Ga naar inhoud

Koppelen piepen


EstherEl

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

 

Ik heb alle regels gelezen van koppelen maar ik vind het zelf stressvol zegmaar. Beide rennen afgeschermd zodat ze elkaar niet kunnen zien. Mijn Vlaamse reus is vandaag even ontsnapt door dochter en op bezoek gegaan bij mijn nieuwe voedster. Ik heb even aangekeken want het is natuurlijk te snel na 1 dag om te koppelen. Wat me opviel was dat zij heel hard ging piepen knorren en mijn ex ram er meteen bovenop wil. Ze wil ontsnappen (logisch ook). Ik begrijp dat ze schrikt van zijn formaat/ nieuwe omgeving etc. Maar deze koppeling moet wel echt gaan werken omdat ik anders 3 aparte konijnen heb. Ik heb namelijk nog een ongecastreerde ram....

 

Tips?

Groetjes

aangepast door EstherEl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn apart houden is zoiezo geen optie. Het beste ga je naar een opvang waar je konijn op date kan om te kijken of het klikt. Klikt het dan later alsnog niet dan kun je het konijn weer terug brengen. Ik adviseer je dan ook om het konijn wat alleen zit naar de opvang te brengen zodat hij ook een fijn leven kan hebben met een vriendinnetje waar het mee klikt.

Koppelen kun je gewoon vanaf dag 1 doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat ze ontsnapt zijn en zo bang werd, dat is geen positieve ervaring, en iets wat je echt moet mijden. Maar dit is natuurlijk geen koppeling te nomen zo. 

 

Welke konijnen probeer je precies te koppelen?  Eén gecastreerde ram en twee voedsters? Van welke leeftijden? Zitten ze nu alle drie apart? Heb je al pogingen gedaan, of moet je nog beginnen? 

Het best koppel je op neutraal terrein, in één lange sessie, met zo min mogelijk negatieve ervaringen vooraf gaand, dus als het even kan niet van die ontsnap-momenten zoals je omschrijft. Groepskoppelingen, zoals koppelingen van drietallen zijn niet makkelijk. Zeker niet als het drie willekeurig uitgezochte konijnen zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga haar niet wegdoen. Ik moet haar nog koppelen aan 1 van mijn rammen. Als het niet lukt dan zal ze terug gaan. Ik ben dus voor beiden rammen bezig om een een voedster te zoeken. Twee aparte verblijven,2 koppels. Ze hebben allemaal dezelfde leeftijd. In principe heeft de voedster die ik sinds gisteren heb dus 2 mogelijke kansen. Ze schrok vandaag erg van de Vlaamse maar mijn andere ram wordt aankomende week gecasteeerd. Daarna heeft ze ook daar een kans. Ik vind koppelen alleen O heftig als ze gaan vechten... En ze is ook pas net nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij rammen, zeker ongecastreerd, is de kans dat ze gaan vechten heel erg groot. Dat dat gebeurde is dus niet zo gek. De kans dat het goed gaat met gecastreerde ram en voedster is erg groot, maar de karakters moeten natuurlijk wel matchen. 

 

Mijn konijnen zijn altijd direct gekoppeld, speeddate in de opvang, samen in het mandje naar huis en meteen op neutraal terrein samen gelaten. Dit is ook de beste methode als je het mij vraagt, tenzij er eentje echt heel erg bang is bijvoorbeeld, dan is het raadzaam om het rustiger aan te pakken. Ik zeg dat nou wel, maar mijn eerste koppel heb ik wel in fases gekoppeld op advies van die opvang. Daar ben ik wel mee begonnen toen ze 1 dagje bij ons waren. Twee weken wachten hoeft echt niet, als je ram tenminste langer dan twee weken geleden gecastreerd is, dan is hij niet meer vruchtbaar. 

 

Waar komt je nieuwe konijn vandaan? Het grote voordeel van een opvang is dat ze daar even kennis kunnen maken, kun je direct zien of het kans van slagen heeft en zo niet, zitten er nog meer konijntjes waar je het mee kunt proberen. Als je geen ervaring hebt met koppelen kun je ze soms ook een aantal dagen samen daar laten en kun je ze als koppel weer ophalen. Misschien een idee voor als je een maatje voor je andere ram gaat zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei EstherEl:

Ik ga haar niet wegdoen. Ik moet haar nog koppelen aan 1 van mijn rammen. Als het niet lukt dan zal ze terug gaan. Ik ben dus voor beiden rammen bezig om een een voedster te zoeken. Twee aparte verblijven,2 koppels. Ze hebben allemaal dezelfde leeftijd. In principe heeft de voedster die ik sinds gisteren heb dus 2 mogelijke kansen. Ze schrok vandaag erg van de Vlaamse maar mijn andere ram wordt aankomende week gecasteeerd. Daarna heeft ze ook daar een kans. Ik vind koppelen alleen O heftig als ze gaan vechten... En ze is ook pas net nieuw.

Ik bedoelde je ongecastreerde ram. Als je 2 koppels gaat maken is hij ook niet meer alleen. Dan is het geen probleem. Ik dacht dat omdat je schreef dat je anders 3 aparte konijnen had. 

Ik koppel het liefst meteen. In jouw geval lijkt het me zeker een voordeel. Als het niet klikt zie je dat vaak vrij snel en dan is je voedster al een heel klein beetje gewend en moet ze weer terug. Dat lijkt me voor haar onprettig en ook voor jouw als je er toch al een beetje aan gehecht bent. 

Zijn je konijnen oud genoeg om gekoppeld te worden? 

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze zijn allemaal van dit voorjaar. De ram die gecastreerd is is de Vlaamse. Ze vond het doodeng en begon volgens mij te hyperventileren (niezen zelfs). Ik ken dat niet van konijnen namelijk. Ik heb haar van iemand met een hobbyren vol konijnen. Dus ze zou terug kunne maar dat wil ik liever niet. Ik kan me zeker voorstellen dat ze de Vlaamse zo groot vond. Ik zal het morgen nog eens proberen. adviseren jullie een open stuk tussen de rennen want ik heb het nu afgedekt met folie zodat ze elkaar niet zien. Trouwens vanmiddag ook heel even bij elkaar gezet. Dat vond ze minder eng maar ze liep wel weg. Toen ze los in de tuin mocht zocht E aandacht van de ongecastreerde ram... Miss is dat een betere match (geen Vlaamse ;). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Mira11:

Ik bedoelde je ongecastreerde ram. Als je 2 koppels gaat maken is hij ook niet meer alleen. Dan is het geen probleem. Ik dacht dat omdat je schreef dat je anders 3 aparte konijnen had. 

Ik koppel het liefst meteen. In jouw geval lijkt het me zeker een voordeel. Als het niet klikt zie je dat vaak vrij snel en dan is je voedster al een heel klein beetje gewend en moet ze weer terug. Dat lijkt me voor haar onprettig en ook voor jouw als je er toch al een beetje aan gehecht bent. 

Zijn je konijnen oud genoeg om gekoppeld te worden? 

Ik ben al gehecht hahaha volgens mij. In ieder geval mijn dochter van 5 wel...dus grote kans dat we haar (ook) moeten houden. Ik denk dat mijn man gek wordt van 3 koppels want 2 was al een opgave om ja tegen te zeggen;) uitgelegd dat 1 konijn geen konijn was en de fokker me verkeerde info had gegeven... Dom en naïef maar ja. Het zij zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat precies de situatie was in de tuin, maar ik zou zorgen dat ze echt niet bij de ongecastreerde ram kan komen. Hij heeft haar gedekt in minder dan de tijd die jij nodig hebt om met je ogen te knipperen, en dan heb je ineens wel heel veel konijnen.

 

Op zich zou formaat niet zoveel uit moeten maken, het gaat meer om de karakters. Je kunt het proberen met je gecastreerde ram. Begin dan vroeg, op een dag dat je thuis bent, zodat je in de gaten kunt houden hoe het gaat. Zet ze bij elkaar op neutraal terrein. Als ze gaan vechten (krijsen, boksen, als een balletje samen over de grond rollen), dan is het einde verhaal.  Haal ze dan meteen uit elkaar, met ovenwanten aan. Koppelen is echt wel spannend, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Als je het lastig vindt zou je ook contact kunnen opnemen met een goede opvang, of ze daar op koppelvakantie kunnen. Dan krijg je ze na een aantal dagen terug als ze redelijk stabiel zijn, of eerder als het niet klikt.

Hier vind je leesvoer over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .