Spring naar bijdragen
x_blvck

Konijnen koppeling verloopt niet soepel

Recommended Posts

Beste,

ik heb voldaan aan alle eisen zeg maar neutraal terrein etc, maar vraag me nu af wat ik moet doen. Het begon met achter elkaar aan jagen nou dat werd minder gingen ze snuffelen heeft mijn ram de voedster 5 keer bereden vervolgens lagen ze languit allebei dus dacht o gaat goed en toen zaten ze in eens aan elkaar als een bal elkaar te bijten dus heb ik ze uit elkaar gehaalt nou heeft mijn ram haar al weer 2 keer bereden en lijkt het weer goed te gaan dan jagen ze weer achter elkaar aan ? Ik snap het niet zo goed allemaal. Las dat als ze bij elkaar zijn en languit liggen ze zich op de gemak voelen bij elkaar. Maar vervolgens hebben ze ruzie ?

help?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze eten bij elkaar en likken elkaar ook trouwens en las overal dat dat goede tekens zijn dus snap niet waarom ze elkaar dan aanvlogen ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe lang zitten ze bij elkaar?

Als dat nog maar net is kan dat zich heel goed afwisselen. Het is niet zo dat als ze één keer bij elkaar liggen met ook meteen klaar is met koppelen. Dat gaat in het begin op en neer.

bewerkt door Mira11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Mira11:

Hoe lang zitten ze bij elkaar?

Als dat nog maar net is kan dat zich heel goed afwisselen. Het is niet zo dat als ze één keer bij elkaar liggen met ook meteen klaar is met koppelen. Dat gaat in het begin op en neer.

Ze zijn nu al 4 uur samen, de voedster probeert de ram telkens te berijden nu maar als dat gebeurt dan komt er ruzie anders gaat het wel goed op het achter na jagen na 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En las dat het beter is om ze in een keer te koppelen ? Want mijn vriend en ik doen nu omste beurten slapen en konijntjes in de gaten houden mag ik 2 uur slapen maakt hij mij wakker en andersom omdat we overdag gewoon werken en er nooit echt een goed moment voor is maar goed dat gaat geen 2 dagen achter elkaar lukken want we moeten er allebei om 9 uur uit, of maakt dat niet zoveel uit ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt ze inderdaad het beste niet meer uit elkaar halen, tenzij ze gaan knokken natuurlijk. Koppelen draait om bepalen wie de baas is, en iedere keer als je dat onderbreekt moeten ze weer opnieuw beginnen.

Als ze rechtop staan te boksen, als ze gillen of als ze zich in elkaar vastbijten en als een voetbal over de grond rollen, dan moet je ze uit elkaar halen (ovenwanten aan!), dan zijn ze simpelweg geen match. Jagen en rijden hoort er gewoon bij, daarbij hoef je niet in te grijpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Marjoleink:

Je kunt ze inderdaad het beste niet meer uit elkaar halen, tenzij ze gaan knokken natuurlijk. Koppelen draait om bepalen wie de baas is, en iedere keer als je dat onderbreekt moeten ze weer opnieuw beginnen.

Als ze rechtop staan te boksen, als ze gillen of als ze zich in elkaar vastbijten en als een voetbal over de grond rollen, dan moet je ze uit elkaar halen (ovenwanten aan!), dan zijn ze simpelweg geen match. Jagen en rijden hoort er gewoon bij, daarbij hoef je niet in te grijpen. 

Ze hebben in die tijd 1 keer als een bal gezeten in elkaar, is er nog hoop of kan ik dat wel vergeten ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nog hoop. 🙂

Je bent echt nog maar net aan het koppelen. Dan kan het er best even heftig aan toe gaan. 

Wel oppassen dat ze elkaar niet verwonden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei x_blvck:

Ze zijn nu al 4 uur samen, de voedster probeert de ram telkens te berijden nu maar als dat gebeurt dan komt er ruzie anders gaat het wel goed op het achter na jagen na 

4 uur is nog maar heel kort voor een koppeling. Maar ben je 's avonds begonnen met koppelen? Dan is het wel vervelend om zo de nacht in te gaan natuurlijk. Ben benieuwd hoe het nu gaat?

Zijn de konijnen op karakter gekoppeld met een speeddate? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei x_blvck:

En las dat het beter is om ze in een keer te koppelen ? Want mijn vriend en ik doen nu omste beurten slapen en konijntjes in de gaten houden mag ik 2 uur slapen maakt hij mij wakker en andersom omdat we overdag gewoon werken en er nooit echt een goed moment voor is maar goed dat gaat geen 2 dagen achter elkaar lukken want we moeten er allebei om 9 uur uit, of maakt dat niet zoveel uit ?

Werk je vanuit huis? De eerste dagen moet er wel iemand in de buurt van de koppelruimte zijn om in te kunnen grijpen als het wél mis gaat.

Maar als de tijdstippen hier op het forum kloppen ben je gisteravond rond 21/22 uur begonnen met koppelen, klopt dat? Da's ook wel spannend om zo de nacht in te gaan, als de koppeling nog maar net is begonnen. Ik hoop natuurlijk voor je dat de koppeling slaagt, maar mocht het niet lukken wil ik als tip meegeven om bij een volgende koppelpoging 's ochtends te beginnen met koppelen. Dan kun je in de avond beter inschatten hoe het gaat en of je ze in de nacht alleen kunt laten zonder erbij te blijven zitten...

Veel succes, ik hoop echt dat het toch een succesvolle match is!! 🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal bedankt voor de reacties ! Echt super tof dat iedereen zoveel er ook over weet ! 

na de hele avond samen geweest te zijn lijken ze nu wel erg rustig met elkaar maar mijn rammetje ziet er echt hellemaal uitgeput uit is het mischien handig om hem straks even een uur of 2 apart te zetten zodat die eventjes weer in zen eigen hokje is en even kan bijkomen ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Ot&Sien:

Werk je vanuit huis? De eerste dagen moet er wel iemand in de buurt van de koppelruimte zijn om in te kunnen grijpen als het wél mis gaat.

Maar als de tijdstippen hier op het forum kloppen ben je gisteravond rond 21/22 uur begonnen met koppelen, klopt dat? Da's ook wel spannend om zo de nacht in te gaan, als de koppeling nog maar net is begonnen. Ik hoop natuurlijk voor je dat de koppeling slaagt, maar mocht het niet lukken wil ik als tip meegeven om bij een volgende koppelpoging 's ochtends te beginnen met koppelen. Dan kun je in de avond beter inschatten hoe het gaat en of je ze in de nacht alleen kunt laten zonder erbij te blijven zitten...

Veel succes, ik hoop echt dat het toch een succesvolle match is!! 🍀

Helaas niet maar mijn vriend heeft zich nu een dagje ziekgemeld zodat hij erbij kan zijn en ze in de gaten kan houden want we hebben allebei geen zin om dit hellemaal opnieuw te proberen omdat we lazen dat de kans dan kleiner word, fingers crossed 🤞🏼

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei x_blvck:

Allemaal bedankt voor de reacties ! Echt super tof dat iedereen zoveel er ook over weet ! 

na de hele avond samen geweest te zijn lijken ze nu wel erg rustig met elkaar maar mijn rammetje ziet er echt hellemaal uitgeput uit is het mischien handig om hem straks even een uur of 2 apart te zetten zodat die eventjes weer in zen eigen hokje is en even kan bijkomen ? 

Zo lang hij nog wel eet en drinkt zou ik dit niet doen denk ik... Maar daar kan iemand anders met meer ervaring misschien beter antwoord op geven, bijv. @Evee

Wanneer je rammetje even apart gezet wordt, al is het maar 2 uurtjes, moet daarna de koppeling namelijk weer opnieuw beginnen en lijkt het me dat hij alleen maar meer uitgeput raakt. Als er nu rust is, kan hij nu ook gewoon in de koppelruimte nieuwe energie opdoen denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij echte stresskonijntjes zet ik soms wel eens eventjes voor een time-out voor elk konijn een hoekje van de koppelren af met een paar van die simpele ren-paneeltjes, en dan even wat eten en drinken bij ze, zodat je zeker weet dat ze dat wel doen. Even een kort momentje voor controle dat het wel goed gaat met de gezondheid.

Als je dan ziet dat ze gegeten en gedronken hebben, dan de hekjes weer weg. Ik haal de konijnen dan dus niet helemaal uit de koppelren naar een andere plek, maar zet er even schotjes in, even een korte rustpauze van bijv. 30 minuten.

Een beetje als een korte break die boksers nemen in de hoek van de boksring tijdens een wedstrijd 😉 hoewel ik niet hoop dat de koppeling zo hevig is dat het op een bokspartij lijkt!

Ik zou het geen uren doen, en ik zou ze ook niet uit de koppelruimte halen. Maar dan moet je natuurlijk wel ren-paneeltjes hebben of iets in die richting om ze elk even een hoekje te geven (een stevige traliekooi-bovenkant kan eventueel ook, of eventjes in een reismandje). Ik doe bewust elk een hoekje om te zorgen dat er een soort buffer-zone tussen de konijnen in zit, dat ze niet gaan aanvallen / verdedigen vanuit hun hoekje. Als je na de pauze weer verder gaat haal je de hekjes/traliekooi/reismand weer uit de ren, dat het geen plek gaat worden die ze fel gaan verdedigen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei x_blvck:

Waarneer weet ik of de koppeling geslaagt is ? 

6 topics naar beneden even kijken (Na eerste dag koppelen...). Daar heeft Evee uitgebreid en duidelijk antwoord gegeven op deze vraag. Beter dan dat kan ik het niet verwoorden. Het lukt me even niet om een linkje aan te maken, maar als je in het menu van koppelen kijkt zie je het vanzelf staan. Topic dat is aangemaakt door Snuffie en Flappie.

bewerkt door Ot&Sien
foute topic genoemd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ot&Sien:

5 topics naar beneden even kijken (koppelen broer/zus). Daar heeft Evee uitgebreid en duidelijk antwoord gegeven op deze vraag. Beter dan dat kan ik het niet verwoorden. Het lukt me even niet om een linkje aan te maken, maar als je in het menu van koppelen kijkt zie je het vanzelf staan. Topic dat is aangemaakt door sterrelotje.

Harstikke bedankt ! ❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei x_blvck:

Harstikke bedankt ! ❤️

Ik noemde het verkeerde topic! Een topic verder naar onderen. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Ot&Sien:

Ik hoop dat je het goede topic hebt gevonden 🙈

Ik denk dat jij dit bericht van mij bedoeld? 

Op 18-8-2020 at 06:49 zei Evee:

De koppeling is niet klaar op het moment dat je ze in het hok zet, dat is een volgende stap in het koppelproces.

Eerst zet je ze op neutraal terrein. Zelf doe ik dat altijd echt minimaal 2 dagen. Zelfs als ze er op dag 1 al uit zijn, blijven ze de 2e dag ook nog volledig op neutraal terrein. Als het een koppel is dat het nodig heeft omdat het niet heel makkelijk loopt, of als het een koppeling is met meerdere konijnen, kan de tijd op neutraal terrein ook 14 dagen worden. Het is voor de koppeling beter dat ze er wat langer zitten, dat ze er echt goed uit zijn, dan dat je te snel wisselt. Je kan ze niet te lang op neutraal terrein laten, maar wel te kort. Ben je niet zeker, laat ze er dan gewoon 1 of 2 dagen langer. Op het moment dat je ziet dat er rust is, dat de konijnen wat comfortabeler worden op het neutrale terrein, dat ze niet meer zo veel jagen en meer samen gaan doen, samen eten, samen liggen. Als je het idee hebt dat de rangorde bepaald is en ze een acceptatie van elkaar , een vriendschap hebben opgebouwd, dan verplaats ik ze de ochtend daarna pas naar het uiteindelijke verblijf. 

In het uiteindelijke verblijf zie je dan meestal toch weer jagen, spanning, wat schrikmomentjes, wat rijden. Ook daar moet de rangorde weer bevestigd worden. Dat komt omdat in het uiteindelijke verblijf de geur van één van de konijnen hangt, en dat konijn heeft enorm voordeel op dat gebied. Wat je dus vaak ziet is dat het konijn dat je al had daar sterk in de verdediging schiet, en het nieuwe konijn echt angstig weggejaagd word en veel stress heeft. Dat wil je voorkomen. Daarom moet je ook het uiteindelijke verblijf zo goed mogelijk poetsen, dingen verzetten, het nachthok in eerste instantie zo open mogelijk zetten, zodat het geen vesting of val kan worden, maar dat er zo veel mogelijk doorloop-ruimte is. En als ze eerst al de tijd hebben gehad elkaar op neutraal terrein te leren kennen, is het nieuwe konijn op het moment dat je wisselt van locatie als het goed is niet meer een indringer in huis voor het konijn dat je al had, en is de aandrang om de boel sterk te verdedigen een stuk minder sterk. En dat maakt als het goed is dat er ook daar vrij snel rust en acceptatie is. De weken erna zie je het koppel verder groeien en naar elkaar toe trekken als het goed is.

Ik denk dat een echte koppeling vaak wel 3-6 maanden duurt. Het is dus niet een paar dagen samen zetten en ze zijn gekoppeld. Ook in de begin periode als ze al in het uiteindelijke verblijf zitten zijn nieuwe koppels nog best gevoelig voor invloeden die de rangorde kunnen veranderen. Denk dan bijv. aan dingen als ziekte, of als je de voedster laat castreren als het nog maar kort een koppel is, dan is het soms ook lastig om ze weer samen te zetten. 

Konijnen koppelen is helaas niet zo simpel als 2 willekeurige konijnen samen zetten en er vanuit gaan dat het klikt, ze hebben sterke eigen willetjes hier in. Vergeet niet dat wilde konijnen een leefgebied hebben van zo'n 1.5 vierkante km. En als daar een konijn buiten de groep valt, dan trekt dat konijn weg, kan hij vluchten. En wij willen het op minimaal 4 vierkante meter laten slagen voor zo een stel, zonder ontsnap-mogelijkheid. Konijnen zijn al niet makkelijk, maar voldoende leefruimte en plekjes om zich even terug te trekken,  zijn ook heel belangrijk voor de slagingskans van konijnenkoppels. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat nieuwe konijntje wrijft echt heel heftig overal de kin overheen, ik mag haar niet aaien ze pakt niks aan, als ik haar een snoepje geeft pakt ze hem niet maar wrijft ze met der kin erover heen, ik weet dat het terratorium afbaken is maar hoeveel zei het doet slaat echt nergens op deden mijn andere konijntjes nooit heb het me ram ook nooit zien doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel normaal konijnen gedrag. Ze is er pas net en daarom doet ze dat nog wat meer dan anders. 

Als ze wat langer bij je is kun je haar misschien wel aaien. Sommige konijnen zijn het ook gewoon echt niet gewend of vinden het niet fijn. Het is niet zo dat elk konijn een aaikonijn is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vond het wel goed gaan op neutraal gebied dus ze nu in benjamins hok geplaatst, de nieuwe voedster zat eerst heel erg in het huisje en deed niks met benjamin nou ik hem eruit heb gehaalt komt ze wel steeds naar benjamin toe ! En ze gaat er niet bij liggen maar zit er wel de hele tijd bij, zaten net samen in de kattenbak een best tijdje heel rustig. Er is geen liefde te zien maar wel wat meer een vriendschap dus ik denk dat het de goeie kant op gaat ! Ze jagen niet meer achter elkaar aan en merk dat nu ik ze in benjamins hok heb gezet er veel meer rust is dan op het neutrale gebied iemand enig idee hoe dat komt ? 

1E8D6CC2-1132-4363-B79C-F21D7B8422EA.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites