Ga naar inhoud

Gewichtsverlies/leeftijd


Felice

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb ongeveer 3 weken geleden 2 Nijntjes gekocht en ze elke week op zondag gewogen. Allebei de konijnen zijn de week nadat ik ze gehaald heb ongeveer 50 gram afgevallen. Ik weet niet precies hoe oud ze zijn dus dat maakt mij soms gestresst. Is het normaal dat ze heel even afvallen omdat ze misschien aan het nieuwe huisje moeten wennen? Gelukkig zijn ze nu weer wat aangekomen alleen weet ik niet precies hoe oud ze zijn waardoor ik niet weet wat ze horen te wegen. Moet ik het navragen bij een de dierenwinkel? Sorry dat ik deze vraag zo random stel maar ben nieuw op deze website en moet nog even uitzoeken hoe hij werkt😂

aangepast door Felice
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Felice:

Ik moest vanaf vandaag mijn konijntjes apart doen voor 2 weken aangezien ik een jongen en een meisje heb. Weten jullie hoe oud de jongen dan zou moeten zijn?

Waarschijnlijk ergens tussen de 10 en 12 weken.

Hier wordt in elk geval altijd geadviseerd om de ram bij 10 weken van de voedster te scheiden omdat hij dan vruchtbaar kan zijn.

Pas in de derde week na castratie van de ram kan je ze weer opnieuw proberen te koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je een apart topic gegeven.

Het is heel moeilijk te zeggen hoeveel je konijnen zouden moeten ergens dat is inderdaad afhankelijk van hoe oud ze zijn en van hoe groot ze uiteindelijk worden.

Maar afvallen is niet echt de bedoeling. Het zou wel kunnen dat ze nu even iets minder eten door de warmte, maar ik zou wel opletten dat ze er niet mager uit gaan zien. Hoeveel wegen ze nu? 

Kun je niet gewoon waar je ze vandaan hebt vragen hoe oud ze zijn?

 

Met 10 weken moeten ze apart, dan zouden ze al vruchtbaar kunnen  zijn, en je wilt geen tienerzwangerschap. Zodra de ballen zijn ingedaald (vaak vanaf 12 weken) kan je ram gecastreerd worden, en na minimaal 14 dagen kun je ze dan weer opnieuw koppelen op neutraal terrein. Dat is dus een heel gedoe, en je konijnen zitten een maand alleen, maar het is wel noodzakelijk. Dit is een van de redenen dat we mensen over het algemeen adviseren om volwassen konijnen te halen bij een opvang, dan he je dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is helemaal afhankelijk van hoe groot ze worden als ze volwassen zijn, hoeveel ze aankomen. 

 

Als je ze nu 1 week hebt, zou ik het nog niet heel verontrustend vinden dat er wat gewichtsverlies is. De stress van verhuizing, mogelijk veranderingen van voer, dat soort dingen kunnen daar invloed op hebben. 

 

Ik zou je wel aanraden om binnenkort (niet op een hittegolf-dag) voor gezondheidscheck en geslachtscontrole naar een dierenarts met ze te gaan. Geef dan ook aan dat ze zijn afgevallen. Bij konijntjes van dierenwinkels komen heel vaak wormbesmettingen / parasietenbesmettingen voor, je zou dus ook wat zo vers mogelijke keutels mee kunnen nemen naar de dierenarts bij die afspraak voor een check. Dat is niet duur en niet veel moeite, en sluit dat (hopelijk) wel uit. En dan kunnen ze gelijk goed gevaccineerd worden, als ze daar gezond genoeg voor zijn.

 

Zoals de dames boven mij ook al aangeven, met 10 weken moeten rammen en voedsters apart gehouden worden van elkaar. Ze zijn op dat punt veel te jong voor nestjes, dat is sowieso niet verstandig met dierenwinkel konijnen waar je niets van achtergrond van weet, en er is al een enorm konijnenoverschot en veel fokkersellende waar je niet aan bij wil dragen. Maar op 10 weken, vanaf dat moment kunnen ze al wel vruchtbaar zijn. Twee aparte hokken (met ren) dus, tot de balletjes van de ram zijn ingedaald / hij oud genoeg is voor castratie (meestal zo tussen 12-16 weken). Het liefst uit het zicht / uit elkaars geur zodat er geen frustratie opbouwt. Pas NA 14 dagen na de castratie, de derde week na de castratie van de ram dus, kun je ze dan weer terug koppelen. En hopen dat het goed blijft gaan als ze gaan puberen, dat ze elkaar lief blijven vinden. 

 

Had je de informatieve artikelen op bunnybunch al gevonden? Ik denk dat bijv. onderstaande info wel interessant is voor je:

 

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

Hoe vind je een goede dierenarts voor je konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

 

Lijst met konijnkundige dierenartsen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes zitten nu apart aangezien de dierenwinkel zei dat we dat na 2 weken na de verhuizing zouden moeten doen het vrouwtje is zwaarder dan het mannetje en ze zien er niet mager uit. Zou dat betekenen dat het mannetje 10 weken is en het vrouwtje 12? Ze zijn overigens al ingeënt. En het ziet er allemaal gezond uit. We gaan sowieso een afspraak maken voor castratie over 2 weken. Het was wel een best proffesionele winkel en ze fokken de beestjes daar dus ik denk dat de gezondheid van de Nijntjes in ieder geval goed is. Nog een vraagje😂😂: Zou ik ze bijvoorbeeld een uurtje naar buiten kunnen doen of zijn ze daar te jong voor? Ik laat ze nu met een tuigje soms op het gras zodat ze heel even kunnen eten en een beetje kunnen rennen. Maar het plan was om een  groot buitenhok te bouwen en ze op dagen met dit warme weer naar buiten te doen zodat ze in de schaduw op het gras kunne chillen. Vanaf hoe oud en hoelang kunnen konijnen naar buiten? Super bedankt voor de reacties❤️❤️

aangepast door Felice
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tuigje is erg groot voor beide konijnen en er is een kleine kans. Als het konijn schrikt zal hij er waarschijnlijk uit springen in plaats van zichzelf ophangen. Zoals ik hier vraag zullen we het tuigje niet meer hoeven gebruiken als ze naar buiten kunnen in het speciale hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee betekent dat dat ze elkaar niet meer mogen zien? Want ze zien elkaar als ik er bij ben en ze raken elkaar aan als kk er bij ben. Ze zitten alleen apart als ik er niet bij ben zodat ze geen kindjes zullen maken

aangepast door Felice
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat betekent inderdaad dat ze helemaal niet bij elkaar mogen. Hij bevrucht haar in minder dan de tijd die jij nodig hebt om met je ogen te knipperen, dus je kunt ze niet veilig bij elkaar zetten. 

Om het herkoppelen na de castratie zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het verstandig dat ze elkaar helemaal niet kunnen zien en ruiken. Een vruchtbare ram is heel gemotiveerd om bij een voedster te komen. Als hij haar ziet of ruikt maar er niet heen kan, dan raakt hij gefrustreerd, en dan gaat hij met negatieve emoties de koppeling in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Felice:

Vanaf welke leeftijd kunnen Nijntjes naar buiten en hoelang?

 

Dat heeft niet zoveel te maken met leeftijd. Je kiest ervoor om konijnen binnen of buiten te houden. Als je konijnen nu binnen gewend zijn zou ik ze sowieso binnen laten tot na de hittegolf. Als je ze graag als buitenkonijnen wilt houden kun je ze naar buiten verplaatsen tot half september. Het lijkt mij dan het handigst om ze nu apart te huisvesten binnen (dus ieder eigen hok en eigen ren) waar ze elkaar niet zien of ruiken tot twee weken na de castratie van je ram. In de tussentijd kun je er dan voor zorgen dat hun buitenverblijf helemaal klaar is (twee konijntjes hebben samen in ieder geval 4 m2 permanente leefruimte nodig, dus dag én nacht). In de derde week na de castratie kun je ze weer koppelen en in hun nieuwe buitenverblijf zetten. 

 

Konijnen wisselen van binnen naar buiten (bijv als je binnenkonijnen in een ren wilt overdag) of van buiten naar binnen kun je het beste alleen doen wanneer de binnen- en buitentemperatuur ongeveer gelijk is omdat konijnen niet goed kunnen tegen plotselinge temperatuursverandering.

 

Tussen half september en half mei mogen binnenkonijnen niet naar buiten omdat hun wintervacht niet genoeg is ontwikkeld. In die maanden kun je buitenkonijnen ook beter niet naar binnen halen omdat hun vacht juist te dik is voor binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen staan in een schuur buiten dus zullen niet veel last hebben van temperatuurverschillen. Het gaat mij er meer om dat ze nog niet aan gras gewend zijn en dat hun maag daarvan overstuur kan raken. Dus moet ik langzaam beginnen met het geven van gras?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het hok dat je gaat bouwen buiten is niet bedoeld voor permanente huisvesting?

 

Gras moet je eerst opbouwen inderdaad. Je kunt kleine beetjes plukken en steeds iets meer geven als het goed gaat met de keutels (die mogen niet zacht worden). Je kunt ze ook op het gras zetten. Eerst een paar minuten, gaat dat goed een dag later een kwartiertje bijv. en zo blijven opbouwen tot ze er helemaal aan gewend zijn. 

 

Konijnen mogen in ieder geval nooit gemaaid gras, dit kan gasvorming veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .