Spring naar bijdragen
Frank2010

Bodem voor balkon bij schijnzwanger konijn

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik wil allereerst kwijt dat ik dit een ontzettend fijn forum vind. Menig antwoord op vragen het afgelopen jaar hier al gevonden. Ik heb er nu alleen één waar ik nog geen topic over gezien heb, dus ik open even een nieuwe. Mocht er wel al iemand eenzelfde vraag hebben opgeroepen dan sorry alvast; hopelijk wil iemand me dan doorverwijzen.

Ik heb 2 prachtige nijntje op mijn balkon (1x6 m2) lopen; ze hebben alle ruimte, bakken met zand en houtkorrels om lekker in te graven, tunnels en het allerbelangrijkste: elkaar. Nu is 1 van de 2 dames al een tijdje schijnzwanger. Ik vind het wel vermakelijk, maar het vervelende is wel dat ze constant overal op het balkon over de vloer te krassen die volgens mij van kunststof is. Mijn buren slapen echter aan die kant van het huis en horen lieve Bella telkens om 5:30 's ochtends al proberen te graven. Erg vervelend voor ze. Ik heb dus al het een en ander geprobeerd door extra bakken met aarde neer te zetten om in te graven, maar ze doet gewoon beiden.

Hebben jullie tips? Ik zat zelf te denken aan matten om over het balkon uit te leggen, zodat het gekrab wat minder hard klinkt. Maar ik wil ook geen spul kopen waar hun gezondheid aan kan lijden. Hopelijk heeft iemand een goede tip.

Bedankt alvast!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op het forum!

Hoe oud is je voedster en hoe lang is ze al schijnzwanger? 

Het is zoiezo goed om je voedster te laten castreren om gezondheidsredenen als ze wat ouder is. Dan kunnen ze nog wel schijnzwanger worden maar dat is veel minder heftig en is dan met een paar dagen weer voorbij. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel!

Ze is nu 3 jaar, en ik denk dat dit sinds maart aan de gang is met wisselende periodes.
Ik zou haar graag nog een keer kinderen laten krijgen het aankomende jaar dus castreren zou ik liever niet doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het al sinds maart met wisselende periodes aan de gang is dan kan dat er zeker op duiden dat er problemen met de baarmoeder zijn. Castreren is daarom met het oog op haar gezondheid zeer verstandig. 

Vier jaar is ook geen leeftijd meer om nog een nestje te krijgen, zeker als dit het eerste nest is. De kans op complicaties (waarvan overlijden van de moeder er eentje is) is fors groter dan. Dit nog naast het feit dat je hoogstwaarschijnlijk geen idee hebt van eventuele genetische afwijkingen die ze bij zich draagt. Het klinkt heel leuk, maar er komt veel meer bij kijken dan je denkt en kan een hoop mis gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zult merken dat we geen fan zijn van nestjes. Niet zo lang alle opvangen overvol zitten en marktplaats vol staat met konijnen "omdat de kinderen er niet meer naar omkijken". 

Misschien iets om mee te nemen in je beslissing: als je een nestje zou krijgen, wat doe je dan met al die kleintjes. Het kunnen er 4 zijn, maar ook 12, en dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat is een goed punt Marjolein. Het plek vinden voor de jonkies zou nog wel lukken, maar dan nog is het natuurlijk beter om de vele wezen een huis te bieden. Ik heb dit weekend dan ook in ieder geval besloten om het dekken van Bella uit m'n hoofd te zetten. 

Maar zijn er nog mensen met tips voor het omgaan met graven? Ik overweeg sowieso castratie hoor, maar het zou fijn zijn als er ook nog andere opties zijn. Vormen van bedekking voor de vloer van het balkon wellicht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan geen tips geven wat betreft de bodembedekking, maar mijn voedster had hetzelfde probleem (ook vaak vanaf 5 uur 's ochtends zeer fanatiek met graven) en hier heeft castratie zeker geholpen. Het duurde wel enkele weken voordat het gedrag na de castratie verbeterde. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites