Ga naar inhoud

Konijn en slecht drinken


x_blvck

Aanbevolen berichten

Beste, 

 

mijn konijn drinkt heel slecht vergeleken met normaal denk dat het door de hitte kan komen ? Hebben jullie daar nog tips voor ? Ik zet streepjes op de flesjes van hoeveel ze per dag drinkt en dat is nog geen halve centimeter wat het dan gezakt is is echt 2 mm zon beetje, in de waterbakjes kan ik het slecht zien want kan moeilijk aan de binnen kant van de bak streepjes zetten straks lost het op en dan krijgt ze daar wat van binnen. Geef haar komkommer en watermeloen omdat daar veel vocht inzit maar dat eet ze ook minimaal 😅😅

 

trucjes tips zijn van harte welkom ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je meer groenvoer dan normaal? Komkommer en watermeloen bevatten heel veel vocht, geef je dat nu voor de warmte, of altijd al?

 

Ververs je het water meerdere keren per dag? Zeker met de warmte is dat belangrijk. 

 

Hebben ze naast het flesje ook bakjes om uit te drinken? Dat vinden eigenlijk alle konijnen prettiger plus dat ze er meer en gulziger uit kunnen drinken. (edit, zie in je reactie dat je 2 bakjes en een fles hebt).

 

Zijn de bakjes goed schoon? Zitten er geen algen in, of juist resten in van schoonmaakmiddel? 

 

Staan de bakjes water op meerdere logische plaatsen, zodat ze er regelmatig mee geconfronteerd worden dat ze goed moeten drinken? 

 

 

Konijnen zweten niet bij warm weer zoals wij mensen. Ze hebben zeker wel vocht nodig, altijd, bij warm weer zeker ook. Maar minder extreem dan mensen (of bijv. honden). Konijnen verliezen warmte via de oren. 

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei x_blvck:

Heb 2 bakjes staan en dan de fles en maar 1 keer per dag eigenlijk dat ik het ververs 😅

 

Dit zou ik toch wat vaker doen dan. Het water warmt snel op en dat is misschien minder lekker. Mijn konijnen drinken in ieder geval graag vers fris water. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

50-150 ml water drinken per kg lichaamsgewicht van het konijn is normaal. Konijnen die veel vochthoudend groenvoer eten zullen minder drinken dan konijnen die alleen droog voedsel (brok+hooi) krijgen. De meeste konijnen zullen er dus ergens tussenin zitten waarschijnlijk.

 

@Ot&Sien Als je een koppel hebt van twee konijntjes van bijv. elk 2 kg lichaamsgewicht, kan er dus best 600 ml water op een dag doorheen gaan, zonder dat dat vreemd of abnormaal is. En uit waterbakjes verdampt er met deze hitte ook nog wel wat, dus als er meer verdwijnt, zou ik ook niet gek opkijken op het moment.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ot en Sien dronken ook nooit superveel. Aan het eind van hun antibioticakuur zijn ze aan de diarree geraakt (dit was na afloop van de kuur gelukkig ook binnen een paar dagen weer over) maar sinds die tijd drinken ze echt veeeel. Afgelopen week zelfs wel dagen dat er bijna 800 ml gedronken werd. Hoeveel er is verdampt weet ik natuurlijk niet...

 

Ze hebben wel een nieuwe waterbak staan sinds die tijd. Misschien heeft dat er ook mee te maken? En hun ren is volledig anders doordat ze een nieuw schuilhok hebben ipv de grand lodge. En ze eten andere biks. 🤷🏼‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijnen hebben de afgelopen tijd ook dagen gehad dat ze minder dronken (met beide ben ik bij de dierenarts geweest). Ik heb een heel makkelijke methode ontdekt om ze te laten drinken: ik meng een heel klein beetje van een Olvarit wortelhapje door het water. Of ik voer een paar theelepels water waarin ik een heeel klein beetje geplette banaan heb opgelost. Daar zitten ze direct heerlijk van te slobberen als ik het voor hun neus houd, ze vinden een delicatesse. Zo weet ik - op momenten dat ik me een beetje zorgen maak - zeker dat ze genoeg vocht binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .