Spring naar bijdragen
Karin de Graaf

Koppel vecht op neutraal terrein

Recommended Posts

Ik heb een leuk trio 1 geholpen ram met 2 voedsters. Ze zijn nu circa 2 jaar samen. Gaan leuk met elkaar om. Echter met het mooie weer scharrelen ze lekker los door de tuin en de beginnen de 2 voedster opeens te vechten. Als ik er naar toe loop houden ze meteen weer op. Toch zoeken ze elkaar toch zeer regelmatig weer op om te gaan vlinderen. 

krijg de indruk dat ze op dit neutrale terrein hun elk opnieuw willen laten gelden. Wat is nu wijsheid? Ze steeds blijven corrigeren of laten uitvechten??? Nogmaals in hun hok is dit niet aan de orde 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is verklaarbaar dat ze in de tuin waar ze niet 24/7 toegang tot hebben, willen uitmaken hoe de rangorde is. Door hen niet permanent toegang te geven tot dezelfde voldoende grote ruimte loop je het risico dat ze dus telkens moeten gaan bepalen als ze in de tuin zijn hoe de rangorde is. Zit er geen ren aan hun hok vast die groot genoeg is dan voor 3 konijnen? Best te begrijpen dat je het vlinderen onderbreekt, maar dat is precies niet wat handig is, want dan moeten de dames weer opnieuw aan de slag met het rangorde bepalen. Het verstandigste lijkt me is dus zorgen dat de drie konijnen altijd een voldoende grote ruimte hebben en hen daar laten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben een vrij grote ren, maar daar ze niet uit de tuin kunnen is het voor hun natuurlijk geweldig om ook los rond te scharrelen. De bruine zit ook vrijwel de hele dag los in de tuin. Het  Rammetje komt af en toe ook ff. De witte voedster durft al zolang ze hier is niet zelf naar beneden te gaan bij het trapje. Deze wordt af en toe door ons beneden gezet, want ze vindt het wel leuk. Het trappetje op lukt haar overigens prima. De bruine begint vaak, want die zit het meest los in de tuin en ziet dit als haar domein, echter zoekt de witte haar vervolgens ook steeds weer op.  Daar de witte best een lui konijn is gaat deze na ff gerend te hebben het trappetje weer op. Echter wanneer de witte beneden is kan ik er maar bij blijven. Zolang ik de witte niet naar beneden zet is dit probleem er niet of misschien moeten de voedsters om de beurt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me dat je het goed ziet: het bruine konijn ziet de tuin als haar territorium dus dan is het logisch dat ze over het witte konijn de baas probeert te zijn. Hoe lang is het witje dan bij jou al? Is zij er als derde konijntje bijgekomen? Om de beurt in de tuin laten, geeft ook alleen maar onrust, als hun ren groot genoeg is dan is dat toch prima om hen daar permanent in te laten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bruine en witte zijn vrijwel tegelijk hier gekomen hooguit 2  weken verschil . De witte is ook nooit in de  buitenren  vanwege haar trapjesangst. Ook als ik de witte in de ren zelf zet komt er wat dominant gedrag naar boven. Dan proberen ze elkaar te rijden, maar los in de tuin gaan ze echt vlinderen. Het is wel lastig om in de ren zelf het gras wat lang te houden en daarom is het ook fijn voor ze als ze dan los in de tuin kunnen Huppen en lekker verkoeling vinden kunnen onder de struiken 

bewerkt door Karin de Graaf

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wisselend terrein kan voor onrust zorgen. Maar zoals al is gezegd, is de bruine voedster de tuin als háár terrein gaan zien. 

Als de witte voedster na 2 jaar nog steeds het trapje niet af durft zou ik dat probleem eerst oplossen. Het is ook deels de oorzaak van het andere probleem. 

Ik weet niet hou het verblijf er uit ziet, maar je zou een stapeltje stenen/tegels onder het trapje kunnen leggen zodat het minder steil is. Of in plaats van de schuine trap, opstapjes/verhogingen, zodat ze steeds een stukje lager hupsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites