Spring naar bijdragen
Pablo&Lola

Konijnen op nieuwe graszoden

Recommended Posts

Sinds deze week hebben we nieuwe graszoden in de achtertuin liggen. Heeft iemand enig idee wanneer konijnen het gras na aanleg mogen betreden? We hebben gebruik gemaakt van biologische bodemverbeteraar en wortelgroeistimulatie, maar ik weet helaas (nog) niet welke middelen het graszodenbedrijf heeft gebruikt. Na een week moet het gemaaid worden, dus dan kunnen de konijnen er sowieso niet op, maar wanneer dan wel? Iemand enig idee? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

3 jaar? Dat is de overgangstermijn waarna een normale akker pas biologisch is. 

Maar ik denk niet dat dat het antwoord is wat je wil horen 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Evee:

3 jaar? Dat is de overgangstermijn waarna een normale akker pas biologisch is. 

Maar ik denk niet dat dat het antwoord is wat je wil horen 😉 

Oh. Oké, bedankt. 😂 Laat ik het dan anders stellen: Vanaf wanneer is het niet meer gevaarlijk voor konijnen? Of is dat ook pas na 3 jaar? Ik dacht zelf aan 3-4 weken, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastig. Ik denk niet dat er echt een simpel antwoord voor is.

Graszoden liggen buiten, en zijn niet eetbaar voor mensen. Dus ik heb geen idee hoeveel / wat voor gif er allemaal op gebruikt word. Het zal aan de ene kant vast niet te extreem zijn omdat er ook kinderen op spelen. Maar aan de andere kant is het geen voedsel en is het niet iets wat in je huis groeit, dus zal het ook weer niet heel streng zijn qua regelgeving... 

Maar gif is er niet zomaar in een paar weken echt uit. Dat kost wel echt een langere periode (een jaar?) Geen idee wat de gevolgen kunnen zijn op de lange termijn. Ik heb tot nu toe altijd biologisch graszaad gebruikt, precies om de gif-reden van grasmatten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had ook liever graszaad gehad, maar mijn vriend had de zoden al besteld voor ik er erg in had. Graszaad vindt ie te lang duren. 🙄 

Een x aantal keer regen/sproeien + maaien helpt niet? Ik zal eens navragen welke middelen het bedrijf heeft gebruikt, al weet ik niet of ik hun antwoord dan voor 100% kan vertrouwen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas kan ik geen antwoord op je vraag geven maar nu heb je een prachtig gazon aangelegd.
Vindt je het niet zonde dat de konijnen het deels zullen gaan omspitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo dat ik ze 24/7 op het gras wil hebben hoor. 😉 Meer voor als ze een keer uit de ren floepen als ik het deurtje open doe of als ik de ren een uitgebreidere schoonmaakbeurt wil geven (ze lopen nogal in de weg, haha), dan vind ik het wel fijn als ik even een ren aan de ren op het gras kan zetten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ik ga het anders doen denk ik. De konijnen krijgen een eigen oprit (= betegeld paadje tussen de ren en het terras) en een puppyren die hierop past. Moet wel lukken denk ik, want het paadje wordt 90cm breed en de meeste panelen zijn 80cm breed. Ik heb de puppyren Florence HQ op het oog. Misschien een overbodige vraag, maar zijn de panelen van die ren ook geheel los te maken (kan je er bijv. 1 paneel tussenuit halen om de ren met hun grote ren te verbinden)? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij heb ik die ook. In principe bestaan die rennen allemaal uit losse delen, precies hetzelfde systeem als een panelen ren maar dan steviger. Dus dat kan zeker. Die grote ren op het gras bij mij achter de ren van de groep is één set plus twee extra panelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik heb twee sets, Bram en Carl hebben er iets van 5 of 6 als ren en dan nog 10 voor de groep. Kwam precies uit hier gelukkig, want los bestellen is volgens mij niet mogelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites