Spring naar bijdragen
Evee

Slowchat hondentopic

Recommended Posts

Zaterdagochtend. Om 8 uur op het strand. Op een paar kitesurvers na nog niemand te vinden. Heerlijk, volop genieten met man & hond. Ditzijn echt de geniet momentjes 😍

IMG_20201010_092459_154.jpg

Resizer_16023155869260.jpg

Resizer_16023154842270.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw! Dat zijn ook de mooiste herinneringen aan en hand hebben! Ik ben een enorme hondenliefhebber, ik vraag al vanaf ik twee was een hond! En elke keer opnieuw zeggen ze nee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik zou ook niet ergens kunnen wonen waar het niet aan de kust is. Ik mis de zee dan echt te veel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oooh, wat lief @Evee! De oortjes van het knuffeltje zien er wat verweerd uit. Sabbelt Qila ook op oortjes?
Mijn hond is gek op knuffels, en alle knuffels die dergelijke oortjes hebben zijn helemaal besabbeld.
Ze maakt ze verder niet stuk of zo. Als de oortjes opdrogen worden ze hard. Maar ze zien er wel kleffer uit als die op de foto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Samen in de tuin werken 

IMG_20201022_134944_523.jpg

Qila graaft gaten op plekken waar het niet handig is, terwijl ik aan het werk ben 😂

• Vind ik leuk 2
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij geniet ook echt van je hond he @Evee? Heb je altijd poolhonden gehad?
Vaak val je op een bepaald type hond he? Hoewel ik naast Flatcoats ook een Cairn terrier heb gehad waar ik erg gek op was. Ondanks dat het een heel ander typetje was dan de retrievers die ik bij mijn ouders thuis (Labradors) en zelf (Flatcoated retrievers) altijd heb gehad

Ik kan mij geen leven voorstellen zonder hond. Heb er al mijn hele leven altijd 1 of 2 om mij heen. En ze zijn waren allemaal heel verschillend. Het hondje wat we nu hebben ben ik helemaal verliefd op! In februari wordt ze al weer 3 jaar en ik merk de laatste tijd echt dat ze volwassen wordt. Ze heeft zich zo leuk ontwikkeld. Mijn man en ik zeggen vaak tegen elkaar dat we hopen dat we haar nog minstens 10 jaar mogen hebben!

Helaas worden vrij veel Flatcoats niet zo oud, maar mijn 2e hond is destijds bijna 14 geworden, dus het kan wel!

Mijn 1e en mijn 3e hond werden maar 6 en 9 jaar. Zij kregen allebei histiocytair sarcoom, een tumor die bv. ook bij de Berner Sennenhond veel slachtoffers maakt. Mijn hond die wel oud werd, deed op verzoek van de rasvereniging mee met een groot onderzoek naar HS. Via onderzoek (in samenwerking met o.a. de rasvereniging in Engeland) proberen ze er bv. achter te komen waarom de ene hond wel oud wordt en de andere hond niet.

Straks weer een eind wandelen samen. Dat is toch wel een van de leukste dingen van een hond. Dat je er elke dag minstens een uur lekker uit komt, weer of geen weer!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nooit honden mens geweest. Ik ben er nooit mee opgegroeid. Niemand in de familie had honden. 

Ik had katten en konijnen en toen ontmoette ik mijn man. Een van de eerste dingen die hij zei was dat hij sledehonden wilde, malamutes. Aangezien ik op dat punt 6 konijnen en 3 katten inbracht in onze relatie, terwijl hij allergisch is voor katten, dacht ik, tja dan kan ik moeilijk nee zeggen! 

Ik had echt nooit gedacht dat ik zo een band zou krijgen met onze honden. Met Keiko was het echt ontzettend moeilijk, daar botste ik wel eens mee, maar die had een enorme klik met mijn man. Hij was niet makkelijk, maar we hebben zo veel van hem geleerd. 

En toen kwam Qila.  Ik had echt niet gedacht dat ik zo een band met haar zou krijgen maar vanaf het begin af aan zijn wij echt een match. Hetzelfde maar toch verschillend. Het klikt gewoon. We zijn gewoon een soort op elkaar afgestemd, dezelfde frequentie. Ze kan prima zonder mij en ik zonder haar, maar samen zijn we op ons best 😉

Het type hond past ook echt bij ons.  Sterke karakters, niet te volgzaam, actief, zelfstandig, sterke karakters. Dus wat dat betreft blijven we daar wel bij. 

Malamutes worden helaas ook niet zo heel oud, meestal maximaal 10-14 jaar. Ze is nu 8.5. Ik moet er nog niet aan denken dat ze er een keer niet meer zal zijn, van mij mag ze 50 worden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij staan op de wachtlijst voor een malamute puppy, maar helaas, geen geslaagde dekking dit keer. Het teefje waar we op de wachtlijst staan is niet dragend.  Geen probleem hoor, maar wel wat langer geduld hebben dus 🙂 Over 4-6 maanden weten we meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je bij konijnen opvangen aanraadt, maar voor een hond wel naar een fokker gaat? Asiels zitten ook vol met honden. 

(Geen kritiek, gewoon nieuwsgierig 🙈)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei IreneM:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je bij konijnen opvangen aanraadt, maar voor een hond wel naar een fokker gaat? Asiels zitten ook vol met honden. 

Dit vroeg ik mezelf ook af ja 😅

Het is wel zo dat er bij honden meer op karakter gefokt wordt, dus dat het ras daar wel meer uitmaakt, maar verder zou ik verwachten dat dezelfde afweging telt en dat adoptie dan de voorkeur heeft. 

bewerkt door happy211

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei IreneM:

Ik snap de vraag wel hoor 😄 Ik heb asielkatten en asielkonijnen, maar geen asielhonden 😉 Dat is misschien wat verwarrend.

Ik vraag mij wel af waar jij asiels vol met honden weet te zitten in Nederland?  In de asiels hier in Zeeland zitten hooguit 1 of 2 honden.  In heel Nederland zitten maar zo'n 200 honden hoor!

Wij zoeken al 2 jaar,  in eerste instantie naar herplaatsers via de dierenasiels en herplaatsingswebsites, maar wij hebben er geen hond kunnen vinden. Het is niet voor niets dat er zoveel honden uit het buitenland worden gehaald om te herplaatsen in Nederland. Ja, die vind je wel in asiels en overal op marktplaats, prikbord en facebook.

Maar heel eerlijk, ik betwijfel of dat echt de honden zijn die bij ons passen. Ik ben van mening dat landen zelf een goed beleid moeten ontwikkelen om met zwerfdieren om te gaan, en dat de dieren er weghalen het probleem niet oplost, eerder in stand houd. Er komen een hoop hondenziektes mee terug naar Nederland die eigenlijk al uitgestorven waren hier met dat soort dieren, dat zijn de honden die uiteindelijk vaak in asiels belanden (niet elke stichting heeft een herplaatsingsbeleid binnen de eigen regels zitten), en vaak blijken zwerfhonden niet zomaar makkelijk aan te passen aan leven als huishond in Nederland. Ik ben daar gewoon niet zo een fan van. Ik zou liever dat soort problemen aan de bron aanpakken, dan verplaatsen, zoals nu gebeurd. Ik weet dat er mensen zijn die anders denken en elk individu willen redden, maar als er altijd maar meer bij blijven komen, dan is het voor mijn gevoel dweilen met de kraan open, en geen lange termijn oplossing.

Als ik zoek op kees- pool- en sledehonden op bijv. dierenasiels.com zijn er maar 6 resultaten in heel Nederland, waarvan maar  2 sledehonden (akita's) en een husky, maar die is al gereserveerd (en kan niet met katten) Die beiden akita's kunnen niet met andere honden, de ene is niet eens een huiselijke situatie gewend. Dat is nogal wat.

We hebben het liefst een actieve hond, voorkeur gaat uit naar een sledehond, dat hoeft zeker niet perse een malamute te zijn, husky, akita, samojeed, kruisingen, ook prima. We hebben een poging gedaan met een husky x herder kruising (oorspronkelijk uit bulgarije gehaald),  die hebben we een dag en nacht in huis gehad, maar dat was geen match. Die moest wegens gedragsproblemen weg waar ze woonde, maar viel bij ons ook uit het niets uit naar Qila, en dat was voor ons toch echt een nee. De dieren die er al zijn moeten niet lijden onder een nieuwkomer.

Alle honden in die rasgroep die in asiels belanden, zijn verkeerd (of niet) opgevoed. En het is echt niet erg om er tijd in te steken hoor, dat moet je in een pup ook. Maar sommige dingen zijn niet zomaar even afgeleerd. De lijstjes in de sledehondencategorie zijn eigenlijk altijd al:  kan niet in auto,  kan niet met andere honden, kan niet alleen thuis zijn, valt uit naar kinderen/onzekere baasjes/andere honden, enz. En bij zo goed als alle honden het enorme struikelblok voor ons: kan niet met katten. En ja daar hebben wij er 3 van in huis. En die zijn inmiddels ook al wat ouder. Ik ga die geen stress aandoen van een hond die ze opjaagt. En voor je zo iets afgeleerd hebt, ben je zo een jaar verder. Dat vind ik geen prettige situatie voor mijn katten.

Zelfs via de rasvereniging hebben wij geprobeerd een herplaatser te krijgen, maar er zijn binnen dit ras maar zo'n 6 a 8 nestjes per jaar, en herplaatsers binnen de rasvereniging ook maar 1 0f 2 per jaar. En die kunnen meestal niet met katten. Dus zijn we uiteindelijk toch weer op de puppylijst beland. Bij dezelfde fokker waar Qila vandaan komt, die mensen kennen we, hebben we echt een goed gevoel bij. Het is een echtpaar, de man is dierenarts (inmiddels met pensioen), de vrouw is keurmeester voor het ras en actief in de rasvereniging, ze doen recreatief aan sledehondensport met hun honden. En het ziet er echt gewoon netjes en goed verzorgd uit, kleinschalig, niet elk jaar een nest maar zo eens in de 2 a 3 jaar een keertje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok duidelijk verhaal 😁 ik snap het wel. Ik dacht trouwens dat er echt veel meer honden in asiels zouden zitten, maar ik keek ook even op de site van het asiel die hier dichtbij zit een inderdaad maar 1 hond. Gelukkig maar dat het er een stuk minder zijn dan ik dacht 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat valt tegen (of mee? net hoe je het bekijkt), hè? Het aantal honden in asiels.

Er zijn ook eigenlijk geen zwerfhonden in Nederland. De enkele zwerfhond (dumper) die er is, word in ons dicht bevolkte landje vrij snel opgemerkt en beland in een asiel, maar veroorzaakt meestal dus geen nestjes, dus het probleem met honden is in Nederland niet groot.

Met katten is het probleem het nog wel groter, die zwerven nog wel in Nederland, raken als ze zwerven vaak zwanger van ongecastreerde huiskatten of andere zwervers. Er zitten dus ook veel meer katten in asiels dan honden.  Het konijnenprobleem is vergelijkbaar met dat van katten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-11-2020 at 09:40 zei IreneM:

Ik vond (vind?) dit zelf ook heel lastig. Mijn pup is ook een rashond, terwijl ik echt nooit nooit nooit meer een konijn (of een ander dier) ergens anders dan bij een opvang zou halen. 

Heb er ook best wel een tijdje over nagedacht moet ik zeggen. Maar zoals @Evee al aangaf zitten er niet zo heel veel honden in het asiel, en de honden die er zitten hebben regelmatig ook wel een aardig rugzakje. Op het moment laat onze situatie dat (helaas) echt niet toe en hebben we er voor gekozen om voor de veiligste gok te gaan. Een ras waar ik mee opgegroeid ben, een fokker die ik goed ken, ouders met een fijn karakter (niet dat dat alles zegt, maar toch wel wat) en de mogelijkheid om een pup van jongs af aan van alles bij te brengen in plaats van dat je al start met allerlei gedrag wat je moet ombuigen. Soms worstel ik er wel eens mee, maar ik denk dat dit voor nu toch de beste keus is. Ik hoop wel ergens later, als het leven wat rustiger is, nog wat voor een herplaatser te kunnen betekenen 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou het mocht even duren, maar Texas heeft vandaag netjes voor het baasje geposeerd 😁

IMG_3984.jpg.5aa672f09e1c009d99dc892eb9e39f55.jpg

IMG_4024.jpg.9bc93d5073639212af1102b7b2a91a97.jpg

Tex kan zich heerlijk vermaken met konijnentv (alleen jammer dat die stomme konijnen nooit naar hem luisteren.....)

IMG_3954.jpg.9970dd75e3981c7fc2a22fe4cc71c238.jpg

Eigenlijk vindt hij alle dieren leuk (niet altijd wederzijds)

IMG_3975.jpg.731f47a5f46b7952c56484c84c5c0ae8.jpg

Guus Meeuwis is zijn beste vriend

IMG_3891.jpg.e26534ebb258799b92b8d7fed32e0981.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-11-2020 at 09:34 zei Evee:

Wij staan op de wachtlijst voor een malamute puppy, maar helaas, geen geslaagde dekking dit keer. Het teefje waar we op de wachtlijst staan is niet dragend.  Geen probleem hoor, maar wel wat langer geduld hebben dus 🙂 Over 4-6 maanden weten we meer.

Och, wat jammer... Maar geduld is een schone zaak, over een paar maanden hebben jullie vast meer geluk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is tie leuk @Mississippi! Knappe jongen. Al vrij groot ook, maar hij heeft nog een stukje door te groeien. Leuk hoor! Meer foto’s zijn natuurlijk altijd welkom 😉 

Jammer @Evee. Nog even geduld dus.

Ik vind het wel een goede vraag/opmerking van @IreneM en @happy211 over het ‘aanschaffen’ van een (ras)pup van een fokker versus adoptie uit een asiel. Ik heb er vaak ook moeite mee dat de meeste mensen die een hond willen een rashond willen en dat het dan ook nog een pup moet zijn. Als argument wordt dan ook vaak gegeven dat je een pup nog helemaal kan vormen opvoeden. Maar dan ga je er dus wel vanuit dat jíj die opvoeding beter kan dan de eerste baasjes van de honden die in asiels zitten. Zeker bij mensen die nog nooit een hond hebben gehad denk ik dan 🤔. En verder is bij honden het karakter van een ras wel wat meer volgens een ‘standaard’, maar toch heb je geen enkele garantie dat de pup die je krijgt dat karakter heeft, het blijft een gok. Je kan zeggen dat ras X lieve of makkelijke honden zijn, maar bij de pup die jij krijgt kan dat toch net anders zijn. En dan heb je er helemaal niks aan dat ras X meestal zo leuk/makkelijk/lief/... is. Ik heb het idee dat daar vaak te weinig bij wordt stil gestaan, en sowieso dat er te makkelijk wordt gedacht over een hond hebben.

Bij konijnen ben ik van mening dat het fokken eigenlijk niet diervriendelijk kan. Wel is er verschil tussen de ene ‘fokker’ en de andere. Maar hoe dan ook, ongecastreerde rammen (die heb je toch nodig voor het fokken) kunnen niet met andere konijnen samenleven. Een ongecastreerde ram blijft continu bezig om een voedster te dekken en met een andere ram wordt het oorlog. Dus zo’n ram zit af en toe eventjes met een voedster samen om die te dekken, maar de rest van de tijd woont hij alleen... De voedsters zouden wel met periodes met een gecastreerd rammetje kunnen samenleven. Misschien is dat bij wat diervriendelijkere konijnenfokkers zo.

Bij honden is er ook een groot verschil tussen fokkers. Er zijn hondenfokkers die net puppyfabrieken zijn (en waar het om te janken is)... maar er zijn ook hondenfokkers die het goed voor elkaar hebben. Er is in die zin ook een groot verschil tussen konijnen en honden. Ik ben van mening dat een konijn het liefst met een vast maatje samen is en dat konijnen het het fijnst vinden als er zo weinig mogelijk verandering in hun leventje is. Dus een vast maatje en een vaste (ruime) leefomgeving. Honden zijn veel flexibeler. En honden begrijpen mensen ook veel beter. De relatie hond/mens is heel anders dan de relatie konijn/mens. Daar bedoel dan vooral de kant van het dier uit. Daarmee zeg ik dus niet dat een mens niet zoveel van een hond kan houden als van een konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lienappelsien:

Ik heb er vaak ook moeite mee dat de meeste mensen die een hond willen een rashond willen en dat het dan ook nog een pup moet zijn. Als argument wordt dan ook vaak gegeven dat je een pup nog helemaal kan vormen opvoeden. Maar dan ga je er dus wel vanuit dat jíj die opvoeding beter kan dan de eerste baasjes van de honden die in asiels zitten. Zeker bij mensen die nog nooit een hond hebben gehad denk ik dan 🤔. En verder is bij honden het karakter van een ras wel wat meer volgens een ‘standaard’, maar toch heb je geen enkele garantie dat de pup die je krijgt dat karakter heeft, het blijft een gok. Je kan zeggen dat ras X lieve of makkelijke honden zijn, maar bij de pup die jij krijgt kan dat toch net anders zijn. En dan heb je er helemaal niks aan dat ras X meestal zo leuk/makkelijk/lief/... is. Ik heb het idee dat daar vaak te weinig bij wordt stil gestaan, en sowieso dat er te makkelijk wordt gedacht over een hond hebben.

Ja, ik snap wel wat je zegt... Maar er zit ook wel een nuance aan, in ieder geval voor mij. 

Ik wilde niet perse een rashond om het hebben van een rashond, dat boeit me niet zoveel verder. Hij is toevallig erg goed gelukt voor hoe ie eruit hoort te zien, maar als ik de miskluun van het nest had gekregen was het ook prima geweest. Maar binnen het gegeven van dat ik dit ras wilde, wilde ik dan wel een fokker die ik op allerlei manieren kan vertrouwen en waarvan ik het idee heb dat ze weet waar ze mee bezig is. En als je dat wil, kom je automatisch wel uit bij een echte rashond.

En ik ben me er héél goed van bewust dat het allemaal een gok was, hoe zijn karakter uit zou pakken. Een hond is natuurlijk een levend wezen en geen kant en klaar product. Maar toch wist ik door de combinatie van het ras, de ouders en het feit dat de fokker behoorlijk wat andere dieren heeft wel dat ik een behoorlijk goede kans, naar mijn idee de beste kans, had dat het ook met de konijnen soepel zou gaan. Dat was voor mij heel belangrijk, want daar heb ik een grote verantwoordelijkheid naar. Zeker omdat ze binnen wonen. Dus geen jachtinstinct en een zo klein mogelijke kans op problemen met andere dieren. Dan valt er toch aardig wat in het asiel al af... En eerlijk gezegd... Dit is mijn eerste hond en ja ik denk dat ik hem beter op kan voeden dan een aanzienlijk deel van de oud-baasjes van wat in het asiel zit 🤐 Niet allemaal natuurlijk en obviously kunnen die honden er zelf niets aan doen, maar ik ben op dit moment ook niet in de positie om eventueel probleemgedrag samen met een hond op te lossen. 

Edit: ik vind het hebben van een pup eigenlijk ook helemaal niet zo leuk. Ik bedoel, Texie is fantastisch hoor en het is echt leuk om zo'n beest te zien opgroeien. Maar ik kan hem wel groot kijken, dus voor het hebben van een pup heb ik het zeker niet gedaan 😅

bewerkt door Mississippi

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn post was niet zo zeer op jou of Evee gericht hoor. Jullie gaven al aan serieus overwogen te hebben om voor een hond uit het asiel te gaan, maar uiteindelijk toch voor een raspup te gaan.

Het is niet zwart/wit, zoals bij veel dingen. Het is ook niet mijn bedoeling om over mensen te oordelen. Ik zeg ook niet dat ik nooit voor een raspup zou gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites