Spring naar bijdragen
Gabriella1993

Help! Konijnen 24/7 buiten laten?

Recommended Posts

Hoi!

hier een beginnende konijnenhouder. Ik heb 2 dwergkonijntjes (4 maanden oud, Bumi en Momo). Zij hebben wekenlang met gras geoefend en mogen sinds 2 weken elke dag lekker vrij in de tuin lopen (zonder ren en onder toezicht.) Ze sprinten heerlijk rond en zoeken op warme momenten verkoeling in de schaduw of onder het hok.

Maaaaaar... als ik boodschappen doe of ga slapen gaan ze weer in hun hok. Soms ga ik een dagje weg en dan voel ik me erg schuldig dat ze in hun hok moeten blijven. Nu heb ik (zie foto) een ren gekocht en deze om het hok heen gezet zodat ze vandaag zonder toezicht kunnen buiten lopen, maar is dit wel verantwoord? En is het wenselijk dat ze in de nacht ook vrij kunnen lopen? 

De dierenarts zegt dat omdat ze kunnen staan in het hok - de onderste verdieping is hoog genoeg- ze prima in de nacht in het hok kunnen blijven en beter niet zonder toezicht in de ren kunnen lopen. Maar op verschillende sites lees ik dat een paar uur per dag lekker rennen niet voldoende is.

ik wil echt graag doen wat goed is, dus hoop op jullie adviezen!

3F9D08FA-52FB-4473-A9D4-BB206F476150.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoek een andere dierenarts zou ik zeggen. Jij bent toch ook niet gelukkig als je in een klein kamertje zoals de badkamer woont, en er af en toe uit mag? Konijnen zijn schemerdieren, dus juist in de vroege ochtend en de late avond zijn ze actief. En dat zijn meestal niet de momenten dat je erbij bent.

Fijn dat je een ren voor ze hebt gemaakt. Ze hebben neer aan een ren waar ze altijd in kunnen dan aan een tuin waar ze af en toe in kunnen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet de meest geweldige oplossing vindt, hij is vrij klein, en van boven open. Je zou nog zo'n ren erbij kunnen kopen en wat meer panelen gebruiken, en de ren afdekken met een net, maar beter nog kijken naar een dichte metalen of houten ren. Met een dichte ren voorkom je dat je konijnen ontsnappen, maar ook dat ze worden aangevallen door een kat of een roofvogel.

Kijk voor voorbeelden eens op de websites van Zooplus, grootplezier, dierenverblijf.com. En dan bewaar je deze panelenren voor als er een keer een konijn ziek is en binnen moet blijven, daar is het heel handig voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Marjolein,

Ik kan de ren groter maken maar een overdekking hebben ze niet op maat (en elke dag staat de ren in een andere vorm.)

Een vaste ren van hout of metaal klinkt als iets permanents en dat gaat hem niet worden bij ons. We hebben geen ruimte voor een permanente ren. (En iets wijzigen aan de tuin wilt mijn partner sowieso niet.)

Maar je antwoord op mijn vraag is dus dat je konijnen beter niet zonder toezicht in een ren kan laten tenzij die overdekt is? En aangezien we de ren niet kunnen overdekken is je advies dus om ze in de nacht in het hok te doen? Of is je advies om de konijnen dan maar weg te doen?

(Ik snap dat je het allerbeste bedoelt en ik wil ook het allerbeste doen, maar ik probeer een gulle middenweg te zoeken waar de konijntjes ook gelukkig mee kunnen zijn. Ik ken zat mensen die tegen alle adviezen in maar 1 konijn houden of hun konijn nooit vrij laten lopen bijvoorbeeld, dus het voelt heel gek om mijn konijnen weg te doen omdat ik ze geen permanente ren van veel vierkante meter kan bieden in de nacht en op dagjes weg...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal nooit zeggen dat je je konijnen maar weg moet doen, zeker niet omdat je ze duidelijk wilt geven wat ze nodig hebben. Ik probeer alleen mee te denken hoe je je konijnen een zo goed mogelijk verblijf kunt geven, binnen jouw mogelijkheden.

En zijn ook inklapbare houten rennen, misschien is dat een optie. En anders zou je deze ren misschien kunnen afdekken met een vijvernet of een aanhangernet. Zo ben ik ook ooit begonnen. Niet de meest high-tech oplossing, maar wel veiliger dan een ren die van boven open is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je sinds kort 2 konijnen hebt!

Om je een beetje een idee te geven over de grote van een konijnenverblijf. Voor 2 dwergkonijnen is dat minimaal 4m2 permanent. De meeste konijnenopvangen hanteren deze maten. Konijnen hebben hun achterpoten niet voor niets gekregen.🙂

Ik zou ze niet los in de tuin laten lopen ivm roofdieren. Ik ken 2 (verschillende) mensen die hun konijn moeten missen. En dit terwijl ze thuis waren en even een momentje maar binnen gingen. 

Helaas worden er veel slechte adviezen gegeven over het houden van konijnen. Veel dierenartsen hebben er helaas ook weinig verstand van.

Ik denk dat het goed is om toch over een grotere permanente ren (roofdierproof) na te denken. Misschien kun je je vriend overtuigen waarom het zo belangrijk is dat ze voldoende ruimte nodig hebben. Dat het geen luxe is maar een noodzaak. 

Konijnen zijn schemerdieren en zijn dan ook juist actief. Ze gaan niet zoals ons de hele nacht slapen. 

Nog even een tip: ik zie een drinkflesje, konijnen drinken makkelijker uit een drinkbakje. Een icepod is ook heel erg fijn  voor deze zeer warme dagen. Mocht je deze nog niet hebben. Konijnen kunnen erg slecht tegen warm weer. Ze kunnen hun warmte nauwelijks kwijt via hun lijf, en kunnen daar ook dood aan gaan. 

Op het forum en op de website van Bunnybunch.nl vind je veel goede tips en adviezen over huisvesting en warmte. Soms bedenken mensen hele creatieve en mooie oplossingen. Zodat een konijnenverblijf ook echt mooi is om naar te kijken. Ik kan er echt van genieten als ik ze samen rond zie rennen en binkies zie maken. Dan is het niet een verblijf wat in de weg staat en ruimte inneemt maar meer een verlenging van de tuin met daarin ook nog eens hele blije konijntjes om naar te kijken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mira11:

Wat leuk dat je sinds kort 2 konijnen hebt!

Om je een beetje een idee te geven over de grote van een konijnenverblijf. Voor 2 dwergkonijnen is dat minimaal 4m2 permanent. De meeste konijnenopvangen hanteren deze maten. Konijnen hebben hun achterpoten niet voor niets gekregen.🙂

Ik zou ze niet los in de tuin laten lopen ivm roofdieren. Ik ken 2 (verschillende) mensen die hun konijn moeten missen. En dit terwijl ze thuis waren en even een momentje maar binnen gingen. 

Helaas worden er veel slechte adviezen gegeven over het houden van konijnen. Veel dierenartsen hebben er helaas ook weinig verstand van.

Ik denk dat het goed is om toch over een grotere permanente ren (roofdierproof) na te denken. Misschien kun je je vriend overtuigen waarom het zo belangrijk is dat ze voldoende ruimte nodig hebben. Dat het geen luxe is maar een noodzaak. 

Konijnen zijn schemerdieren en zijn dan ook juist actief. Ze gaan niet zoals ons de hele nacht slapen. 

Nog even een tip: ik zie een drinkflesje, konijnen drinken makkelijker uit een drinkbakje. Een icepod is ook heel erg fijn  voor deze zeer warme dagen. Mocht je deze nog niet hebben. Konijnen kunnen erg slecht tegen warm weer. Ze kunnen hun warmte nauwelijks kwijt via hun lijf, en kunnen daar ook dood aan gaan. 

Op het forum en op de website van Bunnybunch.nl vind je veel goede tips en adviezen over huisvesting en warmte. Soms bedenken mensen hele creatieve en mooie oplossingen. Zodat een konijnenverblijf ook echt mooi is om naar te kijken. Ik kan er echt van genieten als ik ze samen rond zie rennen en binkies zie maken. (Mijn konijnen wonen binnen in een ren) Dan is het niet een verblijf wat in de weg staat en ruimte inneemt maar meer een verlenging van de tuin met daarin ook nog eens hele blije konijntjes om naar te kijken. 

bewerkt door Mira11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips

ze hebben een drinkfles en een drinkbakje. En een icepod en een iceplaat om af te koelen.

Mijn partner geeft aan dat een permanente ren out of the question is. Als ik het goed begrijp uit jullie reacties voldoet een halve dag buiten rondrennen niet aan de eisen voor deze 2 dwergkonijntjes.

Ik ga het er nog met mijn partner over hebben en anders moeten we een nieuw thuis zoeken voor ze 😞 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mira11:

Nog even een aanvulling. Ook voor de band onderling tussen de konijnen is het belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben. Wat is het geslacht van je 2 konijnen?

2 meisjes. Al bij elkaar sinds dat ze 5 weken waren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De minimale leefruimte voor een koppel waar ze altijd toegang toe moeten hebben is inderdaad 4 vierkante meter, op vlak terrein. Dat is een stuk groter dan het standaard konijnenhok.

Als je op een veilige manier toch die ruimte wil bieden heb je twee opties: een overdekte ren kopen, of een overdekte ren maken. Als je een ren wil kopen, kom je of uit bij een combinatie van rennen, omdat ze zelfs dan niet genoeg ruimte bieden. Of je kan volierepanelen kopen, en dus een voliere bouwen voor de konijnen die voldoende ruimte bied. Ben je zelf handig, dan kun je natuurlijk ook gewoon zelf een konijnenren bouwen die voldoet aan de afmetingen en die overdekt is tegen roofdieren. 

Twee dames is een riskante keuze, zeker op kleine ruimte is de kans heel erg groot dat ze gaan vechten. Ze ontwikkelen hun karakters pas in de puberteit, en die loopt vanaf 4 a 5 maanden tot aan 1,5 jaar. Houd dus goed in de gaten dat ze niet gaan vechten. Dat ze nestgenootjes zijn zegt niet veel over of ze wel of niet samen kunnen. Het is echt afwachten de komende maanden. Voldoende leefruimte vergroot de kans dat ze samen kunnen blijven zeker wel. 

Wat extra leesvoer over relevante onderwerpen:

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Tips voor het zelf bouwen van een konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Roofdieren zoals marters en vossen weren uit het konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

En een linkje naar het topic met voorbeelden hoe konijntjes bij andere konijnenbaasjes leven: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Gabriella, leuk dat jullie met konijntjes begonnen zijn! Ik heb ook sinds dit voorjaar twee konijnen. Ik had een hok gekocht voor in de tuin, dat lijkt op jullie hok, en liet ze af en toe onder toezicht loslopen in de (ommuurde) tuin. Op een dag kocht ik via Marktplaats een grote, maar goedkope ren, die ik opzette in mijn slaapkamer. Daarin liet ik ze de eerste periode overdag lopen, om ze van dichtbij mee te maken en tussen ze in te kunnen zitten. Tot mijn verrassing was dat echt ontzettend leuk! Doordat ze de hele dag binnen zaten, wenden ze aan mijn stem en aanwezigheid, en kon ik voortdurend even bij ze gaan zitten. Konijnen houden niet zo van optillen, maar ze zijn wel reuze nieuwsgierig. Ze kwamen steeds bij me snuffelen en klommen op den duur bovenop me. Ook voerde ik ze vaak op schoot. Zo werden ze steeds tammer. Als ze in de tuin zaten, had ik veel minder contact met ze. Dus besloot ik ze tenminste het eerste jaar binnen te houden, ook 's nachts. De konijnen zitten nu vanwege vruchtbaarheid uit elkaar en moeten binnenkort opnieuw gekoppeld worden (mannetje is gecastreerd). De één heb ik gehuisvest in de hal en badkamer, de ander in de keuken. Via renpaneeltjes in de deuropening zorg ik dat ze in die ruimtes blijven. Ik heb de deuren in mijn huis steeds open staan, zodat ik ze steeds zie zitten. Als ik aan het koken ben, zit ik vaak bij mijn rammetje op de grond, waarbij hij op me klimt en zich laat aaien. En als ik op het toilet zit, komt de voedster steeds bij me kijken; ze springt zelfs spontaan op schoot. In de ruimtes staan een paar kattenbakken waarin ze hun plasjes en een groot deel van hun poepjes doen (konijnen kunnen zindelijk worden). Er is dus helemaal geen speciaal hok nodig!

Wat ik hiermee wil zeggen: als konijnen rondlopen in een afgebakende ruimte die groot genoeg is om ook als mens in te gaan zitten, kun je beginnen een echte band op te bouwen, doordat ze op je kunnen klimmen. Houd je ze in huis, dan wordt dat nog makkelijker. En dan kunnen konijnen behoorlijk gaan lijken op andere huisdieren, zoals honden en katten: ze kunnen aan je wennen, komen op je af rennen, lopen achter je voeten aan, springen misschien wel op je schoot als je bij ze zit, likken misschien wel je arm, etc. Zelf woon ik superklein, dus ik had dit nooit als optie gezien toen ik aan konijnen begon. Maar nu ik het eenmaal zo heb gedaan, wil ik nooit meer anders. Konijnen in huis houden, in een aparte kamer (keuken/hal), is echt een totaal andere beleving dan twee tuinkonijnen. En misschien biedt dat ook in jullie situatie, waarbij jullie de tuin niet al te rigoureus willen veranderen, interessante mogelijkheden. Desnoods alleen voor het eerste jaar, om een echte band met ze op te bouwen. Dat maakt konijnen houden (in mijn beleving) zóveel leuker.

Maargoed, ik ga hiermee niet echt in op je vraag, en dring mijn persoonlijke visie aan je op... Al herken ik dus hoe jullie aan konijnen begonnen zijn: ook dit jaar, ook twee dwergjes, ook een hok in de tuin, en onderzoeken hoe je de dieren genoeg ruimte kunt geven, etc.

bewerkt door Kenijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je aan konijnen bent begonnen en wat een uitdaging 2 vrouwen.. maar dit kan ook gewoon goed gaan hoor. Nets als hierboven beschreven, hebben ze wel voldoende ruimte nodig. 

Je partner kan wel zeggen geen permanente ruimte, maar het hok heb je ook al de tuin in gekregen en een rennetje eromheen ook 🤭. Misschien is het iets om samen met je partner eens te kijken naar een verblijf wat "wegvalt" in jullie tuin, aan de buitenkant kun je bijvoorbeeld bloembakken monteren, of groen over het dak heen laten groeien dat de ren zelf niet zo opvalt. Het hoeft uiteraard niet gigantisch te worden, maar een beetje ruimte is fijn voor de diertjes. Zo zijn wij ook begonnen. Nu is het zelfs zo dat als ik mijn  vent kwijt ben, hij bij de konijnen zit... hahahaahaa

Ik zal persoonlijk in de nacht zelf, de dieren niet los laten lopen. Rovers zijn sluw en het is aan jou de taak om je konijnen te beschermen tegen rovers. Als je dit niet kan bieden, dan moet je jezelf afvragen of je het ooit zult vergeven met de kennis van nu, dat je de konijnen opsluit in het hokje... Dan is de keuze misschien beter om ze elders te huisvesten 😔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites