Ga naar inhoud

Help Geen Hooi of Groenten


Gwenhwfar

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een probleempje. Ik heb sinds kort een konijntje overgenomen, maar sinds ik hem in huis heb eet hij geen hooi (krijgt gewoon hetzelfde hooi als de vorige eigenaars hem gaven), maar hij eet ook geen groenten. Daarnaast lijkt ie gewoon helemaal niet geïnteresseerd te zijn in eten, kan het zijn dat ik een "lui" konijn heb? Pas als ik met voer (biks) bij zijn neus kom neemt ie een hapje, verder dan dat en hij moet t niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou met dit konijn naar de dierenarts gaan, en gewoon even alles goed laten nakijken. Ook even bij de vorige eigenaar navragen of ze alle vaccinaties hebben gehad, en zo niet, die dan laten geven.

Een konijn dat niet goed eet is al snel een spoedgeval. Het zijn prooidieren, die niet snel laten zien dat er iets mis is. Verder is het voor konijnen belangrijk dat de spijsvertering altijd doorloopt. Als een konijn stopt met eten, of door gas of verstopping niet keuteld, dan kunnen de darmen binnen 24 uur stil komen te liggen en dat is vaak fataal. 

 

Dit is dus geen 'lui' konijn, maar een konijn met serieuze gezondheisproblemen. Het kan een probleem met de tanden zijn, waardoor eten te veel pijn doet, een probleem met de darmen of pijn elders in het lichaam waardoor hij niet wil eten. Echt snel na laten kijken dus!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voordeel van de gezondheidscontrole en vaccinaties, is dat als hij weer is opgeknapt je hem mee kan nemen naar een opvang om een maatje uit te laten kiezen. Konijnen zijn erg sociale dieren die je niet alleen kunt houden.

 

In dit artikel staan nog veel meer tips voor beginnende konijnenbaasjes:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onmiddellijk de dierenarts bellen. Een konijn dat niet eet heeft vaak gebitsproblemen, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Na 24 uur niet eten vallen de darmen stil, en dan is de kans groot dat je konijn overlijdt. 

Als je nog geen dierenarts hebt, is hier de lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nog niet, ik probeerde ze te bereiken maar ze namen niet op. Een andere dierenarts had t veel te druk door t warme weer helaas. Ik heb gelukkig alle tijd van de wereld dus ik help hem zo waar nodig, maar ik zal zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan als het lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts moet altijd te bereiken zijn. Ook 's avonds en in het weekend. Een konijn wat niet goed eet is een spoedgeval en kan niet wachten. 

Konijnen zijn kwetsbare dieren en kunnen als ze niet op tijd geholpen worden zo overlijden. 

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Gwenhwfar:

Dat weet/begrijp ik, maar als er geen dierenarts is die nu wilt helpen dan kan ik helaas ook niet veel meer doen 😞

 

Verder zoeken naar een andere dierenarts! Ik weet niet waar je woont, maar ik woon in een klein dorpje en hier zijn in een straal van 15 km volgens mij wel 10 dierenartsen te vinden... Er moeten er meer zijn.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij dat gewoon echt niet voorstellen, dierenartsen die niet bereikbaar zijn. Ik heb dat echt nog nooit gehad.

 

Ook ik heb binnen een minuut of 20 rijden keuze uit  4 clusters van dierenartsen, daarmee bedoel ik dat er dus een stuk meer praktijken zijn, door de week allemaal open,  maar dat ze weekenddiensten samen doen met collega-praktijken. Als je dus belt naar één dierenarts, schakel je automatisch door / krijg je het nummer van de dierenarts die dienst heeft op dat moment.

 

Zo heb ik in de nachten, weekenden en op feestdagen alsnog keuze uit vier verschillende dierenartsen binnen 20 minuten van waar ik woon (Keuze uit  de weekenddiensten op schouwen-duiveland en die in Goes, Middelburg, Vlissingen). Zelfs in het weekend heb ik dus keuze waar ik heen ga (wel zo fijn, want niet elke dierenarts is konijnkundig!)

 

 

 

Ik denk dat bij jouw konijn gebitsproblemen goed bekeken moeten worden. Als je ze daar mee laat lopen heb je twee mogelijke uitkomsten: hij sterft door een tekort aanvoedingsstoffen, verhongert dus. Of door het selectieve eten en de vrij lege maag krijgt hij een gasbuik, ook een spoedgeval en als je er niet mee naar een dierenarts gaat kan dat zeker ook tot de dood lijden. Daarbij kunnen gebitsproblemen echt enorm pijnlijk zijn, bijvoorbeeld als de haakjes van de kiezen in de wang snijden. 
Dan kan het natuurlijk ook nog totaal iets anders zijn dan gebitsproblemen. Het is dus echt geen probleem dat je moet laten voortduren. Echt iets wat nagekeken moet worden bij een dierenarts. Ik was zelf liever gisteren gegaan, dan naar een weekend dienst. Soms tref je het namelijk niet met een weekenddierenarts en zijn de mogelijkheden wat beperkter voor onderzoek. Zeker als je dan zelf niet voldoende kennis en overtuigingskracht hebt, word je dan nog wel eens afgescheept, met een nog zieker of zelfs dood konijn als gevolg. Konijnenkennis is namelijk niet vanzelfsprekend bij dierenartsen. Dat staat hier uitgelegd:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

 

Wil je weten welke dierenartsen door andere konijnenbaasjes konijnkundig gevonden zijn, dan kan deze lijst helpen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .