Evee Geplaatst: 28 augustus 2020 Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 Ik miste deze eigenlijk nog 😉 Bij deze nu dus ook een slowchat topic voor honden & hondenbaasjes! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 28 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 Wij hebben één hondje, Qila, een alaska malamute. We hadden twee malamutes, maar hebben er één in moeten laten slapen om gedragsredenen een paar jaar terug. Sindsdien kijken we wel wat rond naar herplaatsers, maar omdat sledehonden toch echt wel het best bij ons passen, bij hoe we zijn van karakter en qua activiteit, willen we het het liefst wel in die hoek houden. We staan ook open voor een andere wat grotere, actieve hond (bijv. herders). Maar het lastige is dat er bijna geen herplaatsers zijn. Al twee jaar kijken we rond, niet heel actief hoor, maar alles wat op ons pad kwam hebben we toch serieus overwogen. Maar helaas. De meeste herplaatsers in deze rasgroep hebben ernstige gedragsproblemen, omdat ze van mensen zijn geweest die toch niet helemaal goed doordacht hebben aan wat voor hond ze precies begonnen. En dat loopt uiteen van dingen die nog wel op te lossen zijn, zoals onzindelijkheid, tot agressie naar kinderen, katten, niet alleen kunnen zijn, extreem sloopgedrag enz. En als er wel honden zijn die geen flinke problemen hebben, blijft het probleem dat ze wel met onze hond moeten kunnen, en met de katten. Niet helemaal de bedoeling, maar omdat we dus ook beschikbaar waren voor herplaatsers ook via de rasvereniging (waar gelukkig echt maar heel weinig herplaatsers zijn), maar nu kregen we vorige week de vraag of we wisten dat de fokker van Qila weer een nestje in de planning had, en of een pup niet iets voor ons is. Daar hebben we dus een berichtje naar gestuurd om te vragen hoe en wat. Nou staan we daar dus op de wachtlijst. We zijn nog niet zeker of we het ook daadwerkelijk doen, we willen er nog wel even goed over nadenken, een pup opvoeden is best heel zwaar. Hoe schattig ze ook zijn. En het is lastig te bepalen of je er goed aan doet. Qila is nu 8. Iedereen geeft aan dat als je niet zonder hond wil zitten als Qila straks zou overlijden, en er toch eigenlijk nog één bij wil, je dat beter nu kan doen, dan wanneer ze 10+ worden. Dan worden ze namelijk wel echt oud om de drukte van een pup nog een beetje aan te kunnen. Aan de andere kant, is het een ras wat vrij weinig gefokt word. Als we wachten met zoeken tot Qila er niet meer zou zijn, kan het zomaar zijn dat we 2 jaar zonder hond zitten. Zo lang hebben we namelijk op onze eerste hond moeten wachten. Maar hoe gaat Qila er onder zijn? Zou die het niet fijner vinden als we het wel alleen bij haar houden? Ze lijkt aan de ene kant de volle aandacht voor haar en de rust heerlijk te vinden. Maar aan de andere kant merken we dat ze toch wel sociaal is, en een speelmaatje wel echt leuk zou vinden. Maar goed, er staat dus een nest in de planning in November. We zijn voor nu nummer 6 op de lijst, dus best kans dat het minder pups zijn en het toch niets gaat worden. En daarbij willen we zelf nog even goed wennen aan het idee, de komende tijd alle voor- en nadelen nog een keer doornemen. Maar wie weet. De kans is er. Zijn er mensen die ervaring hebben met een pup bij een wat ouder hondje? Hoe is jullie ervaring? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 28 augustus 2020 Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 Nou, goede gelegenheid voor mij om weer eens uit mijn loer-modus te komen 😅 Volgende week zaterdag gaan wij onze eerste pup ophalen. Suuuuuper veel zin in natuurlijk, maar vind het ook heel spannend. Vooral eigenlijk hoe het met de konijnen zal gaan. Dakota heeft echt een gruwelijke hekel aan honden, als mijn handen naar hond ruiken kruipt ze al achteruit. Dus dat wordt nog wat. Gelukkig went ze ook wel snel aan nieuwe situaties en wint de nieuwsgierigheid het uiteindelijk toch van de angst. Mississippi vindt alles best, uiteraard, zolang er maar een mogelijkheid is dat het hem gaat aaien. Zou wel leuk zijn @Evee, een pup. Al snap ik alle bezwaren en overwegingen maar al te goed 😅 Ik heb geen verstand van meer dan 1 hond (en eigenlijk ook niet van 1 hond, haha!), maar ik denk als je inderdaad niet al te lang zonder hond wil zitten, dit wel een slimme optie is. En ik hoor ook wel vaak dat er niks zo goed voor de opvoeding van een pup is als een volwassen hond. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 28 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 haha welkom terug 😉 Wat leuk dat jullie volgende week een pup gaan halen! Heeeeel veel sterkte hahaha, het is echt zoo zwaar om een pup goed op te voeden! 🤣 Het test je geduld en doorzettingsvermogen tot een uiterste! Wat voor hondje gaat het worden voor jullie? Het voordeel bij ons is dat de konijnen buiten in een veilige ren zitten. Eigenlijk alleen Joris heeft echt niets met honden en rent weg in een schuilhokje. Rond hun ren zet ik meestal een buffer-zone van hekjes als Qila losloopt, hoewel ik dat deze zomer eigenlijk niet eens meer gedaan heb omdat ze er nauwelijks interesse in heeft. De konijnen horen gewoon bij de tuin voor haar idee volgens mij. De andere konijnen geven er niet zo om, behalve Charlie, die komt altijd even door het gaas neuzen met de hond, alsof ze gedag wil zeggen 😄 Lastig he? Die bezwaren voor wel of niet. Waar doe je goed aan? Wij hebben doordat we voor onze eerste hond kregen wel heel veel kunnen inlezen, zijn met de rasvereniging op hondenwandelingen geweest en dat soort dingen om toch wel echt idee te krijgen van waar je aan begint. Maar ja, toen kregen we Keiko. En die was zelfs voor het moeilijke ras niet normaal 😂 Een betere leer-hond hadden we achteraf niet kunnen hebben denk ik, dat is dan wel weer zo. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 28 augustus 2020 Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 11 minuten geleden zei Evee: haha welkom terug 😉 Wat leuk dat jullie volgende week een pup gaan halen! Heeeeel veel sterkte hahaha, het is echt zoo zwaar om een pup goed op te voeden! 🤣 Het test je geduld en doorzettingsvermogen tot een uiterste! Wat voor hondje gaat het worden voor jullie? Het voordeel bij ons is dat de konijnen buiten in een veilige ren zitten. Eigenlijk alleen Joris heeft echt niets met honden en rent weg in een schuilhokje. Rond hun ren zet ik meestal een buffer-zone van hekjes als Qila losloopt, hoewel ik dat deze zomer eigenlijk niet eens meer gedaan heb omdat ze er nauwelijks interesse in heeft. De konijnen horen gewoon bij de tuin voor haar idee volgens mij. De andere konijnen geven er niet zo om, behalve Charlie, die komt altijd even door het gaas neuzen met de hond, alsof ze gedag wil zeggen 😄 Lastig he? Die bezwaren voor wel of niet. Waar doe je goed aan? Wij hebben doordat we voor onze eerste hond kregen wel heel veel kunnen inlezen, zijn met de rasvereniging op hondenwandelingen geweest en dat soort dingen om toch wel echt idee te krijgen van waar je aan begint. Maar ja, toen kregen we Keiko. En die was zelfs voor het moeilijke ras niet normaal 😂 Een betere leer-hond hadden we achteraf niet kunnen hebben denk ik, dat is dan wel weer zo. Ik ben nooit echt weggeweest, alleen niet veel meer gepost 😛 Ja die sterkte is wel nodig denk ik, haha. Wij krijgen een Amerikaanse Collie, dat zijn gelukkig wel re-de-lijk makkelijke honden. Ze zijn alleen vrij intelligent en ik geloof dat die van ons helemaal een exemplaar is wat graag zélf z'n hersens gebruikt, dus in die zin zal het ook wel een uitdaging worden. Hij heet trouwens Texas 😄 Omdat het geen jachthond is maar juist een ras wat gefokt is om dieren te drijven en geen letsel te veroorzaken, verwacht ik niet niet echt heel veel problemen vanuit de hond naar de konijnen. Meer dat vooral Dakota in het begin stress zal ervaren door zijn aanwezigheid. De konijnen zitten al achter een behoorlijk hekwerk en ik heb nu losse panelen van een super stevige puppyren gekocht om er als extra barrière voor te zetten, zodat er ook geen ongewenste intimidatie kan plaatsvinden 😛. En een puppyren waar de hond in kan voor de eerste tijd natuurlijk. Ik ga er vanuit dat dat puur voor veiligheid meer dan voldoende is, maar ik hoop maar dat Dakkie het trekt... Ja ik snap al je overwegingen precies, bij een pup kun je het gedrag nog meer kneden maar het komt ook met een karakter waar je nog niet zo'n goed beeld van hebt. Dat heb je bij een herplaatser dan weer wel, maar die komen ook vaak weer met problemen die onoverkomelijk zijn of toch heel lastig te managen. En dan heb je ook nog andere dieren wiens mening je niet even kunt vragen. En in de toekomst kijken kan ook al niet, dus stel dat het toch echt niet zou werken tussen de nieuwe hond en de dieren die je al hebt... Ja wat doe je dan. Een van de twee wegdoen is ook geen optie. Maar goed met Keiko was natuurlijk helaas ook wel echt wat uitzonderlijks aan de hand, de kans dat je dat nog een keer treft is wel heel minimaal. Dus daar zou ik me vooral niet door tegen laten houden. En inderdaad, na Keiko kan het alleen maar meevallen 😅 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 28 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 Leuke naam! Past goed bij de rest haha 😉 Gaat vast goed komen met de pup en de konijnen, je hebt er volgens mij al aardig goed over nagedacht. Mocht je puppyfoto's willen delen, ga gerust je gang hoor 😁 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 28 augustus 2020 Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 Een herplaatser met "rugzakje" van probleemgedrag hoeft dit bij het nieuwe thuis zeker niet te blijven houden of zelfs maar te hebben. Veelal worden de rugzakjes gevuld door een verkeerde combinatie baas+hond waarbij de hond altijd de klos is. Klopt die combinatie wel in het nieuwe thuis dan is er niets (meer) aan de hand. Het valt niet mee om het altijd goed in te schatten, dat is zeker waar, of het een herplaatser is die het probleemgedrag blijft vertonen of niet. Maar als je van jezelf weet dat je met rust en vertrouwen een hond kunt begeleiden dan kom je al een heel eind. Uitzonderingen daargelaten is probleemgedrag een gevolg van onzekerheid en/of niet begrepen worden (waar een hond ook weer onzeker van wordt natuurlijk). Ik heb al diverse keren een "probleemgeval" in huis genomen en na een poosje rust en de hond het tempo laten bepalen deze honden het vertrouwen in zichzelf en de mensheid (we gaan niet voor minder, hihi) terug kunnen geven waardoor ze nu een fijn nieuw thuis hebben. Ik doe het nu niet meer, omdat ik er slecht tegen kan de honden weer te herplaatsen, ook al komen ze goed terecht. De laatste hond met rugzakje is gebleven bij ons en daar ben ik nog steeds blij om, want hij doet het super goed allemaal, maar wij kunnen en willen dan ook rekening houden met zijn gebruiksaanwijzing. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 28 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 Klopt, we staan ook niet negatief tegenover herplaatsers hoor! Ook met een pup geen garanties dat er geen "rugzakje" opdoet. Je weet ook niet wat je krijgt, niemand is perfect. Wij mensen niet, dieren ook niet. Maar het is zo lastig inschatten waar je goed aan doet, wat wel en wat niet af te leren is. Vooral het "met katten kunnen" is bij herplaatsers echt een obstakel gebleken, maar ja mijn - inmiddels ook senior- katten waren er eerder, ik vind het dus wel heel belangrijk dat een nieuwe hond wel met katten kan. Ik ga niet mijn katten afstaan om plaats te maken voor een nieuwe hond. En zelfs als het "niet met katten kunnen" af te leren is, zal dat tijd kosten. Tijd waarin mijn katten wel stress hebben van de nieuwe hond. Dat vind ik ook niet fijn. Nou is ons huis wel katvriendelijk ingericht met loopplankjes langs het plafond etc. Maar goed, nog steeds geen beslissing gemaakt. We vinden het gewoon heel lastig. We praten er gewoon regelmatig over, tot we er uit zijn welke optie het best past. Alle opties staan nog open op dit moment: herplaatser, pup of helemaal geen nieuwe hond er bij. Elke keuze heeft voor- en nadelen. Je kan inderdaad niet in de toekomst kijken, helaas. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 28 augustus 2020 Delen Geplaatst: 28 augustus 2020 42 minuten geleden zei JokeC: Een herplaatser met "rugzakje" van probleemgedrag hoeft dit bij het nieuwe thuis zeker niet te blijven houden of zelfs maar te hebben. Veelal worden de rugzakjes gevuld door een verkeerde combinatie baas+hond waarbij de hond altijd de klos is. Klopt die combinatie wel in het nieuwe thuis dan is er niets (meer) aan de hand. Het valt niet mee om het altijd goed in te schatten, dat is zeker waar, of het een herplaatser is die het probleemgedrag blijft vertonen of niet. Maar als je van jezelf weet dat je met rust en vertrouwen een hond kunt begeleiden dan kom je al een heel eind. Uitzonderingen daargelaten is probleemgedrag een gevolg van onzekerheid en/of niet begrepen worden (waar een hond ook weer onzeker van wordt natuurlijk). Ik heb al diverse keren een "probleemgeval" in huis genomen en na een poosje rust en de hond het tempo laten bepalen deze honden het vertrouwen in zichzelf en de mensheid (we gaan niet voor minder, hihi) terug kunnen geven waardoor ze nu een fijn nieuw thuis hebben. Ik doe het nu niet meer, omdat ik er slecht tegen kan de honden weer te herplaatsen, ook al komen ze goed terecht. De laatste hond met rugzakje is gebleven bij ons en daar ben ik nog steeds blij om, want hij doet het super goed allemaal, maar wij kunnen en willen dan ook rekening houden met zijn gebruiksaanwijzing. Ja hier ben ik het zéker mee eens! Ik heb er ook wel over nagedacht, maar alle factoren bij elkaar vond ik voor ons een pup op dit moment de veiligste gok. Blijft een gok natuurlijk, dat heb je sowieso. Mocht ik op een gegeven moment geen andere dieren meer binnen hebben, wat meer ervaring met honden hebben en ook vooral wat meer rust en tijd ervoor hebben, kan ik me heel goed voorstellen dat ik voor een herplaatser zou gaan. 32 minuten geleden zei Evee: Maar goed, nog steeds geen beslissing gemaakt. We vinden het gewoon heel lastig. We praten er gewoon regelmatig over, tot we er uit zijn welke optie het best past. Alle opties staan nog open op dit moment: herplaatser, pup of helemaal geen nieuwe hond er bij. Elke keuze heeft voor- en nadelen. Je kan inderdaad niet in de toekomst kijken, helaas. Dat moment dient zich vanzelf aan, denk ik 🙂 En dan is je keuze in ieder geval weloverwogen gemaakt. 2 uur geleden zei Evee: Mocht je puppyfoto's willen delen, ga gerust je gang hoor Haha, zal ik doen zodra hij bij ons is. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 1 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2020 Een paar jaar terug was er iemand uit het dorp heel enthousiast over onze honden, ze wilde wat aan mij vragen er over, en had het toen over "de rendieren". 🤣 Meestal noemen mensen ze Husky, ook wel te begrijpen want die zijn nou eenmaal bekend. Een Malamute is niet zo een heel bekend ras, hoewel het echt wel groot verschil is met een husky (zo'n 20 kg). Maar dat zie je pas goed als je ze naast elkaar zet. Toen we gisteravond een ronde liepen, waren er twee jongetjes, denk een jaar of 7-8 helemaal enthousiast over Qila tegen elkaar aan het praten in de speeltuin waar we langs liepen. De ene tegen de andere "Dat is een whisky". 🤣🤣 Het andere jongetje nog "Dat is toch drank?" "ja maar zo heten die honden ook". We kwamen niet meer bij! 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 6 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2020 Gisteren de hechtingen bij Qila verwijderd. Achter haar oor is alleen een klein roze vlekje. Op dr voorhoofd zit nog wel een korstje. Maar het ziet er rustig en netjes uit. Ze was van de week wel overmatig aan haar poot aan het likken, waar ze geschoren was voor het prikken. Dat werd kaal en roze, beetje hotspot achtig, niet de bedoeling dus. Nu hebben we toch de kraag maar weer aangedaan in de nachten, dan kan ze er niet bij. Tijdens de wandeling vanmiddag liep ze mank. Niets kunnen vinden, niet dik, geen wondjes of plekjes, niet warm. Wel het pootje waar ze zo aan likte. Even goed in de gaten houden maar weer. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 15 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2020 Hoe gaat het met de puppy @Mississippi ? 😄 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 15 september 2020 Delen Geplaatst: 15 september 2020 1 uur geleden zei Evee: Hoe gaat het met de puppy @Mississippi ? 😄 Met de puppy gaat het goed. De echte vraag is hoe gaat het met mij 😂 We hebben even wat opstart problemen gehad. Hij komt van het platteland en heeft daarom, zeker in combinatie met Corona, wat minder meegemaakt. En wij wonen natuurlijk in de drukke stad, dus dat was even een behoorlijke cultuurshock. Na een paar dagen was hij werkelijk waar bang voor álles, heel lastig want dat is natuurlijk super naar om te zien. En ondertussen raakte hij zijn energie niet kwijt, want ergens naartoe gaan valt niet mee als alles eng is. Maar sinds een paar dagen heb ik het met behulp van heel veel snackjes aardig op de rit. Elke keer als er ook maar iets langs kwam gedaan alsof het een rijdend feestje was en veel hapjes erin. Nu staat ie me bij 'gewone' fietsen aan te staren van baas, dat was een fiets, ik krijg daar eten voor weet je nog 😅 Gisteren voor het eerst samen naar het park geweest ❤️ Met de konijnen gaat het gelukkig ook heel goed. De eerste dagen negeerde hij ze vooral. De konijnen vonden het niet heel tof, maar verder geen paniek ofzo gezien. Na een paar dagen heeft hij ze een keer flink aangeblaft, toen dacht ik wel even OEPS maar Dakota bleef gewoon bij het hek zitten eten en stak nog net niet haar middelpoot op. Nu is alles rustig en denken ze van zucht, heb je hem weer... En hij baalt als een stekker dat die ellendige konijnen niet doen wat hij wil als ie naar ze gaat zitten staren. Zit toch een beetje instinct in, leuk om te zien. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 15 september 2020 Delen Geplaatst: 15 september 2020 1 minuut geleden zei Mississippi: Met de konijnen gaat het gelukkig ook heel goed. De eerste dagen negeerde hij ze vooral. De konijnen vonden het niet heel tof, maar verder geen paniek ofzo gezien. Na een paar dagen heeft hij ze een keer flink aangeblaft, toen dacht ik wel even OEPS maar Dakota bleef gewoon bij het hek zitten eten en stak nog net niet haar middelpoot op. Nu is alles rustig en denken ze van zucht, heb je hem weer... En hij baalt als een stekker dat die ellendige konijnen niet doen wat hij wil als ie naar ze gaat zitten staren. Zit toch een beetje instinct in, leuk om te zien. Overigens lijkt het hier wel net PI Nijmegen hoor. Voor het hek van de konijnen heb ik nog een extra hek gebouwd zodat hij nooit met zijn snuit in hun ruimte kan komen en altijd op gepaste afstand is. De ruimte tussen de hekken in noemen we de demilitarized zone 😁 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 15 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2020 18 minuten geleden zei Mississippi: Overigens lijkt het hier wel net PI Nijmegen hoor. Voor het hek van de konijnen heb ik nog een extra hek gebouwd zodat hij nooit met zijn snuit in hun ruimte kan komen en altijd op gepaste afstand is. De ruimte tussen de hekken in noemen we de demilitarized zone 😁 Haha herkenbaar, hier noemden we dat de "bufferzone". Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 15 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2020 27 minuten geleden zei Mississippi: Met de puppy gaat het goed. De echte vraag is hoe gaat het met mij 😂 We hebben even wat opstart problemen gehad. Hij komt van het platteland en heeft daarom, zeker in combinatie met Corona, wat minder meegemaakt. En wij wonen natuurlijk in de drukke stad, dus dat was even een behoorlijke cultuurshock. Na een paar dagen was hij werkelijk waar bang voor álles, heel lastig want dat is natuurlijk super naar om te zien. En ondertussen raakte hij zijn energie niet kwijt, want ergens naartoe gaan valt niet mee als alles eng is. Maar sinds een paar dagen heb ik het met behulp van heel veel snackjes aardig op de rit. Elke keer als er ook maar iets langs kwam gedaan alsof het een rijdend feestje was en veel hapjes erin. Nu staat ie me bij 'gewone' fietsen aan te staren van baas, dat was een fiets, ik krijg daar eten voor weet je nog 😅 Gisteren voor het eerst samen naar het park geweest ❤️ Ahh dat platteland / stad verschil is herkenbaar! Qila is ook geboren op een boerderij, en wij wonen in een rustig dorp. Als we met haar naar een stad gaan, is ze echt helemaal niet op haar gemak, niet in haar eigen doen. Volgens mij is het de combinatie van geuren en geluiden waar ze echt moeite mee heeft. Dat is best sneu. We houden daar nu gewoon rekening mee met uitjes en vakanties, zelf vinden we natuur ook leuker dan steden 😉 Grappig hoe snel dingen een gewoonte worden. Zit natuurlijk ook wel een gevaar in bij een pup! Ze zijn echt niet dom he? Wist je dat Qila bijvoorbeeld bij kruisingen inhoud en van links naar rechts kijkt voor de oversteekt? 😂 Citaat Met de konijnen gaat het gelukkig ook heel goed. De eerste dagen negeerde hij ze vooral. De konijnen vonden het niet heel tof, maar verder geen paniek ofzo gezien. Na een paar dagen heeft hij ze een keer flink aangeblaft, toen dacht ik wel even OEPS maar Dakota bleef gewoon bij het hek zitten eten en stak nog net niet haar middelpoot op. Nu is alles rustig en denken ze van zucht, heb je hem weer... En hij baalt als een stekker dat die ellendige konijnen niet doen wat hij wil als ie naar ze gaat zitten staren. Zit toch een beetje instinct in, leuk om te zien. Fijn dat het goed gaat! Hoe is het met je nachtrust? 😂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 20 september 2020 Delen Geplaatst: 20 september 2020 (aangepast) Hier ook een groot hondenliefhebber! Heb mijn hele leven altijd honden gehad. Ik heb zelfs leren lopen aan de staart van een hond! Ze heette Lassie en was een Schotse herder, zo'n echte Lassie als in de film, niet zo'n overdreven haarbol op lage pootjes. Ik denk dat de Amerikaanse collie ook minder overdreven is @Mississippi? Ik ben opgegroeid met Labradors. Vanaf dat ik een jaar of 15 was hoefden mijn ouders de hond niet meer te verzorgen, dat had ik helemaal overgenomen. Vandaar dat ik, toen ik 21 jaar was mijn allereerste eigen hond mocht hebben! Toen we het hondje gingen halen heb ik de hele terugweg in de auto zitten huilen van geluk; ik had een eigen hond! Bijna 35 jaar later vind ik het nog steeds heerlijk, die dagelijkse wandelingen in weer en wind. Ik lees nog steeds alles wat los en vast is over honden, met name over gedrag. Onze huidige hond is al weer 2,5 jaar oud en ik ben helemaal verliefd op haar, ze is echt geweldig! Ik wordt ook helemaal verdrietig van hoeveel onbegrepen honden er zijn... Bijvoorbeeld wat ik soms lees op herplaatsingssites als reden van herplaatsing. Heb laatst nog een mail gestuurd naar iemand die de (daarvoor altijd erg lieve) hond weg wilde doen omdat hij ineens gromde en daarna zelfs beet. Gevraagd of ze misschien al met de hond bij de dierenarts waren geweest. Ik ben dan altijd zo bang dat zo'n hond 'alleen' bijvoorbeeld een rugprobleem heeft of HD of zo. Hoe moet een hond anders aangeven dat je hem pijn doet als je hem daar aanraakt? Grommen is gewoon hondentaal...een hond is dan niet 'vals' of zo. En de term 'dominantie' te pas en te onpas in dergelijke advertenties. 20 september 2020 aangepast door Bammyflurry 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 20 september 2020 Delen Geplaatst: 20 september 2020 Ik las laatst bij een hond die voor herplaatsing (via een site voor buitenlandse honden. Hij zat nu in een pleeggezin) werd aangeboden dat hij soms erg jaloers was. En dat hij daar dan voor gecorrigeerd werd 'waarna hij de wereld even niet meer snapt en zich terugtrekt in een hoekje om een half uur zijn zonde te overdenken...'. Dat doet mijn hondenhart echt pijn om te lezen... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 21 september 2020 Delen Geplaatst: 21 september 2020 Ja, de hoeveelheid tegenstrijdige "informatie" bij een herplaatshond is schrikbarend. Dominantie wordt in 1 adem genoemd met onzekerheid; de honden die in een "prikkelarme" omgeving herplaatst moeten worden, vliegen je om de oren; honden die de macht overnemen, want "ze durven sneppen of bijten" dus (!) ze hebben strenge grenzen nodig; hond is jaloers op baby/kindjes ; een groepsdier als de hond wordt het liefste als erfhond op een boerderij herplaatst, want vrijheid en weinig prikkels enz. Wij hebben een paar herplaatsers en de info die erbij stond en mondeling gegeven werd door baasjes en herplaatsclub klopte vaker niet dan wel en eenmaal thuis moesten we maar bekijken hoe het hondje echt was. Maar dat hadden we al ingecalculeerd voor we gingen kijken naar zo'n hond. In het beste geval had het hondje binnen een week het vertrouwen dat ze niets te vrezen had en gedraagt zich sindsdien super, sociaal en vrolijk. In het "lastigste" geval hebben we na 3 jaar een hondje dat in voor haar moeilijke situaties truukjes nodig heeft om haar erdoor te krijgen. De andere herplaatsers hebben er gemiddeld 3-4 maanden over gedaan om hun onzekerheid helemaal kwijt te raken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 21 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2020 Hondengedrag is ook echt heel lastig! Als je alleen al een paar verschillende hondenboeken pakt en gaat lezen, hoe tegenstrijdig die info kan zijn! En de verschillende hondenscholen & lesmethodes, is ook een ding apart. Houding en gedrag kan dan ook per hond totaal verschillend zijn, en kun je soms best snel verkeerd interpreteren. Soms leren baasjes hun hond bepaalde dingen aan, die tegen gedrag in gaan. Gemengde signalen komen best vaak voor, wat voor stemming is zo een hond dan in? Onze eigen hond ken ik echt goed, maar willekeurige honden op straat, vind ik soms best lastig te "lezen". Voor mijn gevoel moet je dan eerst een paar uur naar zo een hond kijken, voor je er iets zinnigs over kan zeggen 😂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 22 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2020 Vanochtend was het mistig toen we naar de loods liepen, geeft wel mooie plaatjes 🙂 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 22 september 2020 Delen Geplaatst: 22 september 2020 Wauw prachtig ja ❤️ Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 22 september 2020 Delen Geplaatst: 22 september 2020 Op 15-9-2020 at 08:22 zei Evee: Ahh dat platteland / stad verschil is herkenbaar! Qila is ook geboren op een boerderij, en wij wonen in een rustig dorp. Als we met haar naar een stad gaan, is ze echt helemaal niet op haar gemak, niet in haar eigen doen. Volgens mij is het de combinatie van geuren en geluiden waar ze echt moeite mee heeft. Dat is best sneu. We houden daar nu gewoon rekening mee met uitjes en vakanties, zelf vinden we natuur ook leuker dan steden Haha, ja, dat is haalbaar als je zo af en toe eens naar de stad wil/moet. Maar als je er in woont... 😅 Op 15-9-2020 at 08:22 zei Evee: Grappig hoe snel dingen een gewoonte worden. Zit natuurlijk ook wel een gevaar in bij een pup! Ze zijn echt niet dom he? Wist je dat Qila bijvoorbeeld bij kruisingen inhoud en van links naar rechts kijkt voor de oversteekt? Haha super grappig. Ik heb op cursus en uit de boeken geleerd dat als een pup wat te pakken heeft wat hij niet mag hebben, je het moet ruilen voor een hapje of een speeltje. Na het wandelen pakt Tex standaard mijn klomp en paradeert daarmee naar binnen. Dan zeg ik mooie schoen gevonden, goed gedaan, ruilen, hapje erin, klaar. Maar nu komt hij dus met die schoen aanzetten, legt die voor mijn neus en gaat vervolgens naar het snoepzakje zitten staren....... Op 20-9-2020 at 21:01 zei Bammyflurry: Hier ook een groot hondenliefhebber! Heb mijn hele leven altijd honden gehad. Ik heb zelfs leren lopen aan de staart van een hond! Ze heette Lassie en was een Schotse herder, zo'n echte Lassie als in de film, niet zo'n overdreven haarbol op lage pootjes. Ik denk dat de Amerikaanse collie ook minder overdreven is @Mississippi? Ahhh zo leuk, ik precies hetzelfde! Bij ons gekomen toen ik een jaar was, mijn vader had daarvoor al een collie gehad. Fijne honden zijn het ❤️ Een collie is overigens gewoon een Schotse herder he 🙂 Die heb ik nu ook, alleen dan uit de Amerikaanse lijn. Die zien er inderdaad nog min of meer uit zoals Lassie. Ik houd ook niet van die ongezonde, opgepofte showponies met een afhangende kont. Krijg er de kriebels van als ik er aan denk 😅 Op 20-9-2020 at 21:01 zei Bammyflurry: Ik wordt ook helemaal verdrietig van hoeveel onbegrepen honden er zijn... Vreselijk is dat... Het gaat inderdaad ook vaak over dominantie. Over 'de baas zijn'. Onder de duim houden. Vreselijk achterhaald is dat allemaal, maar de meeste mensen denken nog steeds zo. Die aanpak was al niet echt voor mij, maar sinds ik me erin verdiept heb en naar een hele goede puppy cursus ga, zie ik pas hoe naar dat eigenlijk echt is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 24 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2020 8 jaar geleden: Afgelopen zomer: Wat een verschil hè? Ze begint ook echt veel witte / grijze haartjes te krijgen haha. Maar ze ligt nog steeds graag lekker in het gras in de schaduw, in de zomer 🙂 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 25 september 2020 Delen Geplaatst: 25 september 2020 (aangepast) Op 22-9-2020 at 20:36 zei Mississippi: Vreselijk is dat... Het gaat inderdaad ook vaak over dominantie. Over 'de baas zijn'. Onder de duim houden. Vreselijk achterhaald is dat allemaal, maar de meeste mensen denken nog steeds zo. Die aanpak was al niet echt voor mij, maar sinds ik me erin verdiept heb en naar een hele goede puppy cursus ga, zie ik pas hoe naar dat eigenlijk echt is. Ja, dat hè? Ik zeg altijd; ik ben mijn hond niet de baas, wij werken samen. Honden zijn vooral uit op samenwerking, zijn erg conflict vermijdend. Maar er zijn inderdaad nog steeds mensen die denken dat de hond er op uit is hun de baas te worden, dat ze de hond er onder moeten houden enz. En daar horen dan bepaalde handelingen bij, die veel honden doodeng vinden. Maar die angst wordt dan door die baasjes weer gezien als 'dominantie' en die moest toch (hardhandig) onderdrukt worden? Ook uitvallende honden worden vaak gezien als 'dominant' en dus gestraft voor hun gedrag. Maar hoe zou jij het vinden als je hard gestraft wordt voor iets waar je bang voor bent (want angst is in heel veel gevallen de reden van reactief gedrag). Er is verschil tussen emotie en gedrag. Maar als je blijft hangen in een dominantietheorie (interessant thema om je eens wat meer in te verdiepen) dan worden honden vaak niet begrepen en verkeerd 'aangepakt'. Honden zijn prachtige wezens waar je een hele bijzondere band mee kunt opbouwen op basis van vertrouwen. Dan is het elke dag genieten, voor baas, maar ook voor hond! Mooie foto's @Evee! Een pup heeft zeker charmes, maar zo'n oude wijze snoet doet mij altijd wat... Ze zijn dan ook al zo met je vergroeid, je kent elkaar na al die jaren door en door. Geniet van je prachtige dame! 25 september 2020 aangepast door Bammyflurry Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten