Ga naar inhoud

Voedsel thuis vs. vakantieopvang


Boef & Co

Aanbevolen berichten

In het voorstelforum heb ik aangegeven dat afgelopen dinsdag een van onze konijnen plotseling is overleden. Dit gebeurde de dag nadat we Boef en DJ hadden opgehaald bij de vakantieopvang. Na sectie bleek dat het maagdarmstelsel van DJ helemaal verstopt zat met vast voedsel. De dierenarts had het over een 'handvol'. Hij zei ook dat hij geen enkel sprietje hooi kon vinden.

 

Nu kunnen hier allerlei redenen voor zijn, en ik wil niet met de beschuldigende vinger naar de opvang wijzen. DJ is er niet meer en we krijgen hem ook niet meer terug. Het verschil met onze eerder overleden konijntjes is echter dat ik écht het idee heb dat dit te voorkomen was geweest. Wellicht hebben jullie tips over wat ik een volgende keer beter kan doen.

 

Normaal gesproken krijgen onze nijntjes het volgende te eten:

  • 's Morgens beiden een bakje met zo'n 20g bix (afbeelding);
  • De hele dag door hooi;
  • Bijna dagelijks een hoopje gras en paardebloembladeren die ik uit onze tuin haal;
  • Dagelijks iets van plakjes komkommer of paprika;
  • Af en toe iets wat ze heel lekker vinden, zoals een druifje of appelschil (met mate).

 

Na het overlijden van DJ heb ik de opvang gevraagd wat ze daar precies te eten kregen. Dat was (en ik citeer letterlijk uit het appje):

  • Ruim, goed hooi;
  • Een mix van konijnenvoer met daardoor een klein beetje paardenmuesli met Luzerne erin;
  • Aangevuld met wat groenvoer zoals een appeltje en wilgentakken.

 

Volgens de persoon van de opvang 'bevalt dit voor de eigen dieren heel goed'. Dat kan natuurlijk, en het staat voor mij als een paal boven water dat de mensen van de opvang grote dierenliefhebbers zijn. Toen we Boef en DJ ophaalden zeiden ze dat het zulke knuffelkonten waren. Dat herhaalden ze later nog eens via Whatsapp. Aan liefde heeft het ze niet ontbroken. Ik vraag me dus vooral af wat er mis is gegaan. Kan het zijn dat DJ zelf te selectief heeft gegeten? Dat hij teveel vast voedsel heeft gegeten, omdat hij dat zo lekker vond? En het hooi heeft laten liggen? Is het mogelijk dat de stress en hitte zijn darmen 'op slot' hebben gegooid? We hebben ze maandagmiddag om 17.00 uur opgehaald, omdat dat niet anders kon. Het was toen 35 graden. Het liefst had ik ze die dag niet vervoerd. We hebben vooraf zoveel mogelijk gedaan om de terugreis zo koel en stressloos mogelijk te laten verlopen, maar wellicht heeft dit hem toch over het randje geduwd?

 

Ik ben benieuwd of jullie suggesties hebben over wat hier fout kan zijn gegaan. Had ik ons eigen voedsel mee moeten geven aan de opvang, omdat de overgang anders te groot is? Dit is een foto van de ontlasting van Boef; links is van toen ze net van de opvang kwam, rechts is van de dag erna, toen ze bij ons thuis weer goed gegeten had:

 

1464271639_Boefpoep.thumb.jpg.a35d2643bbe01d03cc18527d8343fbf8.jpg

 

Er is een duidelijk verschil. Ik weet niet of de ontlasting links 'slechter' is dan die van rechts, maar het lijkt mij dat het verschil in elk geval het resultaat is van verschillende soorten voeding. DJ heeft bij ons thuis niets meer gegeten. Ik maakte gisteren zijn reisbak schoon en daarin vond ik de restanten van de konijnensnoepjes die mijn zoon hem had gegeven. DJ had alleen paar hapjes van het ronde snoepje genomen. Aan de knabbelstick heeft hij niet geknaagd (het is een halve, omdat hij anders niet in het potje paste). Volgens de opvang was DJ maandagmiddag 'nog zo goed aan het eten'. Er stond niet in het appje wat hij dan precies at, maar dat heb ik maar niet meer gevraagd.

 

1369439485_DJsnoepjes.thumb.jpg.3cae73e314012d66dc76a0dfc4e52c5f.jpg

aangepast door Boef & Co
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel wegen jouw konijnen? De richtlijn is ongeveer 20 gram biks per kg lichaamsgewicht, uitgaan van het volwassen gewicht als ze nog jong en in de groei zijn, maar in de praktijk vind ik dat eigenlijk nog behoorlijk veel. Hier krijgen ze iets van 8 of 9 gram per kg lichaamsgewicht, een stuk minder dus. Nou voer ik wel altijd veel vers groenvoer bij, en heb ik goede hooi-eters. Ik raad altijd aan om met de 20 gram te starten, dan heb je in ieder geval een richtlijn, en van daaruit door goed te kijken naar eetgedrag, conditie en keutels te zoeken naar wat voor dat individuele konijn het beste is. Pas het ook aan als je bijv. groenvoer verder opbouwt.

 

Paprika, druif en appelschil zijn dingen die beter echt met mate kunnen, of weggelaten kunnen worden. Zeker als de spijsvertering iets is waar je je zorgen over maakt, dan zou ik het echt bij bladgroenten houden. Grassen, paardenbloem, maar bijvoorbeeld ook andijvie, witlof of het loof van wortel zijn betere & veiligere groentesoorten om te geven aan konijnen.

 

Ik zou mijn konijnen eerlijk gezegd niet naar een vakantieopvang brengen als ze daar niet het eigen voedsel zouden kunnen blijven eten. Wisseling van voeding is voor konijnen toch al een enorme aanslag op de darmen, en dat moet geleidelijk aan gebeuren en ik zou dat zeker niet doen in tijden van stress (wat bij een vakantieopvang toch wel is), en dan ook nog hitte er bij in dit geval.

 

Het zou goed kunnen dat hij het gemengde voer inderdaad erg lekker vond en er veel van at, en dat hij daarvan verstopping kreeg. Gemengd voer is toch al niet aan te raden voor konijnen, in sommige opvangen voeren ze het wel omdat ze het gesponsord krijgen en het goedkoop is, en de konijnen er als het goed is ook niet lange tijd wonen, en dus ook niet lang voedsel krijgen wat eigenlijk niet goed is.

 

De keutels rechts zien er beter uit, groter, ronder en vezelrijker.

 

Ik denk dat het in dit geval een samenloop is geweest van verschillende omstandigheden en factoren.  Hoe dan ook, je krijgt het konijntje er niet mee terug. Voel je niet schuldig over de wat als, op de momenten dat je beslist, maak je keuzes met de kennis die je op dat moment hebt en de beste bedoelingen. Niemand is waarzegger, voel je er dus niet schuldig over. Heel veel sterkte met het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, wat een naar verhaal schrijf je zeg. Ik ben wel heel benieuwd naar welke opvang DJ is geweest. Dat hoef je hier natuurlijk niet in het openbaar te delen, maar ik ben gewoon even benieuwd. Is dat een konijnenopvang/asiel?

Wat rot om te horen dat blijkt dat zijn maagje helemaal verstopt zat. Het is denk ik heel moeilijk om te zeggen wat nu precies de oorzaak is geweest, waarschijnlijk is het een combinatie van factoren geweest. Wat mee kan spelen is inderdaad stress waardoor hij anders is gaan eten. Maar ook dat hij wat andere voeding dan normaal heeft gekregen kan meespelen, hoewel mijn ervaring is dat er dan eerder diarree ontstaat. Konijnen hebben een onwijs gevoelig darmstelsel en daarom is het best belangrijk om je konijn langzaam aan andere of nieuwe voeding te laten wennen. In het vervolg is het dus zeker slim om je eigen voer mee te geven aan het opvangadres om darmproblemen te voorkomen. Dat geldt ook voor groenvoer, het is slim om te laten weten welke soorten hij gewend is. Ik durf niet te zeggen of de voeding de oorzaak is geweest, het kan wel meespelen. De hoeveelheid brokjes kan ook nog meespelen natuurlijk Het kan ook zomaar zijn dat hij iets verkeerds heeft gegeten dat de maag geblokkeerd heeft, een stukje plastic ofzo. Dat weet je echter nu niet. Als hij in de rui was of zijn maatje veel gewassen heeft, kunnen de ingeslikte haren ook een rol spelen bij het ontstaan van de verstopping.

 

Je weet niet of het voorkomen had kunnen worden. Een verstopping klinkt best makkelijk te verhelpen en behandelen en soms is dat ook zo als je er op tijd bij bent. Ik ben echter zelf in mei mijn voedster aan een verstopping van haar maag verloren, ondanks dat ik er heel vroeg bij was en alles heb gedaan qua behandeling om haar er bovenop te helpen. Soms gaat het zo snel en is het zo heftig dat het beestje weinig kans maakt. Dat zal je verdriet niet wegnemen, maar ik hoop dat je je wat minder schuldig voelt als je dit hoort.

Zie dat er terwijl ik dit type al een reactie is geplaatst trouwens.

 

Ik wens je voor nu heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje. Het lijkt idd op een samenloop van verschillende dingen. 😔

Druiven zou ik zoiezo niet geven. Zelfs zonder pitjes kunnen ze erg gevaarlijk zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom het giftig is voor o.a. konijnen, cavia's, honden. Er is een sterk vermoeden dat dit komt door een schimmel die in sommige druiven zit en dus meteen dodelijk kan zijn. Bij honden is wel bewezen dat het acute nierfalen kan veroorzaken. Niet gezegd dat daar je konijnen aan overleden zijn maar zelf neem ik het risico absoluut niet. @Eveeheb je nog meer informatie hier over kunnen vinden? 

Wat voor soort brokjes geef je? 

Zeker niet alle soorten zijn geschikt. In de webshop van BunnyBunch kun je gezonde brokken vinden. Een goede kwailiteit hooi is ook erg belangrijk.

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mira11:

 

Druiven zou ik zoiezo niet geven. Zelfs zonder pitjes kunnen ze erg gevaarlijk zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom het giftig is voor o.a. konijnen, cavia's, honden. Er is een sterk vermoeden dat dit komt door een schimmel die in sommige druiven zit en dus meteen dodelijk kan zijn. Bij honden is wel bewezen dat het acute nierfalen kan veroorzaken. Niet gezegd dat daar je konijnen aan overleden zijn maar zelf neem ik het risico absoluut niet. @Eveeheb je nog meer informatie hier over kunnen vinden?

 

 

De enige waarschuwingen die er zijn zijn voor de pitjes en fruitsuikers.  Ik heb zelfs al informatie gelezen over dat de schimmelreden dat het voor honden en cavia's giftig is, voor konijnen niet op gaat. Wat op zich kan, het zijn compleet verschillende diersoorten.  Maar ik zal er binnenkort nog eens een keer induiken. Voor nu geen bewijs gevonden dat dat zo is, eerder dat het dus niet zo is voor konijnen. Ik heb het in het artikel over veilige groenten er als opmerking bijgezet, dat mensen het in ieder geval weten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf geef ik witlof, andijvie, wortelloof en verse peterselie. Zo af en toe krijgen ze een klein stukje wortel en appel of een gedroogde erwtenvlokje.

Een beetje gedroogde weegbree krijgen ze dagelijks. Verder eten ze hier dagelijks wat gedroogde kruiden en bladeren. Ook te koop online. 

Ze krijgen 2x per dag wat Beaphar care +.

Hooi koop ik in balen. Op de bunnybunch website is te vinden waar je op moet letten mbt goed hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .