Ga naar inhoud

Bodembedekking, voer, schuilmogelijkheden en speeltjes

Chupa
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben nieuw hier en ook nieuw met het houden van konijnen. Ik wil graag twee konijnen uit een opvang halen, maar ik wil eerst genoeg weten voordat ik hieraan begin.

De konijnen zullen buiten 24/7 toegang hebben tot een ren met afdak van 2 bij 3 meter. Ik had graag gezien dat de afmetingen groter zouden zijn, maar daar gingen mijn ouders helaas niet mee akkoord. De ren heeft een graafgedeelte van 1 bij 2 meter. Het nachthok is 116x45x40 (lxbxh). Er is in het nachthok dus ruimte om evt voer of water neer te zetten.

Ik vraag mij het volgende af:

1. Welke brok voeren jullie?
  2. Bieden jullie brok/groente in het nachthok aan of in de ren?
  3. Bieden jullie water aan in het nachthok of in de ren?
  4. Welk hooi voeren jullie?
  5. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in het nachthok liggen?
  6. Hoe vaak verschonen jullie het nachthok?
  7. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in de toilet liggen?
  8. Hoe vaak verschonen jullie het toilet?
  9. Hebben jullie hooi en het toilet in het nachthok staan of in de ren?
    1. Als dit in de ren is: Hoe houden jullie alles dan droog? Ik heb wel een dak op de ren staan, maar er zou wel regen de ren in kunnen waaien.
  10. Ik heb nu een hoektoilet omdat ik aan een bedrag probeerde te komen om verzendkosten te vermijden, maar een hoektoilet lijkt me wel erg lastig in gebruik als je het hooi ernaast wil kunnen hangen zodat ze kunnen eten boven hun toiletbak. Raden jullie mij aan om voor een lage vierkante/rechthoekige bak te gaan? Of werkt een hoektoilet ook?
  11. Hoeveel schuilmogelijkheden hebben jullie in de ren staan?
  12. Wat bieden jullie verder als verrijking/speeltjes aan?

Ik hoop dat jullie mij iets op weg kunnen helpen en dat het niet te veel vragen zijn ':)

aangepast door Chupa
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Oxbow, maar ik zit in Canada dus heb andere voersoorten dan in Nederland.

2. In de ren, hooi wel in het nachthok.

3. Water krijgen ze op beide plekken

4. Gewoon droog paardenhooi, van die kleine baaltjes van 15-20 kg.

5. Geen bodembedekking, alleen houtkorrels in de toiletjes.

6. Dagelijks de toiletten verschonen

7. Houtkorrels dus 😉

8. Dagelijks

9. In het nachthok, maar ook een toilet in de ren (binnenkonijnen)

10. Een hoektoilet werkt wel, maar ik vind zelf een rechthoekige bak handiger.

11. 2

12. Wc rollen, knaagspeeltjes zoals rieten speeltjes, hooirollen, etc.

En te veel vragen bestaat niet!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat zijn veel vragen. Goed dat je er vooraf over nadenkt hoor.  Ik zal een poging doen: 

1. Science Selective 

2. In de ren, het nachthok is hier echt om te slapen, en onderin het hok vind ik voor mijn vier konijnen te krap

3. In de ren en onderin het hok

4. Dieza kruidenhooi, maar kijk vooral wat ze lekker vinden. Ik vind zelf geperst hooi niet zo prettig, en de kleine zakjes kruidenhooi te duur

5.In de winter stro, in de zomer niks

6. Geen idee, als ik vind dat het nodig is

7. Een oude krant, en kattenbakkorrels die volledig uit hout bestaan. Die nemen heel veel vocht op en stinken niet

8. Ik heb er 2, voor 4 konijnen, en ik verschoon ze om de dag, als het nodig is vaker

9. In de ren, in een Ikea hooiruif ( ook wel bekend als plastic tasjeshouder). Bij mij staat de ren vrij dicht bij het huis, en hij is van boven dicht, maar soms wordt het toch nat. Tja, in de natuur zullen ze ook weleens nat eten hebben

10. Ik vind een hoektoilet te klein, je zult zien dat ze er allebei tegelijk in willen. Ik heb de rechthoekige bakken uit de bunnybunch webshop.

11. Een klein huisje, een tafeltje, en de ren is aangesloten op een groot hok.

12. Een zandbak (onderbak van een binnenkooi), en regelmatig knaag- en sloopspeelgoed zoals een wilgenrol. Met ballen doen ze niks.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust! Heb je ook gezien dat we een hele sectie met informatieve artikelen hebben? Bijvoorbeeld deze: https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het heel goed vind dat je jezelf inleest voordat je aan konijnen begint. Daarnaast ben ik blij om te lezen dat je twee konijntjes wilt adopteren ipv bij een fokker of dierenwinkel halen en dat ze permanente toegang zullen krijgen tot een ren. Is deze ook roofdierproof?

Bij deze ook mijn antwoorden:

1. Science Selective
  2. In de ren
  3. In de ren
  4. Pet’s Own Choice Premium als basishooi + een andere soort (kruiden)hooi die er op dat moment goed uitziet.
  5. Op dit moment geen, maar als het ‘s nachts weer rond het vriespunt is dan stro.
  6. Eigenlijk verschoon ik het nachthok alleen als er stro in ligt en dan eens in de zoveel weken (mijn konijnen maken amper gebruik van hun nachthokken).
  7. Hennepvezel + een laagje hooi om van te eten tijdens het keutelen.
  8. Om de dag.
  9. Ik prop twee keer per dag een wilgenrol vol met hooi en die leg ik dan in de ren. Mijn konijnen hebben een overdekte ren, omgeven door twee muren, en hooi en bodembedekking bewaar ik in plastic bakken met deksel op een plank aan een van de muren.
  10. Ik heb nog nooit een hoektoilet gehad en daar dus ook geen ervaring mee (in het verleden vooral grote konijnen gehad die niet op een hoektoilet passen). Mijn konijnen hebben momenteel een onderbak van een traliekooi als toilet, maar daarvóór had ik twee grote, open kattenbakken in de ren staan.
  11. Twee schuilhokken, een knaaghuis, een grote pvc-tunnel en een plateautje waar ze ook onder kunnen zitten, maar overdag schuilen/slapen ze meestal gewoon achter een van hun schuilhokken.
  12. De zandbak is hier echt het meest favoriete speeltje, maar ook knaag- en sloopspeelgoed,  zoals een wilgenrol, bamboetunnel of wilgenbal, doen het goed.
aangepast door Pablo&Lola
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk en goed dat je 2 konijnen uit de opvang wilt halen! Mijn konijnen wonen binnen dus dat is soms net even anders maar in grote lijnen hetzelfde. 

1. Beaphar care +.

2. Ren, ik heb niet echt een hok.

3. Ren.

4. Caviahooi van de Agriwebshop, baal van 18 kilo. Timothyhooi op dit moment van Vesele Laga Nature.

5.Zelfgemaakt kussen/kleed met superstevige stof. 

6. Ik klop het elke week uit en als ik het nodig vind gaat het in de was. Elke dag veeg ik de ren even bij en 1x per week stofzuig ik zeer grondig (vloerbedekking).

7.Kranten meerdere lagen in de hoek waar ze het meeste plassen. Een flinke laag hennepvezel en een dun laagje hooi zodat de hennepvezel niet overal beland waar ik het niet wil hebben. Midden in hun toillet ligt een flinke berg hooi. 

8. In de wintertijd 1x per week of als ik het eerder nodig vind. Als het warm weer is vaker. Ik heb ook dan wel een mega toillet (100×50 cm) een flinke laag bodembedekking en kleine konijnen. 

9. Ren.

10. Ik persoonlijk vind een hoektoillet helemaal niet fijn. Je moet echt een hele grote hebben wil je konijn er fatsoenlijk in kunnen. 

11. 1 schuilhuis waar ze ook graag achter of op zitten. 2 kurktunnels. Ik wissel ook af, soms heb ik er nog een klein schuilhuisje bij in staan. Ze gaan er vaak achter of naast liggen ipv erin. 

12.Een zandbakje ( dichte kattenbak).

Let wel op dat je konijnen zich niet uit kunnen graven of roofdieren zich naar binnen kunnen graven bij het graafgedeelte in je ren. 

Balletjes.

Grastunnel, wilgentunnel om door te rennen en aan te knagen. Ik wissel regelmatig af zodat het weer als nieuw (half opgegeten 😄) ervaren wordt als ik het er weer in zet. 

Denkspellen.

Dozen geef ik onder toezicht omdat 1 van mijn konijnen er te veel van eet.

Oude handdoeken ook alleen onder toezicht als ze loslopen. 

aangepast door Mira11
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Beaphar Care +
  2. In de ren. Ze krijgen het verdeeld in twee porties en hebben het binnen 10 minuten op.
  3. In de ren, op twee plekken (waterbakjes)
  4. Meestal een combinatie van verschillende merken. Op dit moment Tijssen weidehooi (4,5 kg pak), Pets Own Choice premiumhooi en Vitakraft alpenweidehooi (pak van 1 kg). Ik bied het op meerdere plaatsen aan. In een ruif boven het toilet, in een wilgenrol etc.
  5. Op dit moment een dun laagje stro. Niet zozeer voor de warmte,  maar omdat mijn voedster er graag mee speelt/schuift/erin graaft. In de winter lekker veel stro.
  6. Eens in de zoveel weken. Er wordt niet gekeuteld of geplast in het nachthok. (Heel fijn!)
  7. Laagje houtkorrel met daarop een laagje budgethooi. Op dit moment hooi van de boer dat er wat minder mooi uitzag. Ze eten er dan toch nog best wat van.
  8. Met het warme weer dagelijks, normaal gesproken om de dag.
  9. In de ren. Mijn nachthok is te klein voor een toilet. Ik heb ook een ren van 3 bij 2 meter ongeveer. Daarvan is de achterste helft overdekt. Aan die kant staat het toilet. Er zit wel aan twee kanten een schutting dus als het niet te hard waait blijft het redelijk droog. En wanneer het wel nat wordt doordat de wind verkeerd staat, dan verschoon ik de boel zo gauw het kan/nodig is.
  10. Ik heb nog nooit een konijn gehad dat het hoektoilet daadwerkelijk gebruikte. 🙈 Hier hebben ze een open, rechthoekige kattenbak als toilet. Passen ze samen in. Ruif met hooi erboven, perfect. 
  11. Een (honden)schuilhok (Ferplast Dogvilla), een Kerbl schuilhuisje (poortwacht ofzo heet het geloof ik) met een soort van knaagmatje erin van Rosewood, een tunnel en een klein tafeltje over de zandbak heen. De zandbak blijft zo mooi droog en het vormt een extra schuilplek.
  12. Grastunneltje/nest, bal met belletje erin, zandbak, wilgentunnel, wilgenbrug... Ik wissel vaak een beetje af. Knagen/slopen en graven vinden ze altijd leuk.

Superleuk dat je konijnen bij een opvang gaat halen! En heel goed dat je je inleest en voorbereidt op het houden van konijnen. Dat zouden meer mensen moeten doen. 😉

Veel plezier alvast met je toekomstige koppeltje!

aangepast door Ot&Sien
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Welke brok voeren jullie? Supreme Selective adult (ook wel science selective genoemd)
  2. Bieden jullie brok/groente in het nachthok aan of in de ren?  In de ren. Behalve als het heel hard regent, dan krijgen ze het in het schuilhok.
  3. Bieden jullie water aan in het nachthok of in de ren? In de ren.
  4. Welk hooi voeren jullie? Dat wisselt afhankelijk van kwaliteit, meestal budget hooi in de toiletbakken (Barni 5 kg hooi of tijssen hooi) en wat beter hooi in de ruifjes ( bunny nature weidehooi of pets own choice weidehooi, of een mix daarvan). In het hooi dat in de ruifjes gaat meng ik ook gedroogde kruiden & grassen. 
  5. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in het nachthok liggen?
    Een absorberende korrel (houtkorrel of back 2 nature) met een laagje stro er overheen. In de zomer is dat maar minimaal, in de winter is dat een dikke laag. 
  6. Hoe vaak verschonen jullie het nachthok?
    Eens per maand misschien? En dat is meer omdat ik dan het gevoel heb dat het nodig is, dan dat het ook echt nodig is omdat het vies is. 
  7. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in de toilet liggen?
    De toiletten staan buiten, in de rennen, en kunnen nat regenen. Vandaar dat ik onderin hennepvezel of beukensnippers doe, en daar overheen een laagje hooi. 
  8. Hoe vaak verschonen jullie het toilet?
    Meestal 2 a 3 x per week. Elk koppel heeft 2 toiletbakken.  Maar in de zomer dagelijks. 
  9. Hebben jullie hooi en het toilet in het nachthok staan of in de ren?
    1. Als dit in de ren is: Hoe houden jullie alles dan droog? Ik heb wel een dak op de ren staan, maar er zou wel regen de ren in kunnen waaien.
      Beide. Ik heb hooi in de nachthokken en hooi in de rennen. In de rennen regent het inderdaad wel eens nat. Dan eten ze er minder van, dan eten ze vooral het hooi binnen. Als het droog weer is, eten ze weer beter van het buiten-hooi. 
  10. Ik heb nu een hoektoilet omdat ik aan een bedrag probeerde te komen om verzendkosten te vermijden, maar een hoektoilet lijkt me wel erg lastig in gebruik als je het hooi ernaast wil kunnen hangen zodat ze kunnen eten boven hun toiletbak. Raden jullie mij aan om voor een lage vierkante/rechthoekige bak te gaan? Of werkt een hoektoilet ook?
    Hoekbak kan ook prima werken. Ik leg zelf het hooi gewoon in de toiletbakken. Daar gaat wel wat mee verloren ivm er op zitten / keutelen, maar vandaar ook de keuze voor budget hooi daar. 
  11. Hoeveel schuilmogelijkheden hebben jullie in de ren staan?
    1 groot schuilhok, 1 kleiner schuilhok en wat losse schuilplekjes die doorloop hebben.
  12. Wat bieden jullie verder als verrijking/speeltjes aan?
    Tunnels, wilgenballen, zandbak, knaaghout. Ze zijn hier vooral dol op dingen die ze kunnen slopen. 
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Beaphar care+

2. In de ren

3. In de ren

4. Welkoop hooi als basis. Als ik bestel bij webshops koop ik een extra zak van een ander merk erbij.

5. Ik heb niet echt een nachthok, maar een hondenhok waarin hennepvezel en stro ligt.

6. 1x per week

7. Geen apart toilet

8. Geen apart toilet. Mijn konijnen plassen en poepen voornamelijk in de ren. Een keer in de week spit ik het gedeelte om waar de meeste keutels liggen.

9. Nvt

10. Zelf geen toiletbak, maar de meeste hoektoiletten zijn volgens mij kleiner dan de gemiddelde rechthoekige bak van een kooi. Ik gebruik zelf zo'n hoektoilet om hooi in te doen. Af en toe wordt er wel in geplast of gekeuteld, maar het is veel te klein voor een toilet (niet goed op de maat gelet)

11. 1 schuilhok, 1 halve pijp, 1 holle boomstam, 1 bruggetje, 1 grashuisje

12. Beukentakken, de boomstam, het bruggetje en grashuisje kan aan geknaagd worden, soms wilgenballetjes. Op dit moment heb ik geen konijnen die graven, maar veel konijnen doe je daar een groot plezier mee.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je je zo voorbereidt! Ik heb binnenkonijnen, dus dat is een iets andere situatie, maar veel van je vragen kan ik wel beantwoorden. 

1. Trovet rabbit

2. In de ren (ze hebben alleen kleine schuilhuisje, geen nachthok).

3. In de ren

4. Droog paardenhooi van de boer, eerste snede, baal van zo'n 15/20kg.

5. Droogloopmatjes van de action onder de schuilhuisjes

6. 1 keer per week wordt de hele ren handel grondig gestofzuigd, tussendoor houden we het wat bij met handveger en blik. Als het nodig is gaat er een dweil doorheen.

7. Houtkorrels

8. Zo'n twee keer per week, als het warm is vaker. Maar het is een erg groot toilet. Ik schep het wel om de dag even om, ze plassen in vaste hoeken dus die worden erg vies terwijl de rest schoon blijft.

9. Nvt

10. Ze hebben hier een hoekkattenbak met kap, daar hangt ook een balletje met hooi in.

11. 1 klein schuilhok, 2 kleine schuilhuisjes en de kattenbak.

12. Wilgentunnel, hooitunnel, voerbal, losse takken, soms een kruidentunnel, wcrolletjes, wilgenbruggetjes, hun huisjes 😉, nu wil ik zo'n hooimat uit de webwinkel bestellen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Welke brok voeren jullie? sience selective adult.
  2. Bieden jullie brok/groente in het nachthok aan of in de ren? in de ren tenzij het heel hard regent.
  3. Bieden jullie water aan in het nachthok of in de ren? in de ren
  4. Welk hooi voeren jullie? een combi van budget hooi en kruidenhooi
  5. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in het nachthok liggen? Nu nog niets, maar straks stro met daaronder iets absorberende.
  6. Hoe vaak verschonen jullie het nachthok? nog geen ervaring mee. Afhankelijk van hoe vies het is.
  7. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in de toilet liggen? een laagje houtvezel met daaroverheen een laagje houtkorrels 
  8. Hoe vaak verschonen jullie het toilet? dagelijks
  9. Hebben jullie hooi en het toilet in het nachthok staan of in de ren? op beide plekken. Hooi leg ik in de toiletjes en in een hondenvoer bak. Ze willen niet eten uit een ruif.
  10. Ik heb nu een hoektoilet omdat ik aan een bedrag probeerde te komen om verzendkosten te vermijden, maar een hoektoilet lijkt me wel erg lastig in gebruik als je het hooi ernaast wil kunnen hangen zodat ze kunnen eten boven hun toiletbak. Raden jullie mij aan om voor een lage vierkante/rechthoekige bak te gaan? Of werkt een hoektoilet ook? ik heb 2 lage rechthoekige bakken van ikea
  11. Hoeveel schuilmogelijkheden hebben jullie in de ren staan? 1 huisje en het nachthok
  12. Wat bieden jullie verder als verrijking/speeltjes aan? tunnel gevuld met Hooi, balletjes, wilgen takken, voetbal, wc rol met hooi.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal, hier kan ik wat mee! 😄

@Pablo&Lola De ren zou roofdierproof moeten zijn. Ze staan op stenen en bij het deel van de zandbak hebben we stenen ingegraven langs de zijkant en de onderkant bestaat uit een oude garagedeur. Ook is de ren helemaal afgesloten langs de zijkanten en aan de bovenkant. Ik had eerst mijn twijfels over de garagedeur onder de zandbak omdat ik bang was dat het water niet weg zou lopen bij regen, maar door het dak valt het mee hoeveel regen er in de zandbak belandt en ik heb de afgelopen weken nog geen modderpoel zien ontstaan.

@Mira11 Als het goed is kunnen de konijnen niet ontsnappen en kunnen er ook geen roofdieren naar binnen breken.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Mira11:

Konijnen zijn echt super leuk!! Ik hoop dat je veel plezier hebt van je toekomstige konijnen. En zij ook voor hun toekomstige baasje en verblijf. Maar volgens mij zit dat wel goed. 🙂

Ik hoop het ook haha!

Er schieten mij wel nog wat vragen te binnen, ik had er namelijk nog niet genoeg gesteld 😅

13. Sommigen van jullie gebruiken geen bodembedekking in het nachthok. Ik heb een nachthok met zo'n schuiflade (verzinkte opvangbak volgens de site) die ik redelijk glad vind ogen. Hebben konijnen hier wel genoeg grip op of kan ik er dan beter sowieso een laagje stro in leggen?

14. Knippen jullie zelf de nagels van jullie konijnen of is het verstandiger om dit te laten doen? 

15. Hoe vaak borstelen jullie kortharige konijnen en welke borstels gebruiken jullie hiervoor? (Ik weet natuurlijk nog niet wat voor soort konijntjes ik ga adopteren, maar ik was niet van plan om konijnen met een hele ingewikkelde vacht in huis te nemen.)

aangepast door Chupa
Link naar reactie
Delen op andere sites

13. Dat kun je oplossen door er bijvoorbeeld een stukje zeil in te lijmen. Maar stro kan natuurlijk ook 😉

14. Ik doe het zelf, maar ik knipte voorheen ook altijd die van alle konijnen in de buurt haha. Omdat niemand het zelf durfde te doen.

15. Kortharig borstel ik niet, mijn langharige wel. Ik gebruik een soort klein kammetje.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nagels knip ik zelf. Je zou ook bijvoorbeeld iemand die het kan of je dierenarts kunnen vragen om te even voor te doen. Als je weet waar je op moet letten is het eigenlijk gewoon een kwestie van durven en doen. 

Mijn kortharige konijn borstel ik niet. Je kunt ook met vochtige handen even over hun vacht gaan dan komen er al best wat haren mee. Het verschilt wel per konijn want sommige mensen op het forum borstelen wel hun  kortharige konijnen. 

Een langharig konijn voor buiten lijkt me niet ideaal. Zeker als het niet allemaal overdekt is. Het is al een hele uitdaging om mijn teddydwerg goed bij te houden binnen, laat staan als hij ook nog nat zou regenen. Vooral voor het konijn zelf is het vaak een ramp.  

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je tegels in de ren liggen? Zo ja, dan is het goed mogelijk dat je de nagels van de konijnen helemaal niet hoeft te knippen. Die slijten namelijk wel vanzelf als ze over de tegels hoppen (ik heb de nagels van mijn konijnen in ieder geval nog nooit hoeven knippen).

Mijn kortharige konijnen borstel ik ook niet. Bij ernstige ruiperiodes ‘pluk’ ik ze weleens (losse plukjes uit de vacht halen), maar verder doe ik niks aan vachtverzorging.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden allemaal! 

38 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Heb je tegels in de ren liggen? Zo ja, dan is het goed mogelijk dat je de nagels van de konijnen helemaal niet hoeft te knippen. Die slijten namelijk wel vanzelf als ze over de tegels hoppen (ik heb de nagels van mijn konijnen in ieder geval nog nooit hoeven knippen).

Ik heb inderdaad tegels in de ren liggen, dus ik hoop dat dit me ook bespaard wordt haha. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij het volgende af:

1. Welke brok voeren jullie? Science Selective 
  2. Bieden jullie brok/groente in het nachthok aan of in de ren? Ik heb een hok met een open gedeelte eronder (op poten dus). Daar geef ik brok en groenten en staat de waterbak. 
  3. Bieden jullie water aan in het nachthok of in de ren? Zie 2. 
  4. Welk hooi voeren jullie? Ik meng verschillende soorten hooi door elkaar omdat ik nogal moeilijke hooi-eters heb. In mijn mengsel zit luzerne, gedroogd gras, Bunny Nature vers grashooi, Pets Own Choice Kruidenhooi Paardenbloem, bloemenhooi, Esve Herbal Hay kamille & rozenbottel en Hobby First herbal hay with flowers. Allemaal verkrijgbaar in de webshop van Bunnybunch. 
  5. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in het nachthok liggen? In de zomer alleen een heel dun laagje stro. In de winter een laag katoenvezel met een dikke laag stro. 
  6. Hoe vaak verschonen jullie het nachthok? 1x in de 10-12 weken.... Kliko en Spook zijn super zindelijk en gebruiken het nachthok alleen om te schuilen. Als ik het schoonmaak is het ook grote schoonmaak: alle bodembedekking eruit, sopje door het hok. En ook gaat alles dan uit de ren en krijgen ze nieuw speelgoed zoals andere tunnel en ander huisje (klein speelgoed geef ik vaker nieuw, ongeveer iedere 3 weken)
  7. Welke (combinatie van) bodembedekking hebben jullie in de toilet liggen? Aubiose, ook wel hennepvezel genoemd. Neemt goed vocht op en stoft niet. 
  8. Hoe vaak verschonen jullie het toilet? Iedere dag schone vulling er in. Met stuk keukenpapier de plasplekken even opvegen. In de winter 1x in de week een sopje erdoor, in de zomer (zeker als het heet is of als er veel vliegen zitten) dagelijks met een sopje erdoor. Sopje van beetje Citronella allesreiniger met heet water. Zijn de plasplekken erg aangekoekt even laten weken in de schoonmaak azijn. 
  9. Hebben jullie hooi en het toilet in het nachthok staan of in de ren? Beiden. 
    1. Als dit in de ren is: Hoe houden jullie alles dan droog? Ik heb wel een dak op de ren staan, maar er zou wel regen de ren in kunnen waaien. Ik heb bij fretten.nl een hooiruif en een hooibal besteld met een dakje er op. Dat houd het redelijk goed droog. Echte plensbuien kun je niet voorkomen dat je hooi nat wordt, daarom heb ik ook een hooibal in het nachthok hangen. Zo hebben ze altijd droog hooi. 
  10. Ik heb nu een hoektoilet omdat ik aan een bedrag probeerde te komen om verzendkosten te vermijden, maar een hoektoilet lijkt me wel erg lastig in gebruik als je het hooi ernaast wil kunnen hangen zodat ze kunnen eten boven hun toiletbak. Raden jullie mij aan om voor een lage vierkante/rechthoekige bak te gaan? Of werkt een hoektoilet ook? Hier vinden ze een hoektoilet te klein. Ik heb een kleine rechthoekige kattenbak zonder deksel en dat vinden ze een prima maatje. Het hangt er ook van af met wat voor maat konijnen je thuiskomt uit de opvang straks. Zit er een Vlaamse Reus bij of een Franse Hangoor bijvoorbeeld dan heb je niks aan je hoektoilet. Daar passen die poezelige billetjes niet op 🤣
  11. Hoeveel schuilmogelijkheden hebben jullie in de ren staan? Twee huisjes, een stenen U-vorm waar ze op en onder kunnen zitten en drie tunnels. En het nachthok. Soms staat er maar 1 huisje in, ligt aan het seizoen. Nu staan deze twee er in ivm de warmte van de zomer; hier kunnen ze goed in schuilen voor de zon. 
  12. Wat bieden jullie verder als verrijking/speeltjes aan? Van alles! Kliko en Spook zijn echte ‘gooi en sloop’-konijnen. Dus alles waarmee ze kunnen gooien vinden ze leuk. Er ligt nu een kattenbelletje (zo’n ding met van die spijltjes) in, een KONG Wubba voor kleine honden, een wilgenbal, 3 wilgentakken, een zelfgemaakte kralenketting met een balletje voor katten met bel erin er aan. Aan de tralies van de ren hangt een zelfgemaakte kralenketting en een dikke wilgentak waar ze regelmatig aan knagen. In het nachthok hangt, behalve de hooibal, nog een vogelspeeltje met kralen en houtjes aan touw en een vogelspeeltje met gekleurde dikkere touwen en blokjes van boomschors er aan. Verder geef ik ze regelmatig een kartonnen eierdoos (dicht) met kruiden en hooi gevuld die ze zelf open moeten slopen om bij het lekkers te komen, ik puzzel wel eens met ze (honden-voerpuzzels) of geef ze een verwenzakje van Bunnybunch. 

Ik vind het heel goed van je dat je zoveel vragen stelt voor je begint! En ook complimenten dat je naar de opvang gaat 👍🏻👍🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JacinthaBrehler:

En ook complimenten dat je naar de opvang gaat 👍🏻👍🏻

Ja kopen in een winkel of bij een fokker zou ik niet zo snel doen. Ik ben ook al vanuit Utrecht naar België gereden om een hamster op te halen uit een opvang daar 😅. Niet alleen vind ik het beter om die diertjes een tweede kans te bieden, het is ook voor mij handig omdat ik dan al wat beter weet wat voor karakter ze hebben! Ook super bedankt voor je uitgebreide antwoorden en de extra tips!

@MarjoleinkJij ook bedankt voor je aanvulling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine aanvulling nog op punt 6: ik maak wel iedere week de ren schoon. Dan veeg ik alle strootjes etc. op en gooi het weg. En dagelijks het zand terug in de zandbak gooien en ‘dropjes’ die de wc niet gehaald hebben in de wc gooien voor ik die leeg. Maar ik veeg dan dus om het nachthok heen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13. Sommigen van jullie gebruiken geen bodembedekking in het nachthok. Ik heb een nachthok met zo'n schuiflade (verzinkte opvangbak volgens de site) die ik redelijk glad vind ogen. Hebben konijnen hier wel genoeg grip op of kan ik er dan beter sowieso een laagje stro in leggen?

De meeste mensen die konijnen in huis hebben gebruiken inderdaad geen bodembedekking, behalve in de toiletjes. Bij buitenkonijnen in de zomer kan dat ook. In de winter is bodembedekking wel aan te raden ivm warmte.

Ik gebruik zelf wel jaarrond bodembedekking in de nachthokken/schuilhokken. Ik heb in de grote nachthokken van die kunststof onderbakken van cavia-kooien, van van die binnen tralie-kooien. Daarin doe ik dus een onderlaagje wat absorbeert, en daar over dan stro. 

Metalen lades zijn niet zo heel handig voor konijnen vind ik zelf, maar ik zou daarin wel altijd voor een bodembedekking kiezen.

14. Knippen jullie zelf de nagels van jullie konijnen of is het verstandiger om dit te laten doen? 
Ik knip ze zelf, maar omdat ze op tegels leven is het bijna nooit nodig. Als je het spannend vind om zelf te doen zou je het ook bij de jaarlijkse vaccinatie afspraak bij de dierenarts kunnen laten controleren / doen. Eigenlijk is mijn ervaring dat nagels knippen vooral moet bij konijntjes in huis (= geen ruwe vloer om het af te slijten) of bij konijntjes die weinig leefruimte hebben (weinig bewegen, is weinig afslijten van de nagels). 

15. Hoe vaak borstelen jullie kortharige konijnen en welke borstels gebruiken jullie hiervoor?

Ik heb vier kortharige konijnen, maar borstel er eigenlijk maar één. Eén van de konijnen heeft moeite met zelf zijn vacht verzorgen. Hij is daar nooit goed in geweest, maar na hij EC heeft gehad helemaal niet meer. Ik gebruik er verschillende borstels voor: een fijne kam, een grove kam, een slicker borstel, een massagehandschoen en een zachte borstel. Heel af en toe kam ik in de verhaar-periode ook wel eens één van de andere konijnen, maar meestal is de losse plukjes uit de vacht halen met je handen ook al voldoende. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13. Sommigen van jullie gebruiken geen bodembedekking in het nachthok. Ik heb een nachthok met zo'n schuiflade (verzinkte opvangbak volgens de site) die ik redelijk glad vind ogen. Hebben konijnen hier wel genoeg grip op of kan ik er dan beter sowieso een laagje stro in leggen?

Mijn konijnen hebben een nachthok met zo'n metalen lade. Ik heb er nu geen bodembedekking in. Hier heb ik voor gekozen om mijn konijnen makkelijker zindelijk te kunnen maken. Beide konijnen hebben overigens geen moeite met het lopen over het metaal en als het warm is gaan ze languit op het koele metaal liggen. Straks als het kouder wordt leg ik er wel bodembedekking in.

Ik laat het door de dierenarts doen als het nodig is. Fluffy is 1x door de dierenarts geknipt, hij was een binnen konijn maar heeft nu sinds 2 maanden een vriendin waarmee hij buiten woont.

15. Hoe vaak borstelen jullie kortharige konijnen en welke borstels gebruiken jullie hiervoor?

Fluffy heeft een beetje pluizige vacht, hem borstel ik regelmatig. Pip is kortharig en heb ik nog nooit geborsteld.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .