Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Ik ben nieuw hier. 

Ik ben kim en aan het eind van de vakantie gaan wij twee konijntjes kopen. 

Nu ben ik mij aan het oriënteren naar de bodembedekking. Ik heb al van die matten in huis. Nu zie ik ook van die plasmatten voor op schoot kunnen die ook in het hok? 

Groetjes kim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op BunnyBunch! Ga je naar een opvang om een koppeltje te adopteren? Spannend. 

Wat voor matten bedoel je? Wil je die gebruiken op een toiletplekje? Een toiletbak is toch veel praktischer? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Komen de konijntjes binnen in huis te wonen? Dan hoef je eigenlijk alleen bodembedekking in de konijnentoiletjes te gebruiken, verder niet. Dat helpt zelfs bij de zindelijkheid. 

Plasmatten kunnen de bank of een stoel beschermen tegen ongelukjes. Je kan ze ook in het hok gebruiken, maar meestal doen alleen mensen met zieke konijnen dat (na castratie, bij konijnen met verlammingen, dat soort situaties).

Als ondergrond in de hele ren heb je wel heel veel plasmatten nodig, dat is ook niet zo handig, de meeste mensen kiezen daarvoor vinyl of een vloerkleed uit. Ook stinkt een plasmat sneller dan een gewone bodembedekking en worden ze sneller kapot geknaagd (terwijl dat met veilige bodembedekking niet uit maakt). Voor gezonde konijntjes zou ik dus geen plasmatten aanraden als bodembedekking. Een toiletbak met back 2 nature, houtkorrel of hennepvezel is veel handiger, zet je die onder de hooiruif, is het helemaal handig, want daar keutelen ze het meest, en ook vallen de restjes hooi dan vooral in de toiletbak. 

Hier staan veel tips in voor konijnen in huis:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

En dit gaat over de soorten bodembedekking die er zijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/bodembedekking-voor-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel ervaring heb ik hier niet mee, maar wat ik wel merk is dat als ik bv een handdoek / badmat / plasmat op de vloer in hun ren leg, ze eerder geneigd zijn daarop te plassen dan in hun toiletje. 

Ik heb altijd enkel een toilet in de ren staan. Dat is een open kattenbak met daarin de bodembedekking van Back2Nature. Die neemt het vocht goed op en houdt geurtjes iets langer tegen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga twee konijntjes bij een konijnenboederij kopen. 

Ik heb al een mooi hok met twee verdiepingen. 

De konijntjes mogen als ik thuis ben gewoon los lopen. 

Maar wil ze graag zinderlijk krijgen in hun toiletje. 

Stel ik doe vinyl in de rest van het hok en bodembedekking in het plasbakje is dat dan oke? 

Groetjes kim 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kim konijntjes:

Ik ga twee konijntjes bij een konijnenboederij kopen. 

Ik heb al een mooi hok met twee verdiepingen. 

De konijntjes mogen als ik thuis ben gewoon los lopen. 

Maar wil ze graag zinderlijk krijgen in hun toiletje. 

Stel ik doe vinyl in de rest van het hok en bodembedekking in het plasbakje is dat dan oke? 

Groetjes kim 

Oh vinyl lijkt gewoon op vloer dus dan zou ik denken dat ze minder snel geneigd zullen zijn om daarop te plassen 😅  het vocht gaat daar niet intrekken. Ik zou inderdaad ook enkel bodembedekking doen in het toiletje. 

Je gaat in het begin wel regelmatig plasjes moeten opdeppen met keuken- of toiletpapier. Ik gooide dat papiertje dan altijd in de toiletbak zodat de geur daar zat. Idem voor de keutels: oprapen en in de toilet gooien. 
Wat hier ook enorm heeft geholpen is stro boven of in het toilet hangen/leggen. Ze plassen/keutelen vaak terwijl ze eten 😅

Oja: omdat jouw konijnen ook los gaan mogen --> Wij hebben nog een extra toiletje in de living staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites