Ga naar inhoud

Wat moet je doen met een schijnzwangere konijn?


_Sanne_Twinkel_Twister_

Aanbevolen berichten

Hoii,

 

Volgensmij is mijn konijn scjmhijnzwanger. Want ik zie haar de afgelopen 2 dagen de hele tijd met stro in dr mond rondlopen. Ook zijn er allemaal kleine cirketjes in het nachthok waar geen stro meer ligt.

En ook is ze wat chagrijnig aan het doen. Vooral tegen mij, maar niet echt tegen haar zusje volgens mij. 

 

Moet ik iets doen zodat ze niet tegen het andere konijn gemeen gaat doen?

 

En aankomende maandag krijgen we een rammetje erbij. Dan gaan we koppelen enzo natuurlijk. Maar is het dan erg dat ze schijnzwanger is? Of moet ik dan ergens extra op letten? 

 

Alvast Bedankt voor jullie reacties!😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment kun je er niet echt iets aan doen. Het enige dat helpt tegen schijnzwangerschappen is castratie. Ik laat ze meestal gewoon even doen, en pak dan na een paar dagen (meestal op het moment dat ik toch het hok verschoon) het nest weg. Doe je dat te snel, start ze opnieuw, maar na een paar dagen kan het wel.

 

Het rammetje dat je er bij krijgt, is die al gecastreerd? Koppel je via een opvang? Om een ram te vinden die bij twee dames past moet je wel echt op karakter zoeken, niet elke konijn past in een drietal.

 

Extra informatie:

Koppelen van konijnen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Konijnengroep koppelen (oa met info over van tweetal naar drietal gaan)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Op dit moment kun je er niet echt iets aan doen. Het enige dat helpt tegen schijnzwangerschappen is castratie. Ik laat ze meestal gewoon even doen, en pak dan na een paar dagen (meestal op het moment dat ik toch het hok verschoon) het nest weg. Doe je dat te snel, start ze opnieuw, maar na een paar dagen kan het wel.

 

Het rammetje dat je er bij krijgt, is die al gecastreerd? Koppel je via een opvang? Om een ram te vinden die bij twee dames past moet je wel echt op karakter zoeken, niet elke konijn past in een drietal.

Het rammetje is niet gecastreerd.

We wilden ze een nestje laten maken.

We hebben het rammetje ook op karakter uitgezocht! En zijn al langs geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohjee, dat is niet het antwoord wat ik hoopte te horen.


Nestjes nemen is geen goed idee. Er is zo ontzettend veel konijnen-ellende, en door nestjes te willen, draag je daar ontzettend aan bij. En ik vraag mij ook serieus af wat voor plan je dan precies in gedachten had want voor je het weet zit je met vier nesten van elk 5 konijnen = 23 konijnen?!

 

Ik hoop toch dat je je mening over nestjes bijstelt. Er komt zoveel ellende bij kijken, zoveel problemen kunnen zich voor doen. Er is al zo een konijnenoverschot in Nederland.Hier staat wat basisinfo, maar ook een pleidooi waarom je niet moet fokken met konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

Lees dat goed door. Er komt echt meer kijken bij het fokken met konijnen dan zomaar leuk 2 konijntjes (of in jouw geval zelfs 3) samen zetten en dan leuk konijnenbabies hebben.

 

Daarnaast snap ik ook niet wat jouw idee dan is? De ram kan niet zomaar bij de voedsters wonen als hij niet gecastreerd is, ook niet als je wel een nestje wil. Hij moet dus apart leven van de dames. Ook als je wel nestjes wil en niet alleen omdat ongecastreerde rammen zo fel en flink hormonaal zijn, en dus eindeloos willen blijven rijden op de voedsters dat het vechten gaat worden, hij kan ook na de bevalling direct de voedsters weer bevruchten, en dan zit je dus met een nest 4 weken na het eerste nest. Als je dat op die manier doet heb je straks als de jongen van het eerste nest 4 weken zijn, nest nummer 2 al liggen. Dat is echt een aanslag op de gezondheid van de voedster, en echt niet wenselijk of diervriendelijk. Ze kunnen dus niet samen. Daarbij zijn rammen over het algemeen ook niet lief voor de jongen, en heb je dus kans dat ze doodgebeten worden of door de voedster, of door de ram, door de stress en onrust.

 

Stel dat je de ram alleen voor dekking erbij doet, en dan weer apart, wat is je plan dan? Je kan de ram ook niet na 2 weken na castratie weer bij een voedster met nest zetten, maar pas als de jongen gespeend en naar nieuwe huisjes zijn, zo'n 2-3 maanden na de bevalling dus pas, of nog later als er meerdere nesten komen omdat je ze samen hebt gelaten en ze weer gedekt is. Pas als de jongen 8-10 weken oud zijn, kunnen ze weg bij mama, en dan pas, als de moeder weer op krachten is en hersteld is van het nest, zou je ze opnieuw kunnen koppelen. Dat moet op neutraal terrein, en je moet dan maar hopen dat ze elkaar wel leuk vinden, want die kans is er ook nog: dat ze elkaar de tent uit vechten. Zeker koppelingen van groepen, zoals drietallen, zijn niet heel simpel.

 

En dan heb je nog het punt: wat als je een nest krijgt van 5 jonge konijnen per voedster, en dat is nog niet eens extreem, want soms komen er zelfs nesten met 10 jongen voor... En met een beetje pech dat 2x Dan heb je dus 20!! jonge konijnen. Heb je daar goede huisjes voor? Dat is echt lastig hoor, zoveel vraag is er meestal niet, en de mensen die ze willen zijn vaak van "leuk een konijn voor de kinderen, gratis / goedkoop", maar die mensen zullen er nooit echt goed voor zorgen in de zin van voldoende leefruimte, medische zorg als dat nodig is, castratie en een konijnenmaatje. Je helpt dus door een nest te nemen alleen maar mee alle konijnenellende, alle onbegrip die er is in de konijnenwereld flink in stand te houden. En dat is nou precies waarom bunnybunch 15 jaar geleden is opgericht: om daar verandering in te brengen. Om konijnenwelzijn te verbeteren, in plaats van aan te laten houden. Echt ik vraag je dus met alle overtuiging die ik in mij heb: doe dit niet.

 

Als je van konijnen houd, en meer konijnen wil, en een konijnengroepje wil houden, ga dan naar een konijnenopvang. Laat ze castreren. Laat ze vaccineren. Koppel op karakter. Zorg voor ruimte om te kunnen rennen, graven en springen, om konijn te zijn. Verbeter het leven van de konijnen die je hebt, maak het probleem niet groter.    

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je hebt over 5 weken 2 nestjes, van iedere voedster een. Heb je er goed over nagedacht wat dat betekent? 

Dat houdt in dat beide voedsters voor de bevalling apart moeten, tot de jongen 8 weken zijn. Dus je hebt 3 verblijven nodig. 2 nestjes, dat is pakweg tussen de 10 en de 20 jongen. Waar ga je die allemaal laten? De opvang en zijn overvol, marktplaats puilt uit van de konijnen, hoe ga je daar allemaal een goed huis voor vinden?

 

Je hebt het rammetje op karakter uitgezocht zeg je. Jij of je voedsters? Die moeten ermee samenleven. Nou ja, even dan, en dan zit hij 2 maanden alleen en dan moet je weer opnieuw koppelen.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is makkelijk om een niet gecastreerde ram op 'karakter' te koppelen bij een (of in jouw geval 2) voedster(s).

Die denkt niet met zijn hersenen, dus die vindt alles wel prima.

 

Heb je jouw konijnen meegenomen om kennis te laten maken met hem?

Dan kun je vrijwel rekenen op een nestje.

 

 

Een nestje nemen klinkt veel leuker dan dat het daadwerkelijk is.

Je voedsters willen een leuk maatje om mee te leven, niet een of andere ram die er af en toe eens bij mag om de daad te verrichten.

Daar zitten ze echt niet op te wachten.

 

En wat hierboven ook is genoemd: wat ga je doen als er grote nestjes zijn?

Want de opvangen zitten echt bomvol, marktplaats is ook 1 grote fok vol met konijnen die meer verkoopt dan dat er vraag naar is en ik neem aan dat als je 20 jonkies hebt je ze niet allemaal bij familie of vrienden zou kunnen plaatsen.

 

Bezint eer ge begint (of zoiets).

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk teleurstellend, dat je advies vraagt en dan precies het omgekeerde doet of gaat doen. Eerst is je vraag wat te doen met een schijnzwanger voedstertje heel duidelijk beantwoord.

 @Evee heeft vervolgens heel uitgebreid en met heel goede argumenten en informatie uitgelegd hoe, wat en waarom het beste is voor je konijnen. Daarna heeft nog een aantal mensen geprobeerd je ervan te overtuigen dat de manier waarop je het aanpakt niet alleen slecht voor je eigen konijnen en het rammetje gaat uitpakken, maar zeker ook voor de konijntjes die er geboren gaan worden. Waarom zou je iets willen doen dat slecht is voor je eigen konijnen, voor het rammetje en voor de aanstaande baby-konijntjes? Waarom? Stel jezelf die vraag eens en probeer eerlijk te antwoorden. 

 

Als je baby-konijntjes leuk vindt dan kun je veel beter bij een opvang vrijwilliger worden en daar helpen om de voedsters die daar een nestje hebben gekregen, omdat ze zwanger of met kleintjes binnen zijn gekomen, te verzorgen. Daar leer je vreselijk veel van, je doet iets goeds voor diertjes die er al zijn en hulp nodig hebben en je helpt in ieder geval niet mee de konijnen-ellende te vergroten. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .