Ga naar inhoud

Ko in depressie?


Ko & Nijn

Aanbevolen berichten

Goedemorgen Bunny kenners, 

Ik zal ons even voorstellen: ik ben Nijn en samen met mijn zusje Ko wonen we bij onze familie in Zeeland. Wij zijn beide voedsters van ruim 5 maanden oud. We hebben het altijd ontzettend naar ons zin gehad. We hebben een heel groot buitenhok, met ren ervoor en dan ook nog een uitloop naar een ren op het gras. We hebben een zandbak en krijgen regelmatig nieuwe speeltjes die we dan in no time helemaal gesloopt hebben. We sliepen altijd samen tegen elkaar aan en lagen languit van de zon te genieten. Tot vorige week. Ko kreeg het op haar heupen. De hele dag was ze bezig een nest te maken. Al het hooi en stro uit de verschillende toiletjes en hooiruifjes had ze verzameld en haar vacht was behoorlijk kaal geplukt. Een prachtig nestje, waar ze de hele dag in lag. Echt zo saai. En het sloeg natuurlijk nergens op. Ze was toch niet zwanger? Ik was het beu dat ze de hele dag in dat nestje lag dus heb ik haar eruit gejaagd en haar nestje kapot gemaakt. Maar nu wil ze niet meer met me spelen. Ze doet helemaal niets meer en lijkt zelfs bang voor me. Elke keer als ik naar haar toe ga, rent ze weg. En zit ze maar een beetje te zitten in een hoekje. Ik snap best dat ze een beetje boos is op me. Maar nu lijkt ze wel depressief. En verveel ik me nog steeds een beetje, want in je eentje spelen is helemaal niet leuk. Weet iemand wat ik moet doen om ons weer vriendjes te laten worden? Groetjes, Nijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk aan de puberteit... maar zou ook even niet weten wat je eraan zou kunnen doen eerlijk gezegd.. behalve dan dat je je voedsters kunt laten helpen. Wellicht wordt het hormonale gedrag dan minder. 
 

Al zou ik zelf niet zo gauw voor zo’n operatie kiezen. Ik zou zelf misschien eerder voor beiden een gecastreerd rammetje zoeken en er twee aparte koppels van maken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik richt me even aan het baasje van Ko en Nijn. Op dit moment zijn je konijnen flink aan het puberen, dat kun je wel zien aan de hormonen van Ko. Die hormonen kunnen ook voor wat onrust in de relatie tussen je konijnen onderling. 

In de puberteit ontwikkelen konijnen echt een eigen karakter, wat voor hen ook heel belangrijk is bij het kiezen van een partner. Het gebeurt vaak dat konijnen de eerste maanden fijn samenleven, maar dat tijdens de puberteit duidelijk wordt dat hun karakters botsen. Dit gebeurt ook tussen zusjes, familiebanden zijn bij konijnen minder belangrijk. 

Hou je konijntjes de komende maanden dus goed in de gaten, de puberteit duurt meestal tot ze ong. 1 jaar oud zijn. Als ze echt gaan vechten, dan moet je ze meteen uit elkaar halen, en zullen ze helaas niet meer samen kunnen. Hun karakters botsen dan te erg. Denk alvast na over wat je zou dan als dit gebeurd, of je 1 van de zusjes 'omruilt' voor een passend maatje, of dat je twee koppels los van elkaar houdt, met ieder een eigen ren.

Ik hoop voor je dat het gewoon bij wat humeurigheid blijft, en dat ze snel weer knus samen zitten.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Ko, Nijn en familie! 🙂

Ik ben het eens met @happy211

Je kunt er ook zeker voor kiezen om ze te laten castreren. Dit om gezondheidsredenen, veel voedsters krijgen als ze een paar jaar oud zijn tumoren aan eierstokken en baarmoeder. 

In de konijnenopvang worden (met uitzonderingen) voedsters aan een gecastreerde ram gekoppeld. Dit geeft de meest stabiele koppels.

Ik hoop dat het goed blijft gaan tussen de meiden!

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank iedereen voor de reactie. Ja puberteit, daar was ik al bang voor.🙃 Ik wil beide konijntjes zeker laten castreren / steriliseren, idd ook voor hun gezondheid, maar moet nog even een maandje wachten tot ze minimaal een half jaar zijn begreep ik van de dierenarts. Ik zal ze goed in de gaten houden. Tot nu toe gelukkig nog geen vechtpartijen. Zal alvast een extra nachthok gaan zoeken, voor het geval dat. En mocht het nodig blijken, dan ga ik er 2 rammen bij zoeken en het hok en de ren uitbreiden. Maar eerst even kijken of we het redden tot de castratie en hoe het daarna gaat.
 

Bedankt voor zover. Ik zal binnenkort een update plaatsen.
groetjes, 

Saskia 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo beste mensen,

even een kleine update. Ko & Nijn zijn weer de beste vriendinnen. Denk dat de hormonen het even rustig hebben nu. Weet iemand trouwens hoe dat zit bij konijnen? Ook een maandelijkse cyclus?

 

Een week nadat Ko schijnzwanger was zag ik Nijn op en neer rennen met strootjes, hooi etc. En ja hoor, ook Nijn bleek een pracht nest te hebben gemaakt. Ook schijnzwanger! Na 2 dagen was het over, heb ik het nest weggehaald en sindsdien zijn het weer dikke vriendinnen. Heerlijk levendig en lief voor en met elkaar! Ben benieuwd hoe lang het duurt. Nu nog even van genieten. 
 

Groetjes,

Saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben geen maandelijkse cyclus, de eisprong vind plaats na dekking, vandaar dat het bij konijnen ook eigenlijk altijd raak is als ze gedekt zijn.

 

Konijnen hebben vaak wel een seizoen-cyclus (binnen in huis niet altijd, buiten vaak nog wel, het is oa afhankelijk van hoeveelheid daglicht en temperatuur), dus in voorjaar en zomer spelen de hormonen wat hoger op dan in de herfst & winter. Ongecastreerde voedsters zijn in voorjaar en zomer wat sneller rams (dat ze de ram dus uitdagen om te dekken, wat in koppeltjes best voor wat onrust kan zorgen) en schijnzwanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .