svdveen Geplaatst: 26 augustus 2020 Delen Geplaatst: 26 augustus 2020 We hebben inmiddels meer dan 2 maanden 2 gerbils in huis. Ze komen bij een bekende fokker vandaan. We hebben een groot glazen ‘gerbilarium’ waarin ze op diverse niveaus kunnen komen en flink kunnen graven. Dagelijks staan we voor de glazen kooi en laten we de 2 gerbils over onze armen en schouders lopen. We durven niet bij de kooi weg te lopen met en blijven daar staan zodat we ze altijd via de arm weer terug kunnen laten lopen de kooi in. We lezen dat gerbils zo tam kunnen zijn dat ze klimmen op schouders en hoofd als je op de bank zit en dat ze niet weglopen. Wij zouden dat ook graag willen. Maar we zijn bang dat ze weglopen/ontsnappen en we ze niet meer te pakken krijgen. We hebben ze al een paar keer op de bank gehad maar dan lijkt het alsof ze er alles aan doen om te ontsnappen, ze zijn erg onrustig dan. Het zou leuk zijn als ze bij ons willen blijven zitten, rustig blijven en het fijn vinden geaaid te worden. Hoe doen jullie dat? Hoe voorkomen jullie dat ze onrustig zijn, proberen te ontsnappen, weglopen of achter de kast schieten enzo? Wat kunnen we doen om onze gerbils zover te krijgen dat ze gezellig bij en op ons kunnen zitten/klimmen/etc? En nog één vraagje, we hebben gelezen dat ze niet zomaar alles mogen eten. We gebruiken dus alleen maar (naast het gerbil voer) nootjes en pitten als snacks. Als we ze willen lokken met die snacks lijkt het alsof ze niet echt super geïnteresseerd zijn. Mogen ze nou wel of geen stukjes fruit (appel bv) of rozijntjes? Bedankt alvast voor de tips/hulp. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 26 augustus 2020 Delen Geplaatst: 26 augustus 2020 Zelf heb ik geen ervaring met gerbils. Ik dacht dat het niet echt "knuffeldieren" waren. Daarnaast speel het karakter natuurlijk ook een belangrijke rol. Daarmee kan ik je niet helpen. Op de website gebilshopqueenies.nl kun je veel informatie vinden. Daar hebben ze ook veel snacks die speciaal geschikt voor gerbils. O.a. meelwormen en insecten maar ook gedroogde wortel en appelstukjes. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
svdveen Geplaatst: 26 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2020 Daar komen de 2 gerbils vandaan en alle spullen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 26 augustus 2020 Delen Geplaatst: 26 augustus 2020 Kun je daar je vragen niet stellen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
svdveen Geplaatst: 27 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 27 augustus 2020 (aangepast) Ja, dat hebben we ook gedaan, maar die zijn zo succesvol en hebben het zo druk dat het lijkt dat ze niet de tijd hebben om op de vragen van al die nieuwe gerbil baasjes ook nog te reageren... 27 augustus 2020 aangepast door svdveen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 27 augustus 2020 Delen Geplaatst: 27 augustus 2020 2 uur geleden zei svdveen: Ja, dat hebben we ook gedaan, maar die zijn zo succesvol en hebben het zo druk dat het lijkt dat ze niet de tijd hebben om op de vragen van al die nieuwe gerbil baasjes ook nog te reageren... Ach, dat is wel teleurstellend. Als je dieren verkoopt vind ik wel dat je daar wat tijd voor vrij mag maken. Zeker omdat gerbils houden ook niet zo simpel is. Ze zijn toch weer heel anders dan de meeste andere knaagdieren. Op gerbil.nl staat ook veel informatie. Groenten/fruit/kruiden en bloemenlijsten. Via die site kun je je op hun Facebook groep aanmelden als je dat wilt. Daar kun je al je vragen stellen en ervaringen delen. Ze hebben ook een gerbilopvang. Het is zoiezo goed om ze uit de opvang te halen. Veel lieve dieren wachten op een baasje. Ook heb je het voordeel dat je de karakters wat beter al kunt zien en ze al een stabiel koppel of groepje zijn. Misschien iets om mee te nemen voor de volgende keer. Op You Tube zijn er ook filmpjes te vinden. Sommige in het Engels maar ook wat in het Nederlands. Misschien meld zich nog iemand hier op het forum die er wat meer over kan vertellen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
svdveen Geplaatst: 27 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 27 augustus 2020 Dank voor je reacties Mira. En even voor de goede orde, ik klaagde niet over queenies, we zijn goed geholpen en ze hebben absoluut de tijd voor ons en onze vragen genomen, ook achteraf via mail. Maar nu duurt het wat langer en willen we ook wat andere geluiden en ervaringen mee krijgen. Dus ik hoop dat anderen zich inderdaad nog melden. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annelise Geplaatst: 24 september 2020 Delen Geplaatst: 24 september 2020 (aangepast) Hoi, Sinds ruim een halfjaar heb ik ook twee gerbils van Queenies. Ik heb vier maanden lang geprobeerd om de dames tam te maken (ze waren minder tam dan gezegd werd van tevoren), maar ook bij mij is dat niet helemaal gelukt. Ze waren en zijn gewoon te druk om iets in dat koppie te krijgen 😛 En ook hier: als ik ze uit hun hok (groot terrarium) haal, lijken ze nooit de rust te hebben, het liefst willen ze zo snel mogelijk terug. Ik kan ze met snoepjes vrij makkelijk pakken, maar plezier lijken ze niet te hebben aan hun tijd buiten hun verblijf. Als ik een van de dames in mijn handen heb, ben ik altijd bang dat ik haar laat vallen (ik durf ze daarom ook niet op m'n schouder te zetten). Niet dat ik zo onhandig ben, maar ze zijn niet bang om die anderhalve meter naar beneden te springen, gek genoeg. Intussen heb ik dat deel dan ook een soort van 'opgegeven'. Als die beestjes het leuker vinden om in hun hok te blijven zitten, waarom zou ik ze daar dan uit halen? Ze zijn hartstikke tevreden in hun verblijf - of zo lijkt het, tenminste - dus zonder dagelijkse tijd uit het hok zullen ze het ook best naar hun zin hebben. Veel tips kan ik je dan daarover ook niet geven, want stiekem zoek ik ook nog steeds naar het antwoord 😉 In ieder geval: zorg dat ze niet al te ver weg kunnen. Koop een knaagdierren/maak er zelf eentje, en zet ze daarin (ze kunnen wel zonder moeite dertig centimeter springen, hou altijd toezicht). En als je ze helemaal los hebt: zorg dat ze niet onder die kast kunnen kruipen. Een strookje karton en wat schilderstape doet wonderen 🙂 Zorg ook dat je hun favoriete snack bij de hand hebt, dat kan ook nog wel eens werken. Wat het eten betreft... ze mogen een hele hoop hebben. Elders op internet zijn lijstjes te vinden met wat ze allemaal wel en niet mogen bijv. op gerbil.nl Je kunt beter naar dat laatste kijken dan naar het eerste, haha. Het meeste wat hamsters en muizen mogen, mogen gerbils ook. Ze zijn alleen wel lactose-intolerant, zo schijnt, dus koop niet van die yoghurtdrops en dergelijke, dat is wat minder handig. Op DRD kun je bijv. kijken naar gerbilsnacks op drdknaagdierwinkel bijvoorbeeld. Oh ja, en kijk uit met fruit en groente. Het meeste mogen ze wel, maar vooral fruit is al vrij snel te vochtig voor ze. Gerbils drinken weinig, dat is niet voor niets. Te veel vocht doet ze geen goed. Maar dat weten ze hier ook prima, als ik eens een blokje appel in het verblijf leg, eten ze het na een dag of vijf op. Als het uitgedroogd is dus. Zelf geef ik ze naast hun voer een aantal dingen: - Zonnebloempitten. Vinden ze nog steeds het lekkerst, daarom komen ze bedelen. Als het in hun voerbakje ligt eten ze het gek genoeg niet :') - Meelwormen. Sterker nog, gerbils hebben dierlijke eiwitten nodig. In goed voer zit dat ook genoeg, maar een beetje extra kan geen kwaad. Je kunt ze op internet veel krijgen, maar je kunt ook bij het vogelvoer in de winkel kijken. - Zonnebloempitjes (heel af en toe). Vinden ze ook lekker, maar die zijn niet erg gezond voor de beestjes. - Blokjes gedroogde appel, maar dat vinden ze maar niks. - JR Farm Vruchtendroom of iets dergelijks, kreeg ik ooit gratis. - Hooi. Yup. Ze eten het nauwelijks, maar alle hooitjes worden in kleine stukjes geknaagd en naar het nest vervoerd. Gekke beesten. Net zoals met kartonnen dozen, ik heb hier thuis bijna geen oud-papierdoos meer nodig, alles wordt versnipperd 😉 - Een pluk gras. Simpel, goedkoop, lekker. Hier is het altijd binnen een dag op / onder de bodembedekking verdwenen. Zorg er wel voor dat er geen beestjes in zitten 🙂 - Knaagstick: Gewoon kijken bij hamsterdingen, pas alleen op voor de melk. Na minder dan een week is hier alleen nog maar het stokje over. Geef ze die dus niet te vaak. Ondanks dit ben ik ook nog op zoek naar een lekkere snack voor ze, want van deze dingen worden ze niet extreem enthousiast (meer), helaas. Gelukkig is er genoeg voor ze te vinden. Goed, dat is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt, ondanks dat ik een maand later nog reageer. Ik was hier op zoek naar een antwoord op een andere vraag en ik kwam dit topic tegen 🙂 25 september 2020 aangepast door Evee links verwijderd, zie forumregels. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten