Ga naar inhoud

Ko & Nijn eten nauwelijks hooi


Ko & Nijn

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen zijn nu 6 maanden en ze eten nauwelijks hooi. Het is mijn eigen schuld denk ik, verwen ze teveel met hun brokjes. Ze krijgen een mix van Supreme Science Selective Adult en Pets Place Dwergkonijn Luxe Menu Premium. Dat laatste daar komen ze voor aangevlogen. Dat is ook het eerste op! Dat ben ik nu ook een beetje aan het afbouwen. Wat minder van dit en wat meer van de science selective. Ik heb ook 2 kilo SUPREME SELECTIVE NATURALS FIBAFIRST staan, maar dat kijken ze niet naar om. Ze hebben altijd hooi tot hun beschikking, allerlei soorten al geprobeerd maar er gaat gewoon niet meer dan een enkel sprietje in. Ze zijn kerngezond, levendig, normale keutels. Moet ik me nu druk gaan maken over het niet eten van hooi? Ik zou best wat minder ‘lekkere’ brokjes willen geven, maar ik ben bang dat ze dan helemaal niet eten en ik lees ook dat dat weer niet gezond is. Heeft iemand nog tips? 
(ze krijgen ook regelmatig wat groenvoer, niet veel want laten dat ze, op sommige groenten na, ook vaak links liggen)

aangepast door Ko & Nijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar zou ik me wel druk om gaan maken denk ik. Hooi zou het hoofdvoedsel moeten zijn, niet biks. Hooi is goed voor de darmen, en voor de slijtage van het gebit.

Is het Pets Place voer gemengd voer? Dan zou ik je aanraden om dat met een paar stappen af te bouwen, en vervolgens te gaan experimenteren met de hoeveelheid Science Selective.  Ik geloof dat op de zak staat 2p gram per kilo konijn, meestal is 15 gram ook genoeg. Als ze minder biks krijgen, zouden ze meer hooi moeten gaan eten. probeer een paar verschillende soorten, eventueel een handje kruiden erdoor, en zorg dat ze er makkelijk bij kunnen, dus op meerdere plaatsen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi eten voor konijnen is van levensbelang.

Er zijn ook veel verschillende soorten brokjes. Die van mij halen ook hun neus op voor Fiba first.

Bij mij krijgen ze Beaphar care +, die vinden ze heerlijk. Er zijn genoeg merken gezonde brokjes te vinden. O.a. bij BunnyBunch in de webshop, daar zijn alleen gezonde brokjes te koop. 

Als je ze afgepaste brokjes geeft gaan ze vanzelf hooi eten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij eten behoorlijk veel hooi, maar krijgen echt minimaal brokjes (10 gram per kg konijn). Ze vallen aan op de brokjes alsof ze uitgehongerd zijn maar dat is ook normaal. Schrik daar dus niet van als je gaat minderen met biks. Dat Petsplace voer is gemengd als ik het goed zie online, dat kun je beter niet geven. Alleen de Science Selective is prima. Hoeveel wegen jouw konijnen?

Je zou ze eerst eens 20 gram per kg konijn kunnen geven en kijken hoe het dan gaat met hooi eten. Eten ze dan nog geen hooi, dan ga je nog wat minderen.

Hooi is echt het allerbelangrijkst voor konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het petsplace voer is een gemengd voer, en dat is niet gezond voor konijnen. Vergelijk het met mcdonalds voedsel, en dat geef je ze elke dag. Dat is dus echt niet aan te raden. Ik kan de samenstelling en analyse van het voer niet zo snel vinden, maar als ik de online productomschrijving lees klinkt het alsof er misschien zelfs wel dierlijke eiwitten in zitten, totaal niet geschikt voor konijnen dus, dat zijn echt herbivoren - folivoren (bladeters) zelfs. Granen en mais zijn ook niet zo goed voor konijnen in de zin van dat dat echt maar minimaal gegeven mag worden, zeker geen hoofdmoot in de voeding hoort te zijn. Als ze vooral brok eten, en dan ook nog deze, dan is dat echt heel slecht voor de darmflora. 

 

Ik zou het dus echt bij de supreme science selective houden. De fibafist is een ontzettend goede, vezelrijke brok, maar inderdaad - als jij moet kiezen tussen het eten van zakje snoep (het gemengde voer) of een stengel bleekselderij (een fibafirst brokje), wat kies jij dan? 😉 Dat is een beetje de vergelijking die je maakt. Je verwent ze dus echt  te veel, zie het alsof je ze nu dagelijks mcdonalds, koekjes en taart geeft en dan verwacht dat ze hun gezonde voedsel ook nog goed eten. Zo werkt het niet. Bij mensen(kinderen) niet, maar bij konijnen ook niet. 

 

Ik zou mij zeker druk maken om het niet eten van hooi. Op de lange termijn geeft slecht hooi eten echt ontzettend veel problemen, met overgewicht, de spijsvertering en het gebit vooral. Maar er zijn ook veel andere problemen gerelateerd aan het niet eten van hooi. 80% van wat een konijn per dag eet, zou hooi en grassen moeten zijn. 10% zou vers groenvoer mogen zijn, 5% brokjes en 5% gezonde snacks (denk bijvoorbeeld aan knaaghout en gedroogde kruiden).

 

Ik denk dat de onderstaande links je ook verder op weg kunnen helpen:

 

Voeding van een konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Hooi - Hoe kies je het beste hooi voor jouw konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

 

Hooi - Tips om konijnen meer hooi te laten eten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

Timothy hooi
https://www.bunnybunch.nl/informatie/timothy-hooi-konijnen

 

Groenten voeren aan konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Groenten, fruit en kruiden voor konijnen (veilige plantenlijst)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
11 uur geleden zei Ewa van der Linden:

probeer eens hooi van de boer te geven het is goedkoper en verser voor 5 euro heb je al een baal mijn konijn eet het super graag en ik koop niks anders meer dan boeren hooi

 

In welke regio woon je? Bij welke boer haal je het? (Mag ook in pb als je het liever niet op het forum zet 😉 ) Ik heb de laatste keer een baal gehaald bij de boer maar dat viel me best wel tegen. Mijn konijnen eten prima hooi, maar dat hooi van de boer lieten ze liggen. 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine update. Het gaat steeds beter. Ondertussen krijgen de dames een hele kleine hoeveelheid brokjes. Een mengsel van Beaphar care + en  Supreme Science Selective. Het bakje is in mum van tijd leeg waardoor ze de rest van de dag wel aan het hooi en groenvoer moeten. Het gaat nog niet in zulke grote hoeveelheden als dat zou moeten en ik heb al 6 of 7 verschillende soorten hier liggen (ja ook hooi van de boer!; komt alle hooi trouwens niet van de boer?) maar we gaan vooruit. 

Laatst hadden ze wel bijna een hele doos opgegeten (waar ze normaal alleen maar mee spelen en kapot maken) dus ik durf geen doos meer in het hok te zetten  🤭. Ze zijn enorm levendig en super vrolijk . Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .