Ga naar inhoud

Wel of niet castreren?


pakyakker

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Vlekje (voedster) wordt eind augustus 6. Nu is ze op wat tand en kiesproblemen na gezond. 
Ze is dus nog niet gecastreerd maar met het oog op baarmoederkanker wil ik dat misschien wel gaan doen, maar ik twijfel heel erg.

Ik ben in het voorjaar al een keer naar de dierenarts geweest omdat ik het vermoede maar daar kwam niks uit gelukkig. Sindsdien ben ik dus gaan twijfelen of ik haar toch niet moet gaan laten castreren. Ik ben zoooo bang dat ze er niet goed uit komt. En ook bang voor de nazorg van de wond enzo. Ik kan haar namelijk niet optillen en vanaf kleins af aan mag ik niet aan haar buik zitten.

Ik wil heel graag dat ze nog jaren mee gaat maar met de onzekerheid of ze wel of niet kanker krijgt is dat soms wel erg lastig.

Heeft iemand tips of ervaring hiermee? Ik hoor het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook gewoon erg spannend om je voedster te laten castreren. 

Ik wilde het heel graag maar moest nog even moed bij elkaar verzamelen. Mijn voedster was te lang schijnzwanger met een vergrote baarmoeder dus ik moest wel. Ze was 7 mnd oud. Achteraf was ik heel erg blij en opgelucht. 

Je hoeft verder niets te doen aan wondverzorging. Als het met de wond niet goed gaat moet je contact opnemen met de dierenarts. 

Ik heb moeten dwangvoeren en dat ging niet heel moeilijk omdat ze toch vaak de eerste paar dagen zich echt wel minder voelen. Toen ze veel weerstand begon te geven met med. geven was ik eigenlijk heel erg blij. Je zag dat ze zich weer beter ging voelen. Na een week was ze eigenlijk al weer de oude. 

Een goede dierenarts is natuurlijk wel erg belangrijk. 

Ik zou het weer doen als ik opnieuw de keuze moest maken. Bij mij speelde het ook vaak door mijn hoofd. Wat als ze straks ziek wordt en ik had het kunnen voorkomen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mira11:

Het is ook gewoon erg spannend om je voedster te laten castreren. 

Ik wilde het heel graag maar moest nog even moed bij elkaar verzamelen. Mijn voedster was te lang schijnzwanger met een vergrote baarmoeder dus ik moest wel. Ze was 7 mnd oud. Achteraf was ik heel erg blij en opgelucht. 

Je hoeft verder niets te doen aan wondverzorging. Als het met de wond niet goed gaat moet je contact opnemen met de dierenarts. 

Ik heb moeten dwangvoeren en dat ging niet heel moeilijk omdat ze toch vaak de eerste paar dagen zich echt wel minder voelen. Toen ze veel weerstand begon te geven met med. geven was ik eigenlijk heel erg blij. Je zag dat ze zich weer beter ging voelen. Na een week was ze eigenlijk al weer de oude. 

Een goede dierenarts is natuurlijk wel erg belangrijk. 

Ik zou het weer doen als ik opnieuw de keuze moest maken. Bij mij speelde het ook vaak door mijn hoofd. Wat als ze straks ziek wordt en ik had het kunnen voorkomen? 

Dank voor het delen van je ervaring!

Ze heeft ook al meer dan een maand nesteldrang. Normaal duurde dat een weekje of 2, dus daar ben ik ook klaar mee. Ik ga volgende week sowieso naar de dierenarts omdat ze helaas weer traanoogjes heeft. Ik zal dit ook aankaarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster (4 jaar oud) eind mei ook laten castreren omdat ze last had van nesteldrang en ander hormonaal gedrag (veel rijden op onze ram en knorrig). Heb ook erg getwijfeld (vooral omdat je een "gezond" konijn laat opereren) maar ben zo blij dat ik het heb laten doen. Er zat al een flinke tumor bij haar die tijdens de castratie mee is verwijderd. 

Ik hoefde niks te doen qua wondverzorging en ik hoefde ook niet te dwangvoeren. Het viel me achteraf reuze mee en ik zou het zo weer doen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Ot&Sien:

Ik heb mijn voedster (4 jaar oud) eind mei ook laten castreren omdat ze last had van nesteldrang en ander hormonaal gedrag (veel rijden op onze ram en knorrig). Heb ook erg getwijfeld (vooral omdat je een "gezond" konijn laat opereren) maar ben zo blij dat ik het heb laten doen. Er zat al een flinke tumor bij haar die tijdens de castratie mee is verwijderd. 

Ik hoefde niks te doen qua wondverzorging en ik hoefde ook niet te dwangvoeren. Het viel me achteraf reuze mee en ik zou het zo weer doen.

Het is precies wat je zegt idd. Een gezond konijn zo maar laten opereren dat is dus waar ik mee zit.

Ze is eind februari ook al onder narcose geweest vanwege het slijpen van kiezen en toen begon ze eigenlijk al meteen te eten vlak nadat ze bij was, dus dat is ook al een goed teken voor als ik het laat doen.

I

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster van 5/6 jaar (weet het niet precies) was ook elke maand wel schijnzwanger en dan was er ook veel onrust met haar maatje. 

Ze had ook een traanoogje, dus toen ze toch onder narcose moest voor de castratie hebben ze daar ook goed naar kunnen kijken. Vaak moeten ze dan toch onder narcose de kiezen nakijken. En inderdaad wat @Ot&Sien ook zegt bleek dat er al wat tumoren in de baarmoeder  zaten. Dus zo blij dat ik het heb laten doen, en het koppel is er ook een stuk rustiger van geworden.

 

De eerste dagen zijn spannend, dan moet je zorgen dat ze goed blijft eten en medicatie geven. Ik pak mijn konijnen normaal ook nooit op, maar nu moest het even gebeuren. De eerste twee dagen ging het goed want toen was ze nog een beetje passief, maar daarna kreeg ze steeds meer pit en had ik er ook vertrouwen in dat ze goed aan het herstellen was. 

Spannend is het zeker, maar ik zou het toch laten doen, en dan meteen goed naar het oogje en de kiezen laten kijken. Achteraf viel de verzorging heel erg mee.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee voedsters laten helpen vanwege hormonaal gedrag. De ene was 2.5, de ander een jaar of 4 ongeveer. Mijn eerste voedster (die van 2.5) heeft zich echt wel even flink ellendig gevoeld, maar na een dag of twee was dat weer over. Van mijn huidige voedster herinner ik het me niet zo, dus dat zal dan vrij probleemloos verlopen zijn, anders wist ik het nog wel. Ik ben wel een voorstander van castratie bij voedsters, zou ze bij voorkeur gecastreerd uit de opvang halen en anders laat ik het zelf doen. Dit vanwege stabiliteit in gedrag en in het koppel en om baarmoederproblemen te voorkomen. Ik ben blij dat ik me daar bij mijn 8 jarige voedster niet mee bezig hoef te houden. Het komt toch echt wel erg vaak voor.

aangepast door Eefje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf altijd alle dames laten castreren (of gecastreerd geadopteerd) en heb er nooit spijt van gehad. Ja het is even een herstel, maar als ze er fit in gaan en je zorgt dat je gewoon alle producten in huis hebt voor de nazorg (vooral verschillende soorten lekker voedsel, een snugglesafe om haar warm te houden en spulletjes voor dwangvoer mocht dat nodig zijn), komt dat ook wel goed.

 

Nazorg van de wond hoef je niet te doen. Alleen de eerste dagen even kijken dat het er rustig uit ziet, maar je hoeft er niet aan te zitten. Vaak moet je na een dag of 10 nog een keer terug naar de dierenarts voor controle of het goed is. Zij kijken het dan wel na, halen eventueel nog hechtingen weg (hoewel ze meestal oplosbare hechtingen gebruiken). 

 

Je moet wel pijnstillers geven na de ingreep, dat is het enige vervelende. Maar als je geluk hebt eten ze dat op als je het bijv. op het groenvoer doet. 

 

6 is een leeftijd dat er best kans is dat de baarmoeder al aangetast is, maar ook een leeftijd dat ze over het algemeen nog wel fit genoeg zijn om de operatie aan te kunnen. Als je het wil doen, zou ik niet nog een paar jaar wachten, maar het wel nu doen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Ot&Sien:

Ik heb mijn voedster (4 jaar oud) eind mei ook laten castreren omdat ze last had van nesteldrang en ander hormonaal gedrag (veel rijden op onze ram en knorrig). Heb ook erg getwijfeld (vooral omdat je een "gezond" konijn laat opereren) maar ben zo blij dat ik het heb laten doen. Er zat al een flinke tumor bij haar die tijdens de castratie mee is verwijderd. 

Ik hoefde niks te doen qua wondverzorging en ik hoefde ook niet te dwangvoeren. Het viel me achteraf reuze mee en ik zou het zo weer doen.

Jeetje, dit bericht helpt mij eigenlijk wel! Onze voedster (bijna 4) wordt aanstaande dinsdag gecastreerd. Ik ben eerlijk gezegd al wel twee weken onrustig hierdoor, omdat het me erg zenuwachtig maakt. We hebben ook wel heel erg getwijfeld. Maar als ik jouw berichtje zo lees, is het alleen maar goed om het wel door te zetten! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een oudere voedster plots hormonaal gedrag gaat vertonen terwijl ze dat normaal niet doet, of op een andere/extremere manier dan is dat wel een reden om je zorgen te gaan maken. Mijn ervaring is dat dit in verreweg de meeste gevallen veroorzaakt wordt door een tumor in de baarmoeder of bij de eierstokken. Als ze opeens langdurig schijnzwanger is terwijl dit anders niet het geval is dan kan dat dus een indicatie zijn dat er iets aan de hand is. Ook agressief gedrag richting eigenaar of hormonaal gedrag richting het maatje (jagen/rijden) passen hierbij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

Als een oudere voedster plots hormonaal gedrag gaat vertonen terwijl ze dat normaal niet doet, of op een andere/extremere manier dan is dat wel een reden om je zorgen te gaan maken. Mijn ervaring is dat dit in verreweg de meeste gevallen veroorzaakt wordt door een tumor in de baarmoeder of bij de eierstokken. Als ze opeens langdurig schijnzwanger is terwijl dit anders niet het geval is dan kan dat dus een indicatie zijn dat er iets aan de hand is. Ook agressief gedrag richting eigenaar of hormonaal gedrag richting het maatje (jagen/rijden) passen hierbij. 

 

Ja, dat idee had ik ook inderdaad. Wij hadden Sien nog niet eerder meegemaakt in het voorjaar (hebben haar pas vanaf eind augustus) dus of ze dit altijd doet in het voorjaar of dat het plotseling ander gedrag was weet ik niet maar mijn gevoel zei wel dat we haar moesten laten castreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal.

Ze is idd erg hormonaal actief dat was ze elk jaar wel maar nu blijft het. Ik ga morgen met haar naar de dierenarts. Maak mij nu alleen wel echt heel veel zorgen want had hier dus niet aangedacht. Ik dacht het komt door de verhuizing. Mooiere ren en weer gras i.p.v. zand.

Ik denk idd dat ik maar niet meer moet wachten.

Als ze toch weer wat met het gebit heeft en ze moet onder narcose dan ook maar de baarmoeder eruit. Hoop nu eigenlijk dat het niet te laat is.

 

Fijn dat jullie je ervaringen hebben gedeeld! Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even update:

Net bij de dierenarts geweest die vond het meer dan nodig. Haar kiezen waren ook weer veel te lang helaas. 14 augustus is de datum. Vind het vreselijk eng en spannend. Ze gaan haar eerst sterilliseren en dan als ze nog genoeg slaapt haar kiezen slijpen. En anders moeten haar kiezen een andere keer.

Ik zie er echt tegenop. Ben zo bang om haar kwijt te raken, maar er is niet echt een andere optie, want de kans is groot dat er al wat zit.... Tot die tijd zal ik haar nog lekker veel knuffelen.

Ik ga het zien ik hoop dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei pakyakker:

Even update:

Net bij de dierenarts geweest die vond het meer dan nodig. Haar kiezen waren ook weer veel te lang helaas. 14 augustus is de datum. Vind het vreselijk eng en spannend. Ze gaan haar eerst sterilliseren en dan als ze nog genoeg slaapt haar kiezen slijpen. En anders moeten haar kiezen een andere keer.

Ik zie er echt tegenop. Ben zo bang om haar kwijt te raken, maar er is niet echt een andere optie, want de kans is groot dat er al wat zit.... Tot die tijd zal ik haar nog lekker veel knuffelen.

Ik ga het zien ik hoop dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Edit de dierenarts zei sterilliseren maar het moet wel castreren zijn. Nu ben ik in de war want alles moet er wel uit. Nou zo maar weer bellen dan.🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik in jouw schoenen stond dezelfde keuze gemaakt hebben. Helaas kan niemand in de toekomst kijken, maar als je met de kennis die je nu hebt, een goed doordachte & met de dierenarts overlegde keuze maakt, dan kan dat nooit fout zijn.

 

Het gaat vast goed komen met haar, en dan ben je blij dat het er op zit 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei pakyakker:

Edit de dierenarts zei sterilliseren maar het moet wel castreren zijn. Nu ben ik in de war want alles moet er wel uit. Nou zo maar weer bellen dan.🤔

In de volksmond word inderdaad meestal steriliseren gebruikt als benaming als het om vrouwtjes gaat, dus ik vermoed dat het wel daadwerkelijk castratie is. Overigens moet niet alleen de baarmoeder er uit, maar ook de eierstokken. Dan zit je echt veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

In de volksmond word inderdaad meestal steriliseren gebruikt als benaming als het om vrouwtjes gaat, dus ik vermoed dat het wel daadwerkelijk castratie is. Overigens moet niet alleen de baarmoeder er uit, maar ook de eierstokken. Dan zit je echt veilig.

Aaaah oké dat wist ik niet. Ze had het wel over de eileiders. Hmmmm ik bel nog wel een keertje even voor de duidelijkheid om te vragen wat er wordt verwijderd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-7-2020 at 10:40 zei Roosje16:

Jeetje, dit bericht helpt mij eigenlijk wel! Onze voedster (bijna 4) wordt aanstaande dinsdag gecastreerd. Ik ben eerlijk gezegd al wel twee weken onrustig hierdoor, omdat het me erg zenuwachtig maakt. We hebben ook wel heel erg getwijfeld. Maar als ik jouw berichtje zo lees, is het alleen maar goed om het wel door te zetten! 

Ik ben dus ook enorm zenuwachtig voor de dag van haar castratie. Sinds de datum bekend is denk ik bijna nergens anders meer aan.

Aangezien jij ook zo zenuwachtig was ben ik heel benieuwd hoe het is gegaan. En ook hoe het voor jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei pakyakker:

Ik ben dus ook enorm zenuwachtig voor de dag van haar castratie. Sinds de datum bekend is denk ik bijna nergens anders meer aan.

Aangezien jij ook zo zenuwachtig was ben ik heel benieuwd hoe het is gegaan. En ook hoe het voor jou was.

 

Ik was ook enorm zenuwachtig! Je kunt het topic dat ik heb aangemaakt destijds misschien nog eens doorlezen. Ik heb ontzettend veel tips gekregen en heb er heel veel aan gehad.

 

aangepast door Ot&Sien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei pakyakker:

Ik ben dus ook enorm zenuwachtig voor de dag van haar castratie. Sinds de datum bekend is denk ik bijna nergens anders meer aan.

Aangezien jij ook zo zenuwachtig was ben ik heel benieuwd hoe het is gegaan. En ook hoe het voor jou was.

Ze is gisteren geholpen en alles is gelukkig goed gegaan! En wat bleek: ze had al een kleine tumor in haar baarmoeder... Aangezien ze nog geen 4 is, is dat wel erg vroeg. Maar we zijn des te blijer dat we haar toch hebben laten castreren! Ze doet het op dit moment goed. Ze eet en drinkt goed en wil nog steeds graag geknuffeld worden. Wel merk je dat ze nog veel pijn heeft, maar met de meegekregen pijnstilling gaat dit ook wel prima. Nu maar hopen dat ze snel weer lekker rond kan rennen! 

 

Ik snap heel goed dat je zenuwachtig bent en dat gevoel gaat vast pas over zodra je haar weer mee naar huis kan nemen. Dat had ik in ieder geval wel, haha. Maar ik heb er absoluut geen spijt van. Ik wens jou en je konijntje alvast sterkte toe! 🙂

 

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-8-2020 at 12:43 zei Roosje16:

Ze is gisteren geholpen en alles is gelukkig goed gegaan! En wat bleek: ze had al een kleine tumor in haar baarmoeder... Aangezien ze nog geen 4 is, is dat wel erg vroeg. Maar we zijn des te blijer dat we haar toch hebben laten castreren! Ze doet het op dit moment goed. Ze eet en drinkt goed en wil nog steeds graag geknuffeld worden. Wel merk je dat ze nog veel pijn heeft, maar met de meegekregen pijnstilling gaat dit ook wel prima. Nu maar hopen dat ze snel weer lekker rond kan rennen! 

 

Ik snap heel goed dat je zenuwachtig bent en dat gevoel gaat vast pas over zodra je haar weer mee naar huis kan nemen. Dat had ik in ieder geval wel, haha. Maar ik heb er absoluut geen spijt van. Ik wens jou en je konijntje alvast sterkte toe! 🙂

 

 

Dankjewel!

Wat fijn dat alles zo goed is gegaan en ze het zo goed doet!

Is wel erg vroeg om idd al een tumor te hebben maar gelukkig is die nu weg. Het is vooral dat ik bang ben dat het al te laat is bij Vlekje. En ik baal gewoon zo erg dat ik dit niet eerder wist.

Nogmaals bedankt! En ik wacht nog een week in spanning af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei IreneM:

Fijn dat alles goed is gegaan. Kyra gaat volgende week en vind het ook erg spannend. En de temperatuur helpt ook niet erg mee.

Precies dat! Volgende week vrijdag wordt het 28 graden wat ze nu voorspellen. En in mijn auto zit geen airco. Gelukkig moet ik haar al om 9 uur brengen en dan is het nog niet zo warm. Voor het ophalen moet ik maar iemand regelen die een auto met airco heeft anders is het niet te doen voor haar.

Laat even weten hoe het met Kyra is gegaan, ben erg benieuwd! Heel veel sterkte alvast voor jou en Kyra!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies is om het wel te doen. De kans is anders te groot dat ze inderdaad baarmoederkanker krijgt.
Mijn voedster (vlaamse reus) was 5.5 jaar toen bij de jaarlijkse controle en inenting een bult bij de baarmoeder geconstateerd werd.

Ik heb toen direct een afspraak gemaakt om de baarmoeder te verwijderen.
Ik heb toen ook weken in spanning gezeten. De operatie was succesvol en ik kon mocht haar in de middag ophalen. 
Helaas is ze enkele uren na de operatie overleden. Haar hartje stopte er ineens mee 😞 
Ik wil je natuurlijk niet bang maken maar wees er wel op voorbereid dat het een zware operatie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .