Spring naar bijdragen
Evee

Offtopic: Vrouwenhoekje

Recommended Posts

Irritant is dat hè? Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat mensen vragen wanneer de kinderen nou eens komen... Blijkbaar heb ik nu de leeftijd bereikt dat het van mij verwacht wordt ofzo. Ik wil het nog niet uitsluiten, maar ik heb er op dit moment echt helemaal geen behoefte aan om een kind op de wereld te zetten en mijn vriend ook niet. Laat mij maar lekker voor m’n beestjes zorgen, heb ik m’n handen vol aan, met veel plezier. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad erg irritant om zulke vragen te krijgen of überhaupt niet serieus genomen te worden.

Ik krijg ook vaak naar mijn hoofd geslingerd dat er wel een tweede komt, maar dat is echt een 'big fat no'.

Mijn man en ik wilden graag een kind en hebben ervoor gekozen dat redelijk vroeg te doen, hoe stom dat ook klinkt..

Tegenwoordig begint het al wel normaler te worden dat er steeds meer koppels zijn die geen kinderen nemen. Dus maak je je daar maar niet zo druk over! Degene die zoveel vragen aan je stellen of je niet serieus nemen zijn vaak meer de 'schaapjes' of meer de standaard 'oudere generatie' (naar mijn mening in ieder geval).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was al iets ouder toen ik moeder werd, al was dat geen bewuste keuze. En ook ik heb daarna nog jarenlang de vraag gehad wanneer nummer twee zou komen.

En dat dat een buitengewoon lompe vraag is aan iemand die niet meer zwanger mocht worden, dat kan niet iedereen weten. 

Maar dat wij een huilbaby hadden, ik zwangerschapsvergiftiging en een post partum depressie had, en toen ik me weer een beetje mens begon te voelen mijn man 3 jaar lang ernstig ziek was, zou toch een kleine aanwijzing kunnen zijn dat we daar even niet mee bezig waren.

Het valt mij trouwens weleens op, dat als ik aan vrouwen van boven de 30 vraag of ze kinderen hebben, en ze hebben ze niet, dat ze vaak gaan uitleggen waarom niet. Van mij hoeft dat niet hoor, dat moet iedereen gewoon lekker voor zichzelf beslissen. Ik snap niet waarom iedereen daar een mening over moet hebben. En al heb je daar een mening over, dan hoef je hem niet per se uit te spreken toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Exact!

Ik snap dat ook niet dat alles gewoon zo maar gevraagd wordt en mensen dat dood normaal vinden.

T is wat je zegt, iedereen heeft zijn eigen keuzes in het leven, net zoals dat iedereen zijn eigen mening heeft. Waarom zou je je in godsnaam moeten gaan verdedigen voor een bepaalde keuze of een bepaalde mening moeten uit spreken?!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poeh dat klinkt als een hele heftige tijd Marjolein.. 

@BunnieHop ik krijg die vragen vooral van mensen die al heel jong van een gezin droomden en hun leven daar naartoe hebben opgebouwd. Zij zullen mij nooit begrijpen en ik hen ook niet. Dat geeft niet, als je elkaar maar wel in je waarde laat en daar moet ik ze soms even aan herinneren. Dat wat ik wil in het leven anders is dan wat zij willen niet wil zeggen dat het één beter of slechter is dan het ander, maar gewoon anders..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik toch eens een euro kreeg voor elke keer dat iemand vraag wanneer er kinderen komen... Man dan was ik rijk 😂

Mijn reactie is dan steevast... Niet, ben onvruchtbaar. Nou, dan zie je ze toch wel schrikken. Oh, sorry, gestommel. Of geen gesproken reactie masr ineens iets anders moeten doen. 

Dat het mijn eigen bewuste keuze is, last ik vaak achterwege😇. Ten eerste gaat dat ze allemaal helemaal niet aan. Daarbij zijn er ook genoeg stellen waarbij het allemaal niet zo vanzelfsprekend gaat. Dan zijn deze vragen vaak ongewenst. 

En inderdaad de vraag waarom niet... Nou.. waarom wel? Kan geen goed onderbouwde reden bedenken. Als je zo nodig een kind wil. Adopteer dan een kind die geen ouders heeft. Er zijn al genoeg mensen op de wereld, geef die bijna geen kans hebben zicht op betere toekomst.en ja dat is anders en kan problemen met zich nee brengen.. maar dat kan een zwangerschap en een kind van je eigen DNA ook hebben. 

@Marjolein dat is precies wat ik bedoel met tactloos. Dat zal een hele heftige periode geweest zijn.

bewerkt door MichelleloveElmo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het niet graag graag overdoen nee. Maar na een burn-out en een scheiding is het weer helemaal goedgekomen hoor😄.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, ik snap jullie wel ja.

Wij hadden hier dan besloten voor 1 kind. Omdat we het beiden heel graag wilden en we hebben ook gezegd dat we het bij 1 zouden houden.

Complete ananas zwangerschap gehad (ben zwaar hypermobiel, dus ik zakte bij de 12 weken zwangerschap al iedere dag compleet door mijn heupen, knieën en enkels heen).

Ik had geen vertrouwen in normaal bevallen hierdoor, dus ik heb echt maaaandenlang moeten strijden voor een keizersnede die mij pas op het laatst werd toegekend omdat ik mentaal niet sterk genoeg was voor de bevalling. Dus heel die tijd ook met enorm veel stress rond gelopen. En na de keizersnede heb ik een postnatale depressie gehad. 

Tuurlijk ga ik me dan niet nog ff bedenken of ik een tweede wil of niet, dan staat mijn antwoord ook wel voor een volle 100 procent vast.

Als ik de tijd kon terug draaien, had ik besloten om geen kind te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha ja, ik kon de laatste 5 maanden ook alleen maar langs de muur lopen omdat ik anders zou vallen.

35 minuten geleden zei BunnieHop:

Als ik de tijd kon terug draaien, had ik besloten om geen kind te nemen.

Dat klinkt hard, maar ik snap het wel. Zeker met de zorgen die je nu nog steeds hebt erbij.

Ik vond mijn zwangerschap fantastisch, ondanks alle narigheid. Fysiek ben ik er niet helemaal ongeschonden uitgekomen, en wij hebben ook daarna moeilijke jaren gehad, maar ik heb er geen spijt van. Ik hoop dat jij er over 10 jaar (of liefst eerder) ook zo over kunt denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

Ha ja, ik kon de laatste 5 maanden ook alleen maar langs de muur lopen omdat ik anders zou vallen.

Dat klinkt hard, maar ik snap het wel. Zeker met de zorgen die je nu nog steeds hebt erbij.

Ik vond mijn zwangerschap fantastisch, ondanks alle narigheid. Fysiek ben ik er niet helemaal ongeschonden uitgekomen, en wij hebben ook daarna moeilijke jaren gehad, maar ik heb er geen spijt van. Ik hoop dat jij er over 10 jaar (of liefst eerder) ook zo over kunt denken.

Het klinkt inderdaad heel hard, maar het is voor nu gewoon de complete ervaring die ik heb gehad die zich nu uit spreekt.

Ik hoop inderdaad dat ik mijn mening er nog wel over bij kan stellen met de tijd mee zoals je ook zegt.

Het is trouwens niet zo dat ik dit nu heb gezegd dat ik en mijn man niet om onze zoon geven hoor. Want wij hebben wel alles over voor hem.

Zou alleen willen dat alles er wel iets rooskleuriger was uit gevallen dan dat het heeft gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dapper dat je dat zegt @BunnieHop, er rust nogal een taboe op dergelijke woorden, terwijl ik toch regelmatig hoor dat het wel tegenvalt, het ouderschap. Ik hoop dat er snel positieve veranderingen voor jullie komen, als het allemaal wat gemakkelijker wordt komt er ook meer ruimte om te genieten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat mensen eigenlijk altijd wel wat te klagen/zeuren hebben. 

Heb je 1 kind, wanneer komt de tweede? 

2 kinderen, nu is het wel klaar zeker?

3 kinderen, was die derde wel gepland?

4 kinderen, je mag zeker geen anticonceptie gebruiken?  

Geen kind, is het niet eens tijd? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen relatie en woon op m’n 35e nog thuis. Ik zou inmiddels ook stinkend rijk kunnen zijn van al die mensen die vragen “of ik niet eens het huis uit moet en aan een relatie moet beginnen.” Alsof ik voor m’n lol nog thuis woon... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk dat mensen bij ons inmiddels wel van het vragen naar kinderen naar een wat voorzichtigere aanpak zijn overgegaan. Wij zijn inmiddels ruim 5 jaar getrouwd, ik ben 36. Mensen denken volgens mij dat als je dan nog geen kinderen hebt, het ook niet lukt. Dat is bij ons echter niet zo, wij zijn bewust kinderloos.

Toch merk ik dat onder leeftijdsgenoten, er wel begrip is voor die keuze. Er word wel naar gevraagd hoor, maar voor mijn gevoel toch zonder oordeel er aan vast, wat je bij mensen van 50+ vaak wel voelt, die lijken toch vaak nog wat traditioneler in dat soort dingen te staan. Maar van leeftijdsgenoten is het meer uit interesse, een "hoe staan jullie er in?" of een "Doe ik jullie toch geen pijn met blije verhalen over onze zwangerschap/kinderen?". En dat ervaar ik niet als vervelend. 
Iedereen is er toch tegenwoordig wat meer open over, en het gaat niet allemaal onder rozen. Kinderen opvoeden is zwaar. En er zijn heel wat mensen die eerst toch wat ellende doorgaan, bijvoorbeeld miskramen krijgen voor een zwangerschap lukt. En dan is het maar afwachten of je kindje gezond is. Iemand uit onze vriendengroep heeft bijvoorbeeld een kindje met een beperking, dat is ook zwaar. Ook ken ik iemand met een kindje met de ziekte van Duchenne.  Maar het is ook niet makkelijk als je kinderen wil en het niet lukt, en medische trajecten in moet. Of wat ik tegenwoordig ook vaker hoor, dat je geen partner kan vinden maar wel een sterke kinderwens hebt. Is je wens dan zo sterk dat je voor een kind gaat zonder partner? Of moet je je wens om een gezin te hebben opgeven? En ook definitief besluiten geen kinderen te willen is niet altijd makkelijk en geaccepteerd.  Het zijn moeilijke keuzes, die je leven flink beïnvloeden.
Wij hebben meerdere redenen waarom we tot deze keuze zijn gekomen, en hebben ook serieus naar pleegzorg gekeken. Wij hebben niet de wens zelf kinderen op de wereld te zetten, maar hebben ook geen hekel aan kinderen. Maar voor het moment vinden we het eigenlijk wel prima met z'n tweetjes. Maar het is fijn dat dat ondanks de keuze zelf geen kinderen te willen, je op die manier wel iets zou kunnen betekenen voor kinderen die geen stabiel thuis hebben. 
Waar ik mij wel eens schuldig over voel, is dat mijn schoonmoeder een sterke oma-wens heeft. Zij hebben 3 kinderen. Maar zoals het er nu voor staat, geen uitzicht op kleinkinderen, van geen van de drie. Maar ja, dat is voor ons toch niet een reden om alsnog kinderen te willen 😅 Gelukkig heb ik dat bij mijn ouders niet, mijn zus heeft wel 2 kinderen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn een tijdje apart van elkaar gaan wonen, terwijl onze relatie niet over was. Mensen kregen daar echt kortsluiting van! Nu we weer samenwonen in een ruim huis merkte ik dat dat mensen geruststelt, omdat we weer wat meer 'normaal' zijn. Tot ik ze vertel dat we een tweede woonkamer hebben en vaak apart van elkaar slapen, soort van samenwonend latten in 1 huis. Dan moet onze relatie wel heeeeeell slecht zijn als we ruimte voor onszelf nodig hebben en nemen blijkbaar. 

Alles wat buiten de huisje boompje kindje norm valt lijkt lastig. Hoewel de reacties wel veranderen van ronduit afwijzend in geïntrigeerd. Maar wel meestal met de haastige toevoeging:' IK zou het zo zo niet willen hoor..' prima joh, onnodig om te vermelden aangezien ik kan zien dat je het anders doet.. ik kreeg op dat apart wonen juist positieve reacties van oudere mensen. Die konden liefde vaker los zien van de regeltjes dan mensen van onze leeftijd. Niet allemaal hoor, maar ik vond het opvallend hoe veel van mijn oudere kennissen een handreiking naar me deden. Had ik niet verwacht!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-8-2020 at 18:40 zei Eefje:

Ik hoor heel wisselende verhalen over het spiraaltje. De ene zweert erbij, de andere heeft hele nare verhalen en heeft het na een half jaar en een hoop bloed en gewichtsverlies laten verwijderen. Ik durf het niet aan, ik heb al gedoe met mijn baarmoeder (hpv) en hoewel dat er natuurlijk los van staat sla ik zo'n extra en wat ik hoor pijnlijk bezoek aan de gyn toch maar over, zit er al veel te vaak. 

Er zijn verschillende soorten spiraaltjes: ik hou het bij degene zonder hormonen (Flexi T). Anders ga ik volledig afgestompt door het leven 🤣. Dan maar eens in de maand emotioneel, maar dan voel ik alles tenminste wel. Ik vind het ideaal, maar iedereen op internet heeft verschillende ervaringen inderdaad. Plaatsen pijnlijk... Mwoah, even 2 seconden een steek alsof iemand de baarmoeder uitknijpt (heb toch ergens het idee dat een bevalling erger is 😬). Mijn vriendinnen hebben dezelfde ervaring. Mijn dokter plaatst meerdere keren per week een (mirena)spiraaltje vertelde ze, allemaal zonder problemen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Evee:

Ik merk dat mensen bij ons inmiddels wel van het vragen naar kinderen naar een wat voorzichtigere aanpak zijn overgegaan. Wij zijn inmiddels ruim 5 jaar getrouwd, ik ben 36. Mensen denken volgens mij dat als je dan nog geen kinderen hebt, het ook niet lukt. Dat is bij ons echter niet zo, wij zijn bewust kinderloos.

Toch merk ik dat onder leeftijdsgenoten, er wel begrip is voor die keuze. Er word wel naar gevraagd hoor, maar voor mijn gevoel toch zonder oordeel er aan vast, wat je bij mensen van 50+ vaak wel voelt, die lijken toch vaak nog wat traditioneler in dat soort dingen te staan. Maar van leeftijdsgenoten is het meer uit interesse, een "hoe staan jullie er in?" of een "Doe ik jullie toch geen pijn met blije verhalen over onze zwangerschap/kinderen?". En dat ervaar ik niet als vervelend. 

Herkenbaar inderdaad! Ook omdat wij meerdere vrienden hebben die er lekker nuchter in staan waardoor we er regelmatig over kletsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Eefje:

Tot ik ze vertel dat we een tweede woonkamer hebben en vaak apart van elkaar slapen, soort van samenwonend latten in 1 huis. Dan moet onze relatie wel heeeeeell slecht zijn als we ruimte voor onszelf nodig hebben en nemen blijkbaar. 

Dat lijkt mij dus zo ideaal! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons zorgt het voor meer positieve aandacht voor elkaar als we wel dingen samen doen. Hadden we ingevoerd toen we merkten dat we na een periode van apart wonen, waarin we het super leuk hadden samen, met samenwonen meteen weer in een sleur kwamen. Nu spreken we af om samen te eten, plannen dagjes waarop we samen dingen ondernemen, is één van ons uit zijn hum vertrekken we naar verschillende kamers ipv in elkaars negatieve energie te zitten.. we hebben het daardoor leuker en gezelliger samen. Ieder een eigen huis vlak bij elkaar zou ik het liefste willen, maar dan is een huis met een tuin op loopafstand van het centrum en allebei een auto niet haalbaar. Samenwonen is voor mij vooral praktisch en economisch, ik vond het geweldig om mijn eigen huisje te hebben. Niet erg romantisch allemaal, maar ik heb die ruimte nodig. Mijn vriend vond het eerst lastig, omdat het tegen de norm ingaat, maar vindt het nu toch ook heel fijn, gelukkig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt mij ook heerlijk, zo die ruimte, helaas voor ons financieel niet haalbaar. Een woning met twee slaapkamers en twee woonkamers. We hebben wel alle twee onze eigen ruimte, maar dat is toch anders. Voor nu slaap mijn vriend even een weekje in het huis van zijn ouders. Even rust inbouwen. Uit eindelijk zouden we graag een huis willen waar we zowel ons eigen hobby plekje hebben als twee slaapkamers. 1 zou ook een logeerkamer zijn. Maar als ik niet kan slapen of mijn vriend ligt te snurken of wat, dat we dan wel apart, maar alle twee goed slapen.

Ik merk ook met latten dat je het samen zijn meer plant en daardoor meer geniet van die momenten. En er ook echt bent voor elkaar. En met elkaar, ipv half op je telefoon of bezig met andere dingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites