Ga naar inhoud

Hooi vs gras


Gast

Aanbevolen berichten

Ok, schiet me niet gelijk af... šŸ¤ šŸ˜Ž

Ā 

Mijn konijnenĀ zijn niet dol op hooi, wel op gras.
Gras isĀ gratis en ruimschoots voorradig,Ā ze eten alles op dus geen keutelbende door het etenĀ šŸ’©.Ā 
Van hooi weten ze zoā€™n vieze rommel te maken, niet normaal. Ze piesen er zelfs op (uhm... proberen ze me toch iets te vertellen... šŸ¤”)

Ā 

Dan gaan mijn radertjes toch ratelen...Ā 
Hooi moet er zijn want;
- Goed voor de darmen (ze keutelen prima en meeeeer dan genoeg van gras)

- Goed voor slijtage van de tanden (ook onder andereĀ gratis wilgentakken (en takjes) hier dus het zit goed met het knagen en knabbelen.)

-...

Ā 

Dan gaat het verder borrelen in mijn hoofd (jaja, manlief is hier thuis ook blij dat niet alles hardop gezegd hoeft te worden šŸ¤Ŗ)

Hoe doen wilde konijnen dat..?Ā Ik zie een prachtige groene weide voor me waar een klein konijntje straf krijgt terwijl er nog een kleinĀ groenĀ sprietje uit zijn mond steekt; ā€œNeeĀ Pieter, mama heeft wat gras afgebeten en dat ligt te drogen,Ā je moet hooi eten jongen!ā€

Of gaan ze echtĀ bewustĀ opzoek naar dood gras..?

Ā 

Of ben ik al in overtreding om hooi en gras Ć¼berhauptĀ te vergelijken?

Ā Ā 
Kom maar op!Ā šŸ˜œ

Ā 

(Oh, ikĀ ben trouwens nieuw hier! Mijn kids hebben drie konijnen, Rex, Roosje en Zwart-Witje (want hoe noem je anders je konijn als je drie bent en hij is zwart met witĀ šŸ¤“). Ze vinden het geweldig Ā en ik stiekem ook. Het zijn broer en zussen, soort van groot Lotharinger.)

Ā 

Ā 

6283D953-2ADA-4350-861C-F63148A200FB.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geweldig stel konijnen, super!Ā 

Volgens mij is gras ook prima, maar ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat het dan wel een goeie mix van diverse grassoorten moet zijn i.v.m. de voedingswaarde. Maar hoe het precies zit, geen idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jouw konijnen 24/7 toegang hebben tot veilig vers gras, en hier geen last van hun darmen van krijgen, dan is dat in principe wel vergelijkbaar met hooi zou ik verwachten. Maar voor de meeste mensen is dat niet haalbaar en dan is hooi het noodzakelijke alternatief.Ā 

Ā 

Ten eerste moeten ze hier dus echt 24/7 toegang toe hebben, een konijn moet altijd kunnen eten om te voorkomen dat hun darmen stilvallen.Ā 

Ten tweede moet het veilig gras zijn,Ā een veilige grassoort zonder giftige meststoffen.

Ten derde is het lastig om een veilig verblijf te maken waarbij ze toch toegang blijven hebben tot het gras. Een klein hoekje gras in hun ren is niet voldoende om drie grote konijnen volledig in hun behoefte te voorzien. Op een groot gazon is het juist lastig om een volledig overdekt roofdierbestendig verblijf te maken. En konijnen gaven ook in het gras, dus ze zouden dan makkelijker uit hun verblijf kunnen ontsnappen.

Ten vierde zijn er konijnen die best gevoelig zijn voor vers gras, zeker als ze er nog niet goed aan gewend zijn. Ze krijgen diarree, gas of verstopping,Ā  en als dat niet snel behandeld wordt kan dat fataal worden.Ā 

Ā 

Zoals je ziet, jouw vraag heeft mijn raderen ook flink geĆÆnspireerd šŸ˜‰

Het is best een onderneming om genoeg veilig gras voor 3 grote konijnen te regelen. In het wild eten konijnenĀ dit natuurlijk, maar daar worden ze ook gepakt door roofdieren of sterven ze aan ziekten, terwijl wij onze huisdier konijnen zo lang mogelijk bij ons willen houden.

Ik zou dus toch nog even zoeken naar een soort hooi waar ze wel van houden, want er zit veel verschil in hooi. Probeer eens wat kruidenhooi. Is wel prijzig voor 3 grote konijnen, maar wordt vaak wel goed gegeten. En dan kun je daarna opzoek naar een budgethooi wat je er doorheen kunt mengen.Ā 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers gras is het enige alternatief voor hooi.Maar vers gras heeft ook nadelen. Omdat onze konijnen het al generaties lang niet meer van jong af aan gewend zijn, zijn niet alle konijnendarmen nog goed genoeg ontwikkeld om het in grote hoeveelheden te kunnen eten.Ā 

Ā 

Daarnaast is het grasveld dat je in de achtertuin hebt meestal erg eenzijdig qua grassoorten. Als je konijnen echt grote hoeveelheden gras wil voeren, zul je daar toch ook echt variatie in de soorten in moeten aanbrengen. Eigenlijk heb je een goed gevarieerd ingezaaide paardenweide nodig. Precies dat waar ze hooi van maken, vandaar dat dat zo een fijn alternatief is.Ā 

Ā 

Ook is er meestal in de winter niet genoeg vers gras om zelf uit eigen tuin te plukken. Dat is ook de reden dat ze dus in de periodes dat er wel veel gras is, hooi zijn gaan maken van dat gras.Ā Ga je in het wild plukken, heb je meer kans op besmettingen met ziektes, zoals wormenbesmettingen. Ook niet ideaal dus.Ā 

Ā 

En tot slot varieert de samenstelling van vers gras door het jaar heen, niet alle konijnen kunnen goed tegen het eiwitrijke gras in het voorjaar. Er is dus meer kans op diarree.Ā 

Ā 

Meer info over hooi / gras:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

Ā 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

Ā 


Wilde konijnen hebben per konijnengroep ongeveer een gebied van 1.5 vierkante kilometer waar ze gedurende schemering (avond en ochtend) hun maaltje fourageren. Daar zijn ze uren mee bezig, dat is hun dagbesteding. In de magen van wilde konijnen worden zo een 30-50 verschillende soorten grassen, kruiden, planten, schors enz. aangetroffen. In tijden van schaarste, zoals in de winter, eten ze vaak bij gebrek aan gras ook planten die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn in grote hoeveelheden, enkel om toch de winter te overleven. Schors, denneappels, takkenĀ dat soort dingen. Dat is wel een ander leven dan onze tamme konijnen. Het is niet voor niets dat wilde konijnen korter leven, dat heeft zeker ook deels met hun voedsel te maken (natuurlijk zijn ze ook kwetsbaarder voor roofdieren en ziektes).Ā Ā 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onwijs bedankt voor alle reacties! Super duidelijk en interessant!

Ā 

Wij hebben een eilandje van 4000m2 meter met erg veelĀ verschillende grassoorten en onkruiden waar we nog geen bestemming voor hebben verzonnen.Ā Hier knip ik ā€˜s ochtends ā€˜s avonds een grote emmer vol voor de verwende brusjes.Ā 
Ik zal hooi erbij aan gaan voeren in een wat kleinereĀ hoeveelheid zodat het niet zoā€™n zootje wordt enĀ kijken hoe dat gaat.Ā Mochten ze blijven knoeien, ga ik zeker kruidenhooi proberen! De man waar ze vandaan komen krijgen ze ook (bijna alleen maar) gras dus ze zijn het gelukkig wel gewend.

Ā 

Nogmaals bedankt!Ā 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plukken/lostrekken is beter, dan laten de grasmoleculen elkaars handjes los in plaats van dat ze bij de polsjes of schoudertjes afgesneden worden met een rijke voedingsbron voor schimmels en andere engerdjes tot gevolg. šŸ˜±šŸ˜Ā Volgens mij is dat ook de reden waarom gemaaid gras drie weken moet drogen voor het veilig is op de snijranden toch?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei JokeC:

Plukken/lostrekken is beter, dan laten de grasmoleculen elkaars handjes los in plaats van dat ze bij de polsjes of schoudertjes afgesneden worden met een rijke voedingsbron voor schimmels en andere engerdjes tot gevolg. šŸ˜±šŸ˜Ā Volgens mij is dat ook de reden waarom gemaaid gras drie weken moet drogen voor het veilig is op de snijranden toch?

Ik moet altijd erg lachen hoe leuk en grappig je altijd schrijft. Heel vermakelijk.šŸ˜‚

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .