Spring naar bijdragen
Jeroom

Zindelijkheid en knagen

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik heb ook wat last met de zindelijkheid en het knagen aan deuren ,deuromlijstingen en planten van mijn 2e konijn.

Het vrouwtje heb ik al een jaar. Zij was heel rap zindelijk en heeft ook nooit ergens aan zitten knagen. Wel behalve in kabels dan. Deze hebben we volledig weggewerkt en sindsdien bijt ze nergens meer in.

Nu heb ik sinds enkele dagen een mannetje bijgenomen, zo heeft ze een kameraad.

De eerste dag heb ik hem in een ren gestoken, zij loopt vrij rond door het hele huis. Na 1 dag lagen ze constant bij elkaar tegen de ren.

Ik heb ze toen bij elkaar gezet en het was onmiddelijk vuurwerk.

Hij heeft haar gebeten in haar rug tijdens zijn daad... Sindsdien is ze ietwat schuwer naar hem toe. Ze verdraagt hem en laat hem dicht komen. Maar vanaf hij achter haar komt te zitten dan loopt ze weg. nja het is een dame met pit.

Verder heb ik met hem het probleem dat hij elke dag opnieuw overal in het huis keutels achter laat. plassen doet hij wel netjes in de konijnenbak. Verder knaagt hij aan mijn houten deuren en deuromlijstingen. Ben ik te rap gegaan met het paren? Zou ik hem beter apart steken in een ren? Zodat hij daar eerst leert zindelijk zijn? vaak zit hij aan de andere kant van de ruimte, is het een goed idee om daar ook een toiletbak te installeren? plaats ik daar ook wat hooi, water en korrels bij of best niet?

Ik weet niet direct hoe ik hem het beste kan aanleren wat wel en niet mag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paren? Bedoel je dat je een ongecastreerd rammetje hebt?

Dit is een topic van 9 jaar geleden, zie ik nu. 😱

bewerkt door JokeC
aanvulling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn heel veel vragen die je hebt. 

Zeker niet alle konijnen zijn geschikt om los in huis te lopen. Je rammetje vertoont heel gewoon gedrag. Keutels laat hij achter om aan te geven dat het zijn territorium is. Het is echt al heel fijn dat hij meteen plast op het toilet. Het knagen is ook iets wat veel konijnen doen. Het is eerder een uitzondering dat je voedster dat niet doet. 

Je schrijft over paren. Ik hoop dat je koppelen bedoelt. Is het rammetje gecastreerd? 

Het is echt een heel slecht idee om zomaar 2 konijnen bij elkaar zet zonder dat je er echt verstand van hebt.

Als je 2 konijnen bij elkaar zet gaan ze bepalen wie de baas is. Dat doen ze o.a. met rijden op elkaar. Het is niet zo vreemd dat je voedster wegloopt. Het lijkt me heel erg verstandig dan je je eerst goed gaat inlezen voordat je 2 konijnen zomaar bij elkaar zet. Het moet echt klikken. Daarbij moet je ook weten wanneer je in moet grijpen en onder welke voorwaarden je moet koppelen. Konijnen kunnen elkaar lelijk verwonden of erger. 

Op de website Bunnybunch.nl onder "konijnen informatie" kun je heel veel informatie vinden. 

Daar kun je ook vinden waarom een nestje een heel slecht idee is. Als dat tenminste de bedoeling is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Het vrouwtje heb ik al een jaar. Zij was heel rap zindelijk en heeft ook nooit ergens aan zitten knagen. Wel behalve in kabels dan. Deze hebben we volledig weggewerkt en sindsdien bijt ze nergens meer in.

Nu heb ik sinds enkele dagen een mannetje bijgenomen, zo heeft ze een kameraad.

De eerste dag heb ik hem in een ren gestoken, zij loopt vrij rond door het hele huis. Na 1 dag lagen ze constant bij elkaar tegen de ren.

Ik heb ze toen bij elkaar gezet en het was onmiddelijk vuurwerk. Hij heeft haar gebeten in haar rug tijdens zijn daad... Sindsdien is ze ietwat schuwer naar hem toe. Ze verdraagt hem en laat hem dicht komen. Maar vanaf hij achter haar komt te zitten dan loopt ze weg. nja het is een dame met pit.

Is het rammetje wel gecastreerd? Konijnen koppelen is niet zo simpel als twee konijnen samen zetten. Konijnen match je het best met elkaar op karakter, koppelen doe je op neutraal terrein. De ram moet altijd gecastreerd zijn, castratie moet minstens 14 dagen geleden zijn, anders is hij nog vruchtbaar. Ook als jouw voedster al gecastreerd is, moet de ram ook gecastreerd worden. Ongecastreerde rammen hebben enorm veel last van hormonaal gedrag. Een ongecastreerde ram kan echt niet gekoppeld worden. Hoe oud is de ram? Hoe groot is het verblijf waar je in koppelt? Is het neutrale ruimte of het uiteindelijke verblijf? Hoe groot is het uiteindelijke verblijf?

Hoe je konijnen koppelt staat hier uitgelegd:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Citaat

Verder heb ik met hem het probleem dat hij elke dag opnieuw overal in het huis keutels achter laat. plassen doet hij wel netjes in de konijnenbak.

Keutels in huis achterlaten doet hij om territorium af te bakenen. Bij een koppeling is dat zeker wel normaal en dat duurt wel echt enkele weken tot het mindert. Als hij niet gecastreerd is, zal het niet minderen, dan heeft hij zoveel hormonen in zijn lijf.

Ik hoop echt dat hij wel gecastreerd is, anders is er namelijk ook een nest op komst, en is koppelen dus ook helemaal niet mogelijk op dit moment. Als hij niet gecastreerd is moeten ze direct uit elkaar tot na de voedster het nest heeft groot gebracht. Dan kan er pas een echte koppelpoging gedaan worden. Maar konijnen fokken is echt niet alleen maar schattig en leuk, er komt zoveel ellende bij kijken, zoveel konijnenleed door ontwetendheid, ik hoop echt dat de ram al gecastreerd is.

Citaat

Verder knaagt hij aan mijn houten deuren en deuromlijstingen.

Dit is iets wat veel konijnen in huis doen, wat ook voor veel opvangen een reden is om geen konijnen in huis te plaatsen. Het is heel natuurlijk gedrag wat niet af te leren is. Het enige wat je er tegen kan doen is ze niet los laten lopen, zorgen dat het permanente leefverblijf groot genoeg is, en dat ze daar geen kwaad kunnen / niets kunnen slopen. Meer informatie lees je hier over konijnen houden in huis:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

Citaat

Ben ik te rap gegaan met het paren? Zou ik hem beter apart steken in een ren?

Wel als hij niet gecastreerd is. Maar split-cage is bij konijnen niet aan te raden als koppelmethode. Als de ram niet gecastreerd is moet hij wel echt apart van de voedster, maar dan ook bij voorkeur echt uit het zicht / uit het geur, en niet naast elkaar.

Citaat

Zodat hij daar eerst leert zindelijk zijn? vaak zit hij aan de andere kant van de ruimte, is het een goed idee om daar ook een toiletbak te installeren? plaats ik daar ook wat hooi, water en korrels bij of best niet?

Leeftijd en castratie spelen daar een grote rol in.  Daarbij, niet elk konijn is zindelijk te maken, zeker niet voor de volle 100%. Konijn in huis is zooi, keutels, plasjes, hooi overal.

Tijdens zindelijkheidstraining is het gebruik van meerdere bakken wel aan te raden, en zeker ook hooi bij de toiletbakken. Maar tijdens een koppeling heeft zindelijkheidstraining geen zin. Ook ongecastreerde rammen zijn niet zindelijk te krijgen, zeker niet als er ook een voedster in de buurt is.

Hier staat meer informatie over zindelijkheidstraining:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites