Ga naar inhoud

encephalitozoon cuniculi bij konijn


Aanbevolen berichten

Hpi iedereen, mijn 8 jarige konijn had geen vacht meer bij haar achterpoten, wij naar de dierenarts geen stenen of blaasontseking, de dieren arts dacht dat het encephalitozoon cuniculi kon zijn nu vraag ik mezelf af wat ik mort doen, dit onderzoeken wat een half uurtje duurde kostte al 120 euro en een bloed onderzoek zou nog meer kosten, we hadden de optie voor bloedonderzoek of direct een medicijn of niks doen natuurlijk, nu hoop ik dat jullie ervaringen of iets hebben, want het is wel erg veel geld vinden we voor zoiets,

ze zit overigens met 3 andere konijnen en die hebben nergens last van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een hele akelige parasiet, de ziekte heeft een ellendig verloop. Niks doen is geen optie. Bloedonderzoek is volgens mij niet gebruikelijk. Meestal wordt bij vermoeden van ec direct gestart met een behandeling, hoe sneller hoe beter. Op de website van dierenarts Wilhelminapark in Utrecht staat een intensief behandelplan dat al veel bunnybunch konijntjes het leven heeft gered. Ik zal de link even opzoeken, dan kun je dat voorleggen aan je dierenarts. Liever start je gisteren dan vandaag nog met die behandeling! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderstaande tekst heb ik even gekopieerd (je vindt het onder 'konijnen informatie' bij 'ziektes en medische problemen bij konijnen):

 

Encephalitozoën Cunicili  (E- cuniculli): Op onze forums wordt deze ziekte met een moeilijk uit te spreken naam vaak afgekort tot EC. EC is een hele vervelende ziekte. Er zijn veel vage klachten die voor kunnen komen bij EC. De ziekte wordt veroorzaakt door een protozo (parasiet) die zich in de hersenen en/ of nieren bevind. De meest opvallende kenmerken van deze ziekte zijn evenwichtsstoornissen, de scheve kop. Ook zonder deze problemen kan een konijn toch EC hebben. Soms drinkt een konijn alleen veel door nierontsteking (meer dan 100ml per kg lichaamsgewicht is veel). Verdere symptomen kunnen zijn: witte vlekken in het oog, verlammingsverschijnselen, evenwichtsstoornissen, schudden met de kop, urinebrand (konijn kan urine niet meer ophouden en huid raakt geïrriteerd), een draainek, rondtollen, gewichtsverlies. EC tast de zenuwcellen van je konijn aan. Het kan zijn dat je konijn hier niet meer volledig van herstelt. Gelukkig zijn er ook positieve verhalen van konijnen die goed herstelt zijn van deze ziekte.
 In de beginfase (de eerste paar weken) is deze ziekte besmettelijk voor andere konijnen (via urine) en zelfs ook voor mensen (zeldzaam, dan moet je wel een hele lage weerstand hebben, bijv. door aids). Een konijn kan heel lang drager zijn van deze ziekte, zonder echt ziek te zijn. De ziekte komt dan pas naar voren als het konijn een andere ziekte krijgt of in een stressvolle situatie terecht komt. Wij hebben een apart artikel waarin meer informatie over EC te vinden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Eefje al aangeeft is niets doen geen optie. En idd zo snel mogelijk beginnen met behandelen. Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee maar er zijn al veel verhalen gedeeld over konijnen met EC. Het is echt een rot ziekte. 

Veel mensen denken dat konijnen goedkope dieren zijn maar dat is niet zo. Vooral de dierenarts kosten kunnen flink oplopen. Dit hoort ook bij de verantwoording van een dier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat bloedonderzoek niet veel toevoegt, aangezien een groot deel van de konijnen drager is van EC. Mijn dierenarts heeft het ook niet gedaan, wij zijn direct gestart met medicatie.

 

Ik vind trouwens 120 euro serieus veel geld voor een consult. Bij mijn huidige dierenarts zijn ze drie kwartier bezig geweest met onderzoeken en observeren van mijn kwakkelende konijn, en inclusief medicatie was ik minder geld kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijntje met EC rondlopen, die gelukkig vrijwel volledig hersteld is. Het is wel een rotziekte, echt naar om te zien, ze zijn vaak echt een tijdje behoorlijk ziek en hulpeloos.Het is iets wat je niet zonder medicijnen kan laten "uitzieken", dat zeker niet. Hoe sneller je start met behandeling, hoe meer kans op herstel. EC veroorzaakt ontstekingen in het lichaam. Dat is behoorlijk pijnlijk voor konijnen. Het ziekteverloop kan behoorlijk verschillen, het ene konijn tolt rondjes, het andere konijn niet of nauwelijks en heeft misschien alleen maar urinebrand of gewichtsverlies. Er zijn heel wat topics over te vinden hier op het forum bij gezondheid. Maar de basis van panacur of fenbendrops om de parasiet aan te pakken (bij voorkeur de eerste 2 weken dubbele dosering, zie behandelplan dat ik hieronder link), en pijnstillers, dat is eigenlijk wel het minimale. Dat is niet enorm duur, ik vond het meevallen.

Bijkomend kan het afhankelijk van de klachten ook nodig zijn om echt meer uit de kast te halen qua behandeling, maar dat verschilt per individu wat nodig is. Een consult is bij mijn dierenarts volgens mij iets van 30 euro. Daar komen dan eventuele medicijnen enzo nog wel bij. 

Bloedonderzoek heb ik ook nooit laten doen. Bloed afnemen bij een konijn is stressvol en niet makkelijk, en er kan een positieve uitslag komen als in "hij draagt het bij", maar dan weet je nog niet of het actief is of niet. Daarbij verspil je behandeltijd met wachten op uitslagen, terwijl juist als je direct begint met behandeling de overlevingskansen een stuk hoger lijken te liggen. 

 

Er is bij de informatieve artikelen ook een heel artikel alleen over de ziekte met veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Met het behandelplan van dierenkliniek wilhelminapark zijn er hier op bunnybunch al meerdere konijnen doorheen gekomen, waaronder het konijntje dat ik zelf rond heb lopen. Je kan dat gerust met je eigen dierenarts bespreken: 

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .