Ga naar inhoud

Konijn buitengesloten


thirzavdh

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik heb al twee jaar lang 4 konijnen samen in een hok zitten. Ze hadden nooit ruzie en ze zaten altijd met z’n viertjes samen. De laatste vier dagen zit er telkens een van de vier konijnen alleen. Telkens als ze naar de andere konijnen probeert te komen, wordt ze aangevallen. Ze zit nu al vier dagen alleen in een hoekje. Ze zit ook onder de bijtwondjes. Ze kan dus niet meer bij de andere drie konijnen eten dus ik geef haar nu apart eten. Heeft iemand tips of adviezen? 

Groetjes Thirza 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

 

Ik heb dit ook meegemaakt in mijn groep. Ieniemienie zonderde zich steeds meer af en begon ook steeds slechter te eten. Goed is het om even hun gedrag in de gaten te houden... Als ze echt bijtwondjes heeft kan het inderdaad zijn dat de rangorde veranderd, echter wilt het niet altijd zeggen dat een konijn ziek is. Bij ons wisselde de verstandhouding erg als het of lente werd of na de zomer het weer om sloeg. Dan hadden wij wat vaker dat er onderling in de groep wat onrust heerste omdat de ene wat meer kriebels van onder had dan de andere.

 

Belangrijk is inderdaad wel dat ze wat ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan. Ze er bijvoorbeeld wat attributen in dat ze elkaar even niet kunnen zien.. Jij kent je konijnen het beste, met gedragsverandering (bij voedsters... even goed kijken of ze gesteriliseerd zijn 😉 )  of vermindering van eten even de DA raadplegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-8-2020 at 13:18 zei Marjoleink:

Mankeert ze iets? Het kan zijn dat de rest aanvoelt dat ze zwak is. Merk je iets aan haar? Eet ze goed, is ze levendig?

Ze is niet levendig in het hok. Als ik haar mee naar binnen neem is ze wel een stuk levendiger. Als ze wil eten bij de andere konijnen wordt ze weggejaagd. Maar als de andere drie ergens anders zitten, eet ze gewoon even veel als de andere. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-8-2020 at 14:22 zei Ot&Sien:

Het klinkt inderdaad alsof ze wat zwakker is of iets dergelijks. Je hebt het over een "hok". Hoeveel ruimte hebben de konijnen samen? Hoe is de samenstelling van de groep qua rammetjes/voedsters?

Het hok is ongeveer 4 vierkante meter. De helft is binnen, met verschillende lagen. En de andere helft is buiten. Dus wel een groot hok. Het konijn dat wordt buitengesloten zit dus bijna altijd buiten en de andere drie samen binnen. Het konijn dat buitengesloten wordt is een voedster, de andere drie zijn een gecastreerd rammetje en twee voedsters. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei thirzavdh:

Het hok is ongeveer 4 vierkante meter. De helft is binnen, met verschillende lagen. En de andere helft is buiten. Dus wel een groot hok. Het konijn dat wordt buitengesloten zit dus bijna altijd buiten en de andere drie samen binnen. Het konijn dat buitengesloten wordt is een voedster, de andere drie zijn een gecastreerd rammetje en twee voedsters. 

 

Begrijp ik goed dat de totale ruimte 4m2 is? Dat is wel echt te klein voor zo'n groep hoor... Twee konijnen hebben minimaal 4m2 nodig. Een groep van vier konijnen dus minimaal het dubbele (liefst zelfs nog meer).

Het buitensluiten heeft waarschijnlijk wel eerder een andere oorzaak. Heb je al gemerkt of ze misschien wat minder fit is? Eet ze nog wel goed?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .