Spring naar bijdragen
Hann@

Sterilisatie

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik heb enkele weken geleden twee dwergkonijntjes geadopteerd, een rammetje (gecastreerd) van 1 jaar en een voedster van ongeveer 1,5 jaar. In het adoptiecentrum zijn ze op dit moment bezig de diertjes te koppelen maar ik begon me nu de laatste dagen wat zorgen te maken: is het oké om een niet-gesteriliseerd voedstertje bij een gecastreerd rammetje te zetten? Ik las ergens dat het steriliseren van het voedstertje rond de 7 maand moet gebeuren... dus het lijkt mij zo laat om dat nog te doen. Kan iemand tips geven?

Heel erg bedankt al 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor het koppelproces is de castratie van de voedster niet nodig. De reden dat dit rond 7 maanden geadviseerd wordt is omdat ze dan sterk genoeg zijn om de operatie aan te kunnen, maar er nog weinig buikvet rond de baarmoeder zit, waardoor de operatie minder zwaar is. 

Aangezien ze nu al bezig zijn met de koppeling in de opvang, zou ik het voor nu gewoon zo laten lopen. Als ze een paar maanden samen zitten en de relatie is stabiel, dan kun je een afspraak maken bij de dierenarts voor de castratie van de voedster. 

Het kan later altijd nog, alleen dan is de operatie iets zwaarder. Ik heb mijn voedster pas met 6 jaar laten castreren, maar ze knapte heel snel op, dus leeftijd zegt ook niet alles. 

bewerkt door happy211

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JokeC Ja, heel spannend! Volgende week mag ik ze eindelijk afhalen 🙂

Bedankt voor jullie tips, ze zijn heel nuttig! Ik denk dat ik even ga afwachten en het gedrag van mijn voedster wat in de gaten ga houden. En indien het nodig blijkt te zijn, hen toch eerst even laten wennen aan hun nieuwe thuis alvorens deze stap te ondernemen, denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt me een goed idee. Als ze al even samen zitten en een stabiel koppeltje vormen kun je daarna prima je voedster castreren. 

Leuk hoor dat je konijnen hebt geadopteerd! 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch nog een vraagje 😄 ik heb te horen gekregen dat de koppeling geslaagd is en dat de konijntjes nu altijd bij elkaar zitten. Goed nieuws, denk ik, maar ze zeiden wel dat de koppeling in het begin hevig was en dat het voedstertje een bijtwonde heeft opgelopen. Ik maak me nu wat zorgen om hun reactie als ik ze bij mij thuis in hun nieuwe ren ga zetten. Bestaat de kans dat het dan opnieuw moeizaam verloopt of dat ze wat gaan vechten? Of is het oké nu ze eenmaal aan elkaar gewend zijn? 

Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten, het is de eerste keer dat ik een koppeltje heb 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kans dat het opnieuw onrustig wordt als je ze op ander terrein zet is er altijd, maar die is wel een stuk kleiner nu ze al meer aan elkaar gewend zijn. Het voordeel van de eerste koppeling bij de opvang laten doen, is dat zij de konijnen pas mee terug geven als ze er vertrouwen in hebben dat het goed gaat komen. 

Zorg in ieder geval dat je verblijf thuis goed is schoongemaakt en blijf de eerste dag in de buurt. Het eerste uur blijf ik er altijd echt naast zitten, voor het geval het toch mis kan gaan. Daarna ga ik wel iets anders doen, maar zorg dat ik de konijnen nog wel kan horen en ga af en toe kijken. 

De kans is best groot dat ze thuis nog even wat koppelgedrag laten zien: achter elkaar aan jagen en rijden. Het is pas echt vechten als ze zich echt vastbijten in de ander, als een bolletje samen over de grond rollen, krijsen of boksen met de voorpoten. Dan is het echt slechte boel en kun je het beste met ovenhandschoenen aan tussenbeiden komen en ze uit elkaar halen. Zorg dat je ze dan even helemaal apart zet, dat ze niet bij elkaar kunnen komen. En bel dan de opvang hoe het verder moet.

Maar dat is een worst case scenario. Waarschijnlijk gaan ze gewoon wat jagen en/of rijden om de rangorde ook op het nieuwe terrein te bevestigen, en daarna samen het nieuwe verblijf verkennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nieuw terrein is ook daar de rangorde bevestigen. Dat is meestal wat minder heftig dan de koppeling in eerste instantie is, omdat ze als het goed is nu al eventjes samen hebben gezeten. Maar je zal zeker nog wel wat jagen en rijden zien.

Wat ik in het begin ook altijd doe in het uiteindelijke verblijf, is zorgen dat ze zich nergens klem kunnen zetten, deurtjes / dakjes van schuilhokjes dus even open zetten, of alleen hokjes er in met 2 uitgangen.  Op die manier komen ze niet in het nauw te zitten, dat is namelijk meestal het moment dat er wel fel uitgehaald kan worden naar de ander. Zorg dus dat ze van elkaar kunnen weglopen omdat te voorkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okidoki, dank jullie wel voor de tips! Zal wat afwachten zijn, maar nu weet ik dat ik ze in het oog moet houden de eerste uurtjes in hun nieuwe huis 👀

bewerkt door Hann@

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites