Spring naar bijdragen
Floofers

Fluffy en Pluisje

Recommended Posts

hallo iedereen,

ik heb pas 2 dwergkonijntjes een mannetje (Pluisje) en een vrouwtje (Fluffy) ik heb eerder nog nooit konijntjes gehad , normaal zitten ze buiten maar ik heb ze de dag voor de hittegolf naar binnen verplaatst tot het weer terug een beetje normaal is. we zijn pas naar de dierenarts geweest voor hun inenting en als ze 10 weken zijn gaan we terug voor de 2e inenting en af te spreken voor castratie en/of sterilisatie.
nu is het hok dat ik erbij heb gekregen een beetje te klein naar mijn smaak en zou ik graag een groter hok aanschaffen, mijn vraag is nu zouden ze in dit hok ook naar boven geraken of is de plank te steil (zit er al een paar dagen mee in mijn hoofd) het hok zou 285x115x200cm zijn het nachthok niet meegeteld. 

groetjes van een lichtelijk overbezorgd baasje 😁

konijnenhok-met-schuin-dak.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of ze hier wel of niet op kunnen lopen, maat het ziet er inderdaad behoorlijk steil uit. Het is wel een mooi hok, al is meer ruimte uiteraard altijd beter.

Je zou ook kunnen overwegen om te investeren in een ren, en daar een klein hokje in te zetten. Vloeroppervlak is het belangrijkste, en hokken zijn relatief duur. Heb je al eens gekeken op de websites van grootplezier, dierenverblijf.com en zooplus? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja deze was van grootplezier, we zijn niet de meest handige mensen hier dus zelf een ren maken gaat wat moeilijk zijn. ik ben wel al naar volière panelen gaan kijken maar ik ben wat in de war met al de draaddiktes in verband met roofdieren enzo. als ik dit hok zou halen was het de bedoeling om na verloop van tijd nog uit te breiden kwa ruimte maar beter niet dan ik zou niet willen dat ze zich bezeren met de loopplank. deze was ook een optie dit is de kathedraal xl van op grootplezier.

konijnenhok-kathedraal-xl-luxe-extra-large.jpg

bewerkt door Floofers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die lijkt me qua ruimte wel beter voor twee konijntjes en ook het trappetje oogt wat stabieler. Maar tjonge wat een geld voor zo'n kant-en-klaar hok met ren zeg! Ik schrik ervan wat zoiets kost. Zelf een ren maken is dan wel een stuk voordeliger en dan kun je hem ook makkelijk nog wat groter maken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je zoveel geld wilt uitgeven, dan zou je ook eens kunnen kijken bij Methorst, die maken ook hokken op maat. 

Maar wat vind je van dit concept? Een grote ren, met een klein hokje erin. Dit is uiteraard maar een voorbeeld. Dit is een stuk betaalbaarder, en voor de konijnen volgens mij net zo prima.

Ik heb trouwens zelf een hok met twee verdiepingen, ik heb het gaas aan de zijkant er uit geknipt en daar heb ik een ren tegenaan gezet. Het is ook maar net wat in je tuin past.

Screenshot_20200808-151041_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200808-151216_Samsung Internet.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat is ook wel interessant, alleen zou ik graag een beetje kunnen rechtstaan in het hok om het makkelijk schoon te kunnen maken het hok dat ik nu heb is echt een ramp om schoon te maken 😄.  ik was ook al naar die hokjes van ferplast aan het kijken maar is dat warm genoeg voor in de winter?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is tegenwoordig ook het eerste waar ik op let, hoe maak je het schoon.

De bovenkant kan half open. Mijn ex-man heeft deze, en die is er wel tevreden over. Maar ik krijg geen provisie hoor, ik probeer alleen mee te denken.

Ik heb geen ervaring met een kunststof hok, het ging me alleen om het model. Maar ik heb vandaag of gisteren hier op het forum gelezen dat iemand een ferplast dogvilla heeft, misschien kun je daar op zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En volierepanelen kopen en een los schuilhouden er in? Dan hoef je niet zelf te klussen, kun je er in staan, het zo groot maken als je wil en zitten de konijnen ook gewoon veilig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou dan ook voor volièrepanelen gaan. Precies om de voordelen die Evee opnoemt. 

Dat kathedraalhok ziet er zo op de foto leuk uit, maar het lijkt me met schoonmaken allemaal minder praktisch. Daar ga je je dan al snel enorm aan ergeren. Het is gewoon ontzettend fijn als je overal in de ren makkelijk bij kan. In een ren van volièrepanelen kan je zelf staan en heb je geen lastig te bereiken hoeken. De opstelling van de panelen kan je ook aanpassen naar de ruimte in de tuin. Ik zou een draaddikte van 1,4 mm aanhouden en een maaswijdte van 19 bij 19 mm of kleiner. 

En dan een hondenhok of een simpel konijnenhok (let dan ook op of elk hoekje via een deurtje bereikbaar is) er in zetten.

Toevoeging: zet de 2 met 10 weken apart. Al snel zal de ram dan gecastreerd kunnen worden. Je moet ze daarna nog 14 dagen apart houden ivm kans op dat de ram nog vruchtbaar is.

bewerkt door Lienappelsien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites