Ga naar inhoud

Gedrag na castratie voedster


Roosje16

Aanbevolen berichten

Goedemorgen!

 

Hebben jullie ervaring met gedragsverandering na castratie?

 

Vorige week dinsdag is onze voedster gecastreerd. Ik heb er wel het een en ander over gelezen en misschien moet ik ook even geduld hebben... maar ik merk echt verandering in haar gedrag. Voor de castratie was ze niet bij me weg te slaan. We konden uren knuffelen, 's ochtends wilde ze eerst minimaal een halfuur aangehaald worden voordat ze überhaupt omkeek naar haar eten en ze was niet bij me weg te slaan. Verder deed ze eigenlijk niet zoveel. Het was geen actief konijn, maar wilde alleen maar bij me liggen en knuffelen. 

Nu wil ze eigenlijk vooral met rust gelaten worden. Ze gaat ineens veel meer op ontdekkingstocht door het huis en probeert ook meer te slopen dan normaal. Ze komt niet meer zo vaak naar ons toe voor een knuffel. Ze wil wel nog aangehaald worden en vindt het knuffelen ook prettig, maar wel echt 10x minder dan voorheen. 

 

Ik weet dat het de afgelopen dagen erg warm is. Dit kan natuurlijk ook een reden zijn. Maar doordat ze wel veel actiever is dan voorheen vraag ik me toch af of haar gedrag (blijvend) is veranderd door de castratie. Ik zou dat namelijk wel heel jammer vinden... We waren echt twee handjes op één buik. 

 

Hoor graag jullie ervaringen en/of tips! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Roosje16:

Oeps, ik zie dat ik mijn vraag in de verkeerde categorie heb geplaatst... Sorry! Kan ik de bijdrage verwijderen? 

Verwijderen doen we niet, verplaatsen wel. Bij deze. Een tweede topic openen is dus ook niet nodig in zo een geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het misschien zijn dat ze wat afstandiger is door het vastpakken of pesten met medicijnen na de operatie? Is een noodzakelijk kwaad natuurlijk, maar daardoor kan het zijn dat ze even wat meer personal space nodig heeft. En heeft ze misschien even op een andere plek gezeten tijdens de verzorging? Dat zou de reden kunnen zijn dat ze nu alles weer even opnieuw wil ontdekken. 

Ik zou het gewoon aanpakken zoals bij een nieuw konijn, rustig opbouwen en het vertrouwen terugwinnen. Maar het klinkt alsof het wel goed gaat komen, als ze het aaien nog wel gewoon toelaat.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is nog volop in de herstelperiode, plus dat een castratie best een vervelende ervaring is. Opgetild, in reismand, dierenarts is spannend, je word opeens wakker en weet niet waar je bent, voelt je ziek. Dan herstel waarbij je inderdaad medicijnen in je bek krijgt, andere omgeving vaak. Het kan best zijn dat ze gewoon eventjes tijd nodig heeft om weer vertrouwen terug te krijgen in alles. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .