Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie hooi voor de konijnen?


Evee

Aanbevolen berichten

ik weet dat er recent in een aantal topics naar gevraagd werd, maar met een duidelijke titel is het toch makkelijker terug vinden voor andere mensen.

 

Hoe bewaren jullie het hooi voor de konijnen?

 

En kopen jullie groot in, of juist kleinere hoeveelheden?

 

 

 

Het dagmenu van een konijn hoort voor 70-80% uit hooi en grassen te bestaan. Hooi is dus eigenlijk de belangrijkste voeding voor konijnen. Ook belangrijk dus dat je het goed bewaart!

 

Hooi (bewaar) tips:

  •  Als er zonlicht / daglicht bij komt, kleurt hooi bruiner, minder groen dus. Het best bewaar je het dus op een donkere plek.
  • Bewaar hooi op een koele plek. Hoewel hooi gedroogd is, zit er nog altijd vocht in, als je het op een warme plek bewaart gaat het condenseren, en dat kan schimmel geven.
  • Bewaar hooi nooit in een volledig afgesloten verpakking, het best is er wel enige ventilatie. Dat is ook de reden dat hooi dat je in winkels koopt ook gaatjes in de verpakking heeft zitten.
  • Zorg dat het hooi niet nat kan worden. Dan gaat het schimmelen.
  • Houd het hooi vrij van ongedierte. Zorg dat er geen muizen of ratten bij kunnen komen.
  • Geef bij voorkeur nooit hooi dat ouder is dan 1 jaar. Daarna is het niet plotseling slecht geworden, maar word de kwaliteit en voedingswaarde wel echt behoorlijk minder. Per maand gaat ongeveer 5% van de voedingswaarde van hooi verloren. Ook word het hooi na die tijd een stuk stoffiger, en dat kan luchtwegklachten geven.
  • Ruik aan het hooi voor je het aan de konijnen geeft, ruikt het muf, dan is het niet aan te raden om het hooi te voeren. 
  • Kijk naar de kleur: groen en lichtbruin hooi kan prima gevoerd worden. Het ruikt dan fris, kruidig of karamel achtig.
    Bruin-zwart hooi kun je beter niet geven, die kleur komt door broei. Meestal ruikt dit hooi ook echt muf.
  • De kwaliteit en samenstelling van hooi is afhankelijk van de grassoorten, de (bemesting van de) akker, de weersomstandigheden en het moment van oogsten. Daardoor kan per merk / soort / akker de kwaliteit van baal tot baal flink verschillen.
     

Verdere tips over hooi-soorten, hooi-kwaliteit en voedingswaarde:

  • Hooi dat vroeg geoogst is, de eerste oogst, is erg eiwitrijk. Sommige konijnen kunnen daar last van krijgen, krijgen dan diarree of laten blindedarm keutels liggen.
  • Hooi dat laat geoogst is, na augustus, heeft ook weer een andere samenstelling, waardoor het sneller warm word, sneller gaat broeien. Over het algemeen is dit hooi dus wat minder lang houdbaar en van wat mindere kwaliteit.
  • Gekochte pakjes hooi zijn vaak een mengsel van verschillende oogst-momenten en akkers, om jaarrond een wat meer constante kwaliteit te kunnen leveren. 
  • Het best geef je een mix van grassoorten in plaats van een eenzijdig hooi. Mengen van weidehooi, timothy hooi, luzerne, kruidenhooi, bergweidehooi enz. mag dus gerust. Voor extra smaak en aantrekkelijkheid kun je ook gedroogde kruiden toevoegen aan het hooi.
  • Paardenhooi mag ook aan konijnen gevoerd worden. Let wel op dat het voldoende lang gedroogd moet zijn, voor je het aan de konijnen voert. Voordroog en kuilgras is niet geschikt voor konijnen, dat geeft te snel gasbuikjes en is echt maar erg kort houdbaar, en meestal is de hoeveelheid te groot voor konijnen om in korte tijd op te eten. Dat zijn namelijk soorten die maar enkele dagen mogen drogen en dan in folie verpakt worden. Dat is dus niet aan te raden om aan konijnen te voeren.
  • Geef nooit zelf gemaaid gras aan de konijnen. Dat gaat snel gisten en veroorzaakt hevige gasbuikjes. Pas als het minimaal 6 a 8 weken gedroogd heeft, is het geschikt om te voeren aan konijnen. Dan is het namelijk pas hooi geworden.

 

Artikelen over hooi op bunnybunch:

Voeding van een konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

Hooi - Hoe kies je het beste hooi voor jouw konijnen? (uitleg over de soorten hooi / grassen die er zijn)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

Hooi - Tips om konijnen meer hooi te laten eten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

Timothy hooi
https://www.bunnybunch.nl/informatie/timothy-hooi-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat het altijd in de originele plastic verpakkingen zitten, die staan in de schuur. 

Een tijdje mengde ik in een aparte doos het budgethooi en het kruidenhooi door elkaar heen, maar dat is me eigenlijk te veel moeite 😇. Nu pak ik gewoon uit beide verpakkingen een pluk en mix het een beetje in de hooiruif. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal elk jaar een baal eerste snede bij de boer. Dat wordt hier het beste gegeten. Dat leg ik in de schuur in de onderbak van een meterkooi met een dekbedovertrek er omheen. Schuur is niet geïsoleerd, niet ideaal dus, maar het is niet anders. Ik heb nog geen problemen met het hooi gehad, behalve inderdaad dat het stoffiger wordt en minder goed wordt gegeten als het ouder is. Elk jaar fijn als er weer vers hooi is in juni! In de kamer van de konijnen staat een open plastic bak waar ik ongeveer een weekvoorraad hooi in kwijt kan, zodat ik niet dagelijks naar de schuur hoef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel altijd 4 balen van 20 kilo bij de boer. Die balen bewaar ik in de schuur en dan 1x in de 3 a 4 weken til ik zo'n baal naar boven. En dat bewaar ik in zo'n tuinstoelenkussen box

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .