlijk. Kwamen de rammen toch bij elkaar dan meteen weer oorlog, vastbijten, schoppen.... echt niet leuk.

Dus besloten ze toch te scheiden. Nu twee binnen en twee buiten en hard nadenken over de handigste manier om beide in 2en te doen zodat ze allemaal zowel binnen als buiten kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat jammer, dat het niet gelukt is, dan maar het denkhoofd aan het werk zetten om 2 koppels veilig en gelukkig te kunnen houden inderdaad. Zet 'm op, aan de slag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer zeg, maar de juiste beslissing. Ze moeten wel happy zijn. Succes met de puzzel, ben benieuwd hoe het wordt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou het een probleem zijn wanneer de koppels niet bij elkaar kunnen komen, maar elkaar wel kunnen zien?
Ik denk aan losse panelen om de ren te splitsen. Dan kunnen ze elkaar wel zien door het gaas.

En zouden ze er niet overheen springen? De meeste panelen zijn ongeveer 60 cm hoog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites