Ga naar inhoud

Konijnenopvangen overvol door in coronatijd gekocht te konijnen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Wat er nu gebeurd in de konijnenwereld is gewoon heel erg triest. Een hond koop je toch ook niet in de winkel? Of op marktplaats? Daar horen dieren mijn inziens helemaal niet thuis.

Helaas worden heel veel konijnen verwaarloosd, gedood (bij fokkers als ze net niet helemaal de goede kleur hebben) gedumd enz. Wat mij betreft mogen er goede wetten komen om de dieren waaronder konijnen beter te beschermen.

In Zwitserland is het bijvoorbeeld verboden om maar 1 cavia te hebben daar moet je er min. 2 hebben. 

Wat mij betreft mogen er duidelijke regels komen voor min. huisvesting, een maatje. Dan weten de mensen beter waarvoor ze kiezen en kunnen bij mijn plaatselijk dierenwinkel (waar ik nooit meer kom) niet meer het advies geven om een konijn in een kooi te zetten van 100×50 cm met knaagblok, helemaal alleen. Zelfs na de nodige vriendelijke e-mails zijn ze nog steeds van mening dat het helemaal goed is wat ze adviseren.

Zoek een dier wat bij je past. Heb je geen ruimte voor een ren dan is een konijn geen geschikt huisdier voor jouw. Misschien zijn cavia's  of een hamster iets wat beter past. 

Mensen op een klein flatje nemen toch ook geen grote hond die veel beweging nodig heeft. 

Gelukkig worden kinderen in de gaten gehouden.O.a  consultatiebureau, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, kleuterschool enz. 

Dieren zijn totaal afhankelijk en lijden vaak in stilte. De dieren moeten beschermd worden tegen de mensen. 

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad voor een verkoopverbod in dierenwinkels etc, van mij mag er zeker strenger gecontroleerd worden of mensen dieren wel bieden wat ze nodig hebben. En dat stopt zeker niet bij konijnen. Als iedereen zijn dieren uit de opvang zou halen betekent dat meestal al dat ze er beter geïnformeerd aan beginnen. Stel dat er in een droomwereld daadwerkelijk niet meer gefokt gaat worden en er over een tiental jaren geen huisdieren of veedieren meer zijn voor ons plezier, of dat nou in de vorm van huisdieren of voedsel is, dan zou ik dat offer graag brengen, wetend dat het dierenleed de wereld uit is. Zo fel als jij tegen regulering bent, zo fel ben ik als het om dierenwelzijn gaat, dus ik verwacht niet dat we het eens gaan worden met elkaar 😉.

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Mira11:

Wat mij betreft mogen er duidelijke regels komen voor min. huisvesting, een maatje. Dan weten de mensen beter waarvoor ze kiezen en kunnen bij mijn plaatselijk dierenwinkel (waar ik nooit meer kom) niet meer het advies geven om een konijn in een kooi te zetten van 100×50 cm met knaagblok, helemaal alleen. 

Gelukkig is dit niet overal het geval. Ik heb toen ik Fluffy bij Intratuin kocht zeker wel heel veel informatie gehad. De verkoopster heeft mij heel duidelijk verteld dat ik écht een maatje voor Fluffy moest zoeken zodra hij gecastreerd was, dat ik daarvoor het beste naar een opvang kon gaan omdat 2 willekeurig bij elkaar geplaatste konijnen vaak niet goed gaan en dat ik écht moest zorgen voor voldoende ruimte 1m2 per klein konijn. Best wel fijne en goede informatie, al wordt hier 2m2 per konijn geadviseerd.

Misschien had ik toevallig een verkoopster met verstand en gevoel voor konijnen of is dit het beleid van Intratuin hier? Geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt al heel goed. Ik heb mijn eerste konijnen ook bij een tuincentrum gekocht, na lang nadenken en informatie opzoeken, dus geen impulsaankoop. En ook alleen maar omdat ik het zelf ook leuk vond, want ik weet heus wel wie uiteindelijk opdraait voor de verzorging. De verkoopster was dierenartsassistente, en wekte de indruk dat ze wist waar ze over praatte. Ze vertelde me inderdaad ook dat ik er twee moest nemen, maar ze zei niet dat mijn plan om twee voedsters te nemen niet zo handig was. En aangezien ik Bunnybunch toen nog niet kende, wist ik zelf ook niet beter. Ondanks dat er daar best goed voor de dieren gezorgd werd, vind ik het toch er goede zaak dat ze met de verkoop gestopt zijn. Want ik zag het daar ook gebeuren: kinderen vonden de konijnen leuk, dus ouders kochten er spontaan een, en er moest een hok en voer bij. En als de kinderen dan hun belangstelling verliezen, en de ouders hebben er zelf geen affiniteit me, dan gaat zo'n konijn op marktplaats, of over het hek bij de kinderboerderij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei mammafelina:

Gelukkig is dit niet overal het geval. Ik heb toen ik Fluffy bij Intratuin kocht zeker wel heel veel informatie gehad. De verkoopster heeft mij heel duidelijk verteld dat ik écht een maatje voor Fluffy moest zoeken zodra hij gecastreerd was, dat ik daarvoor het beste naar een opvang kon gaan omdat 2 willekeurig bij elkaar geplaatste konijnen vaak niet goed gaan en dat ik écht moest zorgen voor voldoende ruimte 1m2 per klein konijn. Best wel fijne en goede informatie, al wordt hier 2m2 per konijn geadviseerd.

Misschien had ik toevallig een verkoopster met verstand en gevoel voor konijnen of is dit het beleid van Intratuin hier? Geen idee.

Nee gelukkig is het niet allemaal slecht. Tenminste qua adviezen.

Wat mij betreft mogen ze uit de winkels verdwijnen. De konijnen komen van een groothandel of van particuliere nestjes. Daar word geen rekening gehouden met het fokken op gezondheid. Het is niet te controleren of moederkonijn niet te veel nestjes krijgt, of de konijntjes oud genoeg zijn enz. 

Konijnen kunnen veel stress ervaren en in sommige dierenwinkels kunnen ze ook niet schuilen want dan kunnen de mensen ze niet goed zien. 

Dan nog de problemen met impulsief een aankoop doen zoals @Marjoleink beschrijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was ik nog in een dierenwinkel waar ze konijntjes hadden. Gestresste baby's natuurlijk van krap 6 weken, met erg weinig schuilmogelijkheden. Ze zaten wel als koppeltje in de kooi, en die was ruim genoeg voor de tijdelijke huisvesting van die kleine hummeltjes. Maar ja, op het grote bord ernaast stond een stuksprijs (ja echt, 39,99 per stuk) en we weten allemaal dat de hokken die ze daar verkopen niet geschikt zijn als verblijf voor 2 volwassen konijnen. Ik hoop dat die kleine beestjes goed terecht komen, want zij hebben niets verkeerd gedaan, maar die verkoop moet echt stoppen.

aangepast door happy211
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Kenijn:

Een stuk moeilijker op wat voor manier? Doordat konijnen niet meer in de dierenwinkel, het tuincentrum en op Marktplaats mogen worden verkocht, zodat mensen ze niet meer in een impuls kopen? (Volgens mij zullen de opvangen nog voller lopen als Marktplaats de handel in konijnen gaat verbieden...) Doordat fokken van staatswege beperkt/verboden wordt, zodat je alleen nog konijnen uit opvangen kunt adopteren? Of doordat iedere toekomstige konijnenbezitter van tevoren een huisbezoek van de dierenpolitie krijgt, een vragenlijst moet invullen, een contract tekent en zijn bankrekening toont? Ik krijg soms het idee dat konijnenopvangen al een beetje die rol van dierenpolitie willen spelen, door pleegbaasjes thuis te bezoeken (of te eisen dat ze te allen tijde langs mogen komen, ook na de adoptie), een bepaalde hoeveelheid vierkante meters te eisen (soms zelfs wel 6 m2 voor 2 konijnen), te eisen dat het nieuwe baasje jaarlijks blijft inenten, te eisen dat het geadopteerde konijn terugkomt naar de opvang als zijn maatje overlijdt en er geen nieuw maatje komt, etc. Een bemoeienis die de rest van het leven van het geadopteerde konijn blijft duren. Goed bedoeld natuurlijk, maar ik ben blij dat zo'n dierenpolitie niet van staatswege is ingesteld.

Maar je tekent een contract. Daarbij blijven de konijnen eigendom van de stichting. En dus vind ik dat goed. Stel dat jij komt koppelen in een opvang met een niet ingeënt konijn, wat RHD meedraagt ( die ziekte merk je niet). En jou konijn maakt de konijnen ziek die in de opvang nog niet zijn ingeënt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet tegen iedere vorm van regulering. Wie konijnen fokt en/of verkoopt en ingeschreven staat bij de KvK, mag wat mij betreft grondig worden geïnspecteerd ahv welzijnseisen. Verkoop van dieren in winkels mag wat mij betreft verboden worden of strikt gereguleerd. Bij Marktplaats zou een meldpunt mogen komen. De verkoop van knaagblokken mag verboden worden als inderdaad wetenschappelijk bewezen is dat ze dodelijk/ziekmakend zijn. En het zou goed zijn als hokken voor konijnen standaard geleverd werden met een ren die bij het hok hoort, overkapt is en gemakkelijk aan het hok kan worden bevestigd. En tv-spotjes dat konijnen ruimte en een maatje nodig hebben lijkt me ook niet verkeerd. En particulieren die een huisdier ernstig verwaarlozen of mishandelen mogen een boete/waarschuwing krijgen, het dier mag afgenomen worden en in het ergste geval volgt een verbod op het houden van dieren (wat ook gecontroleerd wordt).

Maar ik ben blij dat niet elke particulier bij voorbaat standaard gecheckt wordt. Het overgrote merendeel van de huisdieren heeft het vele, vele malen beter dan dieren in de bio-industrie. Als mijn konijnen straks niet blijken te matchen, houd ik ze gescheiden. En ik ben voorlopig helaas niet in de positie om twee extra maatjes te nemen. Godzijdank kunnen jullie daar geen aangifte van doen en staat er straks geen politie voor de deur. En stel ik kan in een bepaald jaar de inentingen niet opbrengen. Gelukkig worden dan niet m'n konijnen meteen meegenomen. Want zolang ik ze verder uitstekend verzorg, vind ik niet dat er van dierenmishandeling sprake is. Zijn ze ernstig ziek en ik kan de hoge dierenartsrekeningen echt niet meer betalen, dan zou ik gaan lenen of ze helaas naar een opvang brengen of - als het de spuigaten uitloopt - laten inslapen. Niet iedereen kan in een jaar meer dan 200 of 300 euro aan medische uitgaven missen. Als je dan een besluit neemt waardoor het dier niet blijft lijden, vind ik je geen dierenbeul. En voor mij is m'n levensgeluk enorm gestegen door m'n konijnen; soms denk ik zelfs dat ik hierdoor minder snel een psycholoog nodig zou hebben. Ik ben heel blij en dankbaar dat ik niet buitengesloten word van de mogelijkheid om konijnen te houden, ook al doe ik het niet perfect, leef ik in armoede en ben ik geen dierenrechtenactivist.

aangepast door Kenijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Maar je tekent een contract. Daarbij blijven de konijnen eigendom van de stichting. En dus vind ik dat goed. Stel dat jij komt koppelen in een opvang met een niet ingeënt konijn, wat RHD meedraagt ( die ziekte merk je niet). En jou konijn maakt de konijnen ziek die in de opvang nog niet zijn ingeënt? 

Tuurlijk, in zo'n geval eisen ze de inenting uit zelfbescherming. Dat is begrijpelijk. Maar na de koppeling moeten ze je loslaten, vind ik, want jij bent de nieuwe eigenaar van het dier. Hun bemoeienis mag blijven als ze bij blijven dragen aan het onderhoud en je bijvoorbeeld jaarlijks een financiële bijdrage zouden schenken (wat natuurlijk onmogelijk is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Kenijn:

Tuurlijk, in zo'n geval eisen ze de inenting uit zelfbescherming. Dat is begrijpelijk. Maar na de koppeling moeten ze je loslaten, vind ik, want jij bent de nieuwe eigenaar van het dier. Hun bemoeienis mag blijven als ze bij blijven dragen aan het onderhoud en je bijvoorbeeld jaarlijks een financiële bijdrage zouden schenken (wat natuurlijk onmogelijk is).

Nee, want het konijn wat jij adopteert is en blijft van de stichting.

Het is zelfs zo, dat als jij je konijnen naar een vakantieopvang doet het VERPLICHT is, om ze te laten inenten. Zijn ze dat niet, mogen de vakantieopvang ze niet aannemen. Daar staan hoge boetes op.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat niet inenten verboden is als je daarmee andere konijnen in gevaar brengt is niet meer dan logisch. Maar als het dier altijd in huis of in de tuin zit, zie ik niet waarom een ander zich ermee zou mogen bemoeien. Tenzij er een konijnenpademie heerst en de staat concludeert dat dat alleen aan banden kan worden gelegd als iedere konijnenbezitter inent. In dat geval zouden mensen met een laag inkomen een gratis/goedkopere inenting moeten kunnen halen, vind ik.

aangepast door Kenijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Kenijn:

Dat niet inenten verboden is als je daarmee andere konijnen in gevaar brengt is niet meer dan logisch. Maar als het dier altijd in huis of in de tuin zit, zie ik niet waarom een ander zich ermee zou mogen bemoeien. Tenzij er een konijnenpademie heerst en de staat concludeert dat dat alleen aan banden kan worden gelegd als iedere konijnenbezitter inent. In dat geval zouden mensen met een laag inkomen ook een gratis/goedkopere inenting moeten kunnen halen, vind ik.

Jij als mens komt toch buiten? Loopt toch door een bos? Dus laat jij je konijnen een groot risico lopen om ziek te worden.

Nogmaals als je een konijn adopteert uit een opvang, blijft het eigendom van de opvang, dus mag er altijd een controle worden uitgevoerd. Dat doen wij ook regelmatig, sinds er van ons konijnen op marktplaats werden gevonden. En dat de eigenaar van de opvang bij mij thuis komt om te zien hoe "haar" konijnen zitten die hier in de pleeg zitten, vind ik normaal. Zij moet er vertrouwen in hebben. 

Daarbij foto's laten zien van de huisvesting, kun je allemaal bewerken waardoor het heel wat lijkt toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Nee, want het konijn wat jij adopteert is en blijft van de stichting.

Het is zelfs zo, dat als jij je konijnen naar een vakantieopvang doet het VERPLICHT is, om ze te laten inenten. Zijn ze dat niet, mogen de vakantieopvang ze niet aannemen. Daar staan hoge boetes op.

Dat het konijn van de stichting blijft vind ik vreemd, want de nieuwe eigenaar is degene die de verzorging geheel draagt en opdraait voor alle medische kosten. Staat zo'n opvang juridisch wel in z'n recht om zo'n geadopteerd konijn terug te halen als bijvoorbeeld het maatje overlijdt en er geen nieuw maatje komt? Ook als je daarvoor getekend hebt? Is zo'n contract wel geldig, en zouden ze via de rechtbank kunnen afdwingen dat je het konijn weer inlevert? Dat betwijfel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Konijnenliefhebber1993:

Jij als mens komt toch buiten? Loopt toch door een bos? Dus laat jij je konijnen een groot risico lopen om ziek te worden.

Nogmaals als je een konijn adopteert uit een opvang, blijft het eigendom van de opvang, dus mag er altijd een controle worden uitgevoerd. Dat doen wij ook regelmatig, sinds er van ons konijnen op marktplaats werden gevonden. En dat de eigenaar van de opvang bij mij thuis komt om te zien hoe "haar" konijnen zitten die hier in de pleeg zitten, vind ik normaal. Zij moet er vertrouwen in hebben. 

Daarbij foto's laten zien van de huisvesting, kun je allemaal bewerken waardoor het heel wat lijkt toch?

Dus als ze niet tevreden zou zijn met wat ze aantreft, geeft ze een waarschuwing en eventueel neemt ze de konijnen weer mee? Wat als het nieuwe baasje weigert de konijnen in te leveren? Of zo'n huisbezoek na de adoptie überhaupt weigert? Hoeveel macht heeft zo'n opvang dan?

Wat enten betreft ben ik wel extra bezorgd omdat ik in bosrijk Arnhem woon ja. Maar in een woonwijk in Utrecht zou ik minder de urgentie voelen. Wel zou ik waarschijnlijk mn jas en schoenen altijd uit doen bij de deur, uit voorzorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Kenijn:

Dat het konijn van de stichting blijft vind ik vreemd, want de nieuwe eigenaar is degene die de verzorging geheel draagt en opdraait voor alle medische kosten. Staat zo'n opvang juridisch wel in z'n recht om zo'n geadopteerd konijn terug te halen als bijvoorbeeld het maatje overlijdt en er geen nieuw maatje komt? Ook als je daarvoor getekend hebt? Is zo'n contract wel geldig, en zouden ze via de rechtbank kunnen afdwingen dat je het konijn weer inlevert? Dat betwijfel ik.

Ja, dat mag een opvang inderdaad. Je bent zelfs verplicht om te melden aan de opvang als je konijn is overleden. En dan verplicht binnen 3 maand of een nieuw maatje te zoeken of af te staan. Dat is je verplichting.....

Als dat niet zo zal zijn, waarom doen alle opvangen in Nederland dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Kenijn:

Dus als ze niet tevreden zou zijn met wat ze aantreft, geeft ze een waarschuwing en eventueel neemt ze de konijnen weer mee? Wat als het nieuwe baasje weigert de konijnen in te leveren? Of zo'n huisbezoek na de adoptie überhaupt weigert? Hoeveel macht heeft zo'n opvang dan?

Wat enten betreft ben ik wel extra bezorgd omdat ik in bosrijk Arnhem woon ja. Maar in een woonwijk in Utrecht zou ik minder de urgentie voelen. Wel zou ik waarschijnlijk mn jas en schoenen altijd uit doen bij de deur, uit voorzorg.

Dan zal de opvang het hogerop gaan zoeken. Eerst gesprek en dan eventueel politie erbij. En ja, wij als opvang, hebben daardoor een koppel terug kunnen halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat mag een opvang inderdaad. Je bent zelfs verplicht om te melden aan de opvang als je konijn is overleden. En dan verplicht binnen 3 maand of een nieuw maatje te zoeken of af te staan. Dat is je verplichting.....

Als dat niet zo zal zijn, waarom doen alle opvangen in Nederland dat dan?

Ik ben gewoon beel benieuwd wat er gebeurt als je dat niet doet. Als je weigert. Gaat het om een morele of een juridische verplichting? Kan de rechtbank daadwerkelijk sancties opleggen voor het niet melden van een overlijden of het niet koppelen van een solitair konijn? Kan de politie optreden? Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar misschien werken mensen meestal gewoon mee omdat ze achter het beleid staan, en gaan mensen die geen zin hebben in huisbezoek sowieso al niet met zo'n strenge opvang in zee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal de opvang het hogerop gaan zoeken. Eerst gesprek en dan eventueel politie erbij. En ja, wij als opvang, hebben daardoor een koppel terug kunnen halen. 

Omdat er van ernstige mishandeling sprake was, wat dus ook los van jullie contract als opvang zou leiden tot het uitrukken van de dierenambulance/politie? Of omdat iemand een opvangregel overtrad, bijvoorbeeld omdat hij geen huisbezoek wilde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Kenijn:

Omdat er van ernstige mishandeling sprake was, wat dus ook los van jullie contract als opvang zou leiden tot het uitrukken van de dierenambulance/politie? Of omdat iemand een opvangregel overtrad, bijvoorbeeld omdat hij geen huisbezoek wilde?

Was geen dierenmishandeling.

Omdat de huisvesting veel te klein was. Terwijl de mensen de mooiste foto's lieten zien. Toen hebben wij controle uitgevoerd, en bleken ze alleen in een hok te zetten. En ze wilde de konijnen niet terug geven, dus de politie erbij gehaald, toen was het snel gedaan. Was trouwens na meerdere gesprekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de praktijk zal het denk ik niet vaak tot een rechtzaak komen als iemand weigert hun konijn opnieuw te laten koppelen na het overlijden van een maatje. En de meeste opvangen zullen er ook niet snel achter komen als je het niet zelf meldt. Maar dat komt niet omdat het niet hun recht is, of omdat ze het niet heel graag willen, maar puur omdat opvangen allemaal vrijwilligerswerk is en ze simpelweg de kosten voor de rechtzaak of de tijd voor de huisbezoeken niet op kunnen brengen naast de dagelijkse verzorging en koppeling van de konijnen. 

Maar als toekomstig baasje wordt van je verwacht dat je je konijnen gewoon de zorg geeft die ze nodig hebben en jaarlijks inenten valt daar ook onder, net als een ruim hok en voldoende hooi en voer. De reden van deze inentingen zijn inderdaad om je konijnen te beschermen tegen erg besmettelijke ziekten waar je konijnen ook erg snel aan overlijden als ze het oplopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat die mensen geen ren aan het hok wilden koppelen blijkbaar. Ik hoop voor ze dat ze nog niet te erg aan de konijnen waren gehecht.

Je betaalt bij de opvang een stevig bedrag als je een konijn overneemt (ivm enting en castratie uiteraard), wat je volgens mij niet terugkrijgt als het konijn later weer ingenomen wordt. Het lijkt dus op een koop, maar in feite heb je slechts de plichten als konijneneigenaar en niet de rechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet waar een inenting voor is, en dat het heel belangrijk is. Talloze meisjes krijgen op latere leeftijd baarmoederhalskanker doordat hun ouders te beroerd (/bijgelovig) waren om ze in te enten. Maar die meisjes zijn gelukkig niet door de Kinderbescherming uit huis geplaatst. Zoals ik ook vind dat het te ver gaat om konijnen weg te halen bij mensen die ze niet inenten. Ook al is het naturlijk altijd beter om inenten wél te doen. Maar het is toch ook wel een beetje een luxe bij dieren, vind ik. (Zoals het geen luxe is om in te grijpen als een dier acuut lijdt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn regelmatig mensen hier op het forum die vertellen dat hun konijn(en) overleden zijn doordat ze niet ingeënt waren. Ze denken dat het wel mee valt met de besmettingen. Het is dan een hele verdrietige situatie zowel voor de konijnen als voor hun baasjes. Het gebeurd dan dat ze in 1 x hun 2 konijnen of zelfs meer moeten missen.

Mensen kunnen echt hele rare dingen doen met hun konijnen. Ik begrijp dan ook wel dat de opvangen iets moeten om de konijnen zo goed mogelijk te beschermen. 

In het begin dacht ik ook even: huh? hoezo adopteren? Ik betaal ervoor en ben goed voor ze.  

Ik vind het ergens ook wel fijn dat ik weet dat als ik niet meer voor mijn konijnen zou kunnen zorgen om de één of andere reden ze gewoon weer welkom zijn in de opvang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Kenijn:

Ik weet waar een inenting voor is, en dat het heel belangrijk is. Talloze meisjes krijgen op latere leeftijd baarmoederhalskanker doordat hun ouders te beroerd (/bijgelovig) waren om ze in te enten. Maar die meisjes zijn gelukkig niet door de Kinderbescherming uit huis geplaatst. Zoals ik ook vind dat het te ver gaat om konijnen weg te halen bij mensen die ze niet inenten. Ook al is het naturlijk altijd beter om inenten wél te doen. Maar het is toch ook wel een beetje een luxe bij dieren, vind ik. (Zoals het geen luxe is om in te grijpen als een dier acuut lijdt.)

Huh? Daar schrik ik van. Je konijnen in laten inenten is echt geen luxe maar hoort mijn inziens gewoon bij de basis verzorging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Mira11:

Er zijn regelmatig mensen hier op het forum die vertellen dat hun konijn(en) overleden zijn doordat ze niet ingeënt waren. Ze denken dat het wel mee valt met de besmettingen. Het is dan een hele verdrietige situatie zowel voor de konijnen als voor hun baasjes. Het gebeurd dan dat ze in 1 x hun 2 konijnen of zelfs meer moeten missen.

Mensen kunnen echt hele rare dingen doen met hun konijnen. Ik begrijp dan ook wel dat de opvangen iets moeten om de konijnen zo goed mogelijk te beschermen. 

In het begin dacht ik ook even: huh? hoezo adopteren? Ik betaal ervoor en ben goed voor ze.  

Ik vind het ergens ook wel fijn dat ik weet dat als ik niet meer voor mijn konijnen zou kunnen zorgen om de één of andere reden ze gewoon weer welkom zijn in de opvang. 

Precies. En dan vaak ook kostenloos terugbrengen. Omdat ze van de stichting blijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .