Kenijn Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 14 minuten geleden zei Mira11: Huh? Daar schrik ik van. Je konijnen in laten inenten is echt geen luxe maar hoort mijn inziens gewoon bij de basis verzorging. Wilde konijnen schijnen meestal.twee of drie te worden, niet ouder, en bij bosjes te worden geveld door besmettelijke ziektes. Een huisdier is al relatief goed tegen die ziektes beschermd door niet in het wild, omringd door besmette konijnen, te leven. En als ik kijk naar alle andere vormen van dierenleed die in Nederland voorkomen, denk ik dat een konijn met genoeg ruimte en voer, aandacht en een maatje (maar zonder inenting) het uitstekend voor elkaar heeft in vergelijking met alle dieren in de bio-industrie en in kleine rotkooitjes in drukke huiskamers of vergeten in de achtertuin, met teveel of juist te weinig voer, eenzaam in hun eigen poep en pis. Ik denk echt dat het kleine percentage huiskonijnen dat jaarlijks wordt ingeënt tot een klein, bevoorrecht groepje in Nederland behoort, en dat het echte dierenleed niet zozeer in het wel/niet inenten ligt. Elke 5 jaar verschuiven onze normen als het om huisdieren gaat. Maar zolang er nog zoveel écht, ernstig dierenleed is, denk ik dat we niet moeten zeuren over konijnenbaasjes die hun dier een prima leven geven, maar het niet perfect doen. Perfectionisme, elkaar de maat nemen... ik ben er niet zo van. En ja, mijn konijnen zijn ingeënt omdat ik het geld kon opbrengen en omdat ik emotioneel zo aan ze gehecht ben dat ik alles wil doen om ze gezond te houden. (Maar zoals ik zei, ik weet niet zeker of ik een agressief konijn zou laten inenten. Dat betekent in mijn ogen niet meteen dat ik hem mishandel. Jullie kunnen er anders over denken. Maar volgens zo'n strenge norm zijn in Nederland volgens mij duizenden, tienduizenden of meer mensen dierenbeul.) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 3 minuten geleden zei Kenijn: Wilde konijnen schijnen meestal.twee of drie te worden, niet ouder, en bij bosjes te worden geveld door besmettelijke ziektes. Een huisdier is al relatief goed tegen die ziektes beschermd door niet in het wild, omringd door besmette konijnen, te leven. En als ik kijk naar alle andere vormen van dierenleed die in Nederland voorkomen, denk ik dat een konijn met genoeg ruimte en voer, aandacht en een maatje (maar zonder inenting) het uitstekend voor elkaar heeft in vergelijking met alle dieren in de bio-industrie en in kleine rotkooitjes in drukke huiskamers of vergeten in de achtertuin, met teveel of juist te weinig voer, eenzaam in hun eigen poep en pis. Ik denk echt dat het kleine percentage huiskonijnen dat jaarlijks wordt ingeënt tot een klein, bevoorrecht groepje in Nederland behoort, en dat het echte dierenleed niet zozeer in het wel/niet inenten ligt. Elke 5 jaar verschuiven onze normen als het om huisdieren gaat. Maar zolang er nog zoveel écht, ernstig dierenleed is, denk ik dat we niet moeten zeuren over konijnenbaasjes die hun dier een prima leven geven, maar het niet perfect doen. Perfectionisme, elkaar de maat nemen... ik ben er niet zo van. En ja, mijn konijnen zijn ingeënt omdat ik het geld kon opbrengen en omdat ik emotioneel zo aan ze gehecht ben dat ik alles wil doen om ze gezond te houden. (Maar zoals ik zei, ik weet niet zeker of ik een agressief konijn zou laten inenten. Dat betekent in mijn ogen niet meteen dat ik hem mishandel. Jullie kunnen er anders over denken. Maar volgens zo'n strenge norm zijn in Nederland volgens mij duizenden, tienduizenden of meer mensen dierenbeul.) Je gebruikt wel hele heftige woorden, zoals dierenbeul en mishandeling. Niemand hier heeft die woorden in zijn mond genomen. Die gebruik je zelf. De dingen die je noemt zijn precies de reden dat ik geen dieren eet en zo min mogelijk dierlijke producten. Als andere dieren het bijzonder slecht hebben wil dat nog niet zeggen dat je voor andere dieren niet op hoeft te komen. Dieren zijn afhankelijk van mensen. Ze kunnen zichzelf niet verdedigen. Naar mijn inziens moeten we daarom liefdevol en zo goed mogelijk voor ze zorgen. Gelukkig gebeurd dat steeds een beetje beter maar er moeten nog heel wat stappen gemaakt worden. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 12 minuten geleden zei Kenijn: Wilde konijnen schijnen meestal.twee of drie te worden, niet ouder, en bij bosjes te worden geveld door besmettelijke ziektes. Een huisdier is al relatief goed tegen die ziektes beschermd door niet in het wild, omringd door besmette konijnen, te leven. En als ik kijk naar alle andere vormen van dierenleed die in Nederland voorkomen, denk ik dat een konijn met genoeg ruimte en voer, aandacht en een maatje (maar zonder inenting) het uitstekend voor elkaar heeft in vergelijking met alle dieren in de bio-industrie en in kleine rotkooitjes in drukke huiskamers of vergeten in de achtertuin, met teveel of juist te weinig voer, eenzaam in hun eigen poep en pis. Ik denk echt dat het kleine percentage huiskonijnen dat jaarlijks wordt ingeënt tot een klein, bevoorrecht groepje in Nederland behoort, en dat het echte dierenleed niet zozeer in het wel/niet inenten ligt. Elke 5 jaar verschuiven onze normen als het om huisdieren gaat. Maar zolang er nog zoveel écht, ernstig dierenleed is, denk ik dat we niet moeten zeuren over konijnenbaasjes die hun dier een prima leven geven, maar het niet perfect doen. Perfectionisme, elkaar de maat nemen... ik ben er niet zo van. En ja, mijn konijnen zijn ingeënt omdat ik het geld kon opbrengen en omdat ik emotioneel zo aan ze gehecht ben dat ik alles wil doen om ze gezond te houden. (Maar zoals ik zei, ik weet niet zeker of ik een agressief konijn zou laten inenten. Dat betekent in mijn ogen niet meteen dat ik hem mishandel. Jullie kunnen er anders over denken. Maar volgens zo'n strenge norm zijn in Nederland volgens mij duizenden, tienduizenden of meer mensen dierenbeul.) En ik vind en dan zullen meerderen met mij denken. Als je geen geld hebt voor het inenten, heb je dan wel geld voor goed voer ( vaak best duur), medische kosten? En dat soort kosten? En ja, konijnen lopen heel snel op. Ik ben in 1 maand voor 1 konijn 800 kwijt geweest, omdat hij ziek was. Wat is dan 30 euro voor een enting per jaar? Als je daar geen geld voor hebt, moet je geen dieren nemen vind ik. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kenijn Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 Zojuist zei Konijnenliefhebber1993: En ik vind en dan zullen meerderen met mij denken. Als je geen geld hebt voor het inenten, heb je dan wel geld voor goed voer ( vaak best duur), medische kosten? En dat soort kosten? En ja, konijnen lopen heel snel op. Ik ben in 1 maand voor 1 konijn 800 kwijt geweest, omdat hij ziek was. Wat is dan 30 euro voor een enting per jaar? Als je daar geen geld voor hebt, moet je geen dieren nemen vind ik. Inenting kost hier in de buurt 45 euro per konijn, dus 90 euro voor een koppel. Als dat bovenop de dagelijkse verzorging komt, kan dat wat veel worden ja. Voor ziekte ben ik bereid om verder te gaan, dmv lenen, voor mezelf een poosje niks meer uitgeven etc. Maar reusachtige bedragen zullen het nooit worden. Niet iedereen kan in één klap 800 euro ophoesten, maar ik ben heel blij voor iedereen die dat wel kan. Dankjewel dat je vindt dat ik geen konijnen had moeten nemen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 Zojuist zei Kenijn: Inenting kost hier in de buurt 45 euro per konijn, dus 90 euro voor een koppel. Als dat bovenop de dagelijkse verzorging komt, kan dat wat veel worden ja. Voor ziekte ben ik bereid om verder te gaan, dmv lenen, voor mezelf een poosje niks meer uitgeven etc. Maar reusachtige bedragen zullen het nooit worden. Niet iedereen kan in één klap 800 euro ophoesten, maar ik ben heel blij voor iedereen die dat wel kan. Dankjewel dat je vindt dat ik geen konijnen had moeten nemen. Ik heb die 800 euro ook niet in 1x uitgegeven he? Ten eerste over 4 weken. Ten tweede: mijn ouders hebben meegeholpen met betalen. Daarbij zeg ik niet omdat ik 800 euro heb betaald dat een ander het wel moet kunnen. Dus ook zeg ik niet dat jij geen konijnen had moeten nemen. Ik wil daar alleen mee zeggen dat konijnen snel in de kosten kunnen lopen. Daarbij als ik had geweten dat hij een veel te smalle luchtpijp ( zo smal als een rietje), dat ik hem bij mijn eigen dierenarts had laten inslapen. Iedereen stelt de grens. Maar ik vind nogmaals als je geen medische kosten kunt betalen, je geen dieren moet nemen ( en dan zeg ik niet dat het om 800 euro moet gaan) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Renske34 Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 Het financiële onderdeel van het houden van konijnen (huisdieren) blijft een gevoelig onderwerp, waarbij meningen verschillen en mensen het misschien nooit helemaal eens zullen worden. Wel is het interessant om te lezen hoe elkaars standpunten zijn en waarop die gebaseerd zijn. Het topic begon oorspronkelijk met het onderwerp dat de opvangen overvol zitten door in coronatijd gekochte konijnen. Zullen we weer een beetje richting die kant op gaan? Financiële overwegingen om een konijn aan te schaffen is een heel onderwerp op zich en jullie staan natuurlijk vrij om hierover in gesprek te gaan maar wellicht op een andere plek 🙂 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 Zelf heb ik een spaarpotje waar in elke maand geld in doe voor (onverwachte) dierenarts kosten. Niet iedereen heeft een geldboompje in hun tuin staan. 🙂 Je kunt in situaties komen waarbij je misschien eerst het prima kon betalen en later door omstandig niet meer. Dan is dat best een moeilijke situatie. Bij mijn dierenarts is er één maand in het voorjaar waar je wat korting krijgt voor het inenten. Als het wat ingewikkelder is ga ik naar een andere dierenarts met mijn konijnen en cavia's. Die is dan ook wel meteen een stuk duurder. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kenijn Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 (aangepast) @Mira: ja, de woorden die ik koos waren vrij stevig. Maargoed, als niet inenten een reden kan zijn om als opvang een konijn bij iemand weg te halen, gaat daar toch de suggestie vanuit dat die persoon het dier mishandelt (= verkeerd behandelt). Een mensenkind wordt alleen bij ouders weggehaald als het echt mishandeld wordt, niet als er kleine dingetjes aan de opvoeding schelen. En zelf vind ik niet-inenten dus niet zo'n enorm zwaar vergrijp, al begrijp ik de reden van het inenten goed. Niet-inenten als je een konijn naar een vakantie-opvang of koppelvakantie brengt, is natuurlijk wat anders: dat is een vergrijp t.o.v. de eigenaar van die instelling, wiens konijnen je onnodig in gevaar brengt. @ Konijnenliefhebber 1993: wat fijn dat je ouders wilden bijschieten. Die van mij zouden dat waarschijnlijk ook willen als het een behandelbaar probleem was en ik had gewoon echt het geld niet. In die zin is 'geen medische kosten kunnen betalen' natuurlijk relatief: iedereen kan wel wat lenen, of desnoods aankloppen bij een speciaal fonds, dat ook schijnt te bestaan, of betalen in termijnen. (Of desnoods een dier afstaan of in laten slapen.) Maar omdat je - als je weinig hebt - het effect van dat betalen zo sterk voelt, zul je gevoelsmatig de grens ergens anders leggen. Dat gaat niet om een specifiek bedrag. Maar je zult bedenken: hoe groot is de kans dat deze behandeling effectief is? Hoezeer ben ik aan het beestje gehecht? Moet ik dit in de toekomst vaak gaan herhalen, of is dit waarschijnlijk eenmalig? Wat is de levensverwachting van het beestje? Op basis daarvan bepaal je welk bedrag je realistisch vindt. En verdien je modaal, dan kom je ongetwijfeld op een ander bedrag uit dan als je weinig hebt. Maar weinig hebben betekent dus niet noodzakelijk dat je een dier maar laat creperen en dat je simpelweg niks kunt betalen; je grenzen liggen alleen anders, en je bent meer aangewezen op externe hulp. Daarom kan ik ook boos worden van welvarende mensen (nier per se iemand van dit forum) die gemakzuchtig roepen dat mensen met een uitkering geen dier moeten nemen (of zzp'ers zoals ik die in slechte maanden onder uitkeringsniveau zitten). Terwijl in de praktijk juist een hoog percentage van de mensen onder de armoedegrens een of meer huisdieren heeft. En waarom? Omdat júist als je maatschappelijk niet helemaal kunt meekomen, je veel behoefte hebt aan de mentale steun die een dier kan geven. In mijn geval: ik ben een enorme einzelgänger, voor de meeste functies niet geschikt, en dus noodgedwongen zzp'er. En precies die eigenschap waardoor ik zo weinig verdien, is ook de eigenschap die maakt dat ik veel thuis ben en zo'n enorme behoefte heb aan het gezelschap van een huisdier. Het voelt voor mij ongelooflijk wreed en oneerlijk om deze groep mensen om financiële redenen het gezelschap van een huisdier te ontzeggen. Ja, ze moeten vaak meer moeite doen om het geld voor een behandeling bij elkaar te sprokkelen. Ze zullen minder ver gaan in het doorbehandelen. Misschien is het voer dat ze geven minder luxe. Misschien enten ze een konijn niet altijd in. Dat is natuurlijk niet ideaal. Maar omwille van de waardigheid/het welzijn van die mensen (ook mezelf dus) vind ik dat je ze geen dier moet ontzeggen. Daarmee vergroot je alleen maar de reeds bestaande maatschappelijke segregatie. En als mensen - welvarend of arm - een dier niet laten behandelen als het ernstig lijdt, het in een klein hok wegstoppen etc, dan mag daartegen opgetreden worden. Maar ik vind dat een zekere terughoudendheid t.o.v. andermans keuzes niet verkeerd is. Je mag anderen natuurlijk adviezen geven. Maar als mensen dan beslissingen nemen op grond van hun persoonlijke situatie, is dat hun goed recht, zolang ze binnen de grenzen van het redelijke en betamelijke blijven. Bevoogding en veroordeling van mensen in naam van dierenliefde mag niet te ver gaan. Vind ik. Op dit forum worden uitstekende adviezen verstrekt, en keiharde veroordeling is zeldzaam (behalve als het om gewenste nestjes gaat). Maar soms vind ik de sfeer net een beetje tegen de bevoogding/veroordeling/morele superioriteit aanschuren. (Dat kan ook mijn eigen overgevoeligheid zijn 😉 29 augustus 2020 aangepast door Kenijn Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kenijn Geplaatst: 29 augustus 2020 Delen Geplaatst: 29 augustus 2020 6 minuten geleden zei Renske34: Het financiële onderdeel van het houden van konijnen (huisdieren) blijft een gevoelig onderwerp, waarbij meningen verschillen en mensen het misschien nooit helemaal eens zullen worden. Wel is het interessant om te lezen hoe elkaars standpunten zijn en waarop die gebaseerd zijn. Het topic begon oorspronkelijk met het onderwerp dat de opvangen overvol zitten door in coronatijd gekochte konijnen. Zullen we weer een beetje richting die kant op gaan? Financiële overwegingen om een konijn aan te schaffen is een heel onderwerp op zich en jullie staan natuurlijk vrij om hierover in gesprek te gaan maar wellicht op een andere plek 🙂 Haha, ik zie dit bericht nu pas. Prima, ik zal er nu - na mijn laatste lange bericht - over ophouden. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten