Ga naar inhoud

Hangoren gezondheid


Pollen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

In België zijn ze van praten ze erover dat ze schotse vouwoor katten willen verbieden omdat de gevouwen oren komen door een kraakbeen afwijking die ze hun leven lang over hun hele lichaam reuma geeft. Schotse vouwoorkatten zijn daardoor erg lief en rustig van temperament.

 

Nu zat ik door de hitte wakker te liggen en bedacht ik me, hangoren hebben ook hangende oren en zijn erg lief en rustig van temperament (als stereotype van het ras in ieder geval). Hebben hangoren ook zo'n kraakbeenafwijking of hangen die oren door iets anders?? 

 

Groeten,

 

Pollen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig stond er in de laatste RabbitingON (=tijdschrift) een stukje over, hangoorkonijnen hebben inderdaad ook een afwijking in het kraakbeen waardoor de oren dus gaan hangen. Of ze daar ook reuma van krijgen weet ik eigenlijk niet. Ze zijn gevoeliger voor problemen aan de oren, zoals ontstekingen. Ook horen ze minder goed.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Evee:

Ik vraag mij trouwens af, zouden hangoren nu met de hitte niet ook meer moeite hebben met afkoelen? Eén kant van de oren zit immers tegen het lijf aan en het lijkt mij dat ze daardoor moeilijker warmte kunnen verliezen.

Daar zeg je nou wat...Mijn hangoor kan een stuk minder goed tegen hitte dan mijn konijn met gewone, staande oren. Maar of dat aan die oren ligt? Mijn hangoor heeft namelijk óók een heel ander soort vacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Evee:

Ik vraag mij trouwens af, zouden hangoren nu met de hitte niet ook meer moeite hebben met afkoelen? Eén kant van de oren zit immers tegen het lijf aan en het lijkt mij dat ze daardoor moeilijker warmte kunnen verliezen.

 

Jazeker, dit is één van de grootste welzijnsproblemen voor hangoren. Het oor is voor een konijn de enige manier om effectief warmte te verliezen en dan is het op zich wel praktisch als die dingen lekker in de lucht steken in plaats van tegen je lichaam aan hangen. Daarnaast zijn hangoren gevoeliger voor oorontstekingen en gebitsproblemen. Zie o.a.: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191001184929.htm

 

Ik denk dat het eigenlijk voor alle rassen en diersoorten heel simpel is: Moeder natuur heeft het op een bepaalde manier 'bedacht' en hoe verder je daarvan afwijkt, hoe meer problemen. Dat geldt zowel voor extreem klein als extreem groot, afwijkende oorstand/lengte, afwijkende vacht, afwijkende kopvorm. 

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanzelfsprekend hebben al die moedwillig gefokte afwijkingen van een dier nadelige gevolgen voor hun communicatie en gezondheid. Bij elk dier dat door arrogante onverschillige en ook helaas onwetende "fokkers" of andere vermeerderaars afwijkend van een normaal gezond exemplaar op de wereld gezet wordt, zijn er grote of kleine problemen met gezondheid en communicatie. 

 

Een hangoor kan minder uitdrukken met de stand van de oren, gehoorgangen zijn niet vrij dus bevattelijker voor ontstekingen e.d. , temperatuur reguleren met hun oren is moeilijker etc. Hele grote exemplaren die dezelfde problemen hebben als elk dier dat te groot is voor de oorspronkelijke fysieke mogelijkheden in o.a. hun gewrichten die het gewicht gewoon niet kunnen dragen. Verdwergde dieren waarbij het lijfje te klein is geworden om alle vitale organen te kunnen herbergen bijvoorbeeld. Kleurslagen die gepaard gaan met zulke genetische afwijkingen dat je niet twee ouderdieren met deze genetische informatie kunt gebruiken (en dat is precies het juiste woord: gebruiken), omdat de nakomelingen het niet overleven of grote risico's lopen op epileptische narigheid, doofheid, blindheid, nierafwijkingen om maar wat te noemen. Vachtvariaties die zo "bedacht" zijn dat iedereen kan bedenken dat het de gezondheid schaadt: rex, langhaar, naakt, krulletjes, vilt. Zelden kun je een genetische variatie zo isoleren dat alleen de "gewenste" variatie optreedt, het gaat veelal samen met bekende of pas na generaties naar boven komende ellende. Maar dan zit het al volop in de nakomelingen dus is er ook niet meer uit te krijgen, want niemand zet "foklijnen" stop als dat betekent dat dit geen geld en status meer op zal leveren.

 

Een kat met "gevouwen" oren heeft voor andere katten een onwelkome houding, maar dat weet de "vouwoor" zelf natuurlijk niet dus die snapt de reactie niet van de andere kat. Is dit ook een vouwoor, dan zit je met twee katten die elkaars houding niet snappen. Heel vervelend voor de poezen. Hetzelfde met honden die bijvoorbeeld gefokt zijn met een "trotse houding" (betekent gewoon dat ze te weinig hoekingen op de voorhand hebben dus niet anders kunnen staan al zouden ze willen, Terriers of Belgische Herders bijv.)) of krulstaart of borstelende streep  (Rhodesian Ridgeback) over hun ruggengraad: andere honden zien daarin signalen die de honden zelf niet bedoelen en zich ook niet bewust van zijn. Zie daar de voedingsbodem voor veel ongewenst gedrag van de hond met afwijkende communicatiemiddelen. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh dat laatste heb ik nooit zo over nagedacht. Geldt dat ook voor konijnen? Ik heb nooit hangoren, maar ik heb niet het idee dat die eerder ruzie hebben of buiten de groep vallen. Kyra heeft ook een ridgeback, had ik nog nooit eerder gezien bij konijnen, maar gelukkig lijkt odin dat niet uit te maken 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieren leren natuurlijk van hun ervaringen (ten goede en ten kwade) en als je bijvoorbeeld een hangoor hebt die voor de rest "normaal" reageert dan zal het maatje leren dat die gekke stand van de oren genegeerd kan worden. Hetzelfde voor honden: als ze een normale zekerheid hebben dan zullen ze een afwijkend signaal voor lief nemen als de rest van de signalen maar klopt. Heb je een onzekere hond dan wordt het al ingewikkelder voor dat beestje om zich daar overheen te zetten, want die twijfelt al aan veel meer en eerder dan een hond met normale zekerheid. Een onzekere hond wil alleen maar bevestiging zien dat de ander geen kwaad in de zin heeft en begrijpt dat onzeker tiepje ook geen kwaad in de zin heeft. 

 

Die ridgeback bij honden is ook al zo'n raar verhaal: ooit was er per ongeluk een hond met die afwijking en die was werkelijk uitmuntend in zijn werk "dus" werd er op die ridge verder gefokt. Het was een reu dus het was relatief makkelijk om die voor een leuk bedragje allerlei teefjes te laten dekken. Het had er natuurlijk niets mee te maken, maar ja, de mythe was geboren en de rasstandaard werd aangepast. Dat die ridge een voorbode kon zijn van allerlei akelige aandoeningen aan o.a. rug en nieren was niet bekend en werd ook niet belangrijk genoeg gevonden later blijkbaar. De puppies zonder ridge werden veelal na de geboorte de nek omgedraaid dus bestonden niet meer om hun gezondere genen door te geven. Zoals met zoveel "variaties" die om allerlei bedenkelijke redenen "standaard" gemaakt worden voor een nieuw ras of variëteit van een ras of soort. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb je bij konijnen de max factor (nee deze konijnen dragen geen mascara xD), nadat een Europese kleurdwerg in Amerika geïmporteerd werd op het moment dat het ras daar nog erg nieuw was. Deze ram  (genaamd Max) gooide nogal hoge ogen op shows en werd ontzettend veel als dekram gebruikt. Helaas was deze ram ook drager van een afwijkend gen dat enorm snel verspreid werd op deze manier. Dit gen veroorzaakt een aangeboren afwijking waarbij de jongen sterk misvormt zijn en binnen een week sterven. 

 

aangepast door Dollie
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als toen die Pekingnees die nauwelijks kon lopen en ademen, maar wel maximaal zijn genen heeft mogen/kunnen verspreiden, omdat hij de prestigieuze hondenshow Crufts in Engeland gewonnen had. Het zou verboden moeten worden, maar ja, Money makes the world go round. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! Een aantal van die punten had ik nog niet over nagedacht. 

 

Maar als ik het goed begrepen heb is er dus niet een eenduidig onderzoek geweest nog naar die kraakbeen afwijking in de oren en naar kraakbeen afwijkingen over het hele lijf? Want het zou dan misschien nog wel een goede richting zijn om te bekijken.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-8-2020 at 11:11 zei Okki:

Daar zeg je nou wat...Mijn hangoor kan een stuk minder goed tegen hitte dan mijn konijn met gewone, staande oren. Maar of dat aan die oren ligt? Mijn hangoor heeft namelijk óók een heel ander soort vacht. 

Dit heb ik ook!

Wij hebben 1 konijn met hangoren en die ademt snel weet soms biet waar ze het zoeken moet. Ook niet door alle koelplaten en bevroren flesjes. En ons konijn met staande oren die leeft echt in de hitte alsof er niks aan de hand is. Wel veel liggen natuurlijk, maar ik heb haar nooit betrapt op snelademen. En de koelplaat enzo wil ze niks van weten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pakyakker: ik hoorde het vandaag ook van een vriendin. Haar hangoor lag al helemaal te schudden. Die ligt nu steeds vlakbij een icepad, maar dat was niet genoeg. Ook nog een ventilator moest erbij, het beestje ligt er hele dagen voor. Haar vriendje met staande oren houdt zich rustig en met hem gaat het gewoon goed.

Echt zo vervelend voor die dieren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .