Spring naar bijdragen
Billy en Lilly

Mannetjes en vrouwtjes scheiden

Recommended Posts

Hallo

ik heb 2 nieuwe konijntjes Gekocht (broer en zus) kunnen ze op latere leeftijd beginnen kweken en zo ja is dit schadelijk of maakt dit niets uit?

ik zou wel graag een nestje willen.

ik heb ook nog andere konijnen een nest van 3 babykonijntjes (geslacht nog onbekend).

stel dat dit echt kwaad kan als broer en zus met elkaar paren zou ik ze uit elkaar halen ( de vrouwtjes bij elkaar en de mannetjes appart)

zou dit beter zijn?

alvast bedankt voor het antwoord 

groetjes 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je een nestje wilt van broer en zus krijg je vrijwel hetzelfde als met mensen: incest.

Is niet echt gezond om te doen, dus ik raad het dan ook af.

Nestjes in het algemeen is een slecht idee (en daar ben ik niet de enige in die de mening daarin deelt).

Er zijn al zoveel konijnen in Nederland die in een opvang zitten en maar blijven wachten tot ze een goed tehuis krijgen. Waarom zou je mee willen werken aan het overschot als je je eventueel als vrijwilliger bij een opvang ook voedsters met een nestje zou kunnen verzorgen?

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net als bij mensen, genetische defecten worden van beide kanten doorgegeven. Ik zou het niet doen.

Nu zijn wij überhaupt geen voorstander van nestjes. Ik bedoel, waar ga je al die konijnen laten dan? Marktplaats staat er vol mee, alle opvangen zijn afgeladen, waarom zou je er nog meer op de wereld zetten? 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beste is om de rammetjes te laten castreren. Je kunt niet zomaar konijnen bij elkaar zetten. 2 of zelfs meer rammetjes is echt af te raden. Grote kans dat ze gaan vechten. 

Het is echt onverantwoord om een nestje te nemen. Zoals hier boven al genoemd: waar laat je alle kleine konijntjes? En als mensen een konijntje van je kopen blijven de konijnnen in de opvang zitten. 

Het is geen goed idee. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mira11:

Het beste is om de rammetjes te laten castreren. Je kunt niet zomaar konijnen bij elkaar zetten. 2 of zelfs meer rammetjes is echt af te raden. Grote kans dat ze gaan vechten. 

Het is echt onverantwoord om een nestje te nemen. Zoals hier boven al genoemd: waar laat je alle kleine konijntjes? En als mensen een konijntje van je kopen blijven de konijnen in de opvang zitten. 

Het is geen goed idee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Marjoleink:

Het ligt vast aan mij, maar ik snap even niet wat dat uitmaakt voor het verhaal.

Waarschijnlijk een reactie op het bericht dat de opvangen in Nederland bomvol met konijnen zitten....

Zou het in België anders zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, in België is het net zo. Zie bijv. dit bericht van een Belgische opvang van een week of 2 geleden:

• Verdrietig 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh écht erg! Ik ben echt super blij met mijn koppel en zou ze nooit bewust iets naars aan doen. Sterker nog als 1 van de 2 iets heeft ben ik altijd erg bezorgd.

De enige fout die ik gemaakt heb is Fluffy uit de dierenwinkel kopen, hoewel ik hem nu echt voor geen goud meer zou willen missen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei mammafelina:

Oh écht erg! Ik ben echt super blij met mijn koppel en zou ze nooit bewust iets naars aan doen. Sterker nog als 1 van de 2 iets heeft ben ik altijd erg bezorgd.

De enige fout die ik gemaakt heb is Fluffy uit de dierenwinkel kopen, hoewel ik hem nu echt voor geen goud meer zou willen missen.

Ik heb mijn voedster ook uit de dierenwinkel. Zou ik nu ook nooit meer doen. Ik denk dat veel mensen fouten hebben gemaakt mbt konijnen. Alleen is het wel belangrijk of je het daarna wel goed doet als je beter weet. 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Billy en Lilly:

Ik zal niet kweken 

mijn excuses 

Dat is fijn om te horen! 🙂

In het begin toen ik nog niet veel van konijnen wist leek het me ook leuk. Toen ik in de gaten kreeg hoe en wat heb ik ook besloten dat het geen goed idee is. Hoe leuk het ook lijkt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet kweken 

mijn excuses 

Goed om te horen. Heel fijn dat je in het belang van de konijnen denkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet kweken 

mijn excuses 

Goed om te horen!

Erg fijn om te lezen dat je toch in het belang van je konijnen denkt 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat je besloten hebt toch niet te fokken!

Bunnybunch is geen fokkersforum en promoot vooral het adopteren van konijnen uit konijnenopvangen. Dat is ook de reden dat wij alleen een vragenforum hebben voor onverwachte nestjes en geen onderdeel voor konijnenfokkers. Nu je gerichte raad gekregen hebt, wordt dit topic gesloten.

Wil je nog meer weten, dan denk ik dat deze informatie wel relevant is voor je:

Informatie over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Informatie over castratie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Billy en Lilly:

Ze zitten nu nog samen als ze 3 maand zijn zal ik ze van elkaar scheiden en achter de castratie weer samenzetten

Wij adviseren altijd om ze voor de zekerheid met 10 weken uit elkaar te halen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .