Ga naar inhoud

Wisselen van voer


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Ot en Sien eten hun biks (SS) nu al een aantal weken niet zo best. Het leek iets beter te gaan, maar er bleef afgelopen week toch steeds meer liggen. Nu heb ik toch wat Beaphar Care plus gegeven en hier vallen ze direct op aan. Nu zit ik eraan te denken om dan toch maar over te stappen, ondanks het advies van de dierenarts. (Die zou SS blijven geven ivm kleurstoffen in de Care plus.) Ik wil toch wel graag dat ze goed eten...

 

Nou vroeg ik me af of je van de Beaphar ongeveer dezelfde hoeveelheid per dag kunt voeren als Science Selective. Stel je geeft 40 gram SS per dag, zou je dan ook naar 40 gram Care Plus moeten of hebben ze daar meer van nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze nu een mix van trovet, beaphar (ook geïntroduceerd tijdens een periode van slecht biks eten) en een laatste restje ss. Ik voer dat in dezelfde hoeveelheden als ik voorheen met alleen ss ook deed. Beaphar is ook hier favoriet, dat wordt er als eerste uit gevist, maar de rest gaat uiteindelijk ook op. Als deze voorraad op is gaan ze volledig op trovet. Ik heb op zich weinig tegen beaphar, ja er zitten kleurstoffen in, maar is dat werkelijk schadelijk? Kan de dierenarts uitleggen wat het probleem daarmee zou zijn? De samenstelling is netjes. De reden dat ik voor trovet kies is omdat het beter is voor de tanden, beaphar kan ik met mijn vingers al kapot drukken.

Hoe staat het met hun gewicht? Ze eten minder goed sinds ze behandeld worden toch? Het lijkt me wel lastig om ze van beaphar weer terug te krijgen op ss als je dat zou willen.

Betsy was een tijdje aan de dunne kant. Ik heb haar kleine hoeveelheden Burgess dual care bijgevoerd als ze kwam knuffelen op de bank. Dat heeft haar wat extra vlees op de botjes gegeven en ze vindt het heerlijk. Het is wel echt aansterkvoer voor tijdelijk gebruik en behoorlijk aan de prijs, maar als je met het gewicht in je maag zit kan het zeker positief bijdragen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal maanden geleden ben ik ook overgestapt van SS naar Beaphar. Vooral Liz at heel slecht. Ik kan me zo voorstellen dat ze een keer wat anders willen. Ik geef dezelfde hoeveelheid. 

Als ik sinds kort een SS brokje geef als "snoepje" zijn ze echt enthousiast. Ik kan me voorstellen als ze Beaphar weer zat zijn dat ik weer overstap op SS. Ik vind het fijn dat de Beaphar brokjes juist hard zijn. Je hoort ze nu echt eten. Ik vind de SS brokjes juist minder solide qua hardheid. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik denk dat het komt omdat ze ongeveer 80 % trovet krijgen. Dat is enorm harde brok en ze vinden het lekker, ik vind het fantastisch! Ik zie ze langer kauwen op ss dan op beaphar, maar de brokjes zijn ook wat groter. 

aangepast door Eefje
Verkeerde symbool
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Eefje:

Haha typisch dat jij het tegenovergestelde zegt @Mira11. Ik vind het pulp. 1 keer bijten en het valt uit elkaar. Ss overigens ook. Bij trovet moeten ze echt hun best doen.

Hahah, grappig. De SS vind ik zachter dan de Beaphar maar met Trovet heb ik geen ervaring. Hier knoepen ze op de Beaphar. De kleurstoffen hoeven er voor mij ook niet in. Dat vind ik wel een klein nadeel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu bedenk ik me in 1 keer weer dat mijn Olaf het wel beter doet op de Beaphar. Hij soms ineens last wat van plakpoep naast zijn gewone keutels. Soms vond ik blindedarm keutels die ook niet dat dunner waren dan normaal. 

Mijn konijnentrimster die ook konijnendeskundige is wel toen dat ze al meerdere keren had meegemaakt dat konijnen het soms beter doen op Beaphar dat SS als het om plakpoep gaat. Ik moet zeggen dat het voor Olaf echt geholpen heeft. Zijn keutels zijn nu al een tijdje normaal! 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook een tijd terug overgestapt op Beaphar, juist ook omdat ze er langer op zitten te kauwen, de SS krijgen ze nog wel met spelletjes doen, omdat die staafjes makkelijk in kleine stukjes te breken zijn. Zijn de drie merken SS, Beaphar en Trovet dan wat samenstelling betreft wel alle drie even goed? Ik geef ook Fibafirst erbij als tussendoortje, daar zijn ze verzot op en daar kauwen ze ook lekker lang op. Daar zitten meer vezeltjes in dan in gewoon gras/hooi, zei Evelien laatst.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Care+ doet qua kwaliteit echt niet onder voor Science Selective en als je merkt dat je konijnen het beter eten lijkt het me een heel goede optie om over te stappen, zeker gezien alle gezondheidsproblemen die ze gehad hebben. Niet alleen is het dan belangrijk dat ze goed eten maar voor jezelf en je gemoedsrust toch ook fijn dat ze gewoon hun bakje leegeten.

 

Dat van die kleurstoffen heb ik ten eerste nog nooit gehoord en ook niet gezien bij konijnen die hier op Care+ staan, toevallig net nog weer eentje gehad die zelfs op witte celstof matjes zat. Ten tweede: En wat dan nog? De kleur van de urine is alles behalve leidend bij konijnen, sterker nog, hoe vaak ik niet een paniekberichtje krijg over een konijn dat gewoon wilg gegeten blijkt te hebben o.i.d... Om blaasproblemen vast te stellen zijn er nog veel meer dingen waar je op kan letten en die veel nuttiger zijn.

 

Trovet is een stuk harder dan zowel Care+ als Science Selective. Voor konijnen met gebitsproblemen kan dit echt een enorme uitkomst zijn, maar het hangt ook gewoon erg af van het konijn en het probleem want er zijn ook juist konijnen die minder klachten hebben door één van de andere twee brokken. Ze zijn alle drie aardig vergelijkbaar qua samenstelling en kwaliteit en ook de hoeveelheid die je er van geeft is voor alle drie in principe gelijk (kan per individueel konijn verschillen natuurlijk). 

 

Van Beaphar vind ik het enige nadeel dat ze dat eigenlijk gewoon zo lekker vinden dat ze moeilijk over te zetten zijn op een andere brok. Ik zou dat aan de opvangkonijnen ook nooit geven want dan zadel je nieuwe baasjes daar mee op 😅 slechte eters/zieke konijnen kirjgen het nog wel eens. Trovet heb ik een enkele keer aan een konijn met gebitsproblemen gevoerd. Als je een konijn hebt wat regelmatig daarvoor behandeld moet worden zou ik dat ook echt eens proberen. En Science Selective is wat mij betreft een hele fijne brok waar 90% van de konijnen het wel prima op doet. Tot begin dit jaar heb ik dat aan alle opvangkonijnen gegeven, nu krijgen alleen de vaste bewoners en konijnen met klachten het nog want de prijzen blijven maar stijgen helaas. Maar wat mij betreft afgezien van individuele verschillen maak je met geen van die drie opties een foute keuze.

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hebben alle drie een mooie samenstelling. Ik voerde in het begin hope farms super trio, dat was mooie brok, heel hard ook en helemaal niet duur. Op gegeven moment kon ik dat niet meer krijgen en was ss lang de goedkoopste optie met een goede samenstelling (10kg voor rond de 30 euro), maar die prijzen beginnen ook steeds verder op te lopen, dus dat voordeel is er af. Beaphar vind ik ontzettend duur, ik zie voor dat geld te weinig voordelen, tenzij je lastige eters hebt. Ik kies dan liever voor trovet, iets minder prijzig dan beaphar en met het voordeel dat het echt goed is voor de tanden. Betsy wordt een dagje ouder en eet niet altijd even goed hooi. Trovet is de beste brok om tandproblemen te voorkomen. Schijnt ook dat veel konijnen met plakpoep er baat bij hebben, maar dat hebben de mijne gelukkig nooit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

Care+ doet qua kwaliteit echt niet onder voor Science Selective en als je merkt dat je konijnen het beter eten lijkt het me een heel goede optie om over te stappen, zeker gezien alle gezondheidsproblemen die ze gehad hebben. Niet alleen is het dan belangrijk dat ze goed eten maar voor jezelf en je gemoedsrust toch ook fijn dat ze gewoon hun bakje leegeten.

 

Dat van die kleurstoffen heb ik ten eerste nog nooit gehoord en ook niet gezien bij konijnen die hier op Care+ staan, toevallig net nog weer eentje gehad die zelfs op witte celstof matjes zat. Ten tweede: En wat dan nog? De kleur van de urine is alles behalve leidend bij konijnen, sterker nog, hoe vaak ik niet een paniekberichtje krijg over een konijn dat gewoon wilg gegeten blijkt te hebben o.i.d... Om blaasproblemen vast te stellen zijn er nog veel meer dingen waar je op kan letten en die veel nuttiger zijn.

 

Trovet is een stuk harder dan zowel Care+ als Science Selective. Voor konijnen met gebitsproblemen kan dit echt een enorme uitkomst zijn, maar het hangt ook gewoon erg af van het konijn en het probleem want er zijn ook juist konijnen die minder klachten hebben door één van de andere twee brokken. Ze zijn alle drie aardig vergelijkbaar qua samenstelling en kwaliteit en ook de hoeveelheid die je er van geeft is voor alle drie in principe gelijk (kan per individueel konijn verschillen natuurlijk). 

 

Van Beaphar vind ik het enige nadeel dat ze dat eigenlijk gewoon zo lekker vinden dat ze moeilijk over te zetten zijn op een andere brok. Ik zou dat aan de opvangkonijnen ook nooit geven want dan zadel je nieuwe baasjes daar mee op 😅 slechte eters/zieke konijnen kirjgen het nog wel eens. Trovet heb ik een enkele keer aan een konijn met gebitsproblemen gevoerd. Als je een konijn hebt wat regelmatig daarvoor behandeld moet worden zou ik dat ook echt eens proberen. En Science Selective is wat mij betreft een hele fijne brok waar 90% van de konijnen het wel prima op doet. Tot begin dit jaar heb ik dat aan alle opvangkonijnen gegeven, nu krijgen alleen de vaste bewoners en konijnen met klachten het nog want de prijzen blijven maar stijgen helaas. Maar wat mij betreft afgezien van individuele verschillen maak je met geen van die drie opties een foute keuze.

 

Bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat ik in principe geen "verkeerde" keuze kan maken wat kwaliteit betreft. Mag ik vragen wat je zelf voert aan de overige opvangkonijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Ja hebben alle drie een mooie samenstelling. Ik voerde in het begin hope farms super trio, dat was mooie brok, heel hard ook en helemaal niet duur. Op gegeven moment kon ik dat niet meer krijgen en was ss lang de goedkoopste optie met een goede samenstelling (10kg voor rond de 30 euro), maar die prijzen beginnen ook steeds verder op te lopen, dus dat voordeel is er af. Beaphar vind ik ontzettend duur, ik zie voor dat geld te weinig voordelen, tenzij je lastige eters hebt. Ik kies dan liever voor trovet, iets minder prijzig dan beaphar en met het voordeel dat het echt goed is voor de tanden. Betsy wordt een dagje ouder en eet niet altijd even goed hooi. Trovet is de beste brok om tandproblemen te voorkomen. Schijnt ook dat veel konijnen met plakpoep er baat bij hebben, maar dat hebben de mijne gelukkig nooit.

 

Waar koop jij Trovet? Ik heb eens via google gezocht maar zie het alleen voor prijzen vergelijkbaar met Beaphar volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige keer had ik het meegenomen uit de opvang bij knijn en ko, 5kg voor 20 euro. Online heb ik het onlangs gezien voor 23 meen ik. Beaphar zit rond de 30 voor 5 kg dacht ik? Ik kan me vergissen hoor, heb er al een tijdje niet naar gezocht, maar weet nog dat ik een tijdje terug de keuze had tussen 10kg ss en 5 kg beaphar voor ongeveer dezelfde prijs. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook een beetje zoekende🙈. Ik heb 1 konijn van 9 die opeens ook slecht beaphar eet. Nu ben ik dus ook zoekende naar wat ik t beste kan geven.

 

Is het ook een optie om de SS, Care+ en trovet te mengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik ben ook een beetje zoekende🙈. Ik heb 1 konijn van 9 die opeens ook slecht beaphar eet. Nu ben ik dus ook zoekende naar wat ik t beste kan geven.

 

Is het ook een optie om de SS, Care+ en trovet te mengen?

Bij mij krijgen ze nu die mix, ik heb mijn restjes ss en beaphar bij de trovet gegooid. Het is dus voornamelijk trovet wat ze krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het op lange termijn nadelig zou zijn om het gelijk te verdelen, maar zo'n voerexpert ben ik niet. Ik zou gewoon eerst proefverpakkingen proberen, kijken wat er het beste in gaat en dat aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Bij mij krijgen ze nu die mix, ik heb mijn restjes ss en beaphar bij de trovet gegooid. Het is dus voornamelijk trovet wat ze krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het op lange termijn nadelig zou zijn om het gelijk te verdelen, maar zo'n voerexpert ben ik niet. Ik zou gewoon eerst proefverpakkingen proberen, kijken wat er het beste in gaat en dat aanschaffen.

Het gekke is. Dat ze allemaal care+ altijd met heel veel smaak gegeten hebben en dan met veel minder smaak. Dat geldt met de ss net zo. Vandaar dat ik t wil mengen allemaal. Maar ik weet niet of dat qua samenstelling zomaar kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn allemaal volledige voeders (met ook nog aardig vergelijkbare samenstellingen) dus dat lijkt mij geen enkel probleem. Als ze van alles een beetje eten is het niet erg en als ze selectief eten is het nog steeds niet erg.

 

De opvangkonijnen krijgen overigens Harringtons, ik heb dat in het verleden ook wel gemengd samen met Science Selective gegeven en nu volledig. Het is niet de perfecte brok, hij zit bijvoorbeeld laag in vezels, maar t.o.v. andere goedkopere brokken is het calciumgehalte wél heel mooi laag en dat vind ik eigenlijk belangrijker bij konijnen die gewoon gezond zijn en goed hooi eten. In Nederland is het lastig te krijgen (Konijnenparadijs verkoopt het volgens mij wel, maar weet niet hoe dat zit met bestellen). Eerlijk, als ik een paar konijntjes zou hebben zou het mijn voorkeur niet hebben, mijn eigen/blijvers krijgen het dus ook niet. Maar het is wel een prima brok en volgens mij ongeveer de helft goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei Eefje:

Vorige keer had ik het meegenomen uit de opvang bij knijn en ko, 5kg voor 20 euro. Online heb ik het onlangs gezien voor 23 meen ik. Beaphar zit rond de 30 voor 5 kg dacht ik? Ik kan me vergissen hoor, heb er al een tijdje niet naar gezocht, maar weet nog dat ik een tijdje terug de keuze had tussen 10kg ss en 5 kg beaphar voor ongeveer dezelfde prijs. 

Beaphar zit rond de €25 voor 5 kg. 

Bij mij eten ze niet veel. 1 dwerg en 1 kleine. Als je grote konijnen hebt of je heb er meerdere dan kan scheelt het wat meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Dollie:

Het zijn allemaal volledige voeders (met ook nog aardig vergelijkbare samenstellingen) dus dat lijkt mij geen enkel probleem. Als ze van alles een beetje eten is het niet erg en als ze selectief eten is het nog steeds niet erg.

 

De opvangkonijnen krijgen overigens Harringtons, ik heb dat in het verleden ook wel gemengd samen met Science Selective gegeven en nu volledig. Het is niet de perfecte brok, hij zit bijvoorbeeld laag in vezels, maar t.o.v. andere goedkopere brokken is het calciumgehalte wél heel mooi laag en dat vind ik eigenlijk belangrijker bij konijnen die gewoon gezond zijn en goed hooi eten. In Nederland is het lastig te krijgen (Konijnenparadijs verkoopt het volgens mij wel, maar weet niet hoe dat zit met bestellen). Eerlijk, als ik een paar konijntjes zou hebben zou het mijn voorkeur niet hebben, mijn eigen/blijvers krijgen het dus ook niet. Maar het is wel een prima brok en volgens mij ongeveer de helft goedkoper.

 

Oké, die ken ik niet. Maar als je ipv SS wat anders zou geven aan twee konijnen zou je dus eerder gaan voor de Beaphar?

 

Als iemand bij jou een konijn adopteert, adviseer je dan ook om over te stappen op een ander merk zoals SS of Beaphar?

 

Goedkoper klinkt goed, maar ik wil ook graag het beste voor mijn konijntjes. 😊 (Ze eten overigens prima hooi.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Mira11:

Beaphar zit rond de €25 voor 5 kg. 

Bij mij eten ze niet veel. 1 dwerg en 1 kleine. Als je grote konijnen hebt of je heb er meerdere dan kan scheelt het wat meer. 

 

Dat had ik idd ook gezien. Voor SS betaalde ik vorige maand €18 voor 5 kg. Die er nu dus staat zonder dat ervan gegeten wordt. 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .