Ga naar inhoud

Nierstenen?


Boefje

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei Marjoleink:

Met een roesje is ze niet meer echt wakker toch? Zonder verdoving kunnen ze de achterste kiezen niet zien, dus ik snap wel dat ze dit doen.

Maar ik kan me voorstellen dat je vertrouwen na het bloed afnemen wat is afgenomen.

oh ze hebben geen bloed afgenomen. Maar infuus gedaan wat horror ervaring was. En dan het verhaal dat ze uit de hals bloed afneemt omdat ze dat bij honden en katten gewend is. En dat ze vertelde over ja roesje weet niet hoe ze dat zei.. eerst een klein beetje gas om suf te maken ofzo en als ze dan wat vinden de daadwerkelijke narcose.

 

Nou prima maar niet als ze met zo'n beugel in het bekje de boel oprekken om overal beter te kunnen kijken.

 

Maar ik twijfel want idd misschien ben ik nu wel bang geworden door die horror toestanden van mevrouw dierenarts maar meneer dierenarts gaat Noellies gebit doen. En ik mag hem eerst nog spreken dus ik wil eerst het fijne weten.

 

Ik laat mij niet af wimpelen met ach dat valt wel mee want ik loop zo de deur uit. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je heel goed, maar ik zou persoonlijk toch gaan maandag, weglopen kan altijd nog. Ik zou gewoon vragen of ze eerst willen proberen om in het pootje te doen.

Ik weet ook niet of een roesje bij een konijn hetzelfde is als bij een mens, maar mocht dat hetzelfde zijn dan denk ik daarmee prima in het gebit kan worden gekeken. Ook met een roesje ben je wel redelijk diep in slaap normaal gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloed uit de hals nemen is niet heel ongewoon, hoewel bij een konijn uit de achterpoot veel praktischer is (ook veel makkelijker dan de voorpoot). Op basis van het formulier dat je moest invullen en de prijs voor het pre-anaesthetisch bloedonderzoek ga ik er vanuit dat we dezelfde dierenarts hebben en dan zit je écht wel goed, zeker wat betreft gebit. Het is jammer dat het met het infuus zo onprettig verliep maar dat kan helaas een keer voorkomen. Ik snap wel dat je vertrouwen daardoor beschadigd is maar ik denk dat het echt een - helaas nogal verkeerde - momentopname is geweest. Ik vind het zelf juist fijn dat ze beide aangeven hun eigen expertise te hebben, dierenartsen die altijd alles maar kunnen en weten van elk aspect van elk dier heb ik juist mijn twijfels bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Dollie:

Bloed uit de hals nemen is niet heel ongewoon, hoewel bij een konijn uit de achterpoot veel praktischer is (ook veel makkelijker dan de voorpoot). Op basis van het formulier dat je moest invullen en de prijs voor het pre-anaesthetisch bloedonderzoek ga ik er vanuit dat we dezelfde dierenarts hebben en dan zit je écht wel goed, zeker wat betreft gebit. Het is jammer dat het met het infuus zo onprettig verliep maar dat kan helaas een keer voorkomen. Ik snap wel dat je vertrouwen daardoor beschadigd is maar ik denk dat het echt een - helaas nogal verkeerde - momentopname is geweest. Ik vind het zelf juist fijn dat ze beide aangeven hun eigen expertise te hebben, dierenartsen die altijd alles maar kunnen en weten van elk aspect van elk dier heb ik juist mijn twijfels bij. 

Fijn dat je dat zegt. Ik heb er echt koppijn van. Ik ben gewoon bang dat Noellie zwaar gestresst wordt als ze haar een beetje slaperig maken en zo'n klem in haar bekje doen terwijl ze nog wakker is.. ik ben gewend van elke dierenarts dat ze eerst met zo'n ding kijken en onder narcose de boel gaan nakijken.

 

Waarom moet dat dan weer half wakker... ik zat me al af te vragen of hij wel ervaring met konijnengebit  had maar als het dezelfde is dan zal dat wel goed zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij katten doen ze het wel vaak in de nek, bloed prikken. Dus helemaal gek is het ook niet. Bij konijnen had ik er nog niet eerder van gehoord dat ze voor de nek kozen. Fijn dat Dollie wel positieve ervaringen heeft met deze dierenarts, stelt jou misschien toch wat meer gerust. Bij elke dierenarts kan een keer wat fout gaan, dat maakt het niet gelijk een slechte dierenarts (gelukkig), alleen een menselijke. Dat niet expert zijn in alles, daar ben ik het ook helemaal mee eens, ik heb ook veel liever dat ze daar eerlijk over zijn en je naar een expert doorverwijzen, of in ieder geval die optie benoemen, zodat je zelf de overweging kan maken.

 

Verwen hem voor nu maar lekker, hopelijk komt het allemaal goed komende week 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei IreneM:

Ik snap je heel goed, maar ik zou persoonlijk toch gaan maandag, weglopen kan altijd nog. Ik zou gewoon vragen of ze eerst willen proberen om in het pootje te doen.

Ik weet ook niet of een roesje bij een konijn hetzelfde is als bij een mens, maar mocht dat hetzelfde zijn dan denk ik daarmee prima in het gebit kan worden gekeken. Ook met een roesje ben je wel redelijk diep in slaap normaal gezien.

oh ik noemde het roesje maar ze bedoelen beetje gas geven dat ze slaperig is maar nog wel wakker. En ze gaan geen bloedonderzoek doen. Daar pas ik voor. Alleen gebit.

 

Ik vertel mijn verhaal een beetje warrig denk ik. Maar kan mij niet herinneren wanneer ik een hele nacht doorgeslapen heb dus ik denk dat het daardoor komt.

 

Ik ga maandag er wel heen. Ik heb gelukkig nog een gesprek vooraf. En Dollie's verhaal heeft mij wat gerust gesteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Boefje:

Fijn dat je dat zegt. Ik heb er echt koppijn van. Ik ben gewoon bang dat Noellie zwaar gestresst wordt als ze haar een beetje slaperig maken en zo'n klem in haar bekje doen terwijl ze nog wakker is.. ik ben gewend van elke dierenarts dat ze eerst met zo'n ding kijken en onder narcose de boel gaan nakijken.

 

Waarom moet dat dan weer half wakker... ik zat me al af te vragen of hij wel ervaring met konijnengebit  had maar als het dezelfde is dan zal dat wel goed zitten. 

 

Hij heeft mijn - door Wilhelminapark opgegeven - konijn inmiddels zo'n 20 keer onder narcose gedaan.

 

Wat ze (volgens mij, maar ik werk daar niet natuurlijk) bedoelen is dat ze haar heel even onder narcose doen. Ze is dan wel even helemaal weg, maar slechts heel kort. Zonder narcose met een otoscoop kijken geeft helemaal geen betrouwbaar beeld (hoewel hij het maandag wellicht wel eerst even checkt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Dollie:

 

Hij heeft mijn - door Wilhelminapark opgegeven - konijn inmiddels zo'n 20 keer onder narcose gedaan.

 

Wat ze (volgens mij, maar ik werk daar niet natuurlijk) bedoelen is dat ze haar heel even onder narcose doen. Ze is dan wel even helemaal weg, maar slechts heel kort. Zonder narcose met een otoscoop kijken geeft helemaal geen betrouwbaar beeld (hoewel hij het maandag wellicht wel eerst even checkt).

ik zal het navragen maandag en ik denk dat het dan ook wel goed zit nu ik jou verhaal hoor. Al denk ik overigens dat ze niet echt hele toestanden heeft met gebit want ze had afgelopen nacht veel hooi gegeten. Ik had op de bank geslapen of geprobeerd en ik hoorde haar steeds hooi eten. 

 

Ik denk dat haar darmen gewoon een klap hebben gehad. Misschien wat beginnende haakjes ofzo. Maar je kan het maar beter zeker weten. Ze is wel snel vol van eten maar het lijkt wel ietsjes beter te gaan dat ze steeds wat meer eet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Ot&Sien:

Ot at heel veel hooi maar bleek toch echt last te hebben van haakjes. Zijn biks liet hij liggen. De haakjes waren bij hem alleen onder narcose te zien. 

Ik hoop zo voor je dat ze het simpel kunnen oplossen. 

ik hoop het ook. Noellie eet ook niet hele dag hooi. En ook niet een elke dag. Soms een dag helemaal niks en dan snachts ineens veel en dan weer een paar dagen niet. Zo bizar.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noellie heeft het vannacht ook goed gedaan. Zo goed dat ik steeds moest wachten met dwangvoer omdat ze groenten of hooi aan het eten was. Ik geeft nog geen biks (wat ze vast allang lust) ivm ingedroogde darminhoudt wat ze had.

 

Ik wil haar eerst genoeg vocht geven en op deze manier kan ik gelijk die protexin erbij geven om haar darmflora weer te herstellen. Heb wel het idee dat het helpt. Haar keutels zijn niet meer zo scherp en hard. Rond en wat zachter en ietsjes groter. En de hoeveelheid ook meer en vaker.

 

Ze oogt veel levendiger en ik hoop dat het morgen verder goed gaat verlopen en ze geen terugval krijgt met haar darmen.

 

Zodra ze weer flink goed hooi eet over de hele dag en haar keutels beter zijn en meer zal ik wat gaan afbouwen met dwangvoer en langzaam weer biks geven met desnoods zelf een spuitje water erbij.

 

Dat goed drinken moet ze zelf weer gaan oppakken maar moet het wel in de gaten houden.

 

Voor nu probeer ik niet teveel aan morgen te denken. Ik vind het nog steeds spannend. Hoop dat het mee valt en ze daarna weer beter hooi gaat eten en snel weer de oude is. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdorie ze eet al zo goed dat ik het rot vind om nog die spuit in haar bekje te drukken... ik had haar 2 biksjes gegeven en uiteraard at ze die wel.. ik ben gewoon bang dat ze dan te weinig vocht binnen krijgt ... of ik ga op vaste tijden nat dwangvoer geven en geef een paar biksjes tussen door... 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je niet dat ze vanzelf meer gaat drinken als ze wat meer droogvoer binnenkrijgt? Jij kent je konijn natuurlijk het beste en misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar ik heb altijd begrepen dat je een konijn dat zelf eet, al is het maar iets, eigenlijk beter niet kunt dwangvoeren... Wanneer je stopt met dwangvoeren en haar zelf laat eten van wat je haar aanbiedt dan kun je ook goed zien hoeveel ze eet. Misschien gaat het wel heel goed!

(Maar volg je eigen gevoel hoor, jij bent haar baasje en kent haar het beste.)

aangepast door Ot&Sien
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Ot&Sien:

Denk je niet dat ze vanzelf meer gaat drinken als ze wat meer droogvoer binnenkrijgt? Jij kent je konijn natuurlijk het beste en misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar ik heb altijd begrepen dat je een konijn dat zelf eet, al is het maar iets, eigenlijk beter niet kunt dwangvoeren... Wanneer je stopt met dwangvoeren en haar zelf laat eten van wat je haar aanbiedt dan kun je ook goed zien hoeveel ze eet. Misschien gaat het wel heel goed!

(Maar volg je eigen gevoel hoor, jij bent haar baasje en kent haar het beste.)

Noellie had een paar weken geleden ook verstopping en toen dat eindelijk weer op gang kwam gaf ik haar weer biks en in no time was het weer mis.

 

Ze dronk wel weer iets maar niet genoeg blijkbaar. Ze heeft ook echt een maand ofzo niet meer gedronken dus ik weet niet of dat weer op gang moet komen.

 

Plus ik wil voorzichtig kijken of ze wat biks kan hebben zonder dat alles weer vast komt te zitten.

 

Ik denk dat haar darmpjes gewoon even niet meer goed werken door medicatie. Dat is wel anders dan een verstopping. Als je er biks in stopt en de darmen verteren het niet goed dan komt er een droge gedoe daar binnen.

 

Dus geef ik haar nog wel dwangvoer omdat ze anders weer te weinig binnen krijg. Ze moet ook niet nog meer afvallen.

 

De dierenarts vond haar wat te mager maar ze heeft altijd rond dat gewicht geschommeld. Mogelijk 100 tot 200 gram meer. Dat is wel de max. En nu is ze wel iets afgevallen natuurlijk maar dat is niet zo vreemd.

 

Ik had haar gisteren wel wat biks verspreid over de dag gegeven maar dan praat je over 3 biksjes per keer ofzo. Ik ga zo met Noellie naar dierenarts... wish Noellie luck!

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Ik heb haar daar achter gelaten. Wel met dierenarts gesproken. Dus ik maak me daar niet zoveel zorgen over maar toen kwam die met n verhaal van een oud konijn dat een probleem met gebit had wat gewoon niet te behelpen was en tja hij was ook al oud en Noellie is ook al 10 dus ik we moesten wel realistisch blijven enz.

 

Ik heb er een hekel aan als ze over leeftijd beginnen want wat mij betreft wordt Noellie minimaal 15 jaar dusse.. zo irritant als ze de leeftijd kaart trekken. Vooral nu ze al zoveel overwonnen heeft. Mijn Noellie is gewoon Super  Noel!! Ze is gewoon zo sterk en levenslustig en weet heel goed wat ze allemaal wil. En vooral heel veel knuffelen!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-8-2020 at 21:45 zei Boefje:

Vandaag had ze een goede dag. Geen morfine pijnstilling nodig tot nu toe. Wel de normale voor zekerheid gegeven toen ze een beetje als een wokkel ging liggen. Maar ze was de hele dag vrolijk verder. Goed gegeten. Ook hooi gegeten.

 

Gisteren had ik gezien dat ze een beetje uit flesje dronk maar vandaag niet dus toch maar zelf water bij gegeven.

 

De afgelopen twee dagen waren op zich ook geen verkeerde dagen. Maar daar had ze wel een paar momenten dat ze last had. Ik heb geen idee of ze al iets uitgeplast heb. Ik kon voor zo ver niks ontdekken.

 

Ik ben blij dat ze vandaag gewoon een vrolijke drollie was. Hopelijk houdt dit zo aan. Ik heb nu ook nog niet haar tweede keer Novacam gegeven omdat ze het nog niet nodig heeft. Misschien voor het slapen gaan. 

Heb je een flesje? Konijnen die pijn hebben drinken graag uit een bakje. Probeer dat eens, en zet ook eens hooi thee. Misschien wil ze dan wel drinken.

Zie nu dat deze tip al is gegeven, dus doe maar net of ik niet besta

aangepast door Heyyitsme
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Heyyitsme:

Heb je een flesje? Konijnen die pijn hebben drinken graag uit een bakje. Probeer dat eens, en zet ook eens hooi thee. Misschien wil ze dan wel drinken.

Zie nu dat deze tip al is gegeven, dus doe maar net of ik niet besta

Noellie had al die tijd dat ze niet dronk uit zichzelf gewoon een drinkbakje erbij maar koos uiteindelijk toch om uit het flesje te drinken. Wat ik overigens liever heb want Noellie krijgt altijd zo'n natte stink wammetje van uit een bakje drinken. En dat ruikt als zo'n natte handdoek die verfrommeld is en begint te stinken. En dan ligt ze bij je en je denkt steeds wat ruik ik toch!? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noellie is weer thuis en was weer fris en fruitig. Wat een verschil met gasnarcose en normale. Haar onderkant kiezen was verkeerd afgesleten en groeide een beetje in een punt naar binnen.

 

Hij heeft alles goed bijgeslepen zodat het nu weer in de normale stand staat. Hopelijk blijft het dan nu goed. Voor de rest was alles goed. 

 

Noel was daar ook alweer harten aan het veroveren want iedereen had het over haar. Ze hadden een schattige foto van haar gemaakt met haar pandabeer en vroegen of ze het op de fbsite mochten zetten. Vorige keer vonden ze haar ook al zo mooi en lief en makkelijk. 

 

Ik trots op mijn babybeer 🙂 ze is inmiddels overal al bekend als het konijntje met haar pandabeer haha. 

 

Ze heeft al wat paardenbloemblaadjes op, een stukje wortel en een paar biksjes.. nu laat ik haar even rusten. Ze is nog wel moe maar meer omdat het haar bedje tijd is smiddags. 

 

We gaan afbouwen met medicatie. Was ik al mee bezig maar dierenarts vond het ook. Ze heeft al die maanden met die niersteen drama veel medicatie gehad en nu is het tijd dat het weer afgebouwd wordt.

 

Hopelijk gaat het dan weer helemaal goed.

 

 

aangepast door Boefje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .