Ga naar inhoud

Nierstenen?


Boefje

Aanbevolen berichten

ik had al nagevraagd. Ze mag niet meer dan 15 kg hond novacam hebben per dag. Normaal gaf ik het in 1x. Nu omdat iedereen zegt 2x daags moet voor een konijn ben ik sinds vandaag begonnen met 2x daags de helft. Daarnaast heb ik dus Tralieve erbij. Half tabletje 2x daags. Is ook een pijnstilling opiaat. Daar kan zresuf van worden. Maarja soms doet ze het ook goed gewoon alleen op novacam.

 

Dus ik ga wel vragen of ik het ook alleen mag gebruiken als ze echt erge pijn heeft. Nu is ze erg slaperig. Af en toe heb ik het idee dat ze alsnog pijn heeft maar biks eet ze dan wel weer.. en hooi dan niet.

 

Maar dan heeft ze tussendoor momenten dat ze wel redelijk hooi eet en rond rent en zoemend op haar eten af komt. Dus ik weet het niet meer.. is ze suf van pijnstiller of pijn of ... ik weet het niet. 

 

Misschien zit ik er ook teveel bovenop. Ik doe eigenlijk al zoveel ik kan. Het heeft ook tijd nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update. Ik heb nu alle medicatie binnen. Zelfs de bestelde eurologist. Toch nog een mail gestuurd naar Frank Verstappen met nog wat vragen en of hij misschien wist of ik dat samen met medicatie kan gebruiken. Helaas zei de assistente in driebergen dat hij pas volgende week donderdag aanwezig was dus nog maar even geduld hebben. 

 

Ik probeer alles een beetje een plekje te geven want dit kan nog heel lang duren. Als er geen nieuwe nierstenen ontstaan kan t van wat ik gelezen heb nog wel 2 tot 3 maanden duren voor een niersteen eruit geplast is. Als ze er al überhaupt uit geplast worden. Ik probeer nu zo goed mogelijk ervoor te zorgen dat ze genoeg hooi eet ivm kiezen. En dat ze genoeg drinkt en beweegt. Dus pijnstilling is nu het belangrijkste en ervoor zorgen dat er zo min mogelijk nieuwe stenen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben begonnen met Eurologist. De fabrikant had teruggemaild en gezegd dat het veilig is naast medicatie te gebruiken.

 

Een ander persoon heeft de mail naar Frank Verstappen beantwoord en me eigenlijk afgewimpeld dus daar ben ik wat pissig over maar goed. Lekker laten. Gelukkig heb ik hier niet op gewacht.

 

Ik wacht wel tot mijn eigen dierenarts weer terug is van vakantie. Voorlopig gaat het naar omstandigheden wel redelijk met Noellie. Ze eet redelijk goed. Af en toe wat minder. Ook hooi alleen drinkt ze amper (ook toen ik geen groenvoer gaf) dus moet ik steeds met een spuitje wat bijgeven. Als ze plast drukt ze wel hard want soms spuit het eruit. Maar dat lijkt me normaal als iets in die urinewegen vast zit en eruit moet.

 

Ik hoop dat er binnenkort toch 1 eruit gaat. Dat zal dan wel dat urether steentje zijn. Dan zouden er mits er niks bij is gekomen nog 2 eruit moeten. Tenzij de eurologist het steentje wat vergruisd en er meer uit moet plassen.

 

En ik ben biks iets gaan minderen zodat ik wat meer groenvoer kan geven. Ik zal af en toe nog wel eens wat posten om te laten weten hoe het gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand toevallig hoe lang het duurt voor haakjes op kiezen weer te lang zijn? Want Noellie is dus net twee weken geleden er aan geholpen en nu sinds 2 of 3 dagen wil ze geen hooi meer eten. Groenten nog wel maar ze zoekt wel de makkelijke stukjes er uit.

 

Aangezien mijn eigen dierenarts pas over een week weer terug is hoopte ik het nog even uit te kunnen zingen omdat ik niet alleen haar beter vertrouw, maar ik wil ook graag weer een röntgenfoto laten maken als ze toch onder narcose is om te zien hoe de stand van zaken nu is met haar nierstenen.

 

En als ik het volgende week laat doen dan heb ik die vervangende dierenarts die ik maar 1x in chaotische staat heb meegemaakt en vrees ik dat het te vroeg is voor een scan. In twee weken zal vast nog niet superveel veranderd zijn en de foto's zijn niet goedkoop. 

 

Zou ze het nog een week of anderhalf uit kunnen zingen? Haar biks eet ze nog wel gewoon. En groenten ook nog wel maar laat het soms even staan om het later alsnog op te eten. Ze heeft natuurlijk ook nog andere dingen gaande wat haar daarvan weerhoudt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij erg snel. Ik heb bij een konijn meegemaakt dat ze na 6 weken weer last kreeg en daarna nu al 2 jaar niet. Tara kreeg er wel na een week of 2 weer last van, maar vermoedelijk heeft de vorige dierenarts maar een kant van het gebit aangepakt.

En een ander soort hooi, kan dat schelen? Misschien iets zachter hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik vermijdt nu ander hooi ivm calcium dus geef timothy hooi van beaphar. Die is op zich al aardig fijn.

 

Ik denk dat er een steentje aan zit te komen want sinds gisteren heeft ze toch meer last. Vandaag kan ze haar draai niet vinden. Ze rent en draait en springt op haar toilet, ligt weer languit. Plast nu overal. Ze is behoorlijk onrustig. Ik heb haar alle pijnstilling gegeven die ze mag hebben.

 

Ik heb zelfs binaural beats opgezet op youtube. Klinkt erg zweverig maar het heeft mij al vaak ontspannen gemaakt en pijn weg genomen. Dat zijn geluidstrillingen. Sommige moet je met koptelefoon doen andere gewoon zo. Noellie wordt sowieso altijd rustiger van rustige muziek.

 

Arme snoes. Ik hoop dat het er gauw uitgeplast is. Normaal gaat het op zich wel hoor en vanochtend had ze nog zelfstandig gegeten. Ik denk echt dat er wat aan zit te komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja en ik geef haar sinds vrijdag ook lysium tabletten erbij. Ook van dezelfde site als eurologist. Dit zou beter werken voor nierstenen.

 

Gelukkig eet ze die als snoepjes op wat weer enigszins verlichting geeft aan mijn frustrerende medicatie arsenaal wat ik bij Noellie moet binnenwerken onder dwang.

 

En ja tuurlijk sluipt de gedachte van in laten slapen als dit kansloos is wel steeds vaker in mijn hoofd. Maar ik had besloten die eurologist enz een kans te geven en omdat ze tot voor kort ook nog best vrolijke momenten had en zelfstandig eet moet ik er ook voor gaan. Een niersteen uitplassen doet pijn en heeft tijd nodig.  En als het blijft bij dit en er niet chronisch meer bij komt aan stenen is er nog hoop dat het weer goed zal komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Hier worden ook een paar duimen aan het werk gezet voor Noellie.  Rot hè, je weet niet van tevoren of het haar wel of niet lukt om de steentjes uit te plassen. Stomme steentjes, verdikkie. 

Dank je! Ja echt zo irritant. Ze had vanmiddag haar slaapje gedaan en rond etenstijd kwam ze snel naar me toe gerend en volgde mij zelfs tot aan de 'toverkast' in de keuken waar al haar eten en lekkers in zit. Ze heeft wat biks gegeten en haar eurologist en lysium pilletjes en daarna zelfs haar andijvie.

 

Lekker geknuffeld en nu ik dit type zit ze lekker naast mij hooi te eten nadat ze me een drukkertje gaf omdat ze aaitjes wilde en ik zat te typen hihi. Al het hooi is meegenomen! Zo bizar hoe het per moment verschilt. Belachelijk eigenlijk. Maar ik geniet van haar zo vrolijk. Dan weet ik waar ik het voor doe.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag had ze een goede dag. Geen morfine pijnstilling nodig tot nu toe. Wel de normale voor zekerheid gegeven toen ze een beetje als een wokkel ging liggen. Maar ze was de hele dag vrolijk verder. Goed gegeten. Ook hooi gegeten.

 

Gisteren had ik gezien dat ze een beetje uit flesje dronk maar vandaag niet dus toch maar zelf water bij gegeven.

 

De afgelopen twee dagen waren op zich ook geen verkeerde dagen. Maar daar had ze wel een paar momenten dat ze last had. Ik heb geen idee of ze al iets uitgeplast heb. Ik kon voor zo ver niks ontdekken.

 

Ik ben blij dat ze vandaag gewoon een vrolijke drollie was. Hopelijk houdt dit zo aan. Ik heb nu ook nog niet haar tweede keer Novacam gegeven omdat ze het nog niet nodig heeft. Misschien voor het slapen gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merkte dat ik wat geirriteerd raakte toen de dierenarts assistente vrolijk opbelde om te vragen hoe het met Noellie was.

 

Ik stond wat versteld met de vraag en manier waarop ze sprak alsof Noellie even wat darmgasjes had en er nu wel zo ongeveer van af moest wezen ofzo. Ik zei ook echt van eh ja ze heeft nierstenen he. Nu gaat het wel goed maar kan ook weer omslaan. Zo snel gaat het niet.

 

En toen ik vertelde over de eurologist en lysium werd ze wat twijfelachtig en vroeg of ik de namen wilde spellen. Waarom geen idee. Alsof zij daar wat aan zou kunnen veranderen.

 

Het enige medicijn wat ik van hun krijg is onderdrukkend niet probleemoplossend en nu gebruik ik iets wat wel probleemoplossend zou kunnen zijn dus ik zal daar echt niet mee stoppen omdat zij hun twijfels erover hebben.

 

Ik heb het gevoel aan mijn lot overgelaten te zijn en ze zijn wel wat in aanzien gedaald bij mij. Vooral omdat ik vorig jaar al bij hun op de stoep stond met twijfels over Noellies nieren.

 

Misschien had het niet eens zover hoeven komen. Ze had al zo vaak een scan van haar rug gehad omdat ze last van haar onderrug had. Maar ze konden nooit wat vinden. Nu vraag ik me dat af aangezien je duidelijk nierstenen op de laatste foto kon zien terwijl de dierenarts nog steeds twijfelde en het eigenlijk af wilde wimpelen als niks omdat ze geen verhoogde bloedwaarden had. En ergens anders ook een wit vlekje zag niet beseffend dat dit ook een steentje kon wezen op een andere plek? 

 

En ik las later op de site van wilhelmina park dierenkliniek dat bij nierstenen niet altijd verhoogde bloedwaardes te zien zijn. En dan dat gebeuren met 1x daags pijnstiller waardoor Noellie onnodig pijn had. En ze is nu al 2x in korte tijd geholpen aan haar gebit.. dus daar twijfel ik nu dus ook aan of ze dat wel goed doet.. 

 

...... ik mag de dierenarts graag hoor maar dit zijn toch best wel grove fouten. Misschien had het niet eens zover hoeven komen als ik eerder had kunnen ingrijpen.

 

Verder maak ik me best zorgen over het feit dat ze niks drinkt. Ze krijgt wel meerdere keren per dag groenvoer en met bepaalde medicijn wat water erbij en ik geef haar af en toe een spuitje water.

 

Een paar keer deed ze een poging maar meer dan een paar likjes was het niet. We gaan zo'n waterfilter proberen omdat ze misschien die spa niet lekker vind. (Is voor ons en koffiezetter ook niet verkeerd) Maar eerst eens andere mineraalwater proberen.

 

Ik kan niet constant haar drinken bijgeven want als ik een keer langer weg wil dan is dat niet te doen. Maar met dit warme weer minder te geven alleen om te kijken of ze dan wel drinkt doe ik liever niet. Zucht. 

 

Ze doet het overigens nog steeds wel redelijk goed. Af en toe heeft ze beetje last maar niet meer een hele dag door.  Ze is verder wel vrolijk. Laten we hopen dat dit zo blijft of beter wordt. 

 

Zodra de dierenarts terug is wil ik dat ze naar Noellies gebit gaat kijken en weer een scan als ze weer onder narcose moet. Ik zal haar wel even op haar fouten wijzen. En hopen dat ze het nu wel goed doet.

 

Het is dat ik bijna alle dierenartsen hier in de omgeving al wel gehad heb en dit de enige is die Noellie niet als een nummertje of wetenschappelijk project behandeld en ze weet hoeveel roesje goed voor Noellie is.. want uit sommige narcoses herstelde Noellie echt heel langzaam en bij haar is ze snel weer de oude. Dat is ook belangrijk. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het wel redelijk gaat op het moment. Genoeg drinken is wel nodig om de afvalstoffen goed uit haar lijfje te krijgen, en natuurlijk ook de niersteentjes te kunnen uitplassen.

 

Balen dat je niet echt een prettige dierenarts kan vinden in de buurt. Soms is het als konijnenbaasje ook echt nodig te benoemen dat je bereid bent wat verder te gaan in het onderzoek en behandeling. Dat zijn niet alle dierenartsen gewend van konijnen-baasjes en ik merk soms dat ze daardoor heel terughoudend zijn met onderzoeken en behandelmethodes omdat ze denken dat mensen het geld er toch niet aan uit willen geven. Ik heb liever een dierenarts die alle opties bespreekt. Hoe dan ook, veel beterschap, ik blijf duimen dat ze snel weer op gaat knappen!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is dit een prettige dierenarts alleen niet zo heel konijnkundig heb ik het idee. Ze zijn allemaal dol op Noellie maar uiteindelijk is het voor mij belangrijk dat ze de juiste behandeling krijgt.

 

Ik zou het zonde vinden om toch weer ergens anders heen te moeten en weer van voren af aan te moeten beginnen. Voor Noellie ook heel vervelend.

 

Hopelijk gaat het vanaf nu beter. Ik ben gelukkig wel wat meer ingelezen en neem niet alles maar aan dus misschien komen we er samen wel uit. 

 

En wat dat drinken betreft inderdaad ik ben mij daarvan op de hoogte. Afvalstoffen en nierstenen wegspoelen klopt. Ook teveel aan calcium wegspoelen van voeding omdat het anders weer nierstenen gaat vormen. Daarom krijgt ze nu minder biks en meer groenvoer. 

 

Voorheen kreeg ze geen groenvoer meer op aanraden van een andere dierenarts omdat Noellie steeds plakpoep had. Hij zei dat sommige konijnen gevoeliger waren daarvoor. En in ss biks zat genoeg voedingstoffen en vezels. En ik gaf haar droge kruiden. (Ze eet nu veel meer groenvoer en heeft nog steeds schone billen?) 

 

Maar ik las nu dus dat droge kruiden en droog voer en kruiden hooi juist veel calcium bevat wat niet wegspoelt door dat het droog is. En daarnaast dronk ze dus ook nog erg hard water. Ik denk dat dat de oorzaak was. Helaas is het kwaad nu geschiedt. Enige hoop wat ik hieruit haal is dat dit dus de reden was en niet aanleg heeft waardoor ze meer stenen krijgt. Want dan is het einde zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei IreneM:

Ik zou inderdaad even vragen, misschien kan je de foto mailen? Een van mijn konijnen heeft dit ook eens gehad. Het kwam omdat ze zichzelf niet meer goed kon wassen, maar verder ongevaarlijk. Ze had ook geen jeuk verder.

Sorry ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Wat voor foto en naar wie mailen? En bedoel je plakpoep?

 

Noellie heeft nu op het moment geen plakpoep meer dus het kwam niet door haar groenten aangezien ze dat nu wel krijgt. Ik bedoelde daarmee dat ze doordat ze een hele tijd geen groenten meer kreeg daardoor alleen droogvoer kreeg en daar waarschijnlijk nierstenen van heeft gekregen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds zorgen om Noellie dus, maar de vrolijke buien zijn wel fijn toch? Ze is in ieder geval niet de hele tijd een hoopje ellende gelukkig. Zou Noeillie uit een bakje willen drinken, misschien met hooithee of kamille of rozenbottel of zo? Mijn konijnen vinden hibiscusthee lekker. 😊 Sterkte met het "zorgenkindje", hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Nog steeds zorgen om Noellie dus, maar de vrolijke buien zijn wel fijn toch? Ze is in ieder geval niet de hele tijd een hoopje ellende gelukkig. Zou Noeillie uit een bakje willen drinken, misschien met hooithee of kamille of rozenbottel of zo? Mijn konijnen vinden hibiscusthee lekker. 😊 Sterkte met het "zorgenkindje", hoor. 

 Ik heb ooit hooithee geprobeerd maar daar loopt ze niet warm voor. Ik heb zelfs een bakje gewoon kraanwater als test neergezet in de hoop dat ze toch drinkt, maar ik denk dat ze niet durft te drinken omdat het pijn doet met plassen ofzo. Ik kan wellicht kamille thee proberen maar vrees dat ook dat niet zal werken.

 

Zorgen zal ik altijd hebben zolang ze afhankelijk blijft van pijnstillers en ze niet zelf drinkt. Ik weet nog steeds niet zo goed waar ik aan toe ben maar maandag bel ik meteen de dierenarts want dan is ze weer terug van vakantie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .