Ga naar inhoud

Beginner houder van cavia's

ewy79

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

We overwegen het houden van cavia's. We zijn op zoek naar het perfecte hok maar alles wat we vinden is te klein (naar onze normen). We zouden de cavai's ook buiten willen houden. Dit kan toch hé mits we ze voldoende beschutting geven en stro? 

Waar kopen jullie jullie buitenverblijf? 

Zijn er speciale dingen waar we op moeten letten zoals jaarlijkse vaccinaties, speciale voeding,... We hebben al 2 nijnen dus ik heb al gelezen dat het groenvoer bijna gelijk is dus dat is al ok. Qua hooi zitten we ook goed maar wat geven jullie van korrels? En wat met de hoeveelheden?

Bedankt voor alle info!

Groetjes,

Evelyne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er al een paar jaar geen meer, maar vroeger wel cavia's gehad.

Mijn cavia's woonden in een dubbel konijnenhok + ren er aan vast, ongeveer 2 vierkante meter leefruimte voor 2 cavia dames. Ik vond de standaard hokjes namelijk ook te klein. Zo een verdieping konijnenhok (niet te stijl trapje) ging prima. Ik had er een veilige, met gaas overdekte ren aan vast gekoppeld staan. En de bovenverdieping helemaal dicht, dus het gaas-gedeelte ook dicht gemaakt. Ze konden gewoon zelf in & uit het hok de ren in lopen.
Dat soort konijnenhokken heeft elke dierenwinkel wel, ook de grotere online winkels. Let wel op de kwaliteit, veel is china-import, met ontwerpfoutjes waardoor je snel last van vocht en schimmel krijgt. Kan een keuze zijn, dat je elke 3-4 jaar een nieuw hok koopt. Maar wel iets wat je je vooraf moet realiseren. Er bestaan ook hokken van kunststof, waar je dat niet hebt, oa. van ferplast. Je kan natuurlijk ook zelf iets van betere materialen bouwen. De rennen hebben ze bijvoorbeeld bij grootplezier, dierenverblijf, zooplus enz. 

Mijn cavia's hebben in het begin binnen in huis gewoond, maar dat was omdat ik een ziek en zwak gevalletje had overgenomen, die moest eerst goed fit worden. Toen dat allemaal op orde was, ze gekoppeld was, en het zomer was heb ik ze naar hun buitenverblijf verhuisd.  Daar zaten ze gewoon jaar rond, dat ging prima. Je moet wel opletten dat ze beschut genoeg zitten voor de weersomstandigheden en bij vorst kregen ze lekker snugglesafes om op te liggen. En bij veel regen overdekte ik een stuk van de ren met zeil. Het nadeel van stro bij cavia's is wel dat ze daar vrij snel oogbeschadigingen van krijgen, ik gebruikte dus meestal van dat zachte stro van supreme voor de cavia's in de winter (supreme russel bedding). 

Er zijn volgens mij geen vaccinaties voor cavia's. Ze zijn wel redelijk gevoelig voor parasieten, zoals mijten en schurft. Sommige soorten (bijv. ringworm) zijn ook besmettelijk voor mensen. Zie je plekjes bij je cavia's, dus wel echt even langs de dierenarts voor behandeling. 

Wat betreft speciale voeding, die van mij kregen de supreme selective caviabrokken, en veel hooi natuurlijk. 
Cavia's hebben een hoge behoefte aan vitamine C dus kies wel een goede voeding waar dat voldoende in zit, echt een caviavoeding. Geen konijnenvoeding geven dus, dat zijn te weinig calorieën en te weinig vitamines voor cavia's. Wat betreft de hoeveelheden, dat ligt ook een beetje aan hoe groot de cavia's zijn / worden. Even kijken naar het advies op de zak van de brok die je gekozen hebt, en daar mee starten. Als je ziet dat het te veel is, pas je het naar beneden aan. Ik gaf ze een stuk minder dan het advies, omdat ik ook best veel groenvoer bij gaf. Ik zou het aantal grammen niet meer weten. 

Verder eten ze inderdaad ook graag verse groenten, als ze eenmaal weten wanneer het etenstijd is, krijg je complete fluitconcerten van enthousiasme 🙂 Ze kunnen qua groenvoer inderdaad in grote lijnen hetzelfde eten als konijnen, hoewel ik voor de cavia's vaak nog net wat meer vitamine C-rijke groente toevoegde zoals broccoli en paprika. 

Ik moet zeggen, het kriebelt soms wel weer, ik vond het echt oprecht leuke huisdieren. De gezellige geluidjes, het popcornen (dat zijn cavia-binkies). Maar in de loop der jaren heb ik een aardige collectie huisdieren verzameld, en de keuze gemaakt om niet aan nieuwe cavia's te beginnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat je nadenkt over cavia's! 

Persoonlijk zou ik ze niet buiten houden. Ik vind dat net iets te koud in de wintertijd. Dat wil niet zeggen dat het niet kan maar ze zijn daarin wel anders als konijnen. Een snuggelsafe is zeker aan te raden en idd een goede warme bodembedekking die zacht genoeg is zoals Evee beschrijft. Een tochtvrij hok is superbelangrijk. 

Cavia's kunnen elke jaar ingeënt worden tegen de Bordetella bacterie die longontsteking veroorzaakt. Longontsteking is doodsoorzaak nr.1 bij cavia's en meestal veroorzaakt door deze bacterie. Konijen dragen die bacterie ook heel vaak bij zich en hoeven daar niet ziek van te worden maar kunnen je cavia's wel besmetten. Dit kan ook doorgegeven worden door je handen en kleding. 

Ik was mijn handen met Dettol (pakt deze bacterie het beste aan) voordat ik de cavia's aanraak.

Voordat ik dit alles wist is 1 van mijn cavia's hier door overleden en 1 cavia is gelukkig weer opgeknapt naar 4! antibioticakuren. 

Ze inenten kun je zeker overwegen. 

Qua eten geef ik ze Versele Laga Complete. Na een hele studie 😄 van verschillende soorten voer kwam deze voor mij het beste uit de test. 

Supreme Selective is qua ingrediënten een goede brok maar er zit weinig vit. C in. 

Dit geef ik ze onbeperkt. Cavia's hebben een snelle verbranding en zijn ronder dan konijnen en hebben een beetje een buikje en zijn wat stevig. 

Als ze echt te dik worden kun je ze wat minder brok geven maar ik heb dat zelf nog niet meegemaakt. Wel moeten ze natuurlijk wel goed hooi blijven eten. 

Hooi is erg belangrijk. 

Groenten zijn van levensbelang vooral voor vit. C. Rode paprika en witlof krijgen ze dagelijks (hoge vit. C) en natuurlijk ook andere groenten. Gras/paardebloem en andere gezonde kruiden vinden ze vaak ook heerlijk. Fruit zeer met mate. 

Er is een heel debat gaande of ze daarnaast nog extra vit.C pilletjes nodig hebben. Nadeel is dat er suiker of zoetstoffen in zitten. 

Jeetje het is een heel verhaal geworden.🙂

Het zijn echt super leuke dieren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-7-2020 at 14:17 zei Mira11:

Wat leuk dat je nadenkt over cavia's! 

Persoonlijk zou ik ze niet buiten houden. Ik vind dat net iets te koud in de wintertijd. Dat wil niet zeggen dat het niet kan maar ze zijn daarin wel anders als konijnen. Een snuggelsafe is zeker aan te raden en idd een goede warme bodembedekking die zacht genoeg is zoals Evee beschrijft. Een tochtvrij hok is superbelangrijk. 

Cavia's kunnen elke jaar ingeënt worden tegen de Bordetella bacterie die longontsteking veroorzaakt. Longontsteking is doodsoorzaak nr.1 bij cavia's en meestal veroorzaakt door deze bacterie. Konijen dragen die bacterie ook heel vaak bij zich en hoeven daar niet ziek van te worden maar kunnen je cavia's wel besmetten. Dit kan ook doorgegeven worden door je handen en kleding. 

Ik was mijn handen met Dettol (pakt deze bacterie het beste aan) voordat ik de cavia's aanraak.

Voordat ik dit alles wist is 1 van mijn cavia's hier door overleden en 1 cavia is gelukkig weer opgeknapt naar 4! antibioticakuren. 

Ze inenten kun je zeker overwegen. 

Qua eten geef ik ze Versele Laga Complete. Na een hele studie 😄 van verschillende soorten voer kwam deze voor mij het beste uit de test. 

Supreme Selective is qua ingrediënten een goede brok maar er zit weinig vit. C in. 

Dit geef ik ze onbeperkt. Cavia's hebben een snelle verbranding en zijn ronder dan konijnen en hebben een beetje een buikje en zijn wat stevig. 

Als ze echt te dik worden kun je ze wat minder brok geven maar ik heb dat zelf nog niet meegemaakt. Wel moeten ze natuurlijk wel goed hooi blijven eten. 

Hooi is erg belangrijk. 

Groenten zijn van levensbelang vooral voor vit. C. Rode paprika en witlof krijgen ze dagelijks (hoge vit. C) en natuurlijk ook andere groenten. Gras/paardebloem en andere gezonde kruiden vinden ze vaak ook heerlijk. Fruit zeer met mate. 

Er is een heel debat gaande of ze daarnaast nog extra vit.C pilletjes nodig hebben. Nadeel is dat er suiker of zoetstoffen in zitten. 

Jeetje het is een heel verhaal geworden.🙂

Het zijn echt super leuke dieren!

Helemaal met je eens inderdaad.

Ik geef die van mij wel elke dag vitamine c bij.

Ik zal daarbij ze inderdaad niet buiten huisvesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Konijnenliefhebber1993welke vitamine C geef je?

Bij mij willen ze beide de vitamine C pilletjes niet eten. Niet van Beaphar, Knoevels, en de vitamine C van de Kruidvat met sinaasappelsmaak eten ze ook niet. 🙁

Het fijn maken van de pilletjes en dan over het groenvoer strooien gaat ook niet best. Als ze in de gaten hebben dat het erop zit stoppen ze met eten of eten ze eromheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Mira11:

@Konijnenliefhebber1993welke vitamine C geef je?

Bij mij willen ze beide de vitamine C pilletjes niet eten. Niet van Beaphar, Knoevels, en de vitamine C van de Kruidvat met sinaasappelsmaak eten ze ook niet. 🙁

Het fijn maken van de pilletjes en dan over het groenvoer strooien gaat ook niet best. Als ze in de gaten hebben dat het erop zit stoppen ze met eten of eten ze eromheen.

Ik heb verwende nesten hahahaha.

De kruidvat verkoopt het niet meer met suiker.

1 eet alleen die van Beaphar en de anderen 5 van roter 70MG

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik heb verwende nesten hahahaha.

De kruidvat verkoopt het niet meer met suiker.

1 eet alleen die van Beaphar en de anderen 5 van roter 70MG

Die van Roter ga ik maar eens proberen. Ze eten verder echt alles wat ik ze geef. Ze zijn niet kieskeurig maar wat de vitamine C betreft. Poeh..  

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Mira11:

Die van Roter ga ik maar eens proberen. Ze eten verder echt alles wat ik ze geef. Ze zijn niet kieskeurig maar wat de vitamine C betreft. Poeh..  

Ja, groente eten ze bij mij ook zowat alles, maar 1 die lust echt alleen de c tabletten van Beaphar. Maar om ze dat elke dag te geven met 6, wordt t te duur. Dus blij dat de rest die van roter lusten. Je moet dan NIET de suikervrije hebben he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .