Spring naar bijdragen
pluizemama

Houten of plastiek hok

Recommended Posts

Yep. Ik heb de Ferplast Grand Lodge gehad. Mooi hok, zeer goed schoon te maken en hier is er nooit aan geknaagd. Wij hebben hem verkocht omdat ik het hok te groot vond. Hij nam veel ruimte in beslag in onze ren, terwijl ze er eigenlijk minimaal gebruik van maakten. Ik heb nu een Ferplast Dogvilla gekocht. Deze is ook van kunsstof en ik ben er superblij mee! Zeer makkelijk schoon te houden en kost veel minder bodembedekking. In de winter kan ik de zijkant die nu extra open is nog dichtdoen voor extra warmte.

20200807_132311.jpg

bewerkt door Ot&Sien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu met de Dogvilla hebben ze niet meer de extra verdieping, maar wel veel meer grondoppervlak vrij om sprintjes te trekken. 😉

Voor mij is het schoonmaakgemak toch wel een erg groot voordeel. En het scheelt veel ruimte qua afval in de gft-bak!

bewerkt door Ot&Sien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Mooie ren, @Ot&Sien, ziet er strak uit! En leuk dat je voor de Dogvilla bent gegaan en dat deze goed bevalt. 🙂

Dankjewel 😊

Ik ben inderdaad superblij met de Dogvilla. Maar dat had je vast al gemerkt. 😄

Het is de Dogvilla 70 geworden uiteindelijk en hij is ook echt groot genoeg voor mijn konijnen.

bewerkt door Ot&Sien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ot&Sien hoeveel konijnen kunnen er in? Wij hebben er twee, en ze liggen graag languit bovenaan, en onderaan in een hoekje is hun toilet. Maar ze knagen zo enorm aan hun hok, dat ik stilaan iets anders zal moeten halen (ze zitten er nog maar 6 maanden in). Hun voorganger heeft er 4 jaar ingezeten zonder maar een krasje.....

ter info hun hok met twee verdiepingen staat ook in een ren, net zoals bij jou.

Bedoeling is dat we bij extreme koude hun hok in de garage kunnen zetten, met een hek ervoor. Dus als het onderaan ook toe is, scheelt dat weer een hoop kuiswerk.

bewerkt door pluizemama
indoor vergeten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei pluizemama:

@Ot&Sien hoeveel konijnen kunnen er in? Wij hebben er twee, en ze liggen graag languit bovenaan, en onderaan in een hoekje is hun toilet. Maar ze knagen zo enorm aan hun hok, dat ik stilaan iets anders zal moeten halen (ze zitten er nog maar 6 maanden in). Hun voorganger heeft er 4 jaar ingezeten zonder maar een krasje.....

ter info hun hok met twee verdiepingen staat ook in een ren, net zoals bij jou.

Bedoeling is dat we bij extreme koude hun hok in de garage kunnen zetten, met een hek ervoor. Dus als het onderaan ook toe is, scheelt dat weer een hoop kuiswerk.

Ik heb twee konijnen van rond de 2/2,3 kg. Ze passen er samen prima (languit) in. Heb je veel grotere konijnen dan zou ik misschien een maatje groter kiezen denk ik. 🤔 Het toilet staat los in de ren trouwens (die had ik hiervóór ook in het onderste deel van het hok staan). Een toilet past hier echt niet bij in. Het is puur een schuilhok. Gisteren met de regen zaten ze er heel veel in samen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ot&Sien hier ook twee van rond de 2 kilo. Ze hebben dan idd wel meer ruimte. Springen ze er niet op? Hier kruipen ze met behulp van de achterwand op het dok van hun hok, dus daar hebben we een plank opgelegd, zie foto hoe het nu is. Hun glamping tent is nu weg hoor, was voor de warmte.

650FECF6-6B0A-48D0-8DE8-55DD3614D7F9.jpeg

bewerkt door pluizemama
Foto

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@pluizemama: Nee, bij mij klimmen ze er niet op. Het dak loopt ook een beetje schuin af dus denk ook niet dat het lekker zou zitten. 🤣

Nou zijn mijn konijnen sowieso niet zo springerig/klimmerig. Ze zitten wel op hun kleine houten schuilhokje en wanneer er een emmer gevuld met vers hooi en kruiden staat en ik ben nog bezig met aanvegen etc, dan springt Ot weleens middenin de emmer, maar verder blijven ze met hun pootjes op de grond. (Terwijl ze makkelijk bovenop het tafeltje zouden kunnen springen dat over de zandbak staat.)

Ik heb het hok iets naar voren gehaald zodat ze er ook helemaal omheen kunnen lopen en daar maken ze héél veel gebruik van. Met het warme weer lagen ze vooral achter hun hok. In het hok zelf had ik bevroren waterflessen tegen de wanden gelegd en ze gingen er aan de buitenkant van het hok tegenaan liggen.

Is jouw ren (deels) overdekt? Die van mij is half overdekt en half alleen gaas. Merk dat ik dat toch wel prettig vind met een kleiner schuilhok. Dan blijft er wat meer loopruimte over waar het niet kleddernat is. (Behalve wanneer het keihard regent en waait, dan wordt het alsnog overal nat in de ren...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ot&Sien ja de ren is voor de helft overdekt met plastiek platen, en overal gaas.  Die van mij klimmen dus wel.... nog nooit gezien tot ik er eentje bovenop het dak zag (van hun kot, niet van de ren), Ze kunnen ook achter hun kot en liggen daar ook veel. Hebben dat naar voor moeten halen, want ze kropen daar tussen. Ik verschiet ervan hoe smal ze zich kunnen maken :-)

Het zijn nogal ondernemende types.

Ik vergelijk altijd met ons vorig konijn...die kroop nergens op of tussen, die knaagde niet aan het kot

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2020 at 14:24 zei Ot&Sien:

Heb zo geen foto paraat van hoe de ren nu is, maar het was zo:

20200807_133847.jpg

Ik zou ook heel graag zo'n ren willen voor Fluffy en Pip 😍

Hebben jullie deze ren zelf gemaakt?

Wat zijn de afmetingen?

Welk gaas heb je gebruikt?

Kan je een indicatie geven van de kosten?

Knagen Ot en Sien de dogvila niet kapot?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We (mijn man) heeft deze ren zelf gemaakt. Waar hun hok opstaat, daar liggen stenen. De rest is zand en gras. Op de bodem hebben we dikker gaas gebruikt. We hebben wel een opstapje gemaakt bij deur zodat ze minder makkelijk kunnen ontsnappen als we de deur openen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-8-2020 at 13:30 zei mammafelina:

Ik zou ook heel graag zo'n ren willen voor Fluffy en Pip 😍

Hebben jullie deze ren zelf gemaakt?

Wat zijn de afmetingen?

Welk gaas heb je gebruikt?

Kan je een indicatie geven van de kosten?

Knagen Ot en Sien de dogvila niet kapot?

Ja, deze ren hebben we zelf gemaakt. De afmetingen zijn ongeveer 2x3 meter. We hebben stevig gaas gebruikt van 1,45 mm dikte en een maaswijdte van 19 mm. De kosten weet ik zo niet meer precies, zal mijn man eens vragen.

Ot en Sien knagen niet aan de Dogvilla nee (gelukkig!), maar dat deden ze ook niet bij hun grand lodge van Ferplast. Ze knagen wel aan het houten schuilhokje dat in de ren staat. Blijkbaar is hout toch lekkerder dan kunststof. 😄

Dit hokje bedoel ik:

20200831_055659.jpg

bewerkt door Ot&Sien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook de Ferplast Grand Lodge en er wordt hier wel aan geknaagd (vooral de tralies van de bovenkant) maar niet zo ernstig dat ik het hok weg moet doen en het staat er inmiddels al ruim 2 jaar in weer en wind. Ik geef ze nu veel afleiding door knaagspeelgoed op te hangen in het hok, dat gaat wat knagen tegen. 
Ik heb het onderste deel niet helemaal dicht gemaakt maar 1 deel tralies weggehaald zodat ze makkelijker in en uit kunnen lopen en ik makkelijker kan vegen onder het hok. 

1F65455E-5F27-4283-8C61-D08546705FA2.jpeg

A6C048ED-5661-4AA9-AC21-9569DAD25E04.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-8-2020 at 11:33 zei pluizemama:

@Ot&Sien Springen ze er niet op?

Uhm...nu dus wel. 🤣 Ik heb ze allebei al meerdere keren op het dak betrapt. Maar ze springen er ook heel soepel weer af dus ik maak me er niet zo druk om.

20200910_074531.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ot&Sien geweldig ;l) die zitten gelukkig niet zo hoog.

Toen ik mijn Chanel daar hoog zag zitten, voelde ik mij daar toch niet zo goed bij.... Ze zat een meter hoog....was omhoog geklommen via de achterwand. Hoe ze naar beneden zou geraakt zijn weet ik niet, want we hebben ze eraf genomen en planken tussen achterwand en hok gelegd. Stel dat ze dat zou doen als we niet thuis zijn....

Ons ander konijn pluis heeft zo een toeren nooit uitgehaald....was een rammetje :-)

Dit zijn twee voedsters :-)

misschien moeten we toch ook maar naar zo een Ferplast Grand Lodge gaan uitkijken...Hebben nog tijd...het knagen is met zn periodes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites