Spring naar bijdragen
22danielle22

Advies koppelen (& hitte)

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Sinds ik weken geleden ontdekte dat Mokka en Latte niet twee voedsters waren maar Mokka een rammetje is, woont Latte boven in mijn studeerkamer (waar het erg warm kan worden). Mokka is 2 weken geleden (ma 20 juli) gecastreerd dus ik wil ze binnenkort weer koppelen. Op een van de informatiepagina's van bunnybunch staat "Wacht 3 weken na de castratie van de ram, tot die tijd is de ram nog vruchtbaar.", maar op het forum zag ik al een aantal keer 'na 14 dagen' langskomen. Kan ik Mokka en Latte nu al weer koppelen of heb ik dan over een maand alsnog een nestje?

De komende weken blijft het erg warm. Ik wilde de konijnen eigenlijk boven koppelen, maar daar wordt het erg warm. Een andere optie is in de kelder want daar is het koeler, maar daar heb ik minder ruimte. Ik zou beide konijnen 's ochtends in een panelenren in de kelder kunnen zetten zodat de overgang qua temperatuur minimaal is. Mocht het koppelen gelijk goed gaan, zou ik ze de volgende ochtend weer met zo min mogelijk temperatuurverschil in het definitieve verblijf in de woonkamer kunnen zetten. En wanneer kan je de konijnen weer voor een iets langere tijd alleen laten om boodschappen te doen/sporten/...? Als ze erg onrustig zijn naar elkaar, blijf ik natuurlijk thuis zodat ik in kan grijpen als het nodig is. Maar als het goed gaat, hoe groot is de kans dat het bijvoorbeeld een uur later alsnog fout gaat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De minimale termijn is 14 dagen. We zeggen weleens 3 weken, omdat mensen geneigd zijn af te ronden. Dat ze na 12 dagen denken, dit was wel bijna 2 weken, dus we kunnen gaan koppelen. 

Als ik jou was zou ik  's ochtends beginnen met koppelen. Als je dan na een paar uur denkt dat het wel goed gaat, kun je best wel even weg. Dan is inderdaad de kans dat ze alsnog gaan vechten heel klein.

Hou er rekening mee dat het ook best een paar dagen kan duren voor ze een beetje stabiel zijn. Is je kelder daar geschikt voor?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ram is tot en met 14 dagen na castratie nog vruchtbaar, in de derde week kun je koppelen. Ik heb het op de site ruim vermeld, omdat als ik 2 weken zeg, er mensen zijn die alsnog na 10 dagen, 12 dagen of net precies op dag 14 al gaan koppelen. Dat is dus niet veilig. Koppelen in / na de derde week na castratie is dus een beter advies 😉 Dan heb je geen kans meer op nestjes.

Koppelen doe je in één lange sessie. Je start en haalt ze dan niet meer uit elkaar, tenzij het echt helemaal mis loopt en ze niet te koppelen zijn. Het is dus niet slim om ze dan weer wel, dan weer niet samen te zetten want dan doorloop je juist de meest stressvolle periode van de koppeling elke keer opnieuw, en is de kans groter dat het op één van die momenten juist mis loopt en vechten is.

Als je op een plek waar het niet warmer word dan 25 graden en waar ze enkele dagen / tot aan 2 weken zouden kunnen verblijven een neutraal koppelterrein kan maken, dan zou ik het doen. Heb je geen koele ruimte waar ze veilig kunnen zitten, zou ik in ieder geval niet nu gaan koppelen, gezien ze eind van de week weer 30+ graden af geven. Dan zou ik liever even wachten tot dat weer weer voorbij is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft de vraag wanneer je langere tijd weg kan: ik zorg altijd dat ik de eerste 2 dagen gewoon thuis ben. Die dagen ga ik dus niet weg van huis voor boodschappen of sporten of wat dan ook.  Als het eerste uur goed gaat, blijf ik er niet bij maar ga ik iets doen waarbij ik de konijnen wel kan horen, zodat als er onrust is, ik er wel gelijk naartoe kan lopen.

Als het na de 2e dag nog goed gaat, dan blijf ik er niet meer voor thuis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties! 😄

De konijnen kunnen wel langere tijd in de kelder blijven. Ik wilde de panelenren boven in een u-vorm tegen de muur aan zetten waardoor ze meer ruimte hadden, maar door een opstaande rand bij de keldervloer is dat niet mogelijk omdat ze dan makkelijk kunnen ontsnappen.

Ik zou de konijnen wel eerst in de panelenren in de kelder kunnen zetten met evt gestapelde plastic kratten ipv de muur. En als dat goed gaat snel een paar panelen van de tijdelijke ren van Latte losmaken, schoonmaken met schoonmaakazijn en dan beneden aan de panelenren vastmaken zodat ze meer ruimte hebben zonder ontsnappingsgevaar. Of is dat niet handig omdat je het verblijf dan (een beetje) aanpast tijdens het koppelen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zorg voor een koppel meestal dat het koppelverblijf ongeveer 2 a 2.5 vierkante meter is, en niet kleiner of groter. Dat pas ik dan verder niet aan, het uiteindelijke verblijf is natuurlijk wel groter. De koppelruimte wil je niet te klein, want dan forceer je te veel, maar ook niet te groot want dan kunnen ze elkaar ontlopen, en heb je kans dat het lange tijd duurt voor ze eindelijk beginnen aan het echte koppelproces.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze 3 kwartier geleden bij elkaar gezet! Na een poging om te bewijzen dat hij de dominante is, was Mokka helemaal relaxed en ging languit liggen en zichzelf wassen. Latte vindt het erg spannend en rent steeds weg bij Mokka, ook al doet hij niks. Ik heb een handje hooi neergelegd en Mokka eet alsof hij nooit wat krijgt, Latte komt steeds even snuffelen en een stukje hooi eten en rent dan weer weg.

bewerkt door 22danielle22
foutje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik net even ging kijken hoe het ging, lagen ze relaxed languit over elkaar heen. Ik wilde een foto maken maar moest iets verder de trap aflopen en daar schrokken ze helaas van.  Ze eten gezellig naast of tegenover elkaar en liggen/zitten wisselend bij elkaar in de buurt of juist aan de andere kant van de ruimte. Ook wasten ze zichzelf en begonnen ze elkaar ook voorzichtig te wassen. Volgens mij zijn dit wel goede signalen.

Kan ik ze morgenochtend al naar hun definitieve verblijf doen of kunnen ze beter wat langer in de kelder blijven? Het definitieve verblijf is de plek waar het rammetje zat, maar ik heb de ren een stukje groter gemaakt en de kooi verplaats (en natuurlijk alles goed schoongemaakt)dus de ruimte is ook 'nieuw' voor hem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou kunnen. Het was een bestaand koppel dus dat scheelt. 

Is het in de kelder koeler dan in hun definitieve verblijf? Dan zou je ze er nog een aantal dagen in de kelder kunnen laten ivm de hitte. Verplaatsen naar een andere ruimte geeft ook weer wat stress, wat met de hitte natuurlijk niet zo prettig is. Als je het doet dan zou ik het morgen op tijd in de ochtend doen zodat het nog niet zo warm is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was inderdaad al een bestaand koppel, maar ze hebben uit m'n hoofd 1 maand bij elkaar gezeten en daarna helaas 2 uit elkaar omdat het heel lang duurde voordat Mokka gecastreerd kon worden.

Ik zag ze net wel weer achter elkaar aanlopen dus misschien laat ik ze nog wat langer in de kelder. Het voordeel is dat het daar koeler is, al is het in de woonkamer ook niet erg warm. Het nadeel is dat het iets minder ontsnappingsproof is en het lastiger schoon te maken is.

Als ik ze een paar dagen langer laat zitten, kan ik dan een goed schoongemaakte toiletbak neerzetten en de keutels die er nu liggen opvegen en weggooien of verstoor ik dan het koppelen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zet op dag 2 meestal een toiletbak in de koppelren, dus dat kan zeker hoor! Hoewel je soms meer zooi hebt van alle bodembedekking die er uit gelopen is als ze op een jaag-moment door de bak rennen, dan dat er keutels in belanden 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites