Ga naar inhoud

Licht schokken/trillen tijdens eten?


Max & Bo

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje over ons rammetje: ik merkte een paar dagen terug iets aparts... als onze Max eten krijgt dan schokt hij soms een paar keer met z'n lijfje en laat hij een soort niesgeluidje horen. Het is heel kort, en daarna zit hij heel rustig te eten. Het is net alsof het met schrokken te maken heeft, dat doen ze de eerste 30 seconden, en dan gaan ze rustiger eten. Daarna doet hij het niet meer. 

Ons andere konijntje doet het niet (althans, heb het bij haar nog niet gezien/gehoord).

Net merkte ik het weer toen ik ze zojuist nog wat kruidenmix en een extra pluk hooi ging geven, maar het is niet iedere keer. 

 

Iemand hier ervaring mee, of enig idee wat het kan zijn? 

 

aangepast door Max & Bo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zijn inderdaad een soort schokjes. Hij doet het ook wanneer hij een stukje droog brood krijgt. 

 

Het is ook lastig uit te leggen, het is niet echt niezen, maar een soort 'snufje'. Dat doet 'ie een paar keer en dan is het klaar. 

Verder hoor ik het niet als ze bijv. in de ren zitten ofzo. Echt alleen tijdens het eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droog brood is geen geschikt konijnenvoer. Heel slecht voor de darmflora. Dat zou ik dus niet aan de konijnen geven.

 

Geen trillende konijntjes hier tijdens het eten, dus niet echt een idee wat dat gedrag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees echt zoveel verschillende berichten/meningen over brood als ik daarop Google...

Ze krijgen het ook niet vaak, en een iniemini stukje per keer. 

 

Ik heb de dierenarts even gebeld, die zei dat konijnen dat vaker doen als ze aan het eten zijn. Wat Eefje ook al zei 😉

Waarom het gebeurt wist ze niet precies, ze zei dat sommige konijnen het ook doen tijdens het eten van blindedarmkeutels. 

 

Soort niesgeluidjes kwam haar niet bekend voor, maar wellicht een stofje uit de kruidenmix. 

Kan geen kwaad dus als ze verder gezond ogen zei ze. Weer wat wijzer 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze iets héél lekker vinden om te eten trekken ze hun vel samen bij hun rug/bil. Het ziet er een beetje uit zoals een paard zijn huid samentrekt als er een vlieg op zit. Mijn konijnen doen dat bijna elke dag bij het eten van hun biks en ik zie het inderdaad ook vaak als ze hun blindedarmkeutels opeten. 

 

Het niesgeluidje er bij maken ken ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .