Ga naar inhoud

Overeten


Hann@

Aanbevolen berichten

Sinds deze middag zitten er twee nijntjes bij mij 🙂 ze hebben toen een bakje voeding (mix) en een wortel gekregen. Dat was erg snel op en ze bleven alles eten wat ze tegenkwamen: gras, stro, blaadjes, korreltjes, stro. Ik gaf ze daarnet nog een bakje hooi met ook wat droge korrels erin en ze aten alsof hun leven er vanaf hing. Ik maak me een beetje zorgen: gaan ze zich zo overeten? Kan dit kwaad of is het normaal dat een konijn de godganse dag knabbelt? 😮

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moeten ze de hele dag door kunnen eten, dat mag nooit op zijn. Het is het meest belangrijke voedsel. 

Het is verstandig om een goede brok te geven, geen mix. Bij een mix gaan ze vaak selectief eten en krijgen ze niet alles binnen wat ze nodig hebben. In de webshop van Bunnybunch verkopen ze de merken die gezond zijn. Dit moet je ze niet onbeperkt geven.

Hoe oud zijn je konijnen en hoe groot gaan ze worden als ze volwassen zijn?

Het is belangrijk dat konijnen de hele dag door (hooi) kunnen eten anders kunnen de darmen stil gaan liggen met alle gevolgen van dien. Met 24 uur kan het al fataal zijn. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor je snelle reactie @Mira11! Het zijn twee dwergkonijnen van ongeveer een jaar. Het is deze voeding die ze krijgen: https://www.bol.com/nl/p/versele-laga-crispy-konijnenvoer-20-kg/9200000063521451/?s2a= Ik ben me ervan bewust dat de kans bestaat dat ze selectief gaan eten, dat houd ik zeker in het oog, vandaag was alles echter heel snel op... zolang dat geen probleem is kan ik dat voer wel blijven geven denk ik (maar dus niet onbeperkt 🙂 )

Goed dat je dat zegt van het hooi, nu ben ik gerustgesteld en weet ik dat het niet erg is als ze daar de hele dag van eten. Hoort stro daar ook bij?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Versele-laga die je geeft is niet gezond, daarom is het ook zo goedkoop. Veel mensen geven Sience Selective of Beaphar care +. Dat lijkt heel duur maar met een zak van 5 kilo doe je echt een hele tijd. Zelf doe ik meer dan 2 maanden met 5 kilo voor een dwerg en kleine konijn. Ze hebben maar 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Weegt je dwerg bv. 1.5 kilo dan mag hij tussen de 30 en 37 gram per dag. 

Stro hebben konijnen niet nodig om te eten. Ze mogen wel wat maar hooi is echt het belangrijkst daar mogen/moeten ze de hele dag door van eten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @Mira11 aangeeft is het echt belangrijk dat ze de hele dag vers hooi ter beschikking hebben.

Meestal werken ze wel een (luchtig baaltje) ter grootte van het konijn zelf op een dag wel weg.

 

Biks mogen ze maar beperkt hebben. Dat moet je meer zien als vitaminepilletjes zoals mensen die ook pakken. Ik zou wel echt gaan kijken naar betere brokken. De mix bevat maar weinig van wat je konijnen echt nodig hebben en meestal laten ze dat gedeelte juist liggen.

 

En voor de rest kun je ze diverse soorten kruiden en groenvoer geven.

De lijst met groenten kun je terug vinden op de site en daar staat, als ik me niet vergis, ook bij of ze dat onbeperkt mogen hebben of gematigd.

Als je aan groenten begint is het wel belangrijk dat je ze er aan laat wennen (beginnen met een groente ter grootte van een postzegel, dag erop twee keer zo groot (mits ze er geen diarree van krijgen)).

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel is ook niet per se heel gezond. Daar zit veel suiker in, dus liever maar beperkt geven.

Hier vind je veel informatie over voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen-voeding

 

Als je wilt wisselen van voeding, dan is het verstandig om een beetje door het huidige voer te mengen, en als dat goed gaat weer wat meer erdoor te doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik mijn konijntjes enkele dagen in het oog gehouden en het eetgedrag is wat genormaliseerd. Ik zorg ervoor dat ze de hele dag hooi ter beschikking hebben en daar eten ze nu het meeste van. Ik wist niet dat worteltjes echt zo ongezond waren,  ze krijgen nu af en toe een klein schijfje en daarnaast ook nog verschillende kruiden. Het is allemaal nog wat nieuw voor mij en heel wat zoekwerk. Dit forum en jullie tips zijn dus echt welkom 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hann@:

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik mijn konijntjes enkele dagen in het oog gehouden en het eetgedrag is wat genormaliseerd. Ik zorg ervoor dat ze de hele dag hooi ter beschikking hebben en daar eten ze nu het meeste van. Ik wist niet dat worteltjes echt zo ongezond waren,  ze krijgen nu af en toe een klein schijfje en daarnaast ook nog verschillende kruiden. Het is allemaal nog wat nieuw voor mij en heel wat zoekwerk. Dit forum en jullie tips zijn dus echt welkom 😉 

Veel mensen denken bij konijnen aan wortels. Zo worden ze ook vaak afgebeeld en zo zijn ze vaak te zien in tekenfilms. 

Je kunt ze ook verse witlof, andijvie, wortelloof geven. Wel opbouwen met kleine stukjes beginnen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .