Ga naar inhoud

Oud konijn plast opeens buiten de bak


Kaylee Driessen

Aanbevolen berichten

Hai,


Mijn lief oud konijntje Finn plast opeens buiten zijn bak. (Zijn leeftijd weet ik niet precies) 
Ik weet niet of dit met zijn leeftijd te maken heeft of dat het iets medisch kan zijn. 
Sinds ik hem heb heeft die het altijd al netjes in de bak gedaan, en sinds kort best wel veel er naast. Bijvoorbeeld vanmorgen toen die gewoon aan het eten was.

En het viel me op dat zijn plas aan de heldere kant was en niet echt geel. 
 

Ik ben benieuwd wat jullie denken, en misschien is het beter om naar de DA te gaan 

 

aangepast door Kaylee Driessen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig om te zeggen wat het is. Het kan territoriaal zijn, als er iets veranderd is. De plek van de bak, een nieuw object / persoon / huisdier in de omgeving, een nieuw schoonmaakmiddel, dat soort dingen, waardoor hij buiten de bak territorium wil afbakenen. Soms zijn het dingen die niet voor de hand liggen, bijv. omdat de buren een konijn hebben aangeschaft.

 

Maar voor oudere konijntjes kan het ook medisch zijn, als de bak bijv. een hoge rand heeft, komt hij er misschien niet meer zo makkelijk in als hij last van z'n gewrichten heeft? Maar het kan ook een teken van EC of nierproblemen zijn. 

 

Als je het zeker wil weten, is een check bij de dierenarts wel aan te raden. Neem dan als het lukt ook een zo vers mogelijk plasje mee voor onderzoek (kun je opzuigen in een schoon leeg spuitje en meenemen op die manier). 

 

Hier staan verder tips over zorgen voor oude konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/oud-senior-konijn-verzorgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Aii vervelend. Ik heb een beetje hetzelfde probleem met mijn konijn. Twee weken geleden is haar maatje overleden en sindsdien heeft ze eigenlijk last van urineverlies lijkt wel. Ook mijn konijn heeft soms een vieze onderkant en zie ook vooral nat onder haar pootjes. 

Ik ben er al mee naar de dierenarts geweest, gelukkig geen bloed gevonden in haar urine. Ze krijgt nu een ontstekingsremmer en pijnstiller in de hoop dat het daarmee beter zou gaan. Helaas zie ik na 5 dagen nog steeds dat ze af en toe een natte onderkant heeft. 

 

Volgende week vrijdag zal de dierenarts mij bellen om te vragen hoe het nu gaat, maar ik denk dat ik wel graag een vervolgonderzoek wil om beter te weten wat het is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Eigenlijk ging het de laatste paar weken een stuk beter met dat zijn onderkant vies is. Misschien ook met het hele warme weer te maken wat het toen was...

 

Het plassen naast de bak doet die nog steeds, wel een aantal keer per dag. Maar ik zie het hem ook in de bak doen. Hij zit samen met zijn vriendinnetje. 

Maar ik denk toch dat ik de dierenarts ga bellen voor een algemene check-up. We gaan volgende week ook verhuizen, dus lijkt me wel fijn als er voor die tijd nog even naar hem gekeken is. Toch voor de zekerheid. Hij eet en drinkt verder gewoon goed. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .