Ga naar inhoud

Welke merken raden jullie aan?


Dieneke_dv

Aanbevolen berichten

Supreme science selectieve, beaphar care+ en trovet zijn naar mijn weten de brokjes die hier op het forum het meest gevoerd worden. Alle drie een vergelijkbare goede samenstelling. Ss wordt heet meest gevoerd volgens mij. Prima brok, wordt doorgaans goed gegeten. Beaphar wordt vaak gevoerd als ss niet goed gegeten wordt. De meeste konijnen vinden beaphar erg lekker. Probleem daarmee is dat het soms moeilijk kan zijn om ze op een andere brok over te zetten. Er zitten ook kleurstoffen in, dat wordt door sommigen als nadeel gezien. Trovet is een harde brok die vaak gegeven wordt bij tandproblemen, of ter voorkoming daarvan. Het is een goede brok die je gewoon kunt voeren, ook zonder tandproblemen

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi haal ik zelf in een baal bij de boer. Elk jaar in juni hebben de boeren vers hooi, dat eten ze bij mij het beste en kost 5 euro voor 15-20kg. Lekker goedkoop dus ook. Let er op dat je paardenhooi neemt. Eerste snede vinden ze hier het lekkerst, tweede snede vinden ze niks, maar de mijne zijn ook wel erg kieskeurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi maakt niet zoveel uit volgens mij. Ik bestel het bij Dieza, per 20 kilo, dat gaat hier 6 weken mee. Maar ik koop ook wel hooi bij Welkoop. Ik merk hier dat wat groener hooi favoriet is.

En alle biks die hier in de webwinkel verkocht wordt is prima.

Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel geloof ik. Ik weet van Science Selective dat Intratuin nog weleens leuke aanbiedingen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de webshop bij Bunnybunch.nl  kun je zien welke producten gezond zijn voor je aankomende konijn. Daar verkopen ze alleen goede kwaliteit producten die gezond zijn voor konijnen. Op de website staat ook veel konijneninformatie, ook over hooi en waar je op moet letten.

Het hooi koop ik online in een baal van 18 kilo op de agriwebshop. Daar koop ik de caviahooi (ook heel geschikt voor konijnen). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Marjoleink:

Hooi maakt niet zoveel uit volgens mij. Ik bestel het bij Dieza, per 20 kilo, dat gaat hier 6 weken mee. Maar ik koop ook wel hooi bij Welkoop. Ik merk hier dat wat groener hooi favoriet is.

En alle biks die hier in de webwinkel verkocht wordt is prima.

Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel geloof ik. Ik weet van Science Selective dat Intratuin nog weleens leuke aanbiedingen heeft.

Volgens mij maakt de kwaliteit hooi juist wel uit. Het aantal ruwe vezels en de calcium- fosfor verhouding. Wat mindere kwaliteit hooi vinden ze duidelijk minder lekker.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel wisselend per konijn. De mijne eten alleen dik, stug, vers hooi goed. Alles wat uit een pakje komt laten ze links liggen, behalve stro, dat vreten ze dan weer wel op. Als de balen van de boer wat ouder worden gaan ze met het verstrijken van de maanden slechter hooi eten, tot het in juni weer verse baal tijd is en dan vreten ze het als een malle. Het belangrijkste is dat je ze hooi geeft wat ze goed eten. Of dat nou duur of goedkoop is, hoge kwaliteit of wat minder, als ze het goed eten is het goed, zo niet moet je wat anders proberen 💁.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Eefje:

Dat is heel wisselend per konijn. De mijne eten alleen dik, stug, vers hooi goed. Alles wat uit een pakje komt laten ze links liggen, behalve stro, dat vreten ze dan weer wel op. Als de balen van de boer wat ouder worden gaan ze met het verstrijken van de maanden slechter hooi eten, tot het in juni weer verse baal tijd is en dan vreten ze het als een malle. Het belangrijkste is dat je ze hooi geeft wat ze goed eten. Of dat nou duur of goedkoop is, hoge kwaliteit of wat minder, als ze het goed eten is het goed, zo niet moet je wat anders proberen 💁.

Ik vind de kwaliteit juist erg belangrijk. 80% van hun eten bestaat tenslotte uit hooi. Er is veel verschil in kwaliteit. Natuurlijk moeten ze het ook lekker vinden anders schiet je je doel voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan inderdaad even in de webwinkel kijken welke merken daar in staan, die voldoen allemaal prima. Er is voor konijnen niet één beste voer, er zijn verschillende goede soorten. Gelukkig maar! 😉  Wat je het best kan kiezen? Het ligt aan je budget, wat je belangrijk vind (of er gezondheidsproblemen zijn), maar vooral ook aan wat je konijnen zelf lekker vinden. Ze kunnen behoorlijk kieskeurig zijn. 

 

Veel hooi eten is vooral heel belangrijk. De beste tip die ik daar in heb is zoek een hooisoort die ze goed eten, en dat kan echt per konijn verschillen. Zelf kies ik meestal een mix van 2 of 3 merken, waardoor je als er een keer van één merk wat mindere kwaliteit in zit, niet gelijk een probleem hebt. Ik meng er zelf kruiden en gedroogde grassen door voor nog wat extra smaak en aantrekkelijkheid. 

 

Ik denk dat nog belangrijker dan welke brok je kiest is dat je uiteindelijk een goede balans weet te vinden in de hoeveelheden, dat je konijnen dus genoeg brok krijgen om gezond groot te worden, genoeg basis aan voedingsstoffen binnen krijgen, en daarbij lekker goed hooi eten. Dat is eigenlijk de belangrijkste basis voor een gezond konijn.

 

De meeste problemen die er zijn, komen doordat konijnen te veel brok krijgen (en daarmee dan ook te veel voedingsstoffen, zoals bijvoorbeeld calcium) en te weinig hooi (ruwe vezels voor de spijsvertering en voor het goed afslijten van het gebit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .